AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Sønnen min er 14 år og har i noen dager nå opplevd at noen ringer han ekstremt mange ganger om dagen med skjult nummer. Hvis han ikke tar den så ringer det gjerne 15-20 ganger før de tar en pause, og hvis han tar den så bare puster de, eller hvisker rare lyder som kan høres ut som et annet språk- nesten sånn fobannelser på filmer hviskes liksom. Jeg har hørt det med egne ører. Sønnen min har nå sluttet å ta tlf, men trodde først noen kamerater tullet med han. Nå midt på natten ringte det igjen, han vekte meg og var redd. De hadde da ringt 9 ganger, tlf var på vibrering. Han har nå slått den på flymodus. Han utelukker nå venner helt siden det er midt på natten og skole imorgen. Han er også en rolig og snill gutt som ikke har gitt nummeret sitt til mange, man finner heller ikke nummeret hans på han fordi det står på meg. Men det kan jo ikke være noen som er ute etter meg heller, en kjedelig voksen dame, og de hører jo også at jeg ikke er den som svarer. Jeg tenker han kan bytte nummer såklart. Andre som har opplevd lignende? Ligger her å lurer veldig nå, blir redd for guttungen. Anonymkode: d7041...927
Mt3 Skrevet 17. januar 2022 #2 Skrevet 17. januar 2022 - Vreng til stemmen, svar at det er viktig at vedkommende som ringer holder linjen så politiet får sporet opp hvor vedkommende holder til. - Eller faktisk anmeld situasjonen, se om noen kan klare å spore opp hvem som ringer. Alltid vemmelig å bli oppringt av skjult nr, og vil tro det er ekstra ekkelt når en svarer og kun hører merkelige lyder. 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 Last ned f.eks TrueCaller og sperr for skjult nummer. Evt. tar en av dere voksne telefonen neste gang og sier "***** lensmannskontor. Hva kan jeg hjelpe deg med?". Anonymkode: a386b...a26 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 Kan være mobbing. Blokker nummeret. Anonymkode: 978bc...8ae 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker han kan bytte nummer såklart. Anonymkode: d7041...927 Hvorfor ikke bare blokkere, det er jo langt enklere enn å skifte nummer? Anonymkode: 0c017...e51 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Blokker skjulte nummer. Anonymkode: ffce1...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 Bare å blokkere nr. For øvrig bør ingen stå i telefonkatalogen av slike årsaker som dette. Anonymkode: 179eb...f32 1
Wedding Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker han kan bytte nummer såklart. Gi beskjed til operatør, kanskje de kan gjøre noe, eventuelt blokker som flere sier.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): , og hvis han tar den så bare puster de, eller hvisker rare lyder som kan høres ut som et annet språk- nesten sånn fobannelser på filmer hviskes liksom. Anonymkode: d7041...927 Dette var forresten veldig creepy. 😵 Anonymkode: 0c017...e51
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 De fleste telefoner har en setting som gjør at en bare får inn oppringninger fra kjente nr. Eller anmeld til politiet. Anonymkode: 35d70...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 Ring politiet! Anonymkode: a51d2...76a 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 Blokker for skjult nr. De aller fleste telefoner har en innstilling for å blokkere ukjente nr. Anonymkode: 31931...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Blokker for skjult nr. De aller fleste telefoner har en innstilling for å blokkere ukjente nr. Anonymkode: 31931...d5a Problemet er hvis man har venner eller familie som av ulike årsaker har skjult nummer. Anonymkode: c126c...c52 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 1. Sjekk nummeret på telefonterror.no. 2. Blokker det. Alle mobiler har denne muligheten enkelt. Anonymkode: 6bd45...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1. Sjekk nummeret på telefonterror.no. 2. Blokker det. Alle mobiler har denne muligheten enkelt. Anonymkode: 6bd45...2f7 Sorry, så nå at det ringes fra skjukt nr. Da hadde jeg tatt telefonen neste gang, gjort til stemmen og latt som jeg var fra politiet. Anonymkode: 6bd45...2f7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 På noen de telefonene vi har hatt har det vært mulig å blokkere alle andre nummer enn de vi selv har lagt inn i telefonlista. Sjekk om det er mulig å gjøre. Anonymkode: f89c0...ab8 2
Michaelhe Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sønnen min er 14 år og har i noen dager nå opplevd at noen ringer han ekstremt mange ganger om dagen med skjult nummer. Hvis han ikke tar den så ringer det gjerne 15-20 ganger før de tar en pause, og hvis han tar den så bare puster de, eller hvisker rare lyder som kan høres ut som et annet språk- nesten sånn fobannelser på filmer hviskes liksom. Jeg har hørt det med egne ører. Sønnen min har nå sluttet å ta tlf, men trodde først noen kamerater tullet med han. Nå midt på natten ringte det igjen, han vekte meg og var redd. De hadde da ringt 9 ganger, tlf var på vibrering. Han har nå slått den på flymodus. Han utelukker nå venner helt siden det er midt på natten og skole imorgen. Han er også en rolig og snill gutt som ikke har gitt nummeret sitt til mange, man finner heller ikke nummeret hans på han fordi det står på meg. Men det kan jo ikke være noen som er ute etter meg heller, en kjedelig voksen dame, og de hører jo også at jeg ikke er den som svarer. Jeg tenker han kan bytte nummer såklart. Andre som har opplevd lignende? Ligger her å lurer veldig nå, blir redd for guttungen. Anonymkode: d7041...927 Sikkert en annen tenåring. Jeg har opplevd så mye telefonspam, at jeg måtte kjøpe både telenor safe og flere andre ting. I flere år. Man må ikke poste telefonummer i sosiale medier.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet er hvis man har venner eller familie som av ulike årsaker har skjult nummer. Anonymkode: c126c...c52 Da må man rett og slett gi beskjed til de det eventuelt gjelder, å forklare saken. Så får de heller ringe med nummer som ikke er skjult. Det er vel ikke flust av venner og familie som ringer en 14-åring med skjult nr. Anonymkode: 31931...d5a 3
Teyla Skrevet 17. januar 2022 #19 Skrevet 17. januar 2022 Anmeld til politiet. Det er ikke en stor resurskrevende sak for politiet, men ved en anmeldelse kan de få ut faktisk nummer og navn bak den skjulte oppringingen. Og sansynligvis gi vedkommende en skikkelig advarsel, eventuelt kjøre sak hvis det er flere som blir plaget. Jeg snakker av erfaring, vedkommende i mitt tilfelle ble dømt til betinget fengsel faktisk. Og det kan bety mye for din sønns følelse av trygghet at det blir satt skikkelig stoppe for, ikke bare blokkert 😊 2
Akebrett Skrevet 17. januar 2022 #20 Skrevet 17. januar 2022 Teyla skrev (3 timer siden): Anmeld til politiet. Det er ikke en stor resurskrevende sak for politiet, men ved en anmeldelse kan de få ut faktisk nummer og navn bak den skjulte oppringingen. Og sansynligvis gi vedkommende en skikkelig advarsel, eventuelt kjøre sak hvis det er flere som blir plaget. Jeg snakker av erfaring, vedkommende i mitt tilfelle ble dømt til betinget fengsel faktisk. Og det kan bety mye for din sønns følelse av trygghet at det blir satt skikkelig stoppe for, ikke bare blokkert 😊 Støtter denne.. Det er enkelt å få ut opplysninger for politiet, når de har anmeldelse! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå