Gå til innhold

Hvor mange egg betyr egentlig AMH-tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strever litt med å forstå dette med hvor mange antall egg man har igjen. Har lest at man har ca 300.000-500.000 når man kommer i puberteten, og at det dør ca 1000 egg hver måned etter det. Men hvor mange man sitter igjen med etter hvert varierer jo veldig, og når man tar AMH får man jo et tall som sier noe om hvor stor denne reserven er. Vet at det er forbundet med alder også, men hva betyr egentlig det tallet man får? Jeg er 40 år, ingen barn fra før og har forsøkt i ett år. Har fått beskjed om at jeg har en AMH på 3. Det er lavt, men det skal fortsatt være mulig å bli gravid i følge legen. Men kan det estimeres noe ut fra dette tallet hvor mange egg jeg egentlig har igjen? Er det liksom snakk om noen hundre, eller tusen? Vi venter på time til ivf, men jeg har skjønt at denne prosessen kan ta lang tid, opp mot et år, og er redd for å gå tom for egg. Har gått på Letrozol, men gynekologen mente det var lurt å ikke ta det noe mer, siden jeg har så få egg igjen. Da blir jeg jo litt bekymra for om jeg kam gå tom når som helst.. Er det noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: c1ae6...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke veldig mye om dette. Men jeg er også 40, og var i november til gynekolog for å måle AMH, og de andre standard testene man gjør via blodprøve. Hadde da prøvd i tre måneder.

Gynekolog sa at alle mine prøvesvar var normale. Jeg hadde ti eggposer, synlig på innvendig ultralyd, og da jeg fikk svaret på blodprøvene var AMH på 5. FIkk beskjed om at alt innenfor 0.1-39 var normal, indikerer fertilitet. Men jo lavere, jo færre egg. Er usikker på hvor mange egg som er igjen, spurte ikke.

Leste her inne om andre rundt samme alder med høyere AMH enn meg, så følte meg ganske hjelpeløs. Men, fikk positiv test før helgen, til tross for noe lavt AMH-nivå altså.

Det kan jo hende du fremdeles blir gravid naturlig mens du venter på ivf, men gynekologen vil vel ikke du skal bruke medisiner siden de gjør at flere egg modnes/brukes opp på en syklus enn normalt/uten medisiner.

Gynekologen jeg var hos, sa at det med AMH kan variere noe fra syklus til syklus, men at den selvsagt sakte går nedover -men sjelden veldig raskt, så tviler på at alle eggene er brukt opp på et år, men vil være færre.

Anonymkode: 28b04...c3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan ikke veldig mye om dette. Men jeg er også 40, og var i november til gynekolog for å måle AMH, og de andre standard testene man gjør via blodprøve. Hadde da prøvd i tre måneder.

Gynekolog sa at alle mine prøvesvar var normale. Jeg hadde ti eggposer, synlig på innvendig ultralyd, og da jeg fikk svaret på blodprøvene var AMH på 5. FIkk beskjed om at alt innenfor 0.1-39 var normal, indikerer fertilitet. Men jo lavere, jo færre egg. Er usikker på hvor mange egg som er igjen, spurte ikke.

Leste her inne om andre rundt samme alder med høyere AMH enn meg, så følte meg ganske hjelpeløs. Men, fikk positiv test før helgen, til tross for noe lavt AMH-nivå altså.

Det kan jo hende du fremdeles blir gravid naturlig mens du venter på ivf, men gynekologen vil vel ikke du skal bruke medisiner siden de gjør at flere egg modnes/brukes opp på en syklus enn normalt/uten medisiner.

Gynekologen jeg var hos, sa at det med AMH kan variere noe fra syklus til syklus, men at den selvsagt sakte går nedover -men sjelden veldig raskt, så tviler på at alle eggene er brukt opp på et år, men vil være færre.

Anonymkode: 28b04...c3c

Tusen takk for svar. Jeg fikk også beskjed om at AMH var normal for min alder, men helt i grenseland. Godt å høre at den ikke går veldig raskt ned, det er det jeg har vært mest redd for. Kan man gjøre noe selv for å booste den litt? Jeg vet jo at man ikke kan produsere flere egg, men siden AMH kan variere litt, er det mulig å gjøre noe for at den skal bli litt høyere? Gratulerer så mye, forresten!!🥰

Skrevet

Jeg er 42. AMH på 19. Har brukt ubiquinol, et kosttilskudd som gir cellene energi. Man mener at det kan styrke kvaliteten på de eggene som er igjen. Jeg går for eggdonasjon riktignok. Orker ikke IVF, har hatt to mislykkede forsøk så nå vil jeg maksimere sjansene ved å bruke donoregg.

Anonymkode: b463c...768

Skrevet

Jeg lurte på det samme som deg. Hva betyr det? Hvor mange er igjen? Når blir det tomt? Jeg følte jeg levde på «de aller siste» noensinne, og med en utløpsdato ingen visste om. Jeg hadde likevel helt vanlig syklus, så jeg slo meg til ro med at man ville merket om det begynte og bli uregelmessig. At alle fødes med ulikt antall egg, og de kan ikke vite eksakt antall egg eller år igjen. For min del, ett år senere, er syklus og verdier likedan, så jeg antar ting kan forbli stabile, men min AMH endret seg drastisk på under 2 år til lavt nivå. Jeg forstod også etterhvert det handler det ikke nødvendigvis kun om antall, men kvalitet. Jeg fikk som deg vite jeg hadde lav AMH, men også høy FSH, og likevel fikk jeg ut en god del egg på IVF, hvor flere ble befruktet og blastocyster på frys, noe jeg opplevde det som helt normalt. Krysser fingrene for deg! 

Anonymkode: 5b1f4...d92

Skrevet

Jeg hadde AMH på 3,64 for ca. 8 mnd siden og da sa gynekolog at jeg hadde det travelt om jeg ønsket å bli gravid. Andre verdier var normale, men jeg har høyt proaktinnivå som ikke akkurat hjelper meg 🙈 Var 35 når prøvene ble tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er 42. AMH på 19. Har brukt ubiquinol, et kosttilskudd som gir cellene energi. Man mener at det kan styrke kvaliteten på de eggene som er igjen. Jeg går for eggdonasjon riktignok. Orker ikke IVF, har hatt to mislykkede forsøk så nå vil jeg maksimere sjansene ved å bruke donoregg.

Du har jo veldig god AMH for din alder da! Har du fått beskjed om at det er større sjans med donoregg? Er jo rart når du har så stor eggreserver selv. Jeg tar også ubiquinol, og en del andre vitaminer/kosttilskudd. Håper det kan hjelpe! Lykke til!😊 Hilsen ts.

• Liker 1
Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (7 timer siden):

Jeg hadde AMH på 3,64 for ca. 8 mnd siden og da sa gynekolog at jeg hadde det travelt om jeg ønsket å bli gravid. Andre verdier var normale, men jeg har høyt proaktinnivå som ikke akkurat hjelper meg 🙈 Var 35 når prøvene ble tatt.

Det er ingen god beskjed å få.. Går du for ivf da eller? Hva er proaktinnivå?😇 Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg lurte på det samme som deg. Hva betyr det? Hvor mange er igjen? Når blir det tomt? Jeg følte jeg levde på «de aller siste» noensinne, og med en utløpsdato ingen visste om. Jeg hadde likevel helt vanlig syklus, så jeg slo meg til ro med at man ville merket om det begynte og bli uregelmessig. At alle fødes med ulikt antall egg, og de kan ikke vite eksakt antall egg eller år igjen. For min del, ett år senere, er syklus og verdier likedan, så jeg antar ting kan forbli stabile, men min AMH endret seg drastisk på under 2 år til lavt nivå. Jeg forstod også etterhvert det handler det ikke nødvendigvis kun om antall, men kvalitet. Jeg fikk som deg vite jeg hadde lav AMH, men også høy FSH, og likevel fikk jeg ut en god del egg på IVF, hvor flere ble befruktet og blastocyster på frys, noe jeg opplevde det som helt normalt. Krysser fingrene for deg! 

Anonymkode: 5b1f4...d92

Takk for at du deler!😍 Har du blitt gravid med IVF? Vet du hove lav AMH du hadde da? Og hvor gammel er du?😇 Jeg har også helt vanlig syklus. Eggløsningstestene blir positive hver måned, og mensen kommer til ca samme tid, pluss minus en dag. Jeg har litt kort lutealfase da, ca 10 dager, og har en mistanke om at jeg produserer litt for mye østrogen og for lite progesteron, og da vil jo egget slite med å feste seg. Men gynekologen min nektet å skrive ut progesterontilskudd.. Så nå håper jeg de på Medicus kan hjelpe.
Tusen takk😍 Ts.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen god beskjed å få.. Går du for ivf da eller? Hva er proaktinnivå?😇 Ts.

Jeg tør ikke IVF 🙈 Har vært endel i tenkeboksen, men har besluttet det. Har heldigvis et barn ❤, så er ikke barnløs. Men kunne gjerne tenkt meg et søsken til ham 💙

Prolaktinnivået varierer for hver gang, men vært fra 780 - 2100 🙈🙈

Endret av Frøkenfryd30
Skrevet

Jeg hadde amh på 2 da jeg var 39. Fikk barn som 42-åring, helt naturlig.

Anonymkode: 55688...007

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har jo veldig god AMH for din alder da! Har du fått beskjed om at det er større sjans med donoregg? Er jo rart når du har så stor eggreserver selv. Jeg tar også ubiquinol, og en del andre vitaminer/kosttilskudd. Håper det kan hjelpe! Lykke til!😊 Hilsen ts.

Tusen takk for lykkeønskningen :) Jeg hadde sannsynligvis blitt gravid før eller senere med egne egg dersom jeg hadde en partner, eller dersom jeg hadde prøvd flere runder med IVF. Men tida går jo, og IVF koster penger, dèt også. Nå har jeg bestemt meg for eggdonasjon (dobbeldonasjon heter det - egg og sæddonor) for å optimalisere sjansene mine og forhåpentligvis bli gravid så fort som mulig. Reiser til utlandet om en måneds tid for første innsett :) 

Lykke til du også :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

SÅ glad på dine vegne !! :) 

Skrevet

Jeg har AMH på 30. Er 35 år og ble gravid på første forsøk, men ente i SA. Mest spent på hvor mye AMH synker per år.. 

Anonymkode: 215c5...06e

Skrevet

Hadde AMH på 6 og var 28 da jeg skulle prøve å få barn. Har nå 4 barn naturlig uten hjelp 😊

Aner ikke hva min AMH å er nå. Er 35 år. 

Anonymkode: 57469...8cc

Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (På 18.1.2022 den 12.49):

Jeg tør ikke IVF 🙈 Har vært endel i tenkeboksen, men har besluttet det. Har heldigvis et barn ❤, så er ikke barnløs. Men kunne gjerne tenkt meg et søsken til ham 💙

Prolaktinnivået varierer for hver gang, men vært fra 780 - 2100 🙈🙈

Det skjønner jeg godt!❤️ Håper du vil lykkes😍 Dette kan jeg for lite om.. hva betyr egentlig dette nivået for fertiliteten? Ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 12.53):

Det er jo fantastisk!🥰 Husker du hva FSH-en din var på da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har AMH på 30. Er 35 år og ble gravid på første forsøk, men ente i SA. Mest spent på hvor mye AMH synker per år.. 

Anonymkode: 215c5...06e

30 er jo veldig bra, da har du masse egg. Men skulle gjerne likt å vite hvor fort det synker ja.. etter 35 går det nedover, og etter 40, som jeg er, så går det enda fortere. 

Skrevet

Hadde en AMH på 6 når jeg var 22 år, fikk aldri ut mer en 2 egg. Nå er jeg 29 å tallet er sikkert enda lavere. 

Anonymkode: 7411b...699

Skrevet

Jeg har amh på 6, og har hatt tre ivf-forsøk. Fått ut 5-7 egg hver gang, men bare ett har overlevd til blastocyst. Foreløpig ikke gravid. 41 år. 

Anonymkode: 8c5b1...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...