Gå til innhold

Arbeidsgiver vil ha alle tilbake på kontoret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At jobben er den eneste sosiale arenaen for noen er da virkelig ikke et argument for noe som helst. Jeg er på jobb for å jobbe, ikke for å jabbe ved kaffemaskinen eller høre på alt mulig surr i lunsjen. Pandemi eller ei, det er fortsatt lov å møte folk på fritiden. Ta det der og ikke forstyrr kollegaen. 

Kan til nød forstå trangen til å være sammen hvis det er behov for et møte for å avklare ting, men det meste kan tas digitalt uten noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lacuna skrev (16 timer siden):

Kjære vene, det er da ingen hemmelighet at de fleste mennesker har et behov for å være sosiale? 

Med kolleger?

Anonymkode: 82827...4ac

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på en kombinasjon fremover. Har du oppgaver som kan utførest hjemmefra så er der supert med hjemmekontor 2-3 dager i uken👍🏻 Har en sjef fra helvete, så må hun være på kontoret - ja da må alle andre også🙄

Anonymkode: cdc54...db2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad jeg har fast hjemmekontor, hatt i snart 6år, Superdeilig, Sparer ca 2timer reisevei hver dag og pendlerkostnader. Får dekket internett og enfast sum til strøm i måneden. Alt av kontorutstyr etc. Hos oss kan vi velge om vi vil ha hjemmekontor eller sitte fysisk på kontoret. Men kan ikke ha en 50/50 eller noe, det er noen plasser som er ledig, så om en ønsker å sitte på kontoret en dag, så må en melde ifra og se om det er ledig

Anonymkode: 675af...7d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre plass på bussen ? 
Det er ikke det at jeg personlig synes det er urettferdig, men jeg synes folk klager uten å tenke seg om, mens andre blir permitterte gang på gang med de økonomiske konsekvensene det får for dem. 
Jeg kan aldri tenke meg at dere først og fremst vil sitte hjemme for å kunne ofre dere for oss andre . 
Dere vil være hjemme fordi dere har fått en livsstil som gjør at dere slipper å gå ut av døra på morningen , sparer penger på transport og kan sove lenger. 
Noen må levere barn i barnehagen, men det er også alt. 

Anonymkode: 3cb21...cac

Endret av Lomvi
fjernet sitat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Arbeidsgiverne ønsker ikke bare kontroll, men at du skal føle tilhørighet til arbeidsplassen. Ved hjemmekontor så får man selvsagt ikke samme tilhørighet. 

Anonymkode: 2a45c...127

Sånn opplever ikke jeg det.

Jeg opplever at de lederne som er minst tilbøyelige til å være fleksible generelt er mest opptatt av kontroll.

Så bruker enkelte andre begreper om det, men kontrollen bestemmer til syvende og sist alt. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skjønner virkelig ikke problemet. 
Vi er mange som ikke har hjemmekontor og jobbet som vanlig gjennom hele pandemien. 
Synes det er merkelig at en skulle klage for at en blir innkalt på jobb

problemet er at hjemmekontor er et (relativt sett) enkelt, billig, effektivt og lite inngripende tiltak for å hindre smittespredning, men hvis mange som egentlig kunne bidratt med dette tiltaket, unndrar seg, så blir det et mindre handlingsrom for å kutte i andre tiltak, som for eksempel skjenkestopp og levebrødet til folk og sånn.

Anonymkode: f23f4...bbd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd hjemmekontor, bare hjemmeskole. Det har tydeliggjort for meg at jeg ønsker en jobb med gode muligheter for minimum delvis hjemmekontor. Jeg har i utgangspunktet sett meg ut å bli barnehagelærer, men det må revurderes. Jeg får mye bedre livskvalitet og mer overskudd av å jobbe hjemmefra. Lærer mer og er mer effektiv!

Anonymkode: 21d54...e72

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 0.48):

Skjønner virkelig ikke problemet. 
Vi er mange som ikke har hjemmekontor og jobbet som vanlig gjennom hele pandemien. 
Synes det er merkelig at en skulle klage for at en blir innkalt på jobb

Du vet at man jobber selv om man ikke i lokalene til arbeidsgiver?

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 8.48):

Med dette menes at i arbeidslivet har arbeidsgiver styringsrett og at det ikke er noen grunn til å bli fornærmet om sjefen mener du skal møte opp på jobb.

Anonymkode: 72f6a...3cf

Så du mener at man ikke er på jobb om man ikke er i bedriftens lokaler?

Lacuna skrev (22 timer siden):

Jeg skjønner helt ærlig ikke hvor denne negativiteten kommer fra. Trives ikke folk på jobben sin? 

Trives i jobben, men klarer meg fint uten kollegaer fysisk. Holder lenge å ha kontakt på teams og telefon

Anonymkode: 31973...5fb

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, men vanskelig sjef skal sikkert si at det "ikke lar seg gjøre" lenger og at "det er best for alle kollegaer å være på jobb"...

Anonymkode: 0b1a8...496

Det er ikke godt nok argument. Det må da bevises at det kun er mulig å gjennomføre arbeidet ved å være i lokalene, ikke at det er lettere hvis man er der

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er vel ikke meningen at pandemien skal skape luksusdyr av folket ? 

Hva mener du her?

Endret av frogger
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere vil være hjemme fordi dere har fått en livsstil som gjør at dere slipper å gå ut av døra på morningen , sparer penger på transport og kan sove lenger. 

Er det noe galt i dette?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (32 minutter siden):

Det er ikke godt nok argument. Det da bevises at det kun er mulig å gjennomføre arbeidet ved å være i lokalene, ikke at det er lettere hvis man er der

Åh! Jeg kan si dette til han 😁

Anonymkode: 0b1a8...496

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (21 timer siden):

Jeg tror vi rett og slett har blitt litt for godt vandt gjennom pandemien.

Ja, det er deilig å slippe trikken eller bilen til jobb. Det er deilig å kunne sove litt ekstra. Deilig å ikke trenge å freshe seg opp, og å sitte i pysjen når det ikke er møte over teams.

Men det absolutt beste for arbeidsmiljøet, og de ansattes psykiske helse er faktisk å være på kontoret. 

Jeg er absolutt ikke i mot hverken hjemmekontor eller tilstedeværelse, og at en hybridløsning kanskje er det beste, særlig for de med små barn, men jeg tror vi må prøve å komme oss litt tilbake til normalen. 

Ikke for alle.

Anonymkode: c34bc...7aa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærer og har fysiske møter med flere titalls kolleger. 

Anonymkode: ef5b5...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Lærer og har fysiske møter med flere titalls kolleger. 

Anonymkode: ef5b5...91e

Ok

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kravstort av arbeidsgiver å forvente at man er på jobb 

Anonymkode: 909c2...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man være et fysisk sted om jobben gjøres like godt remote? 

Anonymkode: 82827...4ac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jobb for deg er ensbetydende å være i arbeidsgivers lokaler?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Ser ut til at vi får hjemmekontor som hovedregel, men skal møtes for sosial lunsj, avdelingsmøte o.l et par ganger i måneden :) stor statlig bedrift.

Anonymkode: 36770...140

Åh, jeg jobber i feil del av staten! Tror jeg sender inn en åpen søknad til dere jeg også. 😂

11 hours ago, Fløff said:

Jeg tror MANGE statlige arbeidsplasser særlig helt uproblematisk kunne gått for hjemmekontor med halvårlig samlinger - og at man åpner opp for å mikse avdelinger/virksomheter internt i byggene som allerede finnes rundtomkring.

Dette! Kjenner til enkelte private firmaer som gjør det slik, og jeg må innrømme at det virker veldig forlokkende. Det er nok også mange av oss som valgte å flytte mer landlig (og derfor har færre mulige arbeidsplasser i nærområdet), som godt kunne tenkt oss litt flere arbeidsgivere å velge mellom. 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det offentlige, dvs. statlige og kommunale arbeidsplasser, vil ha mye å hente ved å i større grad åpne for 100% hjemmekontor. I det offentlige er lønnsnivået som kjent lavt, spesielt for ansatte med høy kompetanse innen sitt felt, og ved å tilrettelegge for en bedre work/life balance vil de gjøre seg mer attraktive som arbeidsgivere. I tillegg vil vi som samfunn kunne frigjøre midler som kan brukes på bedre offentlige tjenester ved å redusere behovet for store offentlige bygg til å huse kontoransatte. Det offentlige både eier og leier en massiv eiendomsportefølje og har store utgifter forbundet med dette. 

Dette gjelder selvsagt også private virksomheter, men når det gjelder det offentlige, som forvalter våre alles midler, så bør det føre med seg et spesielt ansvar for å drifte på en mest mulig økonomisk og miljømessig bærekraftig måte. 

Absolutt, det er derfor det moderne arbeidslivet bør tilrettelegges slik at arbeidssituasjonen blir mest mulig hensiktsmessig for den enkelte arbeidstaker. På de fleste større arbeidsplasser vil det være mer enn en som ønsker å møte fysisk på arbeidsplassen. Å kreve at samtlige ansatte skal påføres unødvendig pendling, med det stresset og den miljøpåvirkningen som det har, for å være «selskapsdamer» for ensomme kollegaer hører ingen steder hjemme. Da får de det gjelder heller gjøre en innsats for å øke sin sosiale omgangskrets, f. eks. ved å melde seg på en aktivitet eller kurs, delta i frivillig arbeid osv. 

Anonymkode: 5345f...985

Helt, helt enig! 

Å sitte på hjemmekontor har gjort meg mer effektiv, og mindre syk. Jeg har utrettet mer de månedene jeg har vært hjemme i løpet av pandemien (har dessverre ikke sittet nesten to år på hjemmekontor som mange andre) enn det jeg normalt sett gjør i løpet av et år, og det er ikke fordi jeg er så ineffektiv til vanlig. Det er ikke det at jeg ikke liker kollegene mine, men å få jobbe uforstyrret hjemme er gull verdt. De to timene jeg vanligvis bruker på å pendle kan jeg nå bruke på å jobbe litt ekstra, samt få meg frisk luft og dagslys midt på dagen, som igjen gjør meg mer skjerpet og effektiv. Dessverre er de fleste kollegene mine godt voksne og ekstremt negative til hjemmekontor, så jeg regner med at det er tilbake på kontoret for fullt igjen så snart påbudet er opphevet. Selv det å få to dager med hjemmekontor i uken er utopi hos oss. Dette er veldig synd, for det betyr at jeg kommer til å forlate jobben som jeg i utgangspunktet både liker og utfører på en veldig god måte så snart det lar seg gjøre. Jeg tror også at de arbeidsgiverne som legger til rette for fleksibilitet kommer til å tiltrekke seg de mest attraktive arbeidssøkerne framover. 

Anonymkode: e68d1...0da

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...