Gå til innhold

Arbeidsgiver vil ha alle tilbake på kontoret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsgiveren min sendte før helgen ut en e-post til alle ansatte hvor de skrev at samfunnet nå åpner for at vi kan gå tilbake til kontoret. Men dette stemmer da ikke? Ja, samfunnet har riktignok åpnet noe opp, men i pressekonferansen og overalt hvor jeg har lest, er det vel nokså tydelig at arbeidsgiver er pålagt å sørge for at folk jobber hjemmefra hvis dette er praktisk mulig?

Jeg kjenner jeg blir så oppgitt over arbeidsgiveren min. De har hele veien vært negative til hjemmekontor og vil helst ha folk på plass, selv om det virkelig ikke er nødvendig for svært mange av oss å være på kontoret for å gjennomføre oppgavene våre. Og nå er det tross alt en pandemi på gang, og ikke bare er det anbefalt å legge til rette for hjemmekontor, men arbeidsgiver er faktisk pålagt å sørge for at folk jobber hjemmefra… 

Hva gjør vi som ansatte i en slik situasjon? Her prøver man å følge alle råd, påbud og anbefalinger på fritiden sin for å bidra til «dugnaden». Føler arbeidsgiver driter i hele dugnaden og sitt eget ansvar når de absolutt skal ha oss tilbake på kontoret. Begynner å miste fullstendig respekt for ledelsen, kjenner jeg.

Hva ville dere ha gjort? Kan man melde fra til noen? Fagforening? Arbeidstilsynet? Hva kan man gjøre?

Anonymkode: 35bbf...3fb

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver har all rett til å kreve at dere jobber fra kontoret. De har vel lagt merke til at produktiviteten går vesentlig ned med ansatte på hjemmekontor. Ansatte som trener, rydder hus og diverse når de egentlig burde jobbet. 

Anonymkode: 0aa3e...16a

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiver har all rett til å kreve at dere jobber fra kontoret. De har vel lagt merke til at produktiviteten går vesentlig ned med ansatte på hjemmekontor. Ansatte som trener, rydder hus og diverse når de egentlig burde jobbet. 

Anonymkode: 0aa3e...16a

Produktiviteten har ikke gått ned, nei. Sykefraværet har derimot gått ned, og ansatte leverer ihht frister og krav. 

Har ikke regjeringens påbud noen verdi da? Det er vel en grunn til at disse reglene er satt? Er svært mange av oss i bedriften som ikke er nødt til å sitte på kontoret for at oppgaver skal bli gjort. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunelegen er vel rette person?

Det er kommunen - ved kommunelegen - som har ansvar for smittevern lokalt, og oppfølging av regler.

Anonymkode: 87818...16e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Arbeidsgiveren min sendte før helgen ut en e-post til alle ansatte hvor de skrev at samfunnet nå åpner for at vi kan gå tilbake til kontoret. Men dette stemmer da ikke? Ja, samfunnet har riktignok åpnet noe opp, men i pressekonferansen og overalt hvor jeg har lest, er det vel nokså tydelig at arbeidsgiver er pålagt å sørge for at folk jobber hjemmefra hvis dette er praktisk mulig?

Jeg kjenner jeg blir så oppgitt over arbeidsgiveren min. De har hele veien vært negative til hjemmekontor og vil helst ha folk på plass, selv om det virkelig ikke er nødvendig for svært mange av oss å være på kontoret for å gjennomføre oppgavene våre. Og nå er det tross alt en pandemi på gang, og ikke bare er det anbefalt å legge til rette for hjemmekontor, men arbeidsgiver er faktisk pålagt å sørge for at folk jobber hjemmefra… 

Hva gjør vi som ansatte i en slik situasjon? Her prøver man å følge alle råd, påbud og anbefalinger på fritiden sin for å bidra til «dugnaden». Føler arbeidsgiver driter i hele dugnaden og sitt eget ansvar når de absolutt skal ha oss tilbake på kontoret. Begynner å miste fullstendig respekt for ledelsen, kjenner jeg.

Hva ville dere ha gjort? Kan man melde fra til noen? Fagforening? Arbeidstilsynet? Hva kan man gjøre?

Velkommen til arbeidslivet! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt det blir for sjefen din når noen tar med seg korona på kontoret og alle blir smittet :)
Da får han det kjekt da, med en haug med sykmeldte ansatte!
I tillegg så er det jo mange som kan jobbe på hjemmekontor med små luftveissymptomer, men som ikke bør gå på jobb på et kontor.

Anonymkode: 5ef43...780

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vi rett og slett har blitt litt for godt vandt gjennom pandemien.

Ja, det er deilig å slippe trikken eller bilen til jobb. Det er deilig å kunne sove litt ekstra. Deilig å ikke trenge å freshe seg opp, og å sitte i pysjen når det ikke er møte over teams.

Men det absolutt beste for arbeidsmiljøet, og de ansattes psykiske helse er faktisk å være på kontoret. 

Jeg er absolutt ikke i mot hverken hjemmekontor eller tilstedeværelse, og at en hybridløsning kanskje er det beste, særlig for de med små barn, men jeg tror vi må prøve å komme oss litt tilbake til normalen. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (Akkurat nå):

Jeg tror vi rett og slett har blitt litt for godt vandt gjennom pandemien.

Ja, det er deilig å slippe trikken eller bilen til jobb. Det er deilig å kunne sove litt ekstra. Deilig å ikke trenge å freshe seg opp, og å sitte i pysjen når det ikke er møte over teams.

Men det absolutt beste for arbeidsmiljøet, og de ansattes psykiske helse er faktisk å være på kontoret. 

Jeg er absolutt ikke i mot hverken hjemmekontor eller tilstedeværelse, og at en hybridløsning kanskje er det beste, særlig for de med små barn, men jeg tror vi må prøve å komme oss litt tilbake til normalen. 

Joda, men det er vel en annen diskusjon. Hvordan vi skal gjøre det framover. Nå er det derimot påbudt å sørge for at ansatte jobber hjemmefra, og jeg kan ikke fatte at det da skal være greit for en arbeidsgiver å bare ignorere dette? Det er en pandemi på gang, og dette er en arbeidsplass midt i Oslo…

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel gjort flere undersøkelser at folk søker seg til andre jobber dersom hjemmekontor ikke er akseptert. Jeg synest det er helt topp om hybrid løsning er kommet for å bli. 

Anonymkode: e969a...de0

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hero1 said:

Velkommen til arbeidslivet! 

??

Anonymkode: 31973...5fb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste andre jobber hjemme, så det blir sikkert ikke noe stort problem hvis du tenker på trengsel på kollektivtransport og sånt. Men du kan jo maile tilbake:

Sitat

Påbud om at arbeidsgivere sørger for at ansatte jobber hjemmefra dersom dette er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen, blant annet virksomhet for å ivareta barn og sårbare grupper.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/nasjonale-rad-og-regler/id2890588/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lacuna said:

Men det absolutt beste for arbeidsmiljøet, og de ansattes psykiske helse er faktisk å være på kontor

Nei det er det er det nødvendigvis ikke, det er individuelt

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lacuna skrev (11 minutter siden):

Tenker at akkurat det der er veldig subjektivt. Det stemmer kanskje for deg, men du skal være forsiktig med å generalisere og si at det gjelder for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde begynt å se meg om etter ny jobb hvis jeg var deg

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er det er det nødvendigvis ikke, det er individuelt

De aller fleste mennesker har behov for å være sosiale. Sier ikke at det nødvendigvis er slik for alle, men jeg tror det er slik for de fleste. Vi er i bunn og grunn flokkdyr og de færreste har godt av å sitte alene over lang tid. 

Endret av Lacuna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Optimo said:

Påbud om at arbeidsgivere sørger for at ansatte jobber hjemmefra dersom dette er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen, blant annet virksomhet for å ivareta barn og sårbare grupper.

Er jo dette som til slutt er det avgjørende. Mener arbeidsgiver at det er nødvendig for virksomheten at du kommer på jobb, så er det bare å stille opp der! Det er hva påbudet tilsier

Anonymkode: 269a5...679

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er jo dette som til slutt er det avgjørende. Mener arbeidsgiver at det er nødvendig for virksomheten at du kommer på jobb, så er det bare å stille opp der! Det er hva påbudet tilsier

Anonymkode: 269a5...679

Jeg forstår det som at de ansatte sitter på hjemmekontor nå, så jeg tror sjefen skal argumentere jævlig godt for hvorfor det plutselig ikke går lenger og at det er helt nødvendig for driften at folk sitter på kontoret. 

Ring kommunelegen hvis du vil være litt vanskelig, ts. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lacuna said:

De aller fleste mennesker har behov for å være sosiale. Sier ikke at det nødvendigvis er slik for alle, men jeg tror det er slik for de fleste. Vi er i bunn og grunn flokkdyr og de færreste har godt av å sitte alene over lang tid. 

Så du tror det, da stemmer det nok, sorry at jeg sa i mot...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så du tror det, da stemmer det nok, sorry at jeg sa i mot...

Kjære vene, det er da ingen hemmelighet at de fleste mennesker har et behov for å være sosiale? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...