Gå til innhold

Bhg start i nov/des - er det dumt mtp opptak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin i august. Jeg tenker å være hjemme et år og at far tar pappaperm etterpå. Dette for å utsette barnehagestart til barnet er litt eldre. Syns det er tidlig at barnet skal starte når hen er ett år når vi har mulighet til å strekke det ut noen mnd til. 

Men så kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke er så lurt med tanke på barnehageplass? Vi er kanskje ikke garantert å få plass i en av bhg i nærheten? Om vi får i det hele tatt... Bør vi heller satse på barnehagestart i august? Bør forøvrig i Drammen. 

Håper noen kloke hoder som vet mer om dette enn meg kan hjelpe meg her 😊

Anonymkode: b4d9c...457

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedopptaket er i august, så dere er ikke garantert plass om dere ønsker oppstart i november/desember. Da må dere søke i løpende opptak og da kan det være fullt. Og nei, dere er ikke garantert plass i nærheten, bare i kommunen. 

Jeg ville søkt i hovedopptaket, utsatt oppstart med 3 uker (dette er ofre maks i en del barnehager) og så heller hatt en lang innkjøring med kortere dager.  

Anonymkode: ced2f...0f7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hovedopptaket er i august, så dere er ikke garantert plass om dere ønsker oppstart i november/desember. Da må dere søke i løpende opptak og da kan det være fullt. Og nei, dere er ikke garantert plass i nærheten, bare i kommunen. 

Jeg ville søkt i hovedopptaket, utsatt oppstart med 3 uker (dette er ofre maks i en del barnehager) og så heller hatt en lang innkjøring med kortere dager.  

Takk for svar! Vil at barn og pappa skal få tid sammen,  så syns det er dumt at pappapermen skal brukes til barnehagestart. Samtidig så vil jeg virkelig ha et år hjemme før jeg begynner i jobb igjen 🙈 Vet virkelig ikke hvordan vi skal gjøre dette. 

Skrevet

Føles litt urettferdig for oss med termin august/september, føles som at man tvinges til å sende barnet i bhg allerede som 1 åring. Synes det er altfor ungt. Vi kunne tenke oss å vente med oppstart til januar, men ser ut som det er vanskelig. Har ingen gode råd til deg, vil bare uttrykke at vi er fler i samme båt.

Anonymkode: eaf75...30a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for svar! Vil at barn og pappa skal få tid sammen,  så syns det er dumt at pappapermen skal brukes til barnehagestart. Samtidig så vil jeg virkelig ha et år hjemme før jeg begynner i jobb igjen 🙈 Vet virkelig ikke hvordan vi skal gjøre dette. 

Da får du ofre litt av permen, da? Ikke rettferdig at du skal være hjemme et helt år og så må far bruke sine få uker til tilvenning i barnehagen. 

Dere får eventuelt takke ja til plassen fra august og betale for plassen frem til han starter. Det gjorde vi. Betale for september, oktober, november og desember selv om vi ikke benyttet oss av plassen de månedene. 

Anonymkode: 802da...8e0

• Liker 2
Skrevet

Dere er ikke garantert barnehageplass på det tidspunktet, nei. Men en ting som vi fikk erfare er at om barnet starter i august som vanlig, så er det tilrettelagt for at man tar det rolig i begynnelsen i små grupper og det er flere sjenerte barn der, og hele den måneden er egentlig lagt opp til å bygge trygghet og trivsel.

Med barn nr. 2 så flyttet vi, og han begynte da i ny barnehage i november. Angret ganske godt på det for å si det slik. Det er en fin barnehage, men det var kaotisk med masse komfortable barn som var alle veier og en timeplan som ikke var lagt opp for nye barn, så for vår sjenerte gutt tok det utrolig lang tid før han følte seg trygg. De gjorde så klart så godt de kunne, men jeg gjør ikke den feilen igjen.

Anonymkode: 037d4...d45

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da får du ofre litt av permen, da? Ikke rettferdig at du skal være hjemme et helt år og så må far bruke sine få uker til tilvenning i barnehagen. 

Dere får eventuelt takke ja til plassen fra august og betale for plassen frem til han starter. Det gjorde vi. Betale for september, oktober, november og desember selv om vi ikke benyttet oss av plassen de månedene. 

Anonymkode: 802da...8e0

Jeg begynner jo på jobb igjen i juni, så jeg får ikke ofret noe av min perm dessverre. Ellers skulle jeg gjerne gjort det. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg begynner jo på jobb igjen i juni, så jeg får ikke ofret noe av min perm dessverre. Ellers skulle jeg gjerne gjort det. 

Hva mener du? Selv hvis du tar ut hele fellesperioden så varer vel ikke det fra august - juni? 

Det går an å få bhgplass og betale for den men bruke den lite/ikke har jeg lest. 

Anonymkode: bb7b2...cbc

Skrevet

Du kan jo kontakte kommunen og høre litt om hvor mye press det er på bhgplasser hos dere :)

Skrevet

Er da bare å betale fra august selv om dere ikke bruker den før dere har behov for den. Er det de fleste andre gjør.

Anonymkode: 22722...c01

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er da bare å betale fra august selv om dere ikke bruker den før dere har behov for den. Er det de fleste andre gjør.

Anonymkode: 22722...c01

Det er ikke bare det nei, mange barnehager tillater ikke dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du? Selv hvis du tar ut hele fellesperioden så varer vel ikke det fra august - juni? 

Det går an å få bhgplass og betale for den men bruke den lite/ikke har jeg lest. 

Jeg skal ta ulønna fra mars 🙂 

Skrevet

Det er mangel på barn for mange barnehager nå. Det er for mange barnehager i forhold til barn. Selvfølgelig kan dette variere etter hvor du bor, men det gjelder veldig mange barnehager.

Barnet har mye mer å gjøre i barnehagen som 1 1/2 åring. 1 åringene skjønner ikke hva som skjer, og har lite utbytte av barnehage. Stress nivåene i blodet på 1 åringene var skyhøyt i forhold til de som var hjemme. 

Anonymkode: 5cf94...abf

Skrevet

jeg har et barn født i august, i Oslo i 2014. Vi kunne bare utsette barnehagestart i en måned - dvs, vi fikk lov å betale i en måned for barnehagen, uten å starte å gå ditt. Etter det ville vi mistet plassen. Jeg tror kanskje det ikke er en fast regel, men er avhengig av tilgjengelighet på barnehageplasser i din kommune. Uansett, så har ungen vår startet i barnehagen i september, vi tok veldig gradvis og grei tilvenning - pappa tok seg av den da han var i permisjon da. 

det gikk veldig fint, forresten. :) 

Anonymkode: 2d472...fe6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg har et barn født i august, i Oslo i 2014. Vi kunne bare utsette barnehagestart i en måned - dvs, vi fikk lov å betale i en måned for barnehagen, uten å starte å gå ditt. Etter det ville vi mistet plassen. Jeg tror kanskje det ikke er en fast regel, men er avhengig av tilgjengelighet på barnehageplasser i din kommune. Uansett, så har ungen vår startet i barnehagen i september, vi tok veldig gradvis og grei tilvenning - pappa tok seg av den da han var i permisjon da. 

det gikk veldig fint, forresten. :) 

Godt å høre at det gikk fint 😊 Fordelen med å ta det i permen er jo at man kan få veldig gradvis tilvenning. Mulig det er forskjell på privat og kommunal bhg på det også. Må nesten ringe og høre tror jeg🙂

Ts

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet har mye mer å gjøre i barnehagen som 1 1/2 åring. 1 åringene skjønner ikke hva som skjer, og har lite utbytte av barnehage. Stress nivåene i blodet på 1 åringene var skyhøyt i forhold til de som var hjemme. 

Anonymkode: 5cf94...abf

Det er ikke helt det studiene fant ut. 

– Målingene viste en atypisk kurve for kortisolnivå hos ett- og toåringene i barnehagen. Nivået økte utover dagen i barnehagen, mens det sank på dager barna var hjemme. Det viste seg også at stresshormonet økte mest hos barn som tilbrakte åtte timer eller mer per dag i barnehagen, sier Drugli.

https://forskning.no/partner-stress-norges-forskningsrad/stress-i-barnehagen-er-verst-for-de-minste/1230337

Det er altså heller bekreftelse på at ett- og toåringer bør være i barnehagen i kortere dager, og i hvert fall mindre enn 8 timer. Ikke noe om at ettåringene ikke BØR i barnehagen. 

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal ta ulønna fra mars 🙂 

Jeg personlig ville jo da heller latt pappa ha perm fra ca april slik at hans perm er ferdig halvveis i september, og droppet så mye ulønnet perm. Utsatt bhgstart til 1. september om det gikk an også de første to ukene hatt gradvis tilvenning.

Synes det virker rart å kombinere perm og barn i bhg mer enn et par uker for tilvenning... og synes barnets pappa også skal få ha perm. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg personlig ville jo da heller latt pappa ha perm fra ca april slik at hans perm er ferdig halvveis i september, og droppet så mye ulønnet perm. Utsatt bhgstart til 1. september om det gikk an også de første to ukene hatt gradvis tilvenning.

Synes det virker rart å kombinere perm og barn i bhg mer enn et par uker for tilvenning... og synes barnets pappa også skal få ha perm. 

Takk for innspill 🙂 Høres egentlig ganske lurt ut sånn du sier. Jeg er lærer, og syns egentlig det er ugunstig å starte så langt ut i skoleåret. Er derfor jeg ønsker å ta noen måneder ulønna. Er så dumt å starte i april liksom, men mulig det faktisk er sånn det blir. Sparer jo en del penger på det også... Og jeg syns jo også det er bortkasta med pappaperm når barnet uansett skal i barnehagen. Synd man ikke er garantert plass i november, da hadde det ikke vært noe problem. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok søkt opptak i august, og så bedt om utsettelse (en måned er vel vanlig å få).  Og så hatt god tid på tilvenning (i slutten av pappas permisjon) og at du heller tar den ulønnede permisjonen du hadde tenkt å ta, som litt redusert arbeidstid de neste månedene, så dere kan ha kortere dager i barnehagen utover høsten og vinteren og evt en hjemmedag ved behov.

Jobbet noen år i barnehage tidligere, og så at mange barn taklet veldig godt barnehagestart rundt 12 mnd alder, og kombinert med ikke så lange dager og litt fleks hos foreldrene, var dette ofte bedre enn oppstart rett i fulle dager når de var feks halvannet år. 

Etter å ha fått tre barn selv, så skjønner jeg samtidig veldig godt at man som mor ikke vil begynne å jobbe veldig tidlig (mens man fortsatt ammer mye), samtidig som jeg ser stor verdi for alle at pappaen får en god, sammenhengende permisjon hjemme, uten mor tilstede (feks i ferie) det meste av tiden.

Og så lenge skolestart er i august, så er det jo da det blir ledige plasser i barnehagene, med mindre man skal la mange plasser stå tomme halve året..

Anonymkode: 2e3d2...2ff

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for innspill 🙂 Høres egentlig ganske lurt ut sånn du sier. Jeg er lærer, og syns egentlig det er ugunstig å starte så langt ut i skoleåret. Er derfor jeg ønsker å ta noen måneder ulønna. Er så dumt å starte i april liksom, men mulig det faktisk er sånn det blir. Sparer jo en del penger på det også... Og jeg syns jo også det er bortkasta med pappaperm når barnet uansett skal i barnehagen. Synd man ikke er garantert plass i november, da hadde det ikke vært noe problem. 

Ts

Skjønner det blir litt rart som lærer ja. Kanskje du kan starte i mai og så bare drive med papirarbeid, forberedelser osv til neste år, vikar i timer osv i mai og juni..

Og ja veldig rart at man blir tvunget til å ta plass fra august/september.. men jeg ville nok også kontaktet kommunen og hørt, det er litt forskjellige regler rundt om og det er jo også veldig forskjellig hvor mye press det er på bhg-plassene i de forskjellige kommunene :) Kanskje er det null stress å få bhgplass i november i din kommune.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...