Gå til innhold

La gutter 2 og 3 år dele soverom selv om man ikke må?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to tette gutter med litt under halvannet år mellom. Vi har mer enn nok soverom (tre soverom i 2.etasje der vi sover, og et nede). Nå har vi et rom hver oss. Vurderer å ha de på samme soverom, slik at jeg får et gjesterom oppe med oss også, til feks. besteforeldre som er barnevakt. Foreløpig sover barnevakt på mitt rom om vi er borte over natten, for jeg vil ikke at guttene skal være i en annen etasje uten voksne. 

Så er det noen som har erfaring med to på samme rom? Selv når det ikke er nødvendig? Pluss og minus? Håper at de vil trives med det, at det vil være en trygghet å høre broren sove ved siden av, men er også bekymret for masse kaos og vekking av hverandre. Den eldste kan fint sovne igjen etter å ha blitt vekket, men den yngste er overbevist om at det er morgen om han våkner av noe som helst annet enn seg selv. 

Samtidig er det endelig levelig morgentid her, dvs de sover til syv begge to, og jeg er redd for å ødelegge det (er helt alene med de). Minste må nå gå over til vanlig seng snart uansett, så derfor har jeg begynt å tenke på dette. 

Anonymkode: ba6f5...4c6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Romdeling i en del åp er planen her, tror det bare er bra! Unaturlig at barn skal sove helt alene ❤️

Anonymkode: 5b024...1c8

• Liker 2
Skrevet

Det er da ikke noe i veien for å prøve. Hadde ikke gått med mine, de hadde aldri sovnet og den ene hadde vekket den andre om morgenen. Kan dere ikke bare sette sengene inn på et rom og forsøke en uke eller to for å se hvordan det går med søvnen? 

Anonymkode: 0e6f1...1eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Romdeling i en del åp er planen her, tror det bare er bra! Unaturlig at barn skal sove helt alene ❤️

Anonymkode: 5b024...1c8

Mange barn har da ikke problemer med det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg og broren min sov på samme rom frivillig til vi var 8 og 6. Vi hadde hver våre rom hele tiden, ingen av rommene ble brukt til noe annet - men vi likte å sove på samme rom og valgte det. Lekte på egne rom, men la oss på samme. 

Så det kan gå kjempe bra det :) 

Anonymkode: 7cb19...50f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da ikke noe i veien for å prøve. Hadde ikke gått med mine, de hadde aldri sovnet og den ene hadde vekket den andre om morgenen. Kan dere ikke bare sette sengene inn på et rom og forsøke en uke eller to for å se hvordan det går med søvnen? 

Jeg er helt alene med dem uten noen avlastning, så en uke eller to med minimalt av søvn for min del er litt krise 😅 En natt med lite søvn er egentlig krise i seg selv, de våkner jo allerede 2-3 ganger til sammen fra før, håpet egentlig dette kunne hjelpe for å få de til å sovne igjen uten å vekke meg om natten. Altså ved at det er en trygghet i å ikke være alene.

Har ikke kjøpt seng til minste enda siden det er litt forskjell på hvilken seng det blir ut fra hvilket rom han skal sove på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har to tette gutter med litt under halvannet år mellom. Vi har mer enn nok soverom (tre soverom i 2.etasje der vi sover, og et nede). Nå har vi et rom hver oss. Vurderer å ha de på samme soverom, slik at jeg får et gjesterom oppe med oss også, til feks. besteforeldre som er barnevakt. Foreløpig sover barnevakt på mitt rom om vi er borte over natten, for jeg vil ikke at guttene skal være i en annen etasje uten voksne. 

Så er det noen som har erfaring med to på samme rom? Selv når det ikke er nødvendig? Pluss og minus? Håper at de vil trives med det, at det vil være en trygghet å høre broren sove ved siden av, men er også bekymret for masse kaos og vekking av hverandre. Den eldste kan fint sovne igjen etter å ha blitt vekket, men den yngste er overbevist om at det er morgen om han våkner av noe som helst annet enn seg selv. 

Samtidig er det endelig levelig morgentid her, dvs de sover til syv begge to, og jeg er redd for å ødelegge det (er helt alene med de). Minste må nå gå over til vanlig seng snart uansett, så derfor har jeg begynt å tenke på dette. 

Mine foretrekker det så har heller laget et lekerom/gjesterom og et lekefritt soverom

Anonymkode: 78743...c44

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt alene med dem uten noen avlastning, så en uke eller to med minimalt av søvn for min del er litt krise 😅 En natt med lite søvn er egentlig krise i seg selv, de våkner jo allerede 2-3 ganger til sammen fra før, håpet egentlig dette kunne hjelpe for å få de til å sovne igjen uten å vekke meg om natten. Altså ved at det er en trygghet i å ikke være alene.

Har ikke kjøpt seng til minste enda siden det er litt forskjell på hvilken seng det blir ut fra hvilket rom han skal sove på. 

Du finner det jo ikke ut om du ikke prøver? Det kan jo slå ut begge veier, men min erfaring er ihvertfall at når de er små så vekker de gjerne hverandre. De tenker liksom ikke over at det ligger et søsken i samme rom og at det er en trygghet. Og våkner en våkner og for eksempel roper på deg da våkner fort den andre. Så må man inn å få begge til å sove. Men altså, du må jo nesten bare prøve. Kanskje sover de bedre ☺️ det er bare det at man må nesten gi det noen dager for å finne ut. 

Skrevet

Mine valgte å dele rom tidlig, yngste ville ikke sove alene, så for kanskje å avlaste at hun vekket oss ved å komme inn til oss då kanskje ble hun værende på rommet når storebror sov i overkøyen.    Vi hadde lekerom fra før så yngstes rom ble gjesterom i mange år, helt til storebror sa nei når han var 11 år…. 

Anonymkode: 20100...665

• Liker 2
Skrevet

Visst de vil!

man må ikke på død og lov ha eget rom

Anonymkode: b235b...abe

• Liker 1
Skrevet

Mine må sove på samme rom fra yngste blir 2 år.... Spennende. Vi har ikke nok soverom og da blir det sånn. De får det største rommet da. 

Anonymkode: 85eb4...7f7

Skrevet

Vi har det sånt. De ønsker å dele rom. Så da blir det ekstra soverommet brukt til lekerom/gjesterom/kontor. Hvis de en gang vil bytte til hvert sitt rom så rydder vi bare til det.

Anonymkode: d693a...6e2

• Liker 1
Skrevet

Mine delte rom. Gikk veldig fint mtp vekking. Merket ikke noen forskjell. 

Du må nesten bare prøve. Kan du alliere deg med en barnevakt. At du prøver. Og hvis det ikke gå og du får mindre søvn, så har du noen som kan avlaste deg en natt? 

Skrevet

Mine delte rom fordi vi måtte. Flyttet da de var 3,5 og 5 år, og de fikk egne rom. Minste ville sove hos eldste, og eldste ønsket også dette. De sov anføttes, og fortsatte med dette til minste startet på skolen. Minste sovnet på slutten i egen seng, men kunne våkne om natten, gå inn på storebrors rom og krype opp i fotenden. De er nå voksne, men fremdeles bestevenner.

Anonymkode: 4a388...9ee

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en drøss av soverom da jeg var barn, men jeg husker at jeg og broren min ofte sov på samme rom likevel fordi vi hadde lyst. Dermed delte vi rom i lange perioder.

Anonymkode: d265d...ca9

• Liker 1
Skrevet

Har gutt og jente med 3 års aldersforskjell. De delte rom frem til eldste begynte på skolen. Det gikk helt fint. Vi hadde bare to soverom i den etasjen så derfor ble det sånn. Yngste husker enda at hun ikke fikk sove da broren flyttet opp på eget rom. 

Anonymkode: b3e9f...5c2

• Liker 1
Skrevet

Våre gutter sov på samme rom til de var 7 og 9. de sov godt slik. Søskenbåndet ble styrket også. Jeg ville gjort det slik igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Våre to yngste (gutt og jente, to års mellomrom) delte rom helt til i fjor, da var de 8 og 10 år gamle. Da flyttet yngste til eget rom en etasje under oss andre. Det har gått veldig fint å dele rom. De har alltid lagt seg samtidig og har i liten grad forstyrret hverandre ved leggetid. Det har egentlig bare vært ett eneste minus med å dele rom og det er i forhold til rydding hvor det har vært vanskeligere å få dem til å føle ansvar for rotet og rydde sammen fordi begge føler at den andre har rotet mest eller rydder minst. Med hver sine rom er det åpenbart hvem sitt rot det er. Men det er en bagatell i den store sammenheng altså. 

Det er jo bare å prøve hvordan det går. Å sove på samme rom frivillig er uansett et luksusproblem all den tid mange deler rom fordi de må.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De kan vel ha hvert sitt rom men sove på samme rom? Etasje seng? Det gjorde de her. Godt med søsken :) Gjesterommet burde vørt nede? Og så kan barnevakten låne ene barnet sitt rom ? kan vel ikke være så ofte dere har barnevakt om natten??

Anonymkode: e8126...750

Skrevet

To av mine gutter sover på samme rom selv om vi har nok soverom til at alle kunne fått et hver. De er straks 8 og 10. De hadde faktisk egne rom en periode da de var helt små, men vi flyttet dem på samme rom da de var 2 og 4. Tror grunnen til at vi flyttet dem sammen, var at vi ved å slå ned en vegg fikk et større rom de kunne dele og ha mer plass til leker og plass å boltre seg på. Siden har de trivdes godt med det. En periode måtte den ene pga sykdom sove sammen med oss voksne, og da syns den eldste det var trist å sove alene. Så vi har bare gode erfaringer med det. 

Men hos oss hjelper det jo mye at barna har en liten kjellerstue rett utenfor soverommet sitt, så de har en del plass der. Hvis noen har med venner hjem, er de enten sammen alle sammen eller en kan være på rommet og en i kjellerstua, om de vil ha mer privatliv.

Men om jeg var helt alene med to barn som fortsatt våkner jevnlig om natta, skulle det nok litt til før jeg hadde testet noe nytt og spennende… Jeg ville gjort det som jeg visste sikret alle mest søvn, og evt ventet litt og sett. Skjønner hva du sier med at å tåle en dårlig uke med søvn kan man klare om man er to voksne, men mer krevende om man er alene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...