AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #121 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det lurer jeg også på. For det er veldig lett for voksne å droppe melk, men pizza uten ost sitter lenger inne. Anonymkode: 029b3...253 Jeg kan bare snakke for meg, men liker veldig godt å lage ostesauser med bløtlagte cashewnøtter og næringsgjær med variasjon i de andre ingrediensene. Kan feks blande det med kokosmelk, hvitløkspulver, salt, pepper og litt oregano, eller kjøre i food processor sammen med kokt gulrot, potet og løk, og krydre. Blir helt nydelig. Lager mac n cheese med sistnevnte ostesaus til flere i familien/venner som ikke er veganere, og de synes det er kjempegodt. Om man skal "skeie ut" og kjøpe erstatningsprodukter synes jeg violife sine er best. Her er noen oppskrifter hvis man vil prøve: https://hannelene.no/cashewrella-cashewost-til-pizza/ https://bykjokken.com/2021/02/06/cashewost/ http://pranava.no/fast-smeltbar-ost-av-kokosmelk-melkefri-nottefri-vegansk/ https://www.buzzfeed.com/jordankenna/gotta-have-it-vegan-mac-n-cheese På toppen av lasagne har jeg bare et lag med bechamelsaus slik vegetarbloggen og Hanne Lene gjør her: https://www.vegetarbloggen.no/2012/03/13/vegansk-lasagne/ https://hannelene.no/vinnerlasagne/ Og på toppen av "gardener's pie" /vegansk shepherds pie pensler jeg potetmosen med litt smeltet vegansk smør mot slutten av steketiden. blir kjempegodt. Her får man kjøpt næringsgjær feks, er smakfullt med en "ostete" aroma og masse næringsstoffer: https://sunkost.no/marigold-engevita-naeringsgjaer-m-b12?gclid=CjwKCAiAxJSPBhAoEiwAeO_fP2GwGxWzTP5hsu5w4zH15YLDbn90BBHRKI63BtT-Q4Pi4XkAqd9qzBoCs_0QAvD_BwE) (Så tenker jeg at uansett om disse alternativene hadde eksistert eller ikke, hadde ikke det vært et argument som holder mtp det vi gjør mot dyrene for å få ost.) Anonymkode: 6350a...61f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #122 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er bare dine følelser, det går veldig bra. Prøv å bruk hodet litt mer og hvertfall vær med i et fjøs et år før du dømmer slik. Anonymkode: a0c6e...f93 Hvordan kan du vite at vedkommende ikke har vært i fjøs? Selv har jeg vokst opp på bygda tatt agronom utdanning og nekter ikke for at vedkommende du siterer har rett. Anonymkode: 763ab...b36 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #123 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg bor på bygda og her drikker alle jeg kjenner kumelk, nettopp fordi de vet at kyrne har det helt supert. Anonymkode: a0c6e...f93 Ja lur deg selv Anonymkode: 763ab...b36 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 17. januar 2022 #124 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja lur deg selv Anonymkode: 763ab...b36 Så hva er det du vet som ingen på landet vet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #125 Del Skrevet 17. januar 2022 Hva tenker dere skal skje med dyrene da? Slakte alle og ikke drive med dyr? Anonymkode: f11ee...a80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #126 Del Skrevet 17. januar 2022 Stina234 skrev (1 time siden): Så hva er det du vet som ingen på landet vet? Jeg er fra bygda,men i motsetning til deg våget jeg å tenke selv og begynte å lese meg litt opp Anonymkode: 763ab...b36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #127 Del Skrevet 17. januar 2022 Hvis dere hadde sett hvor dårlig dyrene blir behandlet så skjønner jeg ikke åssen dere har hjerte til og fortsette og støtte denne industrien. Det nytter ikke og si at du bor på landet for dere vet tydligvis ikke hvor ille det faktisk er. Jeg drikker kun plantebasert melk og det fungerer mer en nok for meg, skjønner ikke hvorfor andre mennesker kan gjøre det samme. Egoistisk heter det. Anonymkode: b6ae8...552 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #128 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er fra bygda,men i motsetning til deg våget jeg å tenke selv og begynte å lese meg litt opp Anonymkode: 763ab...b36 Lese deg opp? Du har ikke vurdert å jobbe på gård en stund for å lære hvordan det er der istedet for å lese om det? Jeg er oppvokst på gård og jobbet flere somre som budeie på stølen der kuene var flere uker om sommeren og gikk fritt rundt hele dagen før de kom hjem til melking på kvelden. Både før og etter stølsoppholdet gikk de ute i havnehagen. Flere og flere bønder går over til løsdriftsfjøs slik at kuene ikke lenger står på bås. Hva tenker dere skal skje med alle dyrene som ikke skal brukes til noe? Tror dere bøndene er interessert i å bruke tid og penger på dyr som de ikke tjener penger på? Hvem skal ta seg av alle disse dyrene? Skal de bo i leilighetene til dere byfolk eller skal dere jobbe turnus rundt på gårdene og stelle dyrene? Eller vil dere slippe dem ut og la dem klare seg selv i naturen? Anonymkode: c9a4b...5bf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 17. januar 2022 #129 Del Skrevet 17. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: skjønner ikke hvorfor andre mennesker kan gjøre det samme. Egoistisk heter det. Anonymkode: b6ae8...552 Det samme kan de si, de som stiller opp på frivilligsentralen, som tar imot fosterbarn, som gir penger til nødhjelp, som passer på å ikke kjøpe elektronikk som er laget av slaver eller klær som er laget av barn, som boikotter autoritære regimer, som dropper bilen av hensyn til miljøet, som jobber gratis på julaften for at hjemløse skal få feire jul, og så videre. De kan si det samme, men de pleier ikke å gjøre det. Folk som er engasjert i dyrevelferd og/eller veganere er påfallende fordømmende mot folk som ikke gjør akkurat som dem. De andre jeg nevnte synes oftere å være fornøyd med å gå foran som et godt eksempel. Ikke vær for sikker på at du er moralsk overlegen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #130 Del Skrevet 17. januar 2022 De aller fleste jeg kjenner drikker enten kumelk eller vann. Havremelk er et søppelprodukt jeg på ingen måte ser poenget med. Anonymkode: 3b497...bfc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 17. januar 2022 #131 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 19.30): Alle i min omgangskrets drikker havremelk og sier at kumelk er for kalver og at det er dyreplageri. Anonymkode: e8fed...bf9 Nei what? Jeg trodde de fleste i Norge drakk kumelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #132 Del Skrevet 17. januar 2022 Blir noen liter med kumelk i uka ja. Gode næringsstoffer. Anonymkode: 4eee9...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #133 Del Skrevet 17. januar 2022 Har syntes at melk smaker litt kvalmt siden barndommen av, og var den eneste i klassen som ikke fikk skolemelk til lunsj gjennom hele barneskolen. Nå er jeg voksen og synes enda ikke at det er noe godt, så drikker bare havremelk 😊 Anonymkode: d664d...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 17. januar 2022 #134 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er fra bygda,men i motsetning til deg våget jeg å tenke selv og begynte å lese meg litt opp Anonymkode: 763ab...b36 Må vist gjenta mitt spørsmål siden du ikke greide å forstå det. Hva er det du vet som ingen på landet vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #135 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis dere hadde sett hvor dårlig dyrene blir behandlet så skjønner jeg ikke åssen dere har hjerte til og fortsette og støtte denne industrien. Det nytter ikke og si at du bor på landet for dere vet tydligvis ikke hvor ille det faktisk er. Jeg drikker kun plantebasert melk og det fungerer mer en nok for meg, skjønner ikke hvorfor andre mennesker kan gjøre det samme. Egoistisk heter det. Anonymkode: b6ae8...552 Da vet du også at det gjøres store inngrep i økosystemet for å plante de plantene det kan utvinnes melk av. Hvor bra er det for økosystemet ? Anonymkode: 95607...ffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #136 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere skal skje med alle dyrene som ikke skal brukes til noe? Tror dere bøndene er interessert i å bruke tid og penger på dyr som de ikke tjener penger på? Hvem skal ta seg av alle disse dyrene? Veldig rart utsagn. Akkurat som dyrene bare finnes og gudskjelov at det finnes folk som tar vare på dem. Sånn er det jo ikke, vi _produserer_ dyr. Så hadde vi ikke utnyttet dem, nei da hadde de ikke blitt avlet opp heller. Anonymkode: 029b3...253 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #137 Del Skrevet 17. januar 2022 Stina234 skrev (22 minutter siden): Må vist gjenta mitt spørsmål siden du ikke greide å forstå det. Hva er det du vet som ingen på landet vet? Man trenger ikke bo på landet for og vite hvordan dyrene har det. Det kan man fint finne ut med research online. Anbefaler deg og gjøre din egen research så skjønner du fort hvor jævlig dyrene har det! selv her i norge! Anonymkode: 101cc...81a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 17. januar 2022 #138 Del Skrevet 17. januar 2022 I huset vårt drikker alle kumelk og vi bruker meieriprodukter. Alle vi kjenner drikker også kumelk og bruker meieriprodukter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #139 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig rart utsagn. Akkurat som dyrene bare finnes og gudskjelov at det finnes folk som tar vare på dem. Sånn er det jo ikke, vi _produserer_ dyr. Så hadde vi ikke utnyttet dem, nei da hadde de ikke blitt avlet opp heller. Anonymkode: 029b3...253 Men nå er det slik at det finnes mange husdyr, disse forsvinner ikke magisk av seg selv fordi om folk slutter å drikke melk. Hva tenker du skal skje med dem? Anonymkode: c9a4b...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiernei Skrevet 17. januar 2022 #140 Del Skrevet 17. januar 2022 Kittykat skrev (1 minutt siden): I huset vårt drikker alle kumelk og vi bruker meieriprodukter. Alle vi kjenner drikker også kumelk og bruker meieriprodukter. Jeg antar at du er over 30. Fordi flertallet av de jeg kjenner drikker kun plantebasert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå