Gå til innhold

Bekymret for datter 9 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 9 år strever på skolen. Føler seg ofte utenfor, blir liksom ikke foretrukket - selv om hun har venner. Sier hun er mye lei seg på skolen, gråter på do. Havner ofte i konflikt. God dialog med lærer - men hen er ung og uerfaren. På fritiden er hun en glad jente med mange interesser, nære venner på andre skoler. Sier hun vil bytte skole- men jeg tror ikke det løser så mye. Jeg synes dette er helt ekstremt vanskelig. Er så bekymret hele tiden. Analyserer alt hun sier og gjør. Går rundt med konstant klump i magen. Jeg mener vi gjør mye for å prøve å hjelpe- inviterer ulike folk, finner på ting osv, men det virker ikke å hjelpe. Jentene snur ryggen til i friminuttet. Jeg lurer egentlig på: kan dette bli bedre? Vil det bli lettere? Trenger så innmari å høre noen solskinnshistorier. 

Anonymkode: d04d1...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tenker du det ikke blir bedre å bytte skole? Hvis hun har nære venner der? 

Anonymkode: 6403a...a31

• Liker 6
Skrevet

Herry gud nære venner på andre skole hvis du vil hjelpe datteren din BYTT SKOLE!

Anonymkode: 90b29...1e4

• Liker 5
Skrevet

Hvordan er hun mot andre barn? Jeg har en 9 åring som jeg i tidlig alder hadde uheldige tendenser. Hun var sjefete, voldsom og skulle tøffe seg mye. Jeg og far har brukt mye tid på oppdragelse, "Hvordan tror du hun følte seg når du sa det var kjedelig?", "Hvordan tror du hun synes det er å leke med deg når du er så streng og ikke lar andre bestemme" osv. Den skuta greide vi å snu, jeg er glad for det. 

Jeg føler jo dere gjør mye riktig som foreldre, kunne du spurt læreren å sette opp en vennegruppe i klassen? Eller snakket direkte med andre foreldre?

Anonymkode: 534d1...77c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tenker du det ikke blir bedre å bytte skole? Hvis hun har nære venner der? 

Anonymkode: 6403a...a31

Fordi jeg tror problemet hvertfall delvis ligger hos henne- og er redd for å ødelegge det fine og uproblematiske hun har andre steder. 

Ts

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er hun mot andre barn? Jeg har en 9 åring som jeg i tidlig alder hadde uheldige tendenser. Hun var sjefete, voldsom og skulle tøffe seg mye. Jeg og far har brukt mye tid på oppdragelse, "Hvordan tror du hun følte seg når du sa det var kjedelig?", "Hvordan tror du hun synes det er å leke med deg når du er så streng og ikke lar andre bestemme" osv. Den skuta greide vi å snu, jeg er glad for det. 

Jeg føler jo dere gjør mye riktig som foreldre, kunne du spurt læreren å sette opp en vennegruppe i klassen? Eller snakket direkte med andre foreldre?

Anonymkode: 534d1...77c

Hehe det du skriver er veldig kjent. Gjør det- og har gjort det i mange år. Sikkert for mye. Jeg tror hun er utrygg og «vant» til at ting går skeis. Og når hun blir lei seg blir hun sint- og da kan hun feks si dumme ting. Og da vil de hvertfall ikke ha henne med. Ond sirkel. 

Skrevet

Selv om problemet delvis skulle ligge hos datteren din kan et miljøbytte gjøre underverker. Det gjorde det for datteren min som også ofte følte seg litt utenfor og alene, selv om hun hadde venner og aldri ble mobbet. Hun byttet skole og kjente også flere på den nye skolen. Hun har virkelig blomstret i nytt miljø. Nå har hun endelig en gjeng som hun føler tilhørighet til og det er fantastisk å se. Jeg tenker at et skolebytte er verdt å vurdere! 

Anonymkode: 0df40...5da

• Liker 2
Skrevet

Hvordan konkret tenker du noe av problemet ligger hos henne?

Har dere vesentlige problemer på hjemmebane også slik at du mistenker diagnose? Og fungerer hun dårlig faglig/konsentrasjon osv? 

Jeg hadde gått med på skolebytte dersom miljøet var dårlig ja, ingen grunn til å pulverisere barns selvbilde. 

Skrevet

Blir hun mobbet på skolen? 

Anonymkode: 52c6b...786

Skrevet

Jeg ville jeg definitivt vurdert skolebytte. 

Du sier at problemet muligens ligger hos henne, og ja - det kan godt være, men det er sannsynlig at hun vil blomstre å føle mer tilhørighet når hun er blant jevnaldrende hun føler seg trygg på. 

Anonymkode: 40118...bb5

Skrevet

Høres ut som aspergers. Lite man kan gjøre dessverre, la det stå til

Anonymkode: 99930...076

Skrevet

Jeg er lærer. Var skikkelig jentedrama på tampen til mobbing en stund i klassen jeg er i. Jeg prøvde ALT! Det som til slutt funket var faktisk at foreldrene snakket sammen. Jeg ringte moren til en av de "verste" jentene en dag da ting hadde gått ganske langt. Dagen etter hadde alt snudd, og siden har jentemiljøet vært mye bedre. Snakket med mora igjen noen dager senere, og da fortalte hun at hun hadde ringt mora til en av de andre jentene som ikke var noe greie. Hva de pratet om, og hva de sa til døtrene sine vet jeg ikke. Men det funket. Jeg tror de satte skikkelige krav. 

Dette var snakk om utestenging, ignorering,  jenter med lav toleranse for at andre er annerledes. 

Anonymkode: 5f338...f44

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi jeg tror problemet hvertfall delvis ligger hos henne- og er redd for å ødelegge det fine og uproblematiske hun har andre steder. 

Ts

Enig med deg. Det er ikke vare å rømme fra problemene. Sitter problemet i henne er nissen med på lasset. Få en oversikt over hva som er vanskelig, og jobb tett sammen med lærere. 

Anonymkode: 3e8a1...fa1

• Liker 4
Skrevet

Drar fram igjen dette, da vi sliter med noe av det samme😕 Hos oss er det ikke konflikter, og ikke et ønske om å skifte skole, men jeg ser at hun blir mer og mer isolert. Klarer ikke se hva mer skolen skal gjøre, det er vanskelig å fikse vennskap for en tiåring. De vennskapene som har vært utenfor skolen virker også å lide nå, og jenten vår er mye sint og vrang hjemme, sikkert fordi hun har det så vanskelig. 

Jeg er enig med deg, ts, i at nissen lett blir med på lasset. Men om dere har flere skoler som er aktuelle, kan det jo bære en ide å prøve? Ev velge en helt annen skole? Jeg kunne egentlig tenke meg å prøve en privat skole, men som sagt, jenten vår vil bli, hun er glad i de få vennene hun føler hun har… 

Anonymkode: f41e0...642

• Liker 1
Skrevet

Du sier hun ofte handler i konflikt. Kanskje dere kan ta litt tak der. Snakk med henne om hva som er lurt å gjøre hvis man blir provosert eller havner i en konflikt. Det er ikke absolutt alt man trenger å krangle om. 

Anonymkode: 5f338...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...