AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #1 Skrevet 17. januar 2022 å få snapchat i 4 klasse, de er 9-10 år. Appen har 13 årsgrense. Facebook osv. Vi er to foreldrepar som holder igjen mens "alle" andre har visst fått det. Er dere strenge på SC og FB til barn? Anonymkode: d2424...d2a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 Ja. Vårt barn er også skånet for mange stygge kommentarer takket være dette. Tantebarnet blir straks 10 år og jeg tar screenshots flere ganger i uka på Snapchat og sender til foreldrene hennes hva hun legger ut. Hun får tilsnakk men hun forstår åpenbart ikke hva sosiale medier innebærer og burde i mine øyne aldri fått laste ned appen til å begynne med. Hun masseproduserer også reels videoer på Instagram, morsomme nå men ekstremt pinlige om bare et par år og er hun uheldig så er det noen som sparer de mest pinlige for å være slemme. det er 13 års grense for en grunn, syntes dere er flinke som har satt ned foten og holder dere Anonymkode: 9a279...7f7 15
Snabeltann Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 Holder også igjen på face, snap og insta for 12åringen. Hun får ha messenger uten fb. Men vi er 5 foreldre som er strenge. Alternativet er at hun ikke får ha tlf. 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 Nå er jeg 30, men da jeg var ung så fikk jeg ikke mobil før fylte 12. vi hadde jo ikke engang sosiale medier på den tiden, heldigvis😅 Jeg lever av sosiale medier nå, og ser mye rart til daglig… og aldri verden om barna mine skal få lage snap eller IG som 10-åring. Det er så ekstremt mye utfrysning/cancelling/mobbing som foregår skjult på SoMe blant barn og unge nå. Jeg husker mange ubehagelige ting fra MSN-tiden med folk som utga seg for å være jevnaldrende, også plutselig fikk man dickpic og spm om å vise seg i trusa. Og jeg husker enda hvor naiv jeg var som trodde en «jevnaldrende» spurte om å se meg på webkamera i bikini…. Heeeeldigvis så takket jeg pent nei til det. Men jeg skjønte jo ikke at det mest sannsynligvis var en gris på 50. Sånt skjønner man som voksen. Men ikke som barn. Anonymkode: dfc55...8a6 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Nei, anbefalt aldersgrense er 13 år, men foreldre kan godkjenne før det. Skjønner i grunn ikke hvorfor det er sp vanskelig , om man først har bestemt seg for regler:) Vår har aldri blitt mobbet på sosiale medier , men har gitt beskjed når noen har blitt mobbet og vi har hatt flere foreldre som har takket oss for det, ikke alle følger like nøye med tydeligvis Anonymkode: 99d2e...ad0 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 Vår eldste er også 9 år, men det er helt uaktuelt å få Snapchat enda. Da må foreldrene ra seg en prat og snakke litt om konsekvenser i så ung alder. Anonymkode: ef778...078 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 Det er så irriterende når noen foreldre gir etter, og ikke kan forholde seg til regler eller det som er bestemt i plenum. Disse foreldrene skjønner ikke at de er med på å skape nye arenaer for utestenging. Ene barnet mitt går i 1.klasse og der er det noen som har fått egen mobil. Da blir det noen få som ikke har mobil som blir utenfor. Skjønner ikke hva så små barn skal med mobil, eller hva en 9-åring skal med snap. Her har vi feks bestemt at barna skal be hele kullet (lite kull), eller alle av sitt eget kjønn. Allikevel er det noen som får be nesten alle, så står noen igjen. Anonymkode: 89819...fdf 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 Sikker på at alle andre i klassen har det? Anonymkode: 11fcb...7ca 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Sikker på at alle andre i klassen har det? Anonymkode: 11fcb...7ca Dette! Når «alle andre» har noe eller får lov til noe, ber jeg alltid om å få navnene. Som regel er det snakk om 1-3 personer. Anonymkode: b36b7...d7e 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 Aner ikke hvor mange på 6 trinn som har snap og sånt her, men jenta her i huset får det ikke uansett hvor mange andre som har det. Her ringer de til hverandre. De er altfor unge for sosiale medier. Det er tungt nok for voksne med livserfaring, tenk hvordan det påvirket barn! Helt uaktuelt. Anonymkode: b914c...eba
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): å få snapchat i 4 klasse, de er 9-10 år. Appen har 13 årsgrense. Facebook osv. Vi er to foreldrepar som holder igjen mens "alle" andre har visst fått det. Er dere strenge på SC og FB til barn? Anonymkode: d2424...d2a De har absolutt ingen behov for det! Vet det er vanskelkg men 9-10år har ikke noe på snap , fb eller insta å gjøre! Her fikk de det litt etter de begynte i 7.klasse. da var de 12.1/2. Da hadde jeg holdt lenge igjen. De forstod det og godtok det. Var veldig glad når de fikk det. Var noen få andre som holdt igjen og. Feks bestevenninen. Så hjalp på! Ett stort press idag pga udugelige foreldre som ikke kan si nei! Anonymkode: e2822...2f8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 Tolvåringen har vært på Snapchat et års tid. Hun har ikke lyst på Instagram eller Facebook-konto, men kunne godt fått det om hun ville. Aldersgrenser er i høyeste grad veiledende. Ungen får se filmer med høyere aldersgrense også, men vi ser selvfølgelig an den enkelte filmen, akkurat som med apper. Vi har ingen problemer med å si nei, men vurderer selv når vi ser et behov for det. Å "bestemme i plenum" hvordan vi skal oppdra eget barn er så fullkomment uaktuelt som du får det. Anonymkode: 65b18...be3 10
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er så irriterende når noen foreldre gir etter, og ikke kan forholde seg til regler eller det som er bestemt i plenum. Disse foreldrene skjønner ikke at de er med på å skape nye arenaer for utestenging. Ene barnet mitt går i 1.klasse og der er det noen som har fått egen mobil. Da blir det noen få som ikke har mobil som blir utenfor. Skjønner ikke hva så små barn skal med mobil, eller hva en 9-åring skal med snap. Her har vi feks bestemt at barna skal be hele kullet (lite kull), eller alle av sitt eget kjønn. Allikevel er det noen som får be nesten alle, så står noen igjen. Anonymkode: 89819...fdf Skjønner ikke sammenligningen. Mine barn har fått mobil sommeren før først klasse da er de noe alene hjemme og vi har ikke hustelefon. I tillegg spiller de Pokémon Go og har YouTube Kids. Likevel har ingen av mine sosiale medier. Eldste er nå 12 år og de er bare to gutter i klassen uten Snapchat. Min har ikke spurt en gang, for han vet hva svaret blir Anonymkode: ee372...c56 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Aldersgrenser er i høyeste grad veiledende. Anonymkode: 65b18...be3 Nei, det er de ikke. Googles aldersgrenser på 13 år er absolutte. Det gjelder f.eks. youtube utenfor youtube kids. Kanskje sette seg inn i hva en aldersgrense er for noe? Anonymkode: 32b49...a16
GammelKaktus Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 Foreldre må nesten velge hva som er best for sitt barn, det er ikke noe andre kan legge seg opp i. Her i hus så har det vært lite spørsmål om snap for det er bare tull og facebook er visst for boomers, han vil ikke ha det. Om han er lite interessert fordi han er gutt eller om det er fordi han har en del eldre kamerater som har fortalt om det de har opplevd på disse kanalene er jeg usikker på, sikkert en blanding. Ser at i vår klasse så er det ingen av guttene som holder på med snap og slikt, det er jentene som styrer på med det og de fleste der fikk tilgang veldig tidlig, 3 klasse om jeg ikke husker feil. Men vi har andre måter å treffe "toxic" folk på som mitt barn sier men man prater jo med barna om nettvett fra de er små og forklarer farer med folk på internett og at man ikke deler bilder osv og at man kan prate om alt og ikke minst rapportere utidig oppførsel på de forskjellige kanalene. Der har nok jeg gjort en for god jobb for når de sender bilder til hverandre der de gjør tullete ting så deler min aldri noe for han vet ikke hvor bildet havner. 😄 Jeg tenker og at aldersgrenser er veiledende for folk som ikke har så mye peiling, spesielt når det kommer til gaming og slikt. Altså her har vi spilt flere spill som er 12 års grense før han var nær den alderen og jeg tenker det blir det samme når det kommer til sosiale medier man må nesten velge selv. For min del blir gaming og filmer noe annet enn sosiale medier, det er jo ikke det at jeg er redd for at mitt barn skal dele noe som ikke er greit for det vet jeg han har vett til å ikke gjøre men det blir raskt så mye dritt fra andre og det er derfor vi velger å vente med det der. Har så mange venninner som har hatt et lite helvete når barna har fått snap og da har de vært 13, utrolig mye "skjult" mobbing og faenskap der. Her hadde vi for øvrig og hatt telefon tidlig rett og slett for å ha mer frihet og kunne spille pokemon go. 😄 1
Gjest Alterego666 Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 Dette er slikt man tar opp på foreldremøter. Jeg for min del er helt enig i at det er smart å være tilbakeholdende.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 Her vi bor har barn helt ned i sjuårsalderen tilgang til elsparkesykkel og de har egen mobiltelefon. Noen av jentene i klassen har også snapchat, tiktok og egen facebookprofil. Min jente blir så klart kjørt fra når hun bare har vanlig sparkesykkel. Men jeg er den voksne og jeg synes ikke barn har noe på sparkesykkel å gjøre - de har lite nok kontroll når de er på vanlig sykkel. Og aldersgrenser er til for at datteren min skal være trygg. Og det må jeg som voksen klare å stå i. (Men det skal bli vanskelig ettersom de andre i klassen "får lov til alt". ) Anonymkode: 81da3...54f
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #19 Skrevet 17. januar 2022 FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): Foreldre må nesten velge hva som er best for sitt barn, det er ikke noe andre kan legge seg opp i. Det er vel innlysende at hva andre foreldre gjør, påvirker hva som er normalt? Her holder vi tilbake, og er de kjipe foreldrene som ikke gir våre unger de samme tilganger og mobiler som alle andre. Men noe må man stå for i livet, og jeg lever helt fint med å være upopulær når det gjelder dette. Men klart, det hadde vært lettere om andre foreldre tenke på samme måte. Anonymkode: f5f1f...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #20 Skrevet 17. januar 2022 Alterego666 skrev (6 minutter siden): Dette er slikt man tar opp på foreldremøter. Jeg for min del er helt enig i at det er smart å være tilbakeholdende. Temmelig lite nytte i det. De foreldre som velger å la barna har det, er ofte ikke på møtene heller. Og om de er det, går de ikke tilbake på det. Der er også mange som bare jatter med. Om en våger å si noe mot på et foreldremøte blir man ofte uglesett. De har tatt opp det temaet mange ganger på foreldremøter her. Når det kommer til hva som skjer utenfor skolen, gjør folk som de vil. Anonymkode: b914c...eba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå