AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Jeg jobber i barnehage og opplever støtt og stadig rasistiske kommentarer fra barn mot andre barn. Eksempel at de har bæsjehud, at de lukter ekkelt for huden deres ser ut som bæsj, at barna liker alle farger bortsett fra svart. Utestenging av barn med farget hud. Jeg får så vondt i hjertet og vet ikke hva jeg skal gjøre med dette problemet! Har snakket med foreldre - ingen bedring. Har prøvd å snakke positivt om mennesker med annen hudfarge enn norske barn, men blir da møtt med «æsj». Prøvde å forklare at vi voksne faktisk ligger å soler oss i solen flere timer for å få fin og brun hud. Jeg er rådvill og må ta skikkelig tak i dette. Har noen erfaring eller tips til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: bfbcf...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Skrevet 16. januar 2022 Ta det opp med styrer. Bør jo gjøres noe med på et overordnet plan når det er et såpass problem i barnehagen. Anonymkode: 3fa02...5c9 40
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta det opp med styrer. Bør jo gjøres noe med på et overordnet plan når det er et såpass problem i barnehagen. Anonymkode: 3fa02...5c9 Har tatt det opp flere ganger men styrer syns også dette er svært vanskelig Anonymkode: bfbcf...0d2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 16. januar 2022 Det er viktig å ta tak. Men ikke kall det rasisme. En treåring er ikke rasist. Anonymkode: a9e14...b24 59
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har tatt det opp flere ganger men styrer syns også dette er svært vanskelig Anonymkode: bfbcf...0d2 Vel det må jo et holdningsarbeid til her da, blant barna. Om dette er utbredt bør det tas opp med alle foreldre i foreldremøte, i tillegg til en konkret plan om hvordan dere skal snakke med barna om dette. Anonymkode: 3fa02...5c9 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er viktig å ta tak. Men ikke kall det rasisme. En treåring er ikke rasist. Anonymkode: a9e14...b24 De har lært det et sted (hjemme høyst sannsynlig) og dette er holdninger som lett går i arv. Anonymkode: 3fa02...5c9 20
Klikker83 Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 Ville tatt det opp i plenum på foreldremøte e.l. Sagt at dette er holdninger som ikke tolereres. Holdningene kommer jo fra et sted, er nærliggende å tro at det stammer fra foreldre. Kan jo evt få inn en foredragsholder som kan holde et innlegg om rasisme og konsekvensene av det. Ville konsekvent gitt tilbakemelding til de aktuelle foreldrene hver gang det skjedde, samt irettesatt barnet som sa det i situasjonen. Dette er IKKE greit. 18
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 Her prater du med ped leder og sammen lager dere en plan for å jobbe med tema. Anonymkode: 51414...864
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 Enig i det med å ta det opp i plenum. Dere kan også si at om dette vedvarer, må det vurderes bekymringsmelding til barnevernet. Dere kan dessuten også snakke hardere til barna som gjør dette siden det tydeligvis ikke nytter å være pedagogisk. Det er faktisk greit å være streng i stemmen. Lær dem at man kommenterer ikke hvordan folk ser ut, uansett om man liker det eller ikke. Anonymkode: 6d554...611 10
lillevill Skrevet 16. januar 2022 #10 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg jobber i barnehage og opplever støtt og stadig rasistiske kommentarer fra barn mot andre barn. Eksempel at de har bæsjehud, at de lukter ekkelt for huden deres ser ut som bæsj, at barna liker alle farger bortsett fra svart. Utestenging av barn med farget hud. Jeg får så vondt i hjertet og vet ikke hva jeg skal gjøre med dette problemet! Har snakket med foreldre - ingen bedring. Har prøvd å snakke positivt om mennesker med annen hudfarge enn norske barn, men blir da møtt med «æsj». Prøvde å forklare at vi voksne faktisk ligger å soler oss i solen flere timer for å få fin og brun hud. Jeg er rådvill og må ta skikkelig tak i dette. Har noen erfaring eller tips til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: bfbcf...0d2 Du kan jo si til barna at vi er like mye verdt og at man skal si fine ting om hverandre, spesielt om ting som vår hudfarge 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #11 Skrevet 16. januar 2022 Men hvordan reagerer foreldrene da? Dette kommer jo fra ett sted, mest sannsynlig foreldre eller eldre søsken. Hjelper det så mye å ta det med barna når holdningene mest sannsynlig kommer fra hjemmet? Hadde jeg fått beskjed om at mitt barn hadde sagt noe slikt hadde jeg virkelig blitt flau! Og gjett om jeg hadde tatt og brukt mye tid på barnet for å forklare at inni er vi alle like osv osv. Kanskje prøvd å omgås folk med annen hudfarge mer enn jeg gjør nå. Anonymkode: c1842...021 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #12 Skrevet 16. januar 2022 Her i huset er vi ikke rassister, og snakker aldri om fargede mennesker. Likevel har jeg fått meg noen aha -opplevelser. Da poden var 5 fortalte jeg at vi hadde vært i ett annet land før han ble født, og fortalte litt. Så spurte han meg om jentene var brune der, og jeg svarte ja. Da svarte han igjen.. "Jeg liker ikke brune jenter" 🥺🥺 Jeg ble litt stum.. Men jeg tror neppe at han har lært dette noe sted, etc. Jeg tror han bare har gjort sine egne betraktninger, uten at det er vondt ment. Litt senere ved en annen anledning, så snakket jeg om hvor mange som var glad i han, og hvor verdifull han var. Osv... Da så han plutselig " De som er mørke er ikke så mye verdt"... Jeg trodde ikke jeg hørte mine egne ører!! Og måtte jo selvsagt korrigere han. For ikke så lenge siden så hørte jeg han fortalte at det ikke var lov til å si at noen var brune! Så, tydeligvis at det begynner å gå inn. Jeg tror ikke barn er rassister, og jeg tror ikke nødvendigvis at foreldrene er rassister til disse barna som snakker lite politisk korrekt. Men det er viktig å korrigere dem, og fortelle at vi alle er like mye verdt, og at vi må snakke pent om hverandre! Anonymkode: d5773...9ce 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #13 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De har lært det et sted (hjemme høyst sannsynlig) og dette er holdninger som lett går i arv. Anonymkode: 3fa02...5c9 Tull og tøys. Hadde det ikke vært noen brune unger i barnehagen hadde det vært noen andre som ble mobbet. De med briller, rødt hår, rare klær eller ett eller annet annet som skiller seg ut. Sånn vil det dessverre alltid være. Det betyr ikke at det sitter foreldre rundt om som snakker nedsettende om folk med rødt hår eller briller. Eller som her, mennesker som ikke er hvite. Anonymkode: 88213...e6b 18
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #14 Skrevet 16. januar 2022 Hææææ? Jeg har jobbet i barnehage siden 2008, aldri hørt om barn som utestenger pga farge eller noe, barn pleier ikke se slikt, de merker heller ikke at en danske er en danske, og ikke en nordmann, de snakker jo bare må være lokalt Anonymkode: d2599...5e3 10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #15 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er viktig å ta tak. Men ikke kall det rasisme. En treåring er ikke rasist. Anonymkode: a9e14...b24 Men om foreldrene er rasister, så smitter jo de holdningene ganske lett over på barnet dessverre. Og barna er selvsagt uskyldige i dette, de vet jo ikke. Til ts, jeg forstår godt at du synes dette er ille. Nå vet jeg ikke hvor dype spor voksne i barnehagen setter, men jeg husker veldig godt når læreren vår var alvorlig og vi tok til oss det hun sa. Jeg tenker at når de er 3,4 og 5 år gamle, er det helt innafor å forklare dem at alle mennesker er like mye verdt, like vakre og at ingen mennesker er æsj. Det er ikke pent å si æsj om andre mennesker. Anonymkode: f0759...10e 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #16 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tull og tøys. Hadde det ikke vært noen brune unger i barnehagen hadde det vært noen andre som ble mobbet. De med briller, rødt hår, rare klær eller ett eller annet annet som skiller seg ut. Sånn vil det dessverre alltid være. Det betyr ikke at det sitter foreldre rundt om som snakker nedsettende om folk med rødt hår eller briller. Eller som her, mennesker som ikke er hvite. Anonymkode: 88213...e6b Det er større sjanse for at foreldre snakker nedsettende om "utlendinger" eller mørkhudete mennesker (sett inn skjellsord) eller overvektige enn mennesker med rødt hår, briller, fregner etc... Og det er derfor en sjans for at barna tar til seg de holdningene. Du har et poeng, barn vil alltid finne noen som skiller seg ut og ikke vil leke med dem, men holdninger de lærer hjemme har veldig mye å si. Hvis vi snur på det. Om en forelder tar en aktiv rolle i å fortelle barnet og lære barnet at alle mennesker er like fine, like mye verdt, og at alle kan være venner, er mye gjort. Anonymkode: f0759...10e 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #17 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tull og tøys. Hadde det ikke vært noen brune unger i barnehagen hadde det vært noen andre som ble mobbet. De med briller, rødt hår, rare klær eller ett eller annet annet som skiller seg ut. Sånn vil det dessverre alltid være. Det betyr ikke at det sitter foreldre rundt om som snakker nedsettende om folk med rødt hår eller briller. Eller som her, mennesker som ikke er hvite. Anonymkode: 88213...e6b Nei, det er nødvendigvis ikke tull og tøys. Små barn (barnehagebarn) som kommenterer hudfarge negativt som her har som regel hørt det et sted når det er i den grad som beskrives av ts. Et tegn på det er jo at foreldrene ikke ser ut til å ta tak i det (som de fleste oppegående foreldre ville gjort). Har selv vært borte i samme problematikk da jeg jobbet i barnehage med et barn. Barnet var selv pakistansk, men kom med utrolig stygge kommentarer mot et barn fra Somalia. Feks kunne barnet si "hvorfor tar du på han, du kan bli svart" (da jeg trøstet barnet) og mye annet verre som ikke egner seg å skrive engang. Her kom holdningene fra foreldrene fant vi fort ut. Anonymkode: 3fa02...5c9 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #18 Skrevet 16. januar 2022 Lurer virkelig på hvor dette er. Jeg har jobbet i barnehage i mange år, hatt barn i barnehage. Og nå er min datter så stor at hun har jobbet i en del barnehager og. Og har aldri opplevd noe sånt. Anonymkode: b18ff...81b 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #19 Skrevet 16. januar 2022 Min opplevelse når det kommer til «rasisme» hos små barn er at det er lært inn. Jobber i barnehage og har bare møtt på et liknende barn, når problemet ble tatt opp med foreldrene så var åpenhjertige med sine meninger om innvandrere, jeg er også stemamma til en gutt som dessverre har en ganske fordomsfull stepappa som ytrer sine meninger rundt barn. Stesønnen kom med kommenterer når han var mindre, han våger seg ikke på sånne kommentaren lenger når han er hos men det kommer en liten mening her og der som viser at han dessverre er ganske fordomsfull. Er som en over her skriver at barn vil alltid se etter den som ser annerledes ut og pirke på den men barn flest ser ikke hudfarge på den måten som du beskriver og tror derfor som deg at det ligger noe mer i bunnen. Anonymkode: 0a9be...0fc 6
Gjest Blondie65 Skrevet 16. januar 2022 #20 Skrevet 16. januar 2022 Men du TS, hva ville du gjort hvis lille Lise sa at hun syntes håret til lille Ole så ut som ekkelt gult piss? Altså: her må vi ikke bli så opptatt av hudfarge at vi ikke korrigerer det som faktisk er problemet: at man snakker negativt om en annen person (ekkel bæsj).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå