Gå til innhold

Hva betyr klarna «betal i eget tempo». Skal ikke et beløp fra hvert kjøp komme på faktura ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man velger klarna «betal i ditt eget tempo» legges ikke et beløp fra det man kjøpte automatisk inni fakturaen jeg får? Jeg prøver å finne ut uten hell. Jeg bruker klarna og er fornøyd med det sånn egentlig 

Har en gjeld der på rundt 9000kr. Men HVA de 9000 var skulle jeg nå få en oversikt på. Jeg bladde da helt til februar 2021 og så da blande annet et vottepar til 500kr jeg hadde tatt på «betal i eget tempo» . Det sto ikke «betalt» på oppføringen og jeg gikk inn på den. Selv etter bare 200 kr av den betalt . Hadde trodd at et sp lite beløp var betalt for lenge siden fordi det ble lagt i fakturaen. Men nei . Så nå er jeg forvirra og finner ikke noe svar. 

grunnet til at jeg har gjeld der er at jeg våren 2021var i ulønna mammaperm og valgte da betal i eget tempofor å utsettebetalingene litt.  Det skulle jeg aldri gjort, og jeg husker ikke vilkårene. Og nå 1 år senere er ting forstsatt ikke betalt. Jeg trodde det skulle komme automatsik på fakturaene jeg.

hjelp en idiot som meg. 

Anonymkode: b5ae5...e9f

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du har gått i forbrukslån fellen. Dvs. at det du trodde var at du fikk faktura hver måned medførte at et og et beløp ble nedbetalt. Det som har skjedd isteden er at du har opparbeidet deg gjeld og fått månedsfaktura som du mest sannsynlig har betalt minimumsbeløp av. Det er jo bare å begynne å betale større beløp hver måned så ordner det seg.

Skrevet
Blondie65 skrev (49 minutter siden):

Du har gått i forbrukslån fellen. Dvs. at det du trodde var at du fikk faktura hver måned medførte at et og et beløp ble nedbetalt. Det som har skjedd isteden er at du har opparbeidet deg gjeld og fått månedsfaktura som du mest sannsynlig har betalt minimumsbeløp av. Det er jo bare å begynne å betale større beløp hver måned så ordner det seg.

takk for svar . Jeg fikk faktisk nå svar på klarna chat. Når man valgte «betalt i eget tempo»  ble alt av beløp delt på 24 betalinger. Jeg spurte om jeg kunne gå inn på hvert enkelt kjøp nå i etterkant å betale de resterende beløpene igjen på dem for å få de småkjøpene ut av verden.  Men det gikk ikke nei.
Og om jeg feks betaler 1000 kr ekstra per faktura blir ikke de eldste kjøpene nulla ut. Men de 1000 kr blir fordelt på alle mine kjøp på den avtalen . Kjipern. Er flaut og tåpelig å tenke på at jeg betaler votter på 500 kr som 20 kr i måneden i 24 mnd 🤣 huff

nei pisk til egen bak. Dette ble en dum og dyr lærepenge. Du har rett! det blir som forbrukslån fella. Æsj. Fra nå av skal jeg betale alt direkte eller velge faktura med betal innen 30 dager 

• Liker 1
Skrevet

Ja, lær av denne feilen. ❤

9000 er heldigvis relativt overkommelig.

Kjøp og betal med en gang, neste gang du bestiller noe. 

Anonymkode: 55f7c...7b8

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

takk for svar . Jeg fikk faktisk nå svar på klarna chat. Når man valgte «betalt i eget tempo»  ble alt av beløp delt på 24 betalinger. Jeg spurte om jeg kunne gå inn på hvert enkelt kjøp nå i etterkant å betale de resterende beløpene igjen på dem for å få de småkjøpene ut av verden.  Men det gikk ikke nei.
Og om jeg feks betaler 1000 kr ekstra per faktura blir ikke de eldste kjøpene nulla ut. Men de 1000 kr blir fordelt på alle mine kjøp på den avtalen . Kjipern. Er flaut og tåpelig å tenke på at jeg betaler votter på 500 kr som 20 kr i måneden i 24 mnd 🤣 huff

nei pisk til egen bak. Dette ble en dum og dyr lærepenge. Du har rett! det blir som forbrukslån fella. Æsj. Fra nå av skal jeg betale alt direkte eller velge faktura med betal innen 30 dager 

Selv om faktura for de vottene ikke rent fysisk forsvinner kan du jo bestemme deg for at NÅ betaler du de 500 kr vottene kostet ved å betale inn kr 500 ekstra i tillegg til minimumsbeløpet. Og så tar du neste faktura som tilleggsbetaling neste måned. Og sånn holder du på til de 9.000 er betalt. Eller både vottenes 500 kr og et annet kjøp. 

Vel, du har lært på den billige måten. Andre - meg selv f.eks. - lærte uendelig mye saktere enn det du har gjort. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, lær av denne feilen. ❤

9000 er heldigvis relativt overkommelig.

Kjøp og betal med en gang, neste gang du bestiller noe. 

Anonymkode: 55f7c...7b8

Man kan godt bruke Klarna faktura for å motta varen før man betaler, men betal hele beløpet på forfall. 

Klarna faktura var gull verdt i 2020 da jeg hadde bestilt Norwegian billetter og fikk pengene relativt kort tid etter at jeg avbestilte (grunnet korona kansellering av arrangementet jeg skulle på) i forhold til om jeg skulle ha ventet på Norwegian.

Skrevet
Blondie65 skrev (4 timer siden):

Man kan godt bruke Klarna faktura for å motta varen før man betaler, men betal hele beløpet på forfall. 

Klarna faktura var gull verdt i 2020 da jeg hadde bestilt Norwegian billetter og fikk pengene relativt kort tid etter at jeg avbestilte (grunnet korona kansellering av arrangementet jeg skulle på) i forhold til om jeg skulle ha ventet på Norwegian.

Da var du heldig. Klarna hjalp ikke meg da jeg bestilte flybilletter til USA i slutten av januar 2020 🙄🙄🙄, med avreise i høstferien. De har et unntak for flybilletter, kjøpsgarantien deres gjelder ikke. Det var bare å vente på at flyselskapet refunderte, og håpe at de ikke gikk konkurs i mellomtiden. 🙄 Dette var SAS. Jeg fikk vel pengene tilbake i desember 2020 eller noe.  

Anonymkode: f09ca...c88

Skrevet

Og TS, «betal i eget tempo» betyr egentlig «betal så lite som mulig, slik at Klarna tjener mest mulig penger på rente». Bra du fant ut av det, og at du har lært til neste gang! Greit for andre å lære av tråden din også. Dette ordner seg!

• Liker 1
Skrevet

Har gått i liknende "felle" selv da jeg var ung og ikke helt forsto kredittkortvilkår. Jeg trodde regningen jeg fikk hver måned var alt jeg hadde brukt kredittkortet på (var et sånt jeg brukte i matbutikk osv, trumf tror jeg), men neida, det var et minstebeløp som ble fakturert og resten sto og genererte renter som jeg da også måtte betale senere når jeg oppdaget at jeg hadde gjeld... surt da jeg hadde hatt fint råd til å betale alt hver måned. Mener jeg ble fortalt da jeg signet opp at jeg skulle få faktura for alt jeg hadde kjøpt hver måned så det ikke kostet noe i renter så lenge jeg betalte hver måned, men det stemte jo ikke (eller han som signerte meg opp gjorde noe feil).

Systemene på slike ting er laget for at de skal tjene penger så man må passe litt på selv :)

Ville bare forsøkt å få betalt ut alt så fort som mulig om jeg var deg. 

Anonymkode: 31b06...947

• Liker 1
Skrevet
Blondie65 skrev (4 timer siden):

Ja jeg er også i utgangspunktet fornøyd med klarna. Har hjulpet meg få penger i retur fra dem når en nettbutikk jeg kjøpte fra ikke sendte varene sine som de påsto de hadde 
og faktura innen 14 dager/30 dager er uproblematisk. 

men jeg er sååå sint på meg selv som tenkte «betal i eget tempoe» var en god ide . Det lager seg selv en forferdelig deal og betalingsplan som går i sneglefart 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og TS, «betal i eget tempo» betyr egentlig «betal så lite som mulig, slik at Klarna tjener mest mulig penger på rente». Bra du fant ut av det, og at du har lært til neste gang! Greit for andre å lære av tråden din også. Dette ordner seg!

ja håper mange leser tråden min og ikke velger «betal i eget tempo» det er er herk om du kan ikke gå inn etterpå å betale ut hvert enkelt kjøp om du vil nulle ut noen småkjøp. Velg faktura eller kontofaktura som ikke er oppdelt 

jeg tror faktisk ikke «betal i eget tempo» er et valg lengre . Nå må man velge enten kontofaktura eller betal innen 30 dager, ellee delbetaling der man må velge selv om det skal være 6 mnd, 30 mnd osv

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg er også i utgangspunktet fornøyd med klarna. Har hjulpet meg få penger i retur fra dem når en nettbutikk jeg kjøpte fra ikke sendte varene sine som de påsto de hadde 

men jeg er sååå sint på meg selv som tenkte «betal i eget tempoe» var en god ide . Det lager seg selv en forferdelig deal og betalingsplan som går i sneglefart 

ja håper mange leser tråden min og ikke velger «betal i eget tempo» det er er herk om du kan ikke gå inn etterpå å betale ut hvert enkelt kjøp om du vil nulle ut noen småkjøp. Velg faktura eller kontofaktura som ikke er oppdelt 

jeg tror faktisk ikke «betal i eget tempo» er et valg lengre . Nå må man velge enten kontofaktura eller betal innen 30 dager, ellee delbetaling der man må velge selv om det skal være 6 mnd, 30 mnd osv

ts

Eh... Kontofaktura er det samme som "betal i ditt eget tempo" 😂😂

Anonymkode: 7d7b0...81f

Skrevet

Jeg betaler alltid etter 30 dager, eller med en gang. Avhenger helt av nettbutikk. 

Anonymkode: 1a1b7...b9c

• Liker 1
Skrevet

Bra at du har nå lært å aldre kjøpe noe du ikke kan betale hele prisen til der og da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh... Kontofaktura er det samme som "betal i ditt eget tempo" 😂😂

Nei. Om jeg kjøper en stol og velger «betal til 3 mars» får jeg hele stolen på fakturan til mars . Da blir den ikke delt opp 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan jo bare betale så mye du vil og alt om du vil.

Anonymkode: e7b1b...04e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Du kan betale hele beløpet når som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er flaut og tåpelig å tenke på at jeg betaler votter på 500 kr som 20 kr i måneden i 24 mnd 🤣 huff

Husk og at du har betalt renter på de vottene. Så det kommer på toppen. Ikke utenkelig at de vottene til 500 kr totalt sett har kostet deg flere tusen kroner når alt er nedbetalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når man velger klarna «betal i ditt eget tempo» legges ikke et beløp fra det man kjøpte automatisk inni fakturaen jeg får? Jeg prøver å finne ut uten hell. Jeg bruker klarna og er fornøyd med det sånn egentlig 

Har en gjeld der på rundt 9000kr. Men HVA de 9000 var skulle jeg nå få en oversikt på. Jeg bladde da helt til februar 2021 og så da blande annet et vottepar til 500kr jeg hadde tatt på «betal i eget tempo» . Det sto ikke «betalt» på oppføringen og jeg gikk inn på den. Selv etter bare 200 kr av den betalt . Hadde trodd at et sp lite beløp var betalt for lenge siden fordi det ble lagt i fakturaen. Men nei . Så nå er jeg forvirra og finner ikke noe svar. 

grunnet til at jeg har gjeld der er at jeg våren 2021var i ulønna mammaperm og valgte da betal i eget tempofor å utsettebetalingene litt.  Det skulle jeg aldri gjort, og jeg husker ikke vilkårene. Og nå 1 år senere er ting forstsatt ikke betalt. Jeg trodde det skulle komme automatsik på fakturaene jeg.

hjelp en idiot som meg. 

Last ned appen. Der står alt du har kjøpt. 

Anonymkode: 770ed...804

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo bare betale så mye du vil og alt om du vil.

Ja, pluss renter og omkostninger. Det blir fort dyrt. 

Anonymkode: ba51f...ba3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Om jeg kjøper en stol og velger «betal til 3 mars» får jeg hele stolen på fakturan til mars . Da blir den ikke delt opp 

Nei, for da er den heller ikke på din kontofaktura. Da står den under "betalinger" og ikke under "Klarna konto". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...