Gå til innhold

Er det nesten ingen som drikker kumelk lengre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Alle i min omgangskrets drikker havremelk og sier at kumelk er for kalver og at det er dyreplageri. 

Anonymkode: e8fed...bf9

Heldigvis har jeg oppegående venner som holder sanne kommentarer til seg selv. Elsker melk og disse ekstremister kan dritt og dra. 

Anonymkode: 91053...de5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ca 3 millioner mennesker blir drept direkte av alkohol hvert år. Jeg drikker fortsatt alkohol. Har jeg lav empati og støtter en grusom næring?

Anonymkode: 8db22...311

Dette kan jo ikke sammenlignes. Alkohol lages ikke på bekostning av dyras velferd. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken ondskap utsettes kuene for i Norge? 

Anonymkode: 285ff...0a1

Kalvene fjernes fra moren for at mennesker skal få melka hennes. Kyr står altfor mye inne i en trang bås. Jeg er nabo til en gård som hvert år bryter mattilsynet sine regler om antall uker på beite. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stakars kua om den ikke blir melket. Da får den vondt da. 

Anonymkode: e5407...a6a

Det hadde ikke vært noe problem om kua fikk beholde kalven sin.. 

Noen som har sett ku og kalv bli skilt, og hvordan de opplever det? At noen kan konsumere melkeprodukter etter å ha sett noe sånt kan jeg ikke fatte.  Det er grusomt. Dyr har også følelser. Mennesker trenger ikke kumelk for å overleve, og det finnes mange gode plantebaserte erstatninger. 

Anonymkode: 3610f...f57

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns det høres så ekkelt ut å drikke puppemelka til en ku. Og kuer har alltid så masse avføring overalt på seg fordi de står i tilgrisa mini innhengninger. 🤢

Og der kom all uvitenhet ut i et innlegg. Nesten litt fascinerende å lese hva folk som ikke har vært i fjøs tenker og mener. 

Anonymkode: e5407...a6a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, neiernei said:

Nekter og røre noe som helst som har med kjøtt eller melkeindustrien. Det er ikke bra for dyra heller klima. Håper vi snart kan få en stopp på hele greia. Vi mennesker er ikke skapt til og drikke melk fra andre dyr. Dere som drikker melk burde faktisk skamme dere og heller lese dere opp på hvilken innvirkning dere har på dyrevelferd og miljø

Nå skal jeg drikke en ekstra liter i dag på grunn av det jeg leser. Takk for påminnelsen! 

Ikke for å nevne at dere vegetarianer er mye verre for miljøet enn kjøtt og melk industrien :)

Anonymkode: 91053...de5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dette kommer an på hvor du spør, og hvilke aldersgrupper du spør.

Spør du de under 20 i Norge vil minst halvparten svare at de ikke drikker kumelk, fordi det smaker "vondt" plutselig, og fordi de ikke liker å støtte "dyremishandling" - gjerne mens de spiser billige kjøttvarer fra andre land med lav dyrevelferd, selvsagt.

Det samme fenomenet som over ser man i USA, men der vil jeg si det gjelder for de under 35 år.

Min teori er at dette gjelder da unge folk som ser kjendiser i USA drikke plantemelk og gjenta det de hører de fortelle om meieriindustrien der borte, som er veldig forskjellig fra her til lands, men det vil de aldri snakke om...

Ellers, her til lands, får jeg inntrykk av at det i større grad gjelder de som bor i byer enn de som bor på landsbygda. De på landsbygda ser hvordan de aller fleste kyr blir behandlet, og at de har det veldig veldig fint. Jeg har alltid vært veldig glad i dyr. Det var mamma også. Når jeg var liten pleide jeg å være med mamma i fjøset når hun hjalp andre gårdbrukere med arbeidet sitt. Som oftest var det melkekyr hun hjalp til med. Kyrne hadde alle navn, de ble koset og nusset, vasket og stelt. I Norge har vi god dyrevelferd og svært strenge regler for dyrehold. Så å sammenligne dyremishandlingen som skjer i steder som nord- og sør-Amerika, Afrika, og Asia med det vi gjør her i lille Norge er helt feil og veldig rettferdig mot de bøndene vi har som tar vare på dyrene sine, og det gjelder faktisk de aller fleste norske bønder.

Jeg personlig liker kumelk, så lenge det er helmelk. Ellers liker jeg soyamelk med vaniljesmak, eller mandelmelk med "brente mandler" som smak (husker ikke hva den heter nøyaktig), eller favoritten som er hasselnøttmelk. Rismelk og havremelk smaker som papir blandet med vann etter det har blitt kjørt i en blender, skjønner ikke hvorfor folk drikker det.

Anonymkode: 22d96...8d7

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns det høres så ekkelt ut å drikke puppemelka til en ku. Og kuer har alltid så masse avføring overalt på seg fordi de står i tilgrisa mini innhengninger. 🤢

I havremelk er det mye moste kryp som biller, fluer, edderkopper, larver, sommerfugler osv. Selv i sjokolade er det tillatt med en viss mengde kryp.

Men jeg er enig, mat er ganske ekkelt når det ikke er "pakket inn" i skall, som appelsiner, epler og rotgrønnsaker.

For eksempel så anbefaler jeg ikke folk å ta en titt på hva som egentlig finnes i en brokkoli. Bare kok den uten å inspiser den, for titter du nøye så spiser du aldri brokkoli igjen. 😅

Anonymkode: d3019...4c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atenk å være så hjernevaska at du oppriktig tror melk FOR KUER er bra, sunt og naturlig for deg😂

https://www.google.no/amp/s/www.dailymail.co.uk/news/article-5080787/amp/Heartbreaking-moment-cow-chases-calves-street.html Dette er ikke greit. Ingenting kan gjøre dette ok. Mennesker er det ondeste, mest motbydelige og egoistiske arten som finnes. Og ingenting får meg til å endre mening på det. 

Anonymkode: b5e89...7bd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette kan jo ikke sammenlignes. Alkohol lages ikke på bekostning av dyras velferd. 

Kalvene fjernes fra moren for at mennesker skal få melka hennes. Kyr står altfor mye inne i en trang bås. Jeg er nabo til en gård som hvert år bryter mattilsynet sine regler om antall uker på beite. 

Det hadde ikke vært noe problem om kua fikk beholde kalven sin.. 

Noen som har sett ku og kalv bli skilt, og hvordan de opplever det? At noen kan konsumere melkeprodukter etter å ha sett noe sånt kan jeg ikke fatte.  Det er grusomt. Dyr har også følelser. Mennesker trenger ikke kumelk for å overleve, og det finnes mange gode plantebaserte erstatninger. 

Anonymkode: 3610f...f57

Prøver du å rasjonalisere bort at du drikker alkohol og støtter en industri som dreper flere millioner. Kan vi kalle deg for ondskapsfull som støtter en sånn industri?

Anonymkode: 8db22...311

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker melk i matlaging. Kanskje max 1 liter pr. mnd. 

Men jeg drikker ikke melk. Har ikke gjort det siden jeg var rundt 12 (er 60 nå). 

Anonymkode: 9cf46...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt tafatt av mange av de svarene jeg ser her. Åssen kan dere syntes at det er greit og behandle dyr på denne måten?. Det eneste gode i dette er at de yngregenrasjonene nå lærer allt om klima, og dyrevelferd så det kommer nok snart til og bli en slutt på denne kyniske industrien.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt ekkelt å tenke på da, puss og slimete kroppsvæsker som kommer fra en annens kropp. Hvis jeg skal dra det lang ser jeg for meg at det er litt som å drikke noens kvisesaft. Da frister det mer med havremelk, for meg føles det rent og naturlig. 

Anonymkode: 0c86b...932

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, når man bor på bygda og jevnlig er i fjøs med melkeku, kjøttfe, sau, gris osv. og kjenner bøndene til de nevnte fjøs, så spiser og drikker man både kjøtt og melk med god samvittighet. Så har man byfolk som har sett for mye videoer på YouTube, de kan jo drikke havremelk hvis de vil. 

Anonymkode: 0a813...93c

Nå bruker jeg meieri-produkter selv i matlaging. Men man er temmelig hjernevasket om man tror kuer har det bra i de aller fleste norske fjøs. Jobbet selv i fjøs tidligere og ble vel bare for godt vandt med hvordan det var til å virkelig åpne øynene og se det fra dyrenes ståsted.

Et halvt år stående på samme plassen, dag ut og dag inn. Uten mulighet for å legge seg ordentlig til rette. Tvangsinseminering av kuer hvert år fordi vi mennesker skal ha melka. Kalver som blir dratt direkte eller kort tid etter fødsel fra kua og plassert inn i egen bås slik at den ikke skal drikke melka beregnet til den. Betonggulv fordi det er mer praktisk å rengjøre. Fjøs som fortsatt har kufanger som gir kua støt om den ikke går tilbake for å gjøre sitt fornødne. Sparkebøyle på kuer som ikke "samarbeider" ved melking. Skitt over store deler av pelsen fordi den blir tvunget til å ligge der den står 24/7++

Om du drikker melk med god samvittighet fordi du tror dyrene har det bra så er du bare naiv og godtroende til norske bønder. At man ikke bryr seg er en ærlig sak selvsagt, men å påstå at dyr har det bra under disse forholdene er ganske søkt. Det skal ikke mye til. Bare at kalven kan gå sammen med moren til den er avvent og løsdrift. Vips hadde tilværelsen til disse dyrene blitt mye mye bedre. Også det å være bevisst på å kjøpe melk fra de få gårdene som faktisk driver på denne måten.

Anonymkode: 3fa04...b9a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Og kuer har alltid så masse avføring overalt på seg fordi de står i tilgrisa mini innhengninger. 🤢

Nei det gjør de ikke

Anonymkode: f1d92...695

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte ut kumelk med havremelk burde alle kunne gjøre av hensyn til klima og dyrevelferd (ost er mindre enkelt!). 

Ingen som har vært i et tradisjonelt melkefjøs kan da oppriktig mene at disse dyrene har noe fint liv. Å stå innestengt på bås over i måned etter måned og kun få gå fritt ute noen uker på sommeren må jo være helt forferdelig deprimerende. I tillegg kommer jo dette med separasjon fra kalv.

Løsdriftsfjøs virker vesentlig bedre. Jeg syns det er veldig rart at det ikke er mulig å velge mellom "frittgående" meieriprodukter og de fra kuer som står på bås slik man kan for egg: frittgående er i det minste en liten forbedring.

Anonymkode: 732a3...c57

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig, dere som er helt imot melk, er dere veganere eller bruker dere andre dyreprodukter unntatt meieriprodukter?

Anonymkode: 8a2eb...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo litt ekkelt å tenke på da, puss og slimete kroppsvæsker som kommer fra en annens kropp. Hvis jeg skal dra det lang ser jeg for meg at det er litt som å drikke noens kvisesaft. Da frister det mer med havremelk, for meg føles det rent og naturlig. 

Ja kuer har ofte masse sånne byller i mageregionen så mye av "byllesaften" kommer nok oppi melka vi drikker også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unngår alt av meieriprodukter fordi jeg ikke kan leve med ondskapen kuene utsettes for, bare fordi jeg skal ha fløte eller melk i kaffen… da er man så egoistisk eller uviten at jeg har ikke ord

Anonymkode: c4205...615

Hvilken ondskap? Dette må du nesten fortelle mer om. 

Anonymkode: a0c6e...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Prøv å oppsøk et fjøs og se på melka du . Du vet åpenbart ikke noe om hva det er  

Anonymkode: a0c6e...f93

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at melk kan drikkes mens barna er små og i sterk vekst. Men rundt 15-16 års alderen er det greit å slutte. Jeg stoppet da selv og mannen min drikker ikke heller. Går i havremelk hvis det trengs i matlaging osv. 

Syns det ser så teit ut med voksne menn i kantina med to glass melk til lunsjen sin, som en gjeng små kalver som sitter der! 

Anonymkode: a93a3...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...