AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Vi eier lån 50% hver. Har nedbetalt en del og verdien på boligen har også steget. Min mann har en gjeld fra han var yngre med høy rente. Hva bør man passe på for at han blir ansvarlig for den delen gjelden øker? Bør jeg da eie mer av boligen eller kan det evt innbakte lånet legges på han i lånet? Hva blir mest rettferdig? Gjelden blir uansett trukket fra et evt nytt boliglån vi får sammen og halvparten av lånet er hans. Jeg brukte imidlertid en mindre sum fra bsu da vi kjøpte uten at det er spesifisert at jeg skal ha renteinntekt av verdistigning for den delen. Noen som har peiling på hva som Blir mest rett? Anonymkode: 11a8c...c4d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #2 Skrevet 17. januar 2022 Hvor mye gjeld er det snakk om? Anonymkode: ed439...f6e
Whistler Skrevet 17. januar 2022 #3 Skrevet 17. januar 2022 Betaler dere på hvert deres lån. Helt greit. Betaler dere ett lån sammen, må dere spesifisere hvor stor andel hver av dere skal betjene.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2022 #4 Skrevet 17. januar 2022 Jeg hadde ALDRI gått med på at jeg på noe vis betalte for hans forbrukslån. Så hvis boligen har steget nok i verdi og HAN har betalt ned nok til at hele hans forbrukslån kan ordnes enten ved: A) Han får et 2. prioritetslån med sikkerhet i boligen. Dette gir langt bedre rente enn et usikret forbrukslån og det blir hans ansvar B) Han øker sin boliggjeld ved å redusere sin andel av egenkapitalen. Dette forutsetter at din egenkapital er nok til å dekke 15 % kravet, og det er vel ikke usannsynlig dersom boligen har steget i verdi og dere har betalt ned.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #5 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mye gjeld er det snakk om? Anonymkode: ed439...f6e 400 tusen Anonymkode: 11a8c...c4d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #6 Skrevet 17. januar 2022 Whistler skrev (3 timer siden): Betaler dere på hvert deres lån. Helt greit. Betaler dere ett lån sammen, må dere spesifisere hvor stor andel hver av dere skal betjene. Ett lån Anonymkode: 11a8c...c4d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 Blondie65 skrev (1 time siden): Jeg hadde ALDRI gått med på at jeg på noe vis betalte for hans forbrukslån. Så hvis boligen har steget nok i verdi og HAN har betalt ned nok til at hele hans forbrukslån kan ordnes enten ved: A) Han får et 2. prioritetslån med sikkerhet i boligen. Dette gir langt bedre rente enn et usikret forbrukslån og det blir hans ansvar B) Han øker sin boliggjeld ved å redusere sin andel av egenkapitalen. Dette forutsetter at din egenkapital er nok til å dekke 15 % kravet, og det er vel ikke usannsynlig dersom boligen har steget i verdi og dere har betalt ned. Jeg vil ikke betale hans gjeld men hvordan får man ordnet det mest riktig så han betaler det i boliglånet uten at det påvirker min eierdel. Renter går opp og ned og nedbetalingstid kan endres osv. Hva betyr at han reduserer sin andel egenkapital? Anonymkode: 11a8c...c4d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 Vi kjøpte bolig for ca 6mill nå har vi igjen va 4,5. prisstigning tyder på at den er verdt kanskje 8-9 mill nå. Anonymkode: 11a8c...c4d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 400 tusen Anonymkode: 11a8c...c4d Hvordan har han fått boliglån med så mye gjeld? Anonymkode: 9b9e3...52f 1
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil ikke betale hans gjeld men hvordan får man ordnet det mest riktig så han betaler det i boliglånet uten at det påvirker min eierdel. Renter går opp og ned og nedbetalingstid kan endres osv. Hva betyr at han reduserer sin andel egenkapital? Anonymkode: 11a8c...c4d Da dere kjøpte, hvordan gikk dere inn med egenkapital? Min modell vil neppe fungere når han har 400.000 i gjeld. Det eneste alternativet er at dere går til banken og deler lånet i to. Han vil da måtte låne nok penger til at de 400K + boliglånet ikke utgjør mer enn 50 % av boligens verdi. Da vil han ha fullt lån på sin andel. Du vil da sitte med mindre lån og større andel egenkapital. Men det mest sannsynlige scenarioet er et 2. prioritetslån for han alene som han alene må betale for de 400.000. Han er heldig om han får det til og har råd til å betale det i tillegg til sin andel av boliglånet.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 Med så mye fri kapital i boligen går dere til banken og snakker med dem om hva de er villige til. Husk at du også skal bevare din egenkapital så hvis han spiser av deres felles EK med 400.000 skal det også være det samme beløpet igjen til deg. Og så må du stille som betingelse at det ikke tas opp ny gjeld fra nå av ellers blir du nok stående som garantist (i boligen) for hans pengesløsing.
cmd Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi eier lån 50% hver. Har nedbetalt en del og verdien på boligen har også steget. Min mann har en gjeld fra han var yngre med høy rente. Hva bør man passe på for at han blir ansvarlig for den delen gjelden øker? Bør jeg da eie mer av boligen eller kan det evt innbakte lånet legges på han i lånet? Hva blir mest rettferdig? Gjelden blir uansett trukket fra et evt nytt boliglån vi får sammen og halvparten av lånet er hans. Jeg brukte imidlertid en mindre sum fra bsu da vi kjøpte uten at det er spesifisert at jeg skal ha renteinntekt av verdistigning for den delen. Noen som har peiling på hva som Blir mest rett? Så enkelt. Dere baker inn de 400000 kr inn i boliglån og dere vil se hvor mye EKTRA må det betales etter den er økt med 400000 kr. Det overstigende beløp kan din samboer betale mens du fortsetter å betale din del som vanlig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 cmd skrev (18 minutter siden): Så enkelt. Dere baker inn de 400000 kr inn i boliglån og dere vil se hvor mye EKTRA må det betales etter den er økt med 400000 kr. Det overstigende beløp kan din samboer betale mens du fortsetter å betale din del som vanlig. Overhodet ikke enkelt. For den løsningen forutsetter at det ikke blir slutt før lånet er nedbetalt. Anonymkode: b6907...de5 4
cmd Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Overhodet ikke enkelt. For den løsningen forutsetter at det ikke blir slutt før lånet er nedbetalt. Anonymkode: b6907...de5 Huff... det stemmer. Jeg tenkte ikke på det. TS kan evt. lage en avtale at han skal betale... i ca. 2 eller 3 år for det overstigende beløp og etter det kan fordelingen kan være lik / 50 - 50 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 Blondie65 skrev (1 time siden): Da dere kjøpte, hvordan gikk dere inn med egenkapital? Min modell vil neppe fungere når han har 400.000 i gjeld. Det eneste alternativet er at dere går til banken og deler lånet i to. Han vil da måtte låne nok penger til at de 400K + boliglånet ikke utgjør mer enn 50 % av boligens verdi. Da vil han ha fullt lån på sin andel. Du vil da sitte med mindre lån og større andel egenkapital. Men det mest sannsynlige scenarioet er et 2. prioritetslån for han alene som han alene må betale for de 400.000. Han er heldig om han får det til og har råd til å betale det i tillegg til sin andel av boliglånet. Finnes det noen kostnad/ulempe å dele lånet i to? Har 2. prio lån samme rente som boliglån? Anonymkode: 11a8c...c4d
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Finnes det noen kostnad/ulempe å dele lånet i to? Har 2. prio lån samme rente som boliglån? Anonymkode: 11a8c...c4d Ja, det blir termingebyr på begge lån. 2. prioritetslån KAN ha rente som boliglånet, men det er ingen selvfølge. Gå og snakk med banken.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 400 tusen Anonymkode: 11a8c...c4d Nei! Hans gjeld, hans ansvar! Anonymkode: 63996...86d
Brunello Skrevet 17. januar 2022 #19 Skrevet 17. januar 2022 Dette er en no-branner. Huslånet økes med kr 400 000,- og han betjener kr400 000,- mer på lånet.
Brunello Skrevet 17. januar 2022 #20 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Overhodet ikke enkelt. For den løsningen forutsetter at det ikke blir slutt før lånet er nedbetalt. Anonymkode: b6907...de5 Hva er problemet? Blir det slutt skal eiendeler og gjeld deles. Da hefter gan for kr 400 000,- mer enn ts (med fradrag for det han eventuelt har nedbetalt). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå