Gå til innhold

Er det nesten ingen som drikker kumelk lengre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helsedirektoratet gir råd om at minst to av de anbefalte tre daglige porsjonene med meieriprodukter bør være melk. Med melk mener vi her alle typer melk, både søt og sur melk og yoghurt. Dette gir et godt bidrag av jod, se tabell 2 ovenfor.

Brunost og prim inneholder også mye jod. Hvit ost er imidlertid ikke en god kilde.

Bare noen få av de plantebaserte melkealternativene, som for eksempel havredrikker og soyadrikker, inneholder noe jod.

Fisk og fiskeprodukter: Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser fisk til middag to-tre ganger i uken og bruker fisk som pålegg. Av de ulike typene fisk er det kun hvit saltvannsfisk som er en god jodkilde, for eksempel torsk, sei og hyse. Laks, ørret og makrell inneholder derimot svært lite jod. Se tabell 2 ovenfor. 

Vær forsiktig med tang og tare

Tang- og tareprodukter kan ha svært varierende jodinnhold og inneholder av og til så mye jod at det kan være er skadelig å spise. Vi bør derfor være særlig varsomme med å bruke tang og tare som mat eller kosttilskudd. Det er rapportert tilfeller der personer har fått i seg svært store doser med jod fra tilskudd basert på tang og tare (12).

Data fra flere norske undersøkelser viser at jodinntaket i enkelte grupper av befolkningen er utilstrekkelig, se oversikt over nyere studier i tabell 4. På gruppenivå er det vist at:

• Unge kvinner, gravide og ammende har mild til moderat jodmangel.
  • En undergruppe gravide i Den norske mor og barn-undersøkelsen rapporterte at de unngikk melkeprodukter og tok heller ikke jodtilskudd. Denne undergruppen hadde om lag 1/5 av det jodinntaket som Verdens helseorganisasjon (WHO) mener er optimalt (tabell 1). Et så lavt jodinntak karakteriseres som moderat til alvorlig jodmangel hos gravide (15).

Så jeg sier bare stakkars de som har fått for seg at meieriprodukter ikke er nødvendig. Det er trasig når en overbevisning fører til at man ikke får i seg næringsstoffene man trenger gjennom kosten, og at man i tillegg hevder på forum at meieriprodukter er helt unødvendig og kan påføre andre mennesker mangelsykdommer. 

Anonymkode: 0a68d...bf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 20.11):

Så du vet hva dyrene gjennomgår,men fortsetter å støtte den industrien? 

Anonymkode: 763ab...b36

Ja det gjør jeg. Elsker kjøtt og melk og ost og egg.

Dyrene kan takke meg for at de lever. Og du kan takke proteinene vi får fra dem for at vi har sivilisasjonen som lar deg agere veganer med produkter flydd inn fra Brasilianske gårder som ramponerer økosystemene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva tror du skjer når kroppene deres slutter å funke etter 5-7 år da? Etter å ha født barn år etter år etter år etter år. Tror du de blir sluppet ut på enga for å tilbringe pensjonisttilværelsen sin? Kyr kan leve til de er 20, men det er svært sjeldent de får lov til det. Selvfølgelig redder du kyr med å slutte å spise dem/drikke melka deres. Det er ren logikk. 

Anonymkode: b5e89...7bd

Kyr kalver kalver.

De føder ikke barn. Det er noe mennesker gjør.

Anonymkode: 91f81...7d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Forstår det innmari godt- og er faktisk mer glad i dyr enn mennesker! VET dyr kan føle, og er mye mer intelligent enn mange folk!  Samtidig har de all sin tid fungert som mat på bordet! Vi har alltid vært rovdyr! Og rovdyr vil aldri bli vegetarianere! Derimot så har vi blitt fler og fler folk, og dyrehold har ofte blitt industri, men er sjelden bøndene mishandler dyra sine!! Syns dyr skal ha det bra som mulig så lenge de lever, og få kort og rask avliving når de skal slaktes. Næringsrik melk får vi uten og måtte slakte!  Noe annet jeg syns vi burde var og bruke mer av dyret istedetfor og kaste! Sikkert mye det går spise, men som mange bare sier æsj til....  Jeg kommer aldri til og slutte spise kjøtt, eller drikke melk, eller spise fisk for den saks skyld! Spiser ikke mengder, men litt med tilbehør til middag - når det er kjøttmiddag!  Jeg har stor respekt for dyr, og absolutt for at de skal ha det bra i sitt liv, og sikkert vært litt trist om mine egne dyr skulle slaktes- men hadde også visst at de hadde hatt et godt liv så lenge de levde! Respekt, og mye og takke de for!  Du og jeg blir aldri enig om det her,  og det er greit! Jeg skal ikke prakke på deg og spise kjøtt, men da får du la være tvinge oss kjøttspisere ( som de "rovdyrene" vi tross alt er..) til bli som dere også! 

Om jeg har gått ungdomsskole eller ikke ve det ikke spm om her! Men ja, har gått den, og mer til! Fikk til og med skolemelk! Nå er den bytta ut med med en kvast havre??  Vel vel.. 😉😝

Anonymkode: 8c343...4c5

Den dagen du jakter på et dyr,tar livet av det med egne hender og spiser det på stedet kan du kalle deg rovdyr.

Og for all del prøv du må gjerne prøve å overbevise deg selv at du er så glad i dyr og har respekt for de om det er det som må til for å rengjøre samvittigheten din,men realiteten er at å spise et annet levende vesten fordi du har lyst og ikke må er alt annet enn kjærlighet og respekt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (9 minutter siden):

Ja det gjør jeg. Elsker kjøtt og melk og ost og egg.

Dyrene kan takke meg for at de lever. Og du kan takke proteinene vi får fra dem for at vi har sivilisasjonen som lar deg agere veganer med produkter flydd inn fra Brasilianske gårder som ramponerer økosystemene.

Takk det for de lever et miserabelt liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldretusse

Det eneste som er naturlig for både dyr og mennesker å drikke er vann (bortsett fra morsmelk når man er baby). 

Endret av Huldretusse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva tror du skjer når kroppene deres slutter å funke etter 5-7 år da? Etter å ha født barn år etter år etter år etter år. Tror du de blir sluppet ut på enga for å tilbringe pensjonisttilværelsen sin? Kyr kan leve til de er 20, men det er svært sjeldent de får lov til det. Selvfølgelig redder du kyr med å slutte å spise dem/drikke melka deres. Det er ren logikk. 

Hvis bonden ikke tjener penger på dem lenger blir de slakta. Ren logikk.

Anonymkode: c9a4b...5bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ville dyr føder også barn hvert år uten at noen tvinger dem til det for melkens skyld. F.eks. hjort, elg, rådyr som er klovdyr og drøvtyggere som kua.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neiernei skrev (45 minutter siden):

Blir så oppgitt.. NÅR SKAL DERE FORSTÅ AT DYRENE LIDER!! Det er ikke forsvarlig eller etisk riktig og drikke melk! kan dere ikke bare begynne og drikke plantebasert melk sånn som meg?. Hva skal til for at dere slutter?. Vi må innføre høyere skatter på meieriprodukter og lavere skatter på plantebasert + kutte all bistand til norske bønder

Hvis kyrne hadde lidd så hadde de sagt i fra ved å stå å niraute. Men det gjør de ikke. Har du vært i et fjøs og hørt på stillhet og tilfredshet når kyrne er melket og fått mat? Da hører man bare tilfreds drøvtygging. Og det opplever man både i båsfjøs og i fjøs med løsdrift. DINE følelser betyr ingenting, det er kyrne sine som teller. 

Anonymkode: a0c6e...f93

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg trodde ikke veggisene ville drepe dyr?

Klarer du virkelig ikke forstå hva jeg mener? 

Det er bedre å la dyrene dø ut, enn å fortsette å masseprodusere dyr for at de skal dø de neste ti årene. 

Dyrene blir uansett sendt til slakt. Hvis man slutter å avle, blir det færre og færre dyr slaktet og vips, så er det slutt på de. 

Anonymkode: b0bca...c57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis kyrne hadde lidd så hadde de sagt i fra ved å stå å niraute. Men det gjør de ikke. Har du vært i et fjøs og hørt på stillhet og tilfredshet når kyrne er melket og fått mat? Da hører man bare tilfreds drøvtygging. Og det opplever man både i båsfjøs og i fjøs med løsdrift. DINE følelser betyr ingenting, det er kyrne sine som teller. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/nok-en-dyretragedie-sak-i-troms_-mattilsynet-fant-minst-60-dode-dyr-pa-gard-1.15512729

https://www.nrk.no/osloogviken/dyretragedie-i-hallingdal_-har-funne-20-dode-dyr-pa-gard-1.14411417

https://www.dagsavisen.no/kultur/2015/04/20/ingen-tar-ansvar-for-dyretragedier/

https://www.ifinnmark.no/pa-utsiden-av-fjoset-sa-alt-normalt-ut-men-sa-meldte-bondens-bror-ifra-det-var-nesten-verst-a-se-de-levende-dyrene/s/5-81-1403991

https://www.tv2.no/a/13621968/

https://www.h-a.no/2016/debatt/doden-i-fjoset/

Ja da dyrene i Norge har det toppers. Det fantes utallige flere treff når man søker på dyretragedier i Norge,men orker ikke bruke hele kvelden på klippe ut og lime inn linker 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klarer du virkelig ikke forstå hva jeg mener? 

Det er bedre å la dyrene dø ut, enn å fortsette å masseprodusere dyr for at de skal dø de neste ti årene. 

Dyrene blir uansett sendt til slakt. Hvis man slutter å avle, blir det færre og færre dyr slaktet og vips, så er det slutt på de. 

Anonymkode: b0bca...c57

Det er ikke lov å spørre veggiser om noe som helst man lurer på uten at dere blir spydige? 

Jeg trodde helt ærlig at veggiser var mot slakting, men nå har jeg lært at jeg har tatt feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette du har funnet her er unntakene, ikke regelen. 

Lev i troa du. Og les linkene du!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldretusse skrev (36 minutter siden):

Det eneste som er naturlig for både dyr og mennesker å drikke er vann (bortsett fra morsmelk når man er baby). 

Det er naturlig å bare leve til vi er 30. Det er ikke naturlig å bo i hus, sove i en seng, ha TV og telefon, ha medisiner, handle mat i butikken osv. 

Jeg regner med at du handler mat på butikken, tar f.eks antibiotika når du har en infeksjon så du slipper å dø, har både TV, PC og telefon og bor i et hus? 

Å drikke melk fra dyr og å spise dyr er vel i grunn mye mer naturlig enn alle de tingene. Vi har holdt husdyr i ca 9000 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldretusse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er naturlig å bare leve til vi er 30. Det er ikke naturlig å bo i hus, sove i en seng, ha TV og telefon, ha medisiner, handle mat i butikken osv. 

Jeg regner med at du handler mat på butikken, tar f.eks antibiotika når du har en infeksjon så du slipper å dø, har både TV, PC og telefon og bor i et hus? 

Å drikke melk fra dyr og å spise dyr er vel i grunn mye mer naturlig enn alle de tingene. Vi har holdt husdyr i ca 9000 år. 

Dette vet jeg da veldig godt. Folk får spise og drikke hva de vil, jeg bare skrev at det ikke er naturlig. Jeg regner med at en del folk her som skriver at det er unaturlig å drikke melk sikkert drikker mye annet som er unaturlig å drikke, inkludert meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kanskje pga flere 1000-års dyrehold. Dyrene er avlet og tilpasset menneskene. Så om de bare skal slippes løs vil det føre til mye lidelse for dyrene. 

Anonymkode: f11ee...a80

Orket ikke scrolle meg gjennom alle sidene for å se om du hadde fått et mer presist svar, men jeg forstår ikke at du ikke ser den logiske bristen her?

De skal jo ikke slippes løs så klart, men når færre drikker melk vil det føre til at færre nye kuer blir avlet frem. De som allerede er der må jo såklart melkes daglig, fordi vi har avlet frem kuer med en helt unaturlig høy melkeproduksjon, så de lider hvis vi bare lar dem være. 

Det er ikke sånn at nå som vi først har avlet frem kuer er vi stuck med melkeproduserende kuer i all fremtid xD

Når det er sagt, syns ikke de plantemelkene jeg har smakt er noe gode til å drikke, men funker fint til matlaging, i kaffe osv.

Endret av Lass4r
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lass4r skrev (16 minutter siden):

Orket ikke scrolle meg gjennom alle sidene for å se om du hadde fått et mer presist svar, men jeg forstår ikke at du ikke ser den logiske bristen her?

De skal jo ikke slippes løs så klart, men når færre drikker melk vil det føre til at færre nye kuer blir avlet frem. De som allerede er der må jo såklart melkes daglig, fordi vi har avlet frem kuer med en helt unaturlig høy melkeproduksjon, så de lider hvis vi bare lar dem være. 

Det er ikke sånn at nå som vi først har avlet frem kuer er vi stuck med melkeproduserende kuer i all fremtid xD

Når det er sagt, syns ikke de plantemelkene jeg har smakt er noe gode til å drikke, men funker fint til matlaging, i kaffe osv.

Det du siterer var et svar til noen som hevdet at det bare var å redusere bestanden og slippe løs resten. Men enig i at dyrene ikke er tilpasset et liv i det fri, det var mitt poeng. Det vil føre til mye lidelse for de dyrene. Men har kommet frem senere i tråden at tanken er at dyrene skal slaktes etterhvert (korriger gjerne om mitt inntrykk er feil).

For meg er ikke løsningen å slutte med alt dyrehold. Men kjøtt og melk kunne godt vært dyrere, at bøndene får godt nok betalt til å kunne drive med god dyrevelferd og at det blir slutt på priskrig på koteletter og at det er om å gjøre at kjøtt er så billig som mulig. Flere og flere driver med løsdrift og bøndene selv ønsker det (link), men er kostbart å bygge om fjøs. At dyrevelferd og kvalitet blir verdsatt høyere rett og slett. 

Men vil gjerne kunne diskutere uten å bli beskylt for å støtte dyremishandling. Blir fort litt hard retorikk i denne diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lass4r skrev (43 minutter siden):

Helt enig. Vi bør utrydde kuene for deres eget beste. Jeg er så lei av og lukte kugjødsel fra jordene hver eneste sommer, melk smaker ikke noe godt heller. Jeg driter egentlig i kuene om de har det bra eller ikke, men dama er veggis så da blir jo hu glad også. er win win for meg det her.

Anonymkode: e391e...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det du siterer var et svar til noen som hevdet at det bare var å redusere bestanden og slippe løs resten. Men enig i at dyrene ikke er tilpasset et liv i det fri, det var mitt poeng. Det vil føre til mye lidelse for de dyrene. Men har kommet frem senere i tråden at tanken er at dyrene skal slaktes etterhvert (korriger gjerne om mitt inntrykk er feil).

For meg er ikke løsningen å slutte med alt dyrehold. Men kjøtt og melk kunne godt vært dyrere, at bøndene får godt nok betalt til å kunne drive med god dyrevelferd og at det blir slutt på priskrig på koteletter og at det er om å gjøre at kjøtt er så billig som mulig. Flere og flere driver med løsdrift og bøndene selv ønsker det (link), men er kostbart å bygge om fjøs. At dyrevelferd og kvalitet blir verdsatt høyere rett og slett. 

Men vil gjerne kunne diskutere uten å bli beskylt for å støtte dyremishandling. Blir fort litt hard retorikk i denne diskusjonen.

Du tolker ting som du vil så hva hjelper det å korrigere deg ? Og man burde faen meg forvente at bøndene behandler dyrene sine bra uavhengig av hvor godt betalt de får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...