Gå til innhold

Er det nesten ingen som drikker kumelk lengre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker stortsett havre og soyamelk i mat istedenfor kumelk, hovedsaklig fordi jeg merker stor forskjell på huden min. Med det sagt spiser jeg fortsatt f.eks. vanlig sjokolade og is, og innimellom andre desserter som inneholder melk/fløte. For min del handler det mer om at jeg tåler en liten mengde, men om det skal være kumelk i både frokost, lunsj, middag og dessert så takler ikke huden det. Egentlig ikke magen heller. Jeg er glad i dyr, men det har ikke vært hovedmotivasjon til å kutte ned på meieriprodukter. Opplever ellers ikke at andre i min krets har byttet ut melka, annet enn kanskje havremelk i kaffen - for det smaker faktisk bedre enn kumelk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Godt å høre at vi bare blir flere og flere! 💚

Jeg er veganer og har ikke drukket melk på 7 år. Finnes så mye god plantemelk! 

Anonymkode: 58b64...559

Da har vel bare jeg vært uheldig og fått plantemelk som er feilprodusert eller utgått på dato, for jeg har ennå tilgode å smake en plantemelk som smaker godt. Synes plantemelk smaker vondt, eller som en annen bruker sa, papir oppløst i vann. Og jeg har forsøkt både soya, mandel, havre og rismelk. Jeg drikker forøvrig ikke vanlig melk heller, da, pga intoleranse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke kumelk "er dyreplageri". I alle fall ikke her i landet. Vi har kultur for å slippe kuene ut på sommerbeite, de fleste gårdene gjør det.

Selv drikker jeg ikke melk lenger fordi magen/fordøyelsen ikke helt tåler det. Men jeg spiser mat med litt melk i, det går greit. Bare ikke bøtte nedpå glass etter glass med ren melk. Noen år siden jeg sluttet med melkedrikking nå.

Så om hunder ble stående i små båser godt over et halvt år, uten mulighet for å løpe, leke osv - mange fastbundet uten mulighet for å en gang snu seg - så hadde det ikke vært dyreplageri.. fordi de tross alt får være ute i løpet av året..? Pluss - et av hovedproblemene med industrien er jo den syke måten vi faktisk tar melken på. Først skal oksene seksuelt stimuleres slik at mennesker kan ta sæd fra dem mens de står fastbundet. Så skal denne sæden injiseres inn i kua mens et annet menneske har armen sin langt opp i endetarmen deres. Dette gjøres år etter år, for mest mulig effektiv produksjon. Blir det ikke kalv på et tidlig forsøk blir de drept. Når de så endelig, etter 9 måneder får sin kalv, og kjenner på sterkt morsinstinkt i forhold til barnet sitt, så tar vi barnet bort fra moren som ikke får mye av melken som faktisk er produsert for dem. Mor lager melk for å mate barnet sitt. Så enkelt er det faktisk. Kalvene tas enten inn i samme system, sendes bort for å ales opp til kjøtt, eller skytes når de nettopp er født, fordi de er avfall. Et uheldig biprodukt som vi både stjeler melken og livet fra. 

Melkeindustri er noe av det minst naturlige som finnes. Vi kan betale for dette, eller vi kan faktisk si at denne grove utnyttelsen er for drøy til å kunne støttes.  

Anonymkode: 6350a...61f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrittEkeberg

Drikker ikke melk. Bruker medisiner som gjør at jeg ikke kan spise/drikke laktose. Og fordi kalvene blir fratatt morsmelk og  morskjærlighet for at mennesker skal få melka deres. Kumelk er beregnet for kalver. Egentlig har ingen mennesker heller laktoseintoleranse. Voksne folk skal ikke drikke melk. Ingen voksne dyr gjør det. Melk har masse næringsstoffer ja, som er ment for kalver. Det er industrien som sier at vi skal drikke melk, for de skal tjene penger. Så enkelt er det faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så om hunder ble stående i små båser godt over et halvt år, uten mulighet for å løpe, leke osv - mange fastbundet uten mulighet for å en gang snu seg - så hadde det ikke vært dyreplageri.. fordi de tross alt får være ute i løpet av året..? Pluss - et av hovedproblemene med industrien er jo den syke måten vi faktisk tar melken på. Først skal oksene seksuelt stimuleres slik at mennesker kan ta sæd fra dem mens de står fastbundet. Så skal denne sæden injiseres inn i kua mens et annet menneske har armen sin langt opp i endetarmen deres. Dette gjøres år etter år, for mest mulig effektiv produksjon. Blir det ikke kalv på et tidlig forsøk blir de drept. Når de så endelig, etter 9 måneder får sin kalv, og kjenner på sterkt morsinstinkt i forhold til barnet sitt, så tar vi barnet bort fra moren som ikke får mye av melken som faktisk er produsert for dem. Mor lager melk for å mate barnet sitt. Så enkelt er det faktisk. Kalvene tas enten inn i samme system, sendes bort for å ales opp til kjøtt, eller skytes når de nettopp er født, fordi de er avfall. Et uheldig biprodukt som vi både stjeler melken og livet fra. 

Melkeindustri er noe av det minst naturlige som finnes. Vi kan betale for dette, eller vi kan faktisk si at denne grove utnyttelsen er for drøy til å kunne støttes.  

Anonymkode: 6350a...61f

Ufattelig at folk støtter opp og betaler for dette. Tror mange foretrekker å lukke øynene for det fordi da kan man late som om melk og fløte er helt greit. Derfor er det viktig at denne informasjonen gjentas og gjentas helt til INGEN lenger kan gjemme seg under "visste ikke". 

Anonymkode: 64242...422

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, sicario said:

Må le av all denne woke ungdommen som sitter i sin moralske høyborg fordi de ikke drikker melk.

Regner med at dere alle har har full kontroll på produksjonslinjen til samtlige klær dere bruker, og er sikre på at de ikke er produsert av barnehender i en klimaversting av en fabrikk i Kina eller Kambodsja der unger ned i 6-7 års alder utnyttes som slavearbeidere og alle kjemikaliene fra produksjonen raserer lokalt miljø, drikkevann, jordsmonn etc.

Siden dere er så jævla prinsippfaste når det kommer til hva dere drikker, så tar jeg det som en selvfølge.

Regner jo også med at dere har full kontroll på hvor gummien til sykkeldekkene deres er produsert, og at de ikke bidrar til massiv avskoging, forurensing og slavearbeid?

Regner jo med at dere ikke kjører bil eller buss, i det minste ikke dere som bruker klimakortet som argument mot melk og kjøtt.

hyklere

Så om man drikker melk så er det greit å drite i resten du skriver? Tipper du selv ikke følger alt dette, men det er greit siden du heller ikke bryr deg om dyrevelferd eller miljø ellers? 

Synes det er synd at de som forsøker å gjøre noe bra i det hele tatt blir kalt ord som "woke", "jævla prinsippfasste", "sitter i sin moralske høyborg" og "hyklere" av folk som deg. Hva med å heller oppmuntre? Så bra at du har tatt det valget av hensyn til dyra/miljøet? Men er du klar over hvor ille tekstilindustrien er for både mennesker og miljø? Se her har jeg funnet fram relevante artikler og forskning

Ellers er jeg enig i mye av det du skriver både om klesindustrien, gummi og transport. Selv startet jeg med å kutte melk/meieriprodukter og har tatt resten av stegene etterhvert som jeg ble voksen. Ble heldigvis ikke kalt så mye stygt før i voksen alder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ku og kalv skilles veldig fort etter fødsel og de rauter etter hverandre.  Det er hjerteskjærende. 

Anonymkode: 4565c...423

Det er bare dine følelser, det går veldig bra. Prøv å bruk hodet litt mer og hvertfall vær med i et fjøs et år før du dømmer slik.

Anonymkode: a0c6e...f93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i butikk, og kan bekrefte at plantemeieri-produkter har tatt av de siste årene, jeg må fylle på hele tiden. Jeg selv foretrekker havremelk og plante-yoghurtene. Er ikke så glad i melkesmaken. 

Anonymkode: 09f01...9a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle i min omgangskrets drikker havremelk og sier at kumelk er for kalver og at det er dyreplageri. 

Anonymkode: e8fed...bf9

😄

Bytt omgangskrets. Spesielt hvis de har husdyr selv. Si til dem at de driver med dyreplageri.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er bare dine følelser, det går veldig bra. Prøv å bruk hodet litt mer og hvertfall vær med i et fjøs et år før du dømmer slik.

Det er vel strengt talt kuas og kalvens følelser. De har like sterkt morsinstinkt som oss. Jeg er vokst opp i fjøs, min far og alle før han var bønder. Vi drev med melkekyr. Det hendte at kua slutta å spise i ren sorg over å miste barnet sitt. De rauta(skrek) etter barnet sitt til de mista stemmen. De gikk og leta, gjerne over en uke etter barnet sitt(våre gikk ute store deler av året). Jeg slutta å røre melkeprodukter allerede som liten. Familien min synes jeg var gal. Nå har de alle slutta. Det er dyremishandling. Det har til og med min innbitte melkeelskende far innsett. I vårt hjem går det i havremelk, kokosyoghurt og vegansk smør. 

Anonymkode: b5e89...7bd

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel strengt talt kuas og kalvens følelser. De har like sterkt morsinstinkt som oss. Jeg er vokst opp i fjøs, min far og alle før han var bønder. Vi drev med melkekyr. Det hendte at kua slutta å spise i ren sorg over å miste barnet sitt. De rauta(skrek) etter barnet sitt til de mista stemmen. De gikk og leta, gjerne over en uke etter barnet sitt(våre gikk ute store deler av året). Jeg slutta å røre melkeprodukter allerede som liten. Familien min synes jeg var gal. Nå har de alle slutta. Det er dyremishandling. Det har til og med min innbitte melkeelskende far innsett. I vårt hjem går det i havremelk, kokosyoghurt og vegansk smør. 

Anonymkode: b5e89...7bd

Hva slags erstatningsprodukter bruker dere for ost? 

Anonymkode: 7ddd0...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva slags erstatningsprodukter bruker dere for ost? 

Anonymkode: 7ddd0...537

Det lurer jeg også på. For det er veldig lett for voksne å droppe melk, men pizza uten ost sitter lenger inne.

Anonymkode: 029b3...253

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen bemerkning er at det ofte er folk med god økonomi som kan velge etisk og smøre samvittigheten sin med kokosfett. Fordi vegansk ost for eksempel er dyrt. Plantemelk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Då du syns det hadde vært helt greit hvis de tok babyen din rett etter fødsel? Det er jo tross akt bare dine følelser. 

Anonymkode: c957b...032

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noen melkedrikker, så når jeg har brukt meieriprodukter så har det som oftest vært i matlaging. Men tåler ikke mye laktose lenger, så nå bruker jeg nesten kun "melk" av havre, ris, mandler, soja, eller det jeg finner.

Men det har aldri hatt noe med veganisme eller dyreplageri å gjøre, kun at jeg aldri har vært veldig glad i smaken på den type produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, AnonymBruker said:

Då du syns det hadde vært helt greit hvis de tok babyen din rett etter fødsel? Det er jo tross akt bare dine følelser. 

Anonymkode: c957b...032

Å sammenligne kyr med mennesker dreper enhver slik debatt, og ikke på en positiv måte. For meg blir det litt for usaklig.

Anonymkode: 9b8ca...380

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på bygda og her drikker alle jeg kjenner kumelk, nettopp fordi de vet at kyrne har det helt supert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det lurer jeg også på. For det er veldig lett for voksne å droppe melk, men pizza uten ost sitter lenger inne.

Veganske fra peppes er kjempegod, helt uten ost og utnytting av andre dyr :) Selv lager jeg mer pizza enn jeg kjøper ferdig, har fått helt nytt syn på matlaging og lager langt mer fra bunnen av. Dyrker masse selv av både grønnsaker og urter, prøver ellers å holde meg til Reko-ringen. Pizza kan være så utrolig mye mer enn tomatsaus, ost og peperoni! Varierer mye på sausene (for tiden har jeg dilla på saus av bakt paprika og hvitløk), grønnsakene og toppingen. Bruker ofte hjemmelaget pesto i forskjellige varianter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...