AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Har termin starten av august, men har tenkt å forlenge permisjon slik at barnet kan starte barnehage i desember eller januar. Hvordan gjør jeg det da med søknad om barnehageplass? Om jeg søker hovedopptaket i august, kan plassen "holdes av" til desember eller januar da? Eller burde jeg heller søke senere? Barn har jo rett til plass fra måneden de fyller 1 år, så om jeg da venter til desember og januar bør det vel garantert være ledig plass? Bor i Tønsberg, så om noen har erfaring herfra er det ekstra nyttig. Anonymkode: 70b8e...231
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om jeg søker hovedopptaket i august, kan plassen "holdes av" til desember eller januar da? Om du er heldig, om de ikke fyller opp barnehagen kan man utsette Ellers så har du ikke krav på plass når dere velger å utsette Anonymkode: 269b1...265
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3 Skrevet 16. januar 2022 Du har krav på plass i august, ikke senere. Barnet ditt fyller jo 1 år i august, ikke des/Jan. Noen private barnehager kan godta at du betaler for plassen ubrukt, men de fleste barnehager (både kommunale og private) har krav om at du tar i bruk barnehagen innen en viss tid (som regel 3 uker). I verste fall om du ikke takker ja til plass i hovedopptaket (august) kan du måtte vente helt til neste august igjen som blir neste gang dere har krav på plass. Anonymkode: a4091...728
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #4 Skrevet 16. januar 2022 Det er forøvrig barn født i mnd september til november som har krav på plass den måneden de fyller 1 år. Anonymkode: a4091...728
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 Det er mye lettere å få plass i januar enn desember. Ganske vanlig at det begynner 1-2 nye barn på småbarnsavd. da. Så flyttes de eldste på småbarn opp på mellomavd. Der er det som regel ledig plass etter jul- fordi flere av barna da har blitt 3 år. Det utløser dermed andre regler for bemanning. Under 3 år teller et barn to plasser, og man kan kun være 3 barn per voksen. Over 3 teller barnet en plass og man kan være 6 barn per voksen. Veldig vanlig her jeg bor å begynne i barnehage ved 18 månders alder. Anonymkode: 6087b...6e8 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 Hvis du vil være hjemme med barnet i 1,5 år uten å risikere å måtte betale for barnehageplass du ikke bruker, må du få barn i februar. Så fleksible er man i Norge. Anonymkode: d2d06...08b
Mrs Robinson Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mye lettere å få plass i januar enn desember. Ganske vanlig at det begynner 1-2 nye barn på småbarnsavd. da. Så flyttes de eldste på småbarn opp på mellomavd. Der er det som regel ledig plass etter jul- fordi flere av barna da har blitt 3 år. Det utløser dermed andre regler for bemanning. Under 3 år teller et barn to plasser, og man kan kun være 3 barn per voksen. Over 3 teller barnet en plass og man kan være 6 barn per voksen. Veldig vanlig her jeg bor å begynne i barnehage ved 18 månders alder. Anonymkode: 6087b...6e8 Heldigvis en stund siden reglene endret seg. Nå blir ikke 3 åringene regnet som stor barn før august, uansett om de er født i januar eller desember
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mye lettere å få plass i januar enn desember. Ganske vanlig at det begynner 1-2 nye barn på småbarnsavd. da. Så flyttes de eldste på småbarn opp på mellomavd. Der er det som regel ledig plass etter jul- fordi flere av barna da har blitt 3 år. Det utløser dermed andre regler for bemanning. Under 3 år teller et barn to plasser, og man kan kun være 3 barn per voksen. Over 3 teller barnet en plass og man kan være 6 barn per voksen. Veldig vanlig her jeg bor å begynne i barnehage ved 18 månders alder. Anonymkode: 6087b...6e8 Flere steder det ikke er slik da, dessverre. Mange barnehager har også bare småbarn og storbarn. Her flyttes bare barn i august. Vi ventet flere mnd på å få plass til vår yngste da vi flyttet hit. Der vi bodde før i Oslo var det heller ikke noe mellomavd, flere som flyttet da så plasser åpnet seg, men tilsvarende lange ventelister. Anonymkode: a4091...728
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Flere steder det ikke er slik da, dessverre. "Dessverre"? Du synes det er ok at barn som ble 2 år 30.desember, skal behandles som og få bemanning til et storbarn uka etter? Anonymkode: 269b1...265
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #10 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er mye lettere å få plass i januar enn desember. Ganske vanlig at det begynner 1-2 nye barn på småbarnsavd. da. Så flyttes de eldste på småbarn opp på mellomavd. Der er det som regel ledig plass etter jul- fordi flere av barna da har blitt 3 år. Det utløser dermed andre regler for bemanning. Under 3 år teller et barn to plasser, og man kan kun være 3 barn per voksen. Over 3 teller barnet en plass og man kan være 6 barn per voksen. Veldig vanlig her jeg bor å begynne i barnehage ved 18 månders alder. Anonymkode: 6087b...6e8 Dette kommer helt Ann på hvor man bor! Har selv sjekket ledige barnehageplasser nå, og det var et par i desember men ingen i januar. Jeg hadde aldri turt det her jeg bor. Husk også at om de har fått mindre barn i august så vil de nedbemanne. ikke slik at de har ekstra personale og da disse ekstra plassene åpne hele høsten. Det er ikke sikkert de da bemanner opp igjen i januar rmed mindre de har nok barn til en hel ansatt ekstra (6barn per voksen). Anonymkode: cbb37...c29
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #11 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Dessverre"? Du synes det er ok at barn som ble 2 år 30.desember, skal behandles som og få bemanning til et storbarn uka etter? Anonymkode: 269b1...265 Dessverre som at det ikke åpner seg plasser i januar. Jesus. Man burde fått til rullerende opptak året rundt i Norge, som andre land har. Anonymkode: a4091...728
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #12 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): "Dessverre"? Du synes det er ok at barn som ble 2 år 30.desember, skal behandles som og få bemanning til et storbarn uka etter? Anonymkode: 269b1...265 I min kommune er det stadfestet at alle barn først teller som 3 år i fra august. Anonymkode: cbb37...c29
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #13 Skrevet 16. januar 2022 Mrs Robinson skrev (1 minutt siden): Heldigvis en stund siden reglene endret seg. Nå blir ikke 3 åringene regnet som stor barn før august, uansett om de er født i januar eller desember Ja, dette er riktig. Måtte inn å lese på Utdanningsdirektoratet. Jeg trodde nemlig at 3 åringer ikke telte som storbarn før datoen de fyller 3 år, men det er allerede fra 1. aug. Så om man fyller 3 år først i des. regnes man likevel som 3 år fra 1 aug! Dette følges selvsagt her og. Tidligere var grunnen til ledig plass ofte pedagognormen, men nå er det da rett og slett bare ledig plass. F.eks ble min 2 årige nevø nettopp flyttet opp til mellom, og et nytt småbarn begynte på liten avd nå etter jul. Men mine svar er nok ikke så relevante, da jeg bor på et sted med full barnehagedekning, og tydeligvis også noe ledig kapasitet. Anonymkode: 6087b...6e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå