Gå til innhold

Tv2 hjelper deg - klær i store størrelser klesbutikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som ikke synes det et så rart at store kleskjeder ikke har alt for veldig store folk? Selv er jeg også litt stor og forventer ikke at alle har alt …

Anonymkode: 0fb59...1ba

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har jo klær for veldig små folk, da. Skal de tilby klær "utenom normalen" for de som har lav vekt, bør de gjøre det for de som veier mer også. 

• Liker 38
Skrevet
Elysion skrev (57 minutter siden):

De har jo klær for veldig små folk, da. Skal de tilby klær "utenom normalen" for de som har lav vekt, bør de gjøre det for de som veier mer også. 

Ikke alle har det nei. De fleste har str xs-xl. Svært skjeldent klesbutikker selger mindre str enn dette. Og viss de gjør det så er det ikke langt mellom det og "Bik Bok gir kvinner anoreksi" som er en sånn typisk idioti ting andre kan si om noen selger klær for petite mennesker, (tok Bik Bok som et eks fordi de er et eksempel andre kvinner elsker å bitche om ang små str)

Anonymkode: 269b7...ed4

• Liker 15
Skrevet

Problemet er jo at mange av disse kjedene skryter av å ha klær til «alle» og har kampanjer om at alle kropper er like bra og sånn. Da blir det jo for dumt hvis folk over størrelse 42 ikke finner en eneste bukse der. For eksempel. Man kan ikke flotte seg med «kroppspositivitetsbølgen», kaste seg på trenden og og bruke det for å reklamere, hvis man ikke faktisk er villig til å være inkluderende på ordentlig. 

Også er det jo et reelt problem da. Vi kan sikkert krangle om hva man kan forvente og ikke, men vi ønsker sikkert ikke at overvektige skal gå nakne heller? Jeg synes  de fortjener å ha tilgang på klær på samme måte som jeg har, og også at de skal ha et utvalg. Jeg synes ikke det er riktig at bare fordi du er overvektig så kan du velge mellom to bukser og fire topper og en sekk av en kjole - mens såkalte normalvektige har tusenvis av alternativer. Du må jo få lov til å velge hvilke klær du liker selv om du er overvektig og. 

Anonymkode: 9b2c7...601

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke flotte seg med «kroppspositivitetsbølgen», kaste seg på trenden og og bruke det for å reklamere, hvis man ikke faktisk er villig til å være inkluderende på ordentlig. 

I dagens samfunn er det populært å være politisk korrekt, selvfølgelig er det noe kleskjedene ønsker å henge med på. Det blir noe annet når de faktisk er nødt til å gjennomføre endringer i praksis, visstnok.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har sett klær helt ned i xxs på noen butikker, og mange som er veldig små kan jo faktisk plukke noen klær fra ungdomsavdelingen da mye av det også passer unge voksne av stil osv. 

Man kan ikke forvente at alle kleskjeder skal ha klær for veldig store (eller veldig små) mennesker. Det finnes jo egne butikker for de som er såpass store at de ikke finner klær andre steder. Men, de virkelig store kjedene bør ha mer fokus på mangfold, og da tenker jeg særlig de som opererer verden over slik som H&M. Det er ikke alle som har råd til å betale tusenvis av kroner for klær, og da bør også billigkjedene kunne tilby klær som passer flere. 

Er for øvrig enig med AB over her. Problemet er markedsføringen. Synes det er direkte usmakelig av BikBok å reklamere med "klær for alle" mens en tynn modell poserer i alt for stor bukse. Har ikke handlet på BikBok på årevis nå, og dette er et godt eksempel på hvorfor det fremdeles blir lenge til neste gang. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alle har det nei. De fleste har str xs-xl. Svært skjeldent klesbutikker selger mindre str enn dette. Og viss de gjør det så er det ikke langt mellom det og "Bik Bok gir kvinner anoreksi" som er en sånn typisk idioti ting andre kan si om noen selger klær for petite mennesker, (tok Bik Bok som et eks fordi de er et eksempel andre kvinner elsker å bitche om ang små str)

Anonymkode: 269b7...ed4

Der er jeg enig. Har en sped ung kvinne i bekjentskapskretsen som sjelden passer inn i xs. Buksene blir alt for vide i livet for eksempel. Hun er aktiv og spiser normalt. Hun kommer fra en sped familie og klarer bare ikke å legge på seg.

• Liker 3
Skrevet

De damene var ikke akkurat små heller da. Hva med å slanke seg? 

Anonymkode: 5d275...df9

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er selvfølgelig klar over at de er store, men det kan være grunner til at de ikke går ned i vekt, eller en årsak til at de er store. De er da flotte damer uansett. 

• Liker 21
Skrevet
Lacuna skrev (Akkurat nå):

De er selvfølgelig klar over at de er store, men det kan være grunner til at de ikke går ned i vekt, eller en årsak til at de er store. De er da flotte damer uansett. 

Det tviler jeg ikke på! Spis mindre, beveg deg mer= Vektnedgang. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke bestandig det fungerer skjønner du. Kjenner en som er overvektig og som spiser normalt. Jobben er ekstremt aktiv med stress i trapper, stiger og lange korridorer dagen lang. Han går ned i vekt da han har 3 uker ferie og ikke stresser.

Anonymkode: 53691...a29

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at det finnes flere sykdommer som vanskeliggjør vektnedgang? Og det er ikke trådens poeng. Poenget er at det skal være mulig å finne seg klær uavhengig av størrelse. 

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er vel det et heeelt annet tema.. og hadde det vært så enkelt å gå ned (eller opp) i vekt, så hadde vi ikke hatt ufrivillig under- og overvektige. Poenget er at det bør finnes godt utvalg av klær for alle størrelser.

Anonymkode: 9cfb7...7f0

• Liker 21
Skrevet

Nå er vel det et heeelt annet tema.. og hadde det vært så enkelt å gå ned (eller opp) i vekt, så hadde vi ikke hatt ufrivillig under- og overvektige. Poenget er at det bør finnes godt utvalg av klær for alle størrelser.

Anonymkode: 9cfb7...7f0

Jeg vet hvorfor jeg har lagt på meg og det er helt selvforskyldt. Men finner klær  i kjedebutikken KappAhl, de har fine klær i store størrelser 😊

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det blir for dumt og enkelt å si «folk får slanke seg». Det er ikke alltid så lett, da det er mange og komplekse grunner til overvekt. Er vi ikke litt ferdig med den måten å tenke på? Trodde folk flest hadde mer kunnskap i dag… 

Men uansett om man nå måtte mene at i den ideelle verden så fantes det ingen overvektige, så endrer ikke det faktumet at overvektige eksisterer. De må i alle fall ha klær å ha på seg fram til de har gått ned i vekt da. Det er jo ikke bare å knipse med fingrene og vipps så var man tynn fordi noen sa man burde bli tynne. 

Et lite apropos: Jeg tror heller ikke man tjener på noe i et folkehelseperspektiv å «straffe» overvektige. Det virker som enkelte er livredde for at overvektige skal ha det bra (og feks finne seg fine klær uten problemer), fordi da kanskje det blir populært å være overvektig og de overvektige vil ikke slutte å være overvektige! Det er en helt merkelig psykologi. Det er såpass stigmatiserende å være overvektig at det neppe blir poppis med det første i hvert fall. Og hvem tror vi har lettest for å gjøre endringer i livsstil (i den grad det vil hjelpe, det er jo som kjent veldig individuelt)? Det er selvsagt når vi har det bra inni oss at det er lettest å gjøre endringer. Ingen kommer til å bli tynnere av at vi som samfunn ikke er inkluderende, hvis det er det som er målet. 

Med en gang vi snakker om overvekt så snakkes det om helse. Ja, fysisk helse er viktig. Men det er jaggu meg psykisk helse og! Vi må legge til rette for at alle skal kunne ha en god psykisk helse - også overvektige. De skal selvsagt få slippe å skamme seg, bekymre seg for å ikke finne klær, bli mobbet osv. 

Anonymkode: 9b2c7...601

• Liker 27
Skrevet

Helt enig med deg, TS. Formålet med en klesbutikk er å gi inntekt til de som driver butikken. Formålet er ikke å tilby salg av  produkter som butikken ikke tjener penger på å produsere/selge bare fordi noen kunne vært interessert i et sånt produkt. Syns det er utrolig merkelig å "kreve" at butikkene skal ha de og de størrelsene. Selv er jeg under 160 og skulle selvfølgelig gjerne sett at flere butikker hadde klær tilpasset oss som er lave, men jeg forventer/krever jo ikke at de skal ha det; det er jo sikkert såpass få som trenger disse størrelsene at det er vanskelig å gjøre dette lønnsomt i et så lite folkerikt land som Norge. Da får man jo heller bare lære seg å sy selv, eller kjøpe de få plaggene man finner ferdigsydd i rett størrelse.

Anonymkode: f77b7...7e2

• Liker 7
Skrevet

Hvor finner dere foressten veldig små klær og størrelse xxs?

Sliter med motsatt problem, at jeg er tynn og lita så alt er for stort.. utenom enkelte gensere og tskjorter. Passet Bikbok sine klær før, men syns de har blitt store..

Mulig alle størrelser går mer mot «midten? Slik at det kan være vanskelig for både små og store å finne klær?

Anonymkode: 5e85d...594

• Liker 8
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal de vandre rundt nakne til,de har slanket seg tilstrekkelig eller hvor skal, grensen gå? Hvem skal få lov å,kle på,seg og hvem skal ikke? 
jeg har selv store bryster. Bruker mange tusen hvert år på dette. 
å finne BHer av god nok kvalitet, med rett passform og liten nok omkrets men med stor cup er faktisk nesten en umulig oppgave. Iallefall hvis det skal være fint også. Skjønner veldig godt frustrasjonen til mennesker som ikke finner klær. For jeg gruer meg hver gang jeg må prøve 100BHer som kanskje kan passe for å klare å finne en som kan brukes.Det er et dagarbeid å,få,det til, og jeg må være i skikkelig godt humør for å begynne på,den jobben. 

Mennesker er veldig forskjellige. Kropper endrer seg ila livet, og man har faktisk mange faktorer som spiller inn. Vi er så mange at det burde finnes noe fint for alle. 
så kan man ha en god livsstil, men det funker ikke etter en barnefødsel, eller etter en runde med cellegift el sånn og slik. 

be kind! 

Anonymkode: 44ce9...37e

• Liker 12
Skrevet

Det er de fleste sin skyld at de er feite, de spiser bare usunt og er late, så har man kanskje noen få prosenter som har sykdommer/ medisiner som grunn. Det er lov å være ærlig om dette.

Anonymkode: 1b648...13b

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Skal de vandre rundt nakne til,de har slanket seg tilstrekkelig eller hvor skal, grensen gå? Hvem skal få lov å,kle på,seg og hvem skal ikke? 
jeg har selv store bryster. Bruker mange tusen hvert år på dette. 
å finne BHer av god nok kvalitet, med rett passform og liten nok omkrets men med stor cup er faktisk nesten en umulig oppgave. Iallefall hvis det skal være fint også. Skjønner veldig godt frustrasjonen til mennesker som ikke finner klær. For jeg gruer meg hver gang jeg må prøve 100BHer som kanskje kan passe for å klare å finne en som kan brukes.Det er et dagarbeid å,få,det til, og jeg må være i skikkelig godt humør for å begynne på,den jobben. 

Mennesker er veldig forskjellige. Kropper endrer seg ila livet, og man har faktisk mange faktorer som spiller inn. Vi er så mange at det burde finnes noe fint for alle. 
så kan man ha en god livsstil, men det funker ikke etter en barnefødsel, eller etter en runde med cellegift el sånn og slik. 

be kind! 

Anonymkode: 44ce9...37e

Ikke lett å finne BH til små pupper heller lenger - synes det er store størrelser som dominerer over alt. Omkretsene til nesten alle kjedebutikkenes modeller begynner på 75, ofte på 75B. Jeg bruker 70A og finner kun BH'er på Lindex av kjedebutikkene. Og da er det kanskje 2-3 modeller. Må bare like en av dem da :ler: Da jeg starta en tråd om det, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne klage, siden jeg hadde så utrolig unormalt små pupper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...