Gå til innhold

Arbeidsgiver vil ha alle tilbake på kontoret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:
18 minutter siden, Lacuna said:

De aller fleste mennesker har behov for å være sosiale. Sier ikke at det nødvendigvis er slik for alle, men jeg tror det er slik for de fleste. Vi er i bunn og grunn flokkdyr og de færreste har godt av å sitte alene over lang tid. 

Så du tror det, da stemmer det nok, sorry at jeg sa i mot..

Er jo heller ikke det som er poenget, "hva vi har godt av". Her er det smittevern vs business kritisk behov for at ansatte er på arbeidsplassen.

Vi ville "hatt godt av" et samfunn uten restriksjoner, men det blir tilside satt pga pandemi. Det samme med det sosiale en arbeidsplass kan tilby

Anonymkode: 269a5...679

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kommunelegen er vel rette person?

Det er kommunen - ved kommunelegen - som har ansvar for smittevern lokalt, og oppfølging av regler.

Anonymkode: 87818...16e

Ja, dette må være rette vedkommende tenker jeg. Hver kommune har vel en smittevernsoverlegefunksjon. Jeg ville tatt kontakt med dem, og hørt om de kan utbe en forklaring fra din arbeidsgiver for hvorfor de mener seg unntatt plikten til å legge til rette for hjemmekontor.

Anonymkode: f23f4...bbd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelse hos oss viste at 28/31 ville ha 100% hjemmekontor om de kunne velge. De siste 3 var ledere som ønsket hjemmekontor, men følte de hadde plikt til å være på kontoret/ønske det fordi det er mye skriverier om at det er best for de ansatte. 

Vi har 2 sosiale aktiviteter på teams hver uke, prater på teams på morgen og lunsj. Mye bedre enn å være på kontoret. Ser ut til at vi får hjemmekontor som hovedregel, men skal møtes for sosial lunsj, avdelingsmøte o.l et par ganger i måneden :) stor statlig bedrift.

Veldig lei av at folk ytrer seg om at det er såååå sunt og bra å være på kontoret. Jeg har det mye bedre nå, og har mer overskudd generelt. Stor bonus å slippe tid på reisevei også. 

Anonymkode: 36770...140

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lacuna said:

Jeg tror vi rett og slett har blitt litt for godt vandt gjennom pandemien.

Ja, det er deilig å slippe trikken eller bilen til jobb. Det er deilig å kunne sove litt ekstra. Deilig å ikke trenge å freshe seg opp, og å sitte i pysjen når det ikke er møte over teams.

Men det absolutt beste for arbeidsmiljøet, og de ansattes psykiske helse er faktisk å være på kontoret. 

Jeg er absolutt ikke i mot hverken hjemmekontor eller tilstedeværelse, og at en hybridløsning kanskje er det beste, særlig for de med små barn, men jeg tror vi må prøve å komme oss litt tilbake til normalen. 

Snakk for deg selv. For min del ser jeg kun ulemper med å dra til kontoret, så heller enn at jeg har blitt godt vant nå er det faktisk sånn at jeg normalt må betale for ulemper som redusert tid med sønnen min, redusert søvn og redusert sosialt liv utenom jobb. Lista er lang som et vondt år. Normalen fungerer ikke for meg, og gir svært merkbart redusert livskvalitet. Nå har jeg fått kjenne på hvordan det faktisk kan være, og det er langt bedre.

Anonymkode: 8d613...46a

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk for deg selv. For min del ser jeg kun ulemper med å dra til kontoret, så heller enn at jeg har blitt godt vant nå er det faktisk sånn at jeg normalt må betale for ulemper som redusert tid med sønnen min, redusert søvn og redusert sosialt liv utenom jobb. Lista er lang som et vondt år. Normalen fungerer ikke for meg, og gir svært merkbart redusert livskvalitet. Nå har jeg fått kjenne på hvordan det faktisk kan være, og det er langt bedre.

Anonymkode: 8d613...46a

Er så enig i dette!

Anonymkode: 31973...5fb

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke problemet. 
Vi er mange som ikke har hjemmekontor og jobbet som vanlig gjennom hele pandemien. 
Synes det er merkelig at en skulle klage for at en blir innkalt på jobb

Anonymkode: 3cb21...cac

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner virkelig ikke problemet. 
Vi er mange som ikke har hjemmekontor og jobbet som vanlig gjennom hele pandemien. 
Synes det er merkelig at en skulle klage for at en blir innkalt på jobb

Anonymkode: 3cb21...cac

Er ikke så rart å reagere når myndighetene fortsatt gir påbud om hjemmekontor. 

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Undersøkelse hos oss viste at 28/31 ville ha 100% hjemmekontor om de kunne velge. De siste 3 var ledere som ønsket hjemmekontor, men følte de hadde plikt til å være på kontoret/ønske det fordi det er mye skriverier om at det er best for de ansatte. 

Vi har 2 sosiale aktiviteter på teams hver uke, prater på teams på morgen og lunsj. Mye bedre enn å være på kontoret. Ser ut til at vi får hjemmekontor som hovedregel, men skal møtes for sosial lunsj, avdelingsmøte o.l et par ganger i måneden :) stor statlig bedrift.

Veldig lei av at folk ytrer seg om at det er såååå sunt og bra å være på kontoret. Jeg har det mye bedre nå, og har mer overskudd generelt. Stor bonus å slippe tid på reisevei også. 

Anonymkode: 36770...140

Å, vil jobbe hos dere! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å mistenke hjemmekontor-tilhengerne for å være pådriverne til den evige skremselspropagandaen som pågår... 

"Vi er midt i en pandemi!" begynner å bli et utslitt uttrykk. Det blir stadig vanskeligere å tro på at de virkelig er så livredde at de må få fortsette å tråkke hjemme i pysjen hele dagen.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler når jeg hører folk skrike om hjemmekontor for å unngå smitte men er ute å fester i helgene. Jeg vet om svært mange arbeidsplasser som har fått mindre produktivitet også legger jeg merke til at flere av vennene mine på kontor er mye mer på FB osv.

Anonymkode: b507c...735

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne vært mer tilbake på kontoret jeg. Men har dessverre en kollega som insisterer på å holde hoste- og nysekonsert 360 grader rundt seg hver dag jeg har vært der de siste to årene. Derfor er jeg mest på hjemmekontoret når arbeidsgiver gir oss mulighet til å velge. Hosterne har selvfølgelig ikke korona hele tiden (den ene har hatt vet jeg, gud vet hvor mange han har smittet), men arbeidsgivere burde si fra om at de som hoster burde gå hjem tvert og ikke alle andre. Og hvor lett klarer man å konsentrere seg når noen er i ferd med å hoste ut en halv lunge på nabokontoret?

Knirke skrev (På 17.1.2022 den 1.14):

Jeg begynner å mistenke hjemmekontor-tilhengerne for å være pådriverne til den evige skremselspropagandaen som pågår... 

"Vi er midt i en pandemi!" begynner å bli et utslitt uttrykk. Det blir stadig vanskeligere å tro på at de virkelig er så livredde at de må få fortsette å tråkke hjemme i pysjen hele dagen.

Tro meg, det har ikke vært noen fest å sitte hjemme! Men hva tror du smitte- og dødstallene hadde vært om ingen hadde hatt hjemmekontor? Om alle skulle presset seg inn i busser og tog som før? Men en ting kunne vært anderledes. Det som hjemmekontoristene har spart på billetter, bensin og bompenger til jobbreisen kunne vært trukket fra lønnen og utbetalt til de som har mistet jobben eller gått ned i stillingsprosent.

Anonymkode: b1142...e40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det nevnes at regjeringen kun har innført at det skal legges til rette for at flest mulig skal ha hjemme kontor så langt det lar seg gjøre, så alle får ikke hjemmekontor. Kun der det er mulig å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påbud betyr påbud til forskjell fra en anbefaling. 

Du for henvise til regjeringens forskrifter TS. I så fall burde det være de ansatte som bør få kunne velge enn så lenge påbudet gjelder. 

Anonymkode: 55395...a5b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lacuna skrev (8 timer siden):

De aller fleste mennesker har behov for å være sosiale. Sier ikke at det nødvendigvis er slik for alle, men jeg tror det er slik for de fleste. Vi er i bunn og grunn flokkdyr og de færreste har godt av å sitte alene over lang tid. 

Dette argumentet kommer stadig opp - men det trumfer jo ikke det faktum at svært mange ønsker å fortsette med hjemmekontor. Man vet sykefraværet har gått ned hos mange. At noen bruker arbeidsplassen som sosial arena er jo egentlig ikke et argument for arbeidsgiverne- de ønsker å ha kontroll
Selv når den kontrollen øker kostnadene (sykefravær, høyere driftutgifter osv). 

Men TS, anbefalingene om hjemmekontor har hele tiden vært løpende - og tas stadig opp. Så arbeidsgiver kan stort sett gjøre hva de vil så lenge det ikke er PÅBUD. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir helt matt av arbeidsgivere som setter seg over regjeringen. Jammen glad jeg har en arbeidsgiver som tar samfunnsansvar på alvor. 
Dersom dere har verneombud, TS - ta kontakt med ham/henne. Og ta kontakt med kommunelegen slik flere her foreslår.

Anonymkode: 99c78...e3c

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere allerede har hjemmekontor, er det åpenbart fortsatt mulig å ha det. Så den må nok arbeidsgiver lengre ut på landet med. Jeg tror arbeidsgivere som blir lite fleksible igjen etter pandemien vil tape stort på det. De vil sannsynligvis sitte igjen med bare de arbeidstakerne som ikke får jobb andre steder, eller som er på kontoret først og fremst for det sosiale. Hva det angår, så er det mange andre plasser man kan være sosial enn bare på jobben. Under pandemien har mange sosiale arenaer vært stengt, men det endres jo forhåpentligvis snart. Og dere som sier at vi som foretrekker hjemmekontor ønsker å trekke ut pandemien, tar grundig feil. Vi ønsker jo et liv utenom jobben også. Jeg har fra starten av ment at de fleste tiltakene har vært den rene galskap og sterkt overdrevne, men akkurat hjemmekontor har så mange positive sider at det bør bli permanent mye mer av det. Uten at det skal være nødvendig med noe påbud.

Anonymkode: 7a681...321

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Det er unødvendig og det funker fint med hjemmekontor. Men vår sjef elsker å kontrollere folk, så...

Lacuna skrev (På 17.1.2022 den 0.11):

Kjære vene, det er da ingen hemmelighet at de fleste mennesker har et behov for å være sosiale? 

Kanskje én gang i uka, ja. 

Anonymkode: 0b1a8...496

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke kommet noen endringer i påbudet. Så det er fremdeles påbud om hjemmekontor. Sjefen din kan ta seg en bolle

Anonymkode: 3e7ac...579

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Velkommen til arbeidslivet! 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

??

Anonymkode: 31973...5fb

Med dette menes at i arbeidslivet har arbeidsgiver styringsrett og at det ikke er noen grunn til å bli fornærmet om sjefen mener du skal møte opp på jobb.

Anonymkode: 72f6a...3cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med dette menes at i arbeidslivet har arbeidsgiver styringsrett og at det ikke er noen grunn til å bli fornærmet om sjefen mener du skal møte opp på jobb.

Anonymkode: 72f6a...3cf

Når sjefen ikke har lov å ha de ansatte på jobb så er det noe annet. 

Anonymkode: 3e7ac...579

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...