Gå til innhold

Er det nesten ingen som drikker kumelk lengre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker og er glad i kumelk, mannen og dattera min og. Vi tre drikker minst 5 liter i uka. Alle tåler kumelk godt.

Jeg er også veldig glad i dyr og kyr men jeg ser ikke noe galt i å drikke kumelk, så lenge dyra blir behandlet bra. Det er bedre å finne en løsning på god dyrevelferd enn å kutte ut kyr helt. Kyr som få gå i flokk og spise og slappe av hele dagen har det fint de. Det er jo bønder nå som har begynt å la kalven gå med kua hos melkekyr også (hos kjøttfe er det standard). Så lenge kua melkes i tillegg til at kalven dier i starten vil jo melkeproduksjonen bli god, og når kalven begynner å spise mer høy, gress og kraftfôr og mindre melk kan melka fra kua brukes i større del til menneske. Win-win.

Jeg har selv melkeproduksjon og baby som dier nå, og hvis jeg pumper i tillegg så produserer jeg masse melk som jeg kan fryse ned og bruke senere, eller donere til sykehuset. Å bruke kumelk som ressurs er tipp topp, det handler bare om å ha fokus på god dyrevelferd.

Anonymkode: 49a6e...dce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men kjære deg da, dette er jo de sjeldne unntakene! Tenk på de hundre tusener kyr som IKKE lider som disse?

Blir som å si at alle barnehager er barnemishandling fordi noen har hatt saker der barn har blitt mishandlet/skadet seg/dødd. De få sakene som har skjedd er selvsagt alt for mye, men det betyr ikke at de resterende er dårlige barnehager som er skadelige for barna. De aller fleste barn har det kjempefint i barnehagen, og har bare positive minner fra tiden sin der.

Det samme kan vi si om melkekyrne. De aller fleste har det kjempefint. Som noen sa før meg, så er det stille og rolig i fjøset når de har blitt melket og fått mat. Jeg snakket om det tidligere også, men svært mange melkekyr er så godt tatt vare på at de får hvert sitt navn, ikke nummer - men et ekte navn. De får kos og kjærlighet, blir børstet og klappet, vasket og stelt. Hadde de hatt det vondt, eller opplevd en form for frustrasjon/frykt, hadde de ikke slått seg til ro med noe av dette. De hadde rautet og trampet, kastet rundt på hodet, nektet noen å komme nær de. Og denne erfaringen min er fra 20 år siden, så det var kyr som sto på båser. Kyr som får gå fritt i fjøset nå i dag har det nok enda bedre, med mykere underlag og roterende børster de kan gni seg mot så mye de vil. Mange høyteknologiske fjøs lar kyrne selv bestemme når de skal melkes. Med andre ord: tvangen til melkingen er bort i disse tilfellene. Kyrne ønsker å bli melket. Hvor er den grusomme dyremishandlingen dere snakker om??

Anonymkode: 22d96...8d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kjære deg da, dette er jo de sjeldne unntakene! Tenk på de hundre tusener kyr som IKKE lider som disse?

Blir som å si at alle barnehager er barnemishandling fordi noen har hatt saker der barn har blitt mishandlet/skadet seg/dødd. De få sakene som har skjedd er selvsagt alt for mye, men det betyr ikke at de resterende er dårlige barnehager som er skadelige for barna. De aller fleste barn har det kjempefint i barnehagen, og har bare positive minner fra tiden sin der.

Det samme kan vi si om melkekyrne. De aller fleste har det kjempefint. Som noen sa før meg, så er det stille og rolig i fjøset når de har blitt melket og fått mat. Jeg snakket om det tidligere også, men svært mange melkekyr er så godt tatt vare på at de får hvert sitt navn, ikke nummer - men et ekte navn. De får kos og kjærlighet, blir børstet og klappet, vasket og stelt. Hadde de hatt det vondt, eller opplevd en form for frustrasjon/frykt, hadde de ikke slått seg til ro med noe av dette. De hadde rautet og trampet, kastet rundt på hodet, nektet noen å komme nær de. Og denne erfaringen min er fra 20 år siden, så det var kyr som sto på båser. Kyr som får gå fritt i fjøset nå i dag har det nok enda bedre, med mykere underlag og roterende børster de kan gni seg mot så mye de vil. Mange høyteknologiske fjøs lar kyrne selv bestemme når de skal melkes. Med andre ord: tvangen til melkingen er bort i disse tilfellene. Kyrne ønsker å bli melket. Hvor er den grusomme dyremishandlingen dere snakker om??

Anonymkode: 22d96...8d7

Ja lev i troen om unntak du. #kognitivdissonans

Anonymkode: 763ab...b36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du siterer var et svar til noen som hevdet at det bare var å redusere bestanden og slippe løs resten. Men enig i at dyrene ikke er tilpasset et liv i det fri, det var mitt poeng. Det vil føre til mye lidelse for de dyrene. Men har kommet frem senere i tråden at tanken er at dyrene skal slaktes etterhvert (korriger gjerne om mitt inntrykk er feil).

For meg er ikke løsningen å slutte med alt dyrehold. Men kjøtt og melk kunne godt vært dyrere, at bøndene får godt nok betalt til å kunne drive med god dyrevelferd og at det blir slutt på priskrig på koteletter og at det er om å gjøre at kjøtt er så billig som mulig. Flere og flere driver med løsdrift og bøndene selv ønsker det (link), men er kostbart å bygge om fjøs. At dyrevelferd og kvalitet blir verdsatt høyere rett og slett. 

Men vil gjerne kunne diskutere uten å bli beskylt for å støtte dyremishandling. Blir fort litt hard retorikk i denne diskusjonen.

Anonymkode: f11ee...a80

Beklager, skjønte bare ikke om du misforstod med vilje. 

Ja, i dette tenkte scenarioet ville kuene til slutt bli slaktet ja, eller levd ut sine dager eventuelt... Poenget er at vi ville jo fått færre kuer ganske raskt. 

Jeg vet heller ikke om vi kan slutte med alt dyrehold, i Norge er vi avhengig av det for å være i nærheten av selvforsynt. Så lenge vi kan importere går det fint, verden som helhet er selvforsynt uten dyrehold. Men her i Norge kan vi nok forsvare å ha et noe høyere dyrehold enn ellers i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du tolker ting som du vil så hva hjelper det å korrigere deg ? Og man burde faen meg forvente at bøndene behandler dyrene sine bra uavhengig av hvor godt betalt de får

Anonymkode: 763ab...b36

Hører gjerne på gode argumenter jeg. Ikke tillegg meg egenskaper jeg ikke har. Men med svar som ditt har dere muligens ikke noe godt svar på spørsmålet? 

Systemet presser bøndene til å drive større  og mer økonomisk. Noe som fører til at det er vanskeligere å få til at alle dyra har det bra og de som ikke driver etisk godt nesten får en fordel.

Men om forbrukere prioriterer dyrevelferd og kvalitet over pris når de kjøper kjøtt og melk vil det ha stor innvirkning.

Anonymkode: f11ee...a80

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torstein
18 hours ago, AnonymBruker said:

Og det meste av soya produsert i Brasils ødelagte regnskog...

Anonymkode: 1c544...aa3

Haha:

ALLE RÅVARER VI BRUKER SKAL VÆRE BÆREKRAFTIGE

Norsk fôrbransje var først i verden til å nekte bruk av genmodifisert (GMO) soya og et av få land som har produsert 100% GMO fritt med full sporbarhet siden 1996. Felleskjøpet har brukt bærekraft sertifisert soyamel siden 2009.  I dag er den norske verdikjeden avskogingsfri. Det er ikke hugget skog i Amazonas siden 2004 som følge av soyaimport til husdyrkraftfôr.

Noen er bare blokkert: Når man tapper soya fra markedet, så forskyver man bare markedet slik at andre drikker soyamelk fra regnskoden da... Bærekraftig my ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...