AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Jeg vil kjøpe barnesete som kan snus 360 grader (om litt). Barnet er foreløpig bare 3 mnd, men greit å vite hva som er foretrukket da det er mange på markedet. Hvilket sete er god plass til beina (når de sitter bakovervendt) når barnet blir 3-4 år? Og syns det er endel seter der barna (når de er små) henger fort fremover med hode når de sover, noen seter som er 360 som kan lenes litt bakover i stedet? og er det verdt å kjøpe 360 sete vs vanlig? Anonymkode: 3c79c...d8e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Skrevet 16. januar 2022 Er vel bare cybex som kan rotere sånn. Hadde den som babystol og nå som småbarnsstol. Barnet er nå 2 1/2 og syns egentlig set begynner å bli litt trangt. men veldig fornøyd med den snufunksjonen Anonymkode: 234ac...2db
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3 Skrevet 16. januar 2022 Ingen, absolutt ingen, roterbare stoler gir god benplass. Noen gir litt bedre enn andre, men absolutt ingen gir god. Det betyr ikke at det er farlig, eller ubehagelig engang, å sitte med bøyde knær, men går du inn med den innstillingen blir du skuffet om kun 2 år. Med mindre du har under gjennomsnittet store barn, så varer ignen til 4 år heller, og det er uansett anbefalt å sitte bakover til fylte 5 år - minst - nå, så det er greit å være obs på at det er en mellomstol, og du vil trenge ny bakovervendt om potensielt 2-3 år alt. Om det er verdt det er opp til deg selv, økonomisk sett er det en fallgruve kontra å kjøpe en beltemontert bakovervendt når dere hytter fra babystolen, men om økonomi er uvesentlig er det jo veldig kjekt med sku mekanismen til barnet er ca 2 år og kan klatre opp selv. Etter det er det mer pytt sann, i grunn. Cybex er absolutt ikke den eneste som kan rotere. Britax Swingfix er en bedre stol enn Cybex sine. Du har også en stol fra Nuna Norr, som nok er den med lengst rygg også og dermed ofte varer lengre enn alle andre (dog alle har 18 kg som Max, så når de vekt først så er det absolutt stopp). Besafe har også fått en med svingfunksjon. Du bør velge en som er plus-godkjent, det er en absolutt trygg stol. Ingen andre tester er verdt å se på, da plus-testen tester for hardere kår enn alle forbrukertestene du kan finne sammenlagt. De går nok ikke 360 grader rundt alle jeg nevner, men jeg regner med du mener en stol du kan rotere mot døra, det er jo ikke noe tivoli-attraksjon du skal kjøpe. Anonymkode: d6e4f...5c8 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #4 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er vel bare cybex som kan rotere sånn. Hadde den som babystol og nå som småbarnsstol. Barnet er nå 2 1/2 og syns egentlig set begynner å bli litt trangt. men veldig fornøyd med den snufunksjonen Anonymkode: 234ac...2db Både maxicosi og besafe har også☺️ Men tusentakk for svar❤️ Anonymkode: 3c79c...d8e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 360 trenger du ikke. Så lenge de passer i slike stoler er de for små til å bli snudd framover. Velg heller en som har 180 gr rotasjon. f eks Britax Swingfix, om jeg ikke tar helt feil så sitter barnet bedre i den enn i f eks Cybex sine. Stoler med rotasjonsmuligheter varer sjelden så lenge som det hevdes, så du må mest sannsynlig ut med enda en bakovervendt før barnet er stort nok for å sitte framovervendt. Anonymkode: 34bf4...695 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen, absolutt ingen, roterbare stoler gir god benplass. Noen gir litt bedre enn andre, men absolutt ingen gir god. Det betyr ikke at det er farlig, eller ubehagelig engang, å sitte med bøyde knær, men går du inn med den innstillingen blir du skuffet om kun 2 år. Med mindre du har under gjennomsnittet store barn, så varer ignen til 4 år heller, og det er uansett anbefalt å sitte bakover til fylte 5 år - minst - nå, så det er greit å være obs på at det er en mellomstol, og du vil trenge ny bakovervendt om potensielt 2-3 år alt. Om det er verdt det er opp til deg selv, økonomisk sett er det en fallgruve kontra å kjøpe en beltemontert bakovervendt når dere hytter fra babystolen, men om økonomi er uvesentlig er det jo veldig kjekt med sku mekanismen til barnet er ca 2 år og kan klatre opp selv. Etter det er det mer pytt sann, i grunn. Cybex er absolutt ikke den eneste som kan rotere. Britax Swingfix er en bedre stol enn Cybex sine. Du har også en stol fra Nuna Norr, som nok er den med lengst rygg også og dermed ofte varer lengre enn alle andre (dog alle har 18 kg som Max, så når de vekt først så er det absolutt stopp). Besafe har også fått en med svingfunksjon. Du bør velge en som er plus-godkjent, det er en absolutt trygg stol. Ingen andre tester er verdt å se på, da plus-testen tester for hardere kår enn alle forbrukertestene du kan finne sammenlagt. De går nok ikke 360 grader rundt alle jeg nevner, men jeg regner med du mener en stol du kan rotere mot døra, det er jo ikke noe tivoli-attraksjon du skal kjøpe. Anonymkode: d6e4f...5c8 Tusentakk for veldig utfyllende svar!🤩❤️ barnet skal sitte bakovervendt, bare greit å kunne snu 360 hvis man feks er på langtur og da spiser i bilen eller lignende, men ser absolutt på de man roterer mot døren også☺️ (Det er det som selvfølgelig er hovedpoenget og viktigst.) Skal ta en titt på de stolene du nevner også «tygge» litt mer på det. Er som du sier, ganske dyrt🙈 men har løftet mye på tantebarn inn og ut av bil før, og det dreper ryggen😅 så tenker det sikkert er gull å kunne snu dem mot døren🤩 Anonymkode: 3c79c...d8e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 360 trenger du ikke. Så lenge de passer i slike stoler er de for små til å bli snudd framover. Velg heller en som har 180 gr rotasjon. f eks Britax Swingfix, om jeg ikke tar helt feil så sitter barnet bedre i den enn i f eks Cybex sine. Stoler med rotasjonsmuligheter varer sjelden så lenge som det hevdes, så du må mest sannsynlig ut med enda en bakovervendt før barnet er stort nok for å sitte framovervendt. Anonymkode: 34bf4...695 Tusentakk for svar!🌸 360 var (som nevnt over) til lengre turer der man gjerne pauser og spiser i bilen eller hvis det skulle være noe annet☺️ Er endel å reiser til familie og er ikke alltid så fint vær til å strekke på bena, men likevel godt med en kjørepause🙈 Anonymkode: 3c79c...d8e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusentakk for veldig utfyllende svar!🤩❤️ barnet skal sitte bakovervendt, bare greit å kunne snu 360 hvis man feks er på langtur og da spiser i bilen eller lignende, men ser absolutt på de man roterer mot døren også☺️ (Det er det som selvfølgelig er hovedpoenget og viktigst.) Skal ta en titt på de stolene du nevner også «tygge» litt mer på det. Er som du sier, ganske dyrt🙈 men har løftet mye på tantebarn inn og ut av bil før, og det dreper ryggen😅 så tenker det sikkert er gull å kunne snu dem mot døren🤩 Anonymkode: 3c79c...d8e Ingen stoler som kan benyttes forovervendt blir plus-godkjent fordi det er så farlig å bruke 5 punkts forover. Jeg anbefaler deg å styre unna de som kan snus 360, litt fordi det for mange er for enkelt å gi etter når barnet en dag begynner å mase, eller fordi besteforeldre (eller barnefar eller andre familiemedlemmer om så) kan velge å ikke respektere avgjørelsen om at den kun brukes forover stillestående osv. Det er livsfarlig å ha barn i 5punktssele forover, selv i en mindre kollisjon, siden det er nakken som tar hele støyten da og den tåler svært lite. Igjen: se etter de som er plus testet, og vurder hvor mye det er verdt det 🙂 Jeg har dårlig rygg etter en prolaps når jeg var gravid, og jeg klarte fint å løfte inn og ut barnet mitt. Nå klatrer hun ofte inn selv som 3åring, men jeg syns det går fortere å gjøre deg selv så jeg ofrer meg av og til enda 😅 Og det går bare godt! Høygravid og plaget med bekkenet nå også, men det er så fort gjort. Tror det er mye fordi at beltemonterte kan monteres så langt ut på setet at det er god plass å bøye seg på, og man ikke må stå på skakka inn i bilen! Isofixstoler er veldig nært setet de står i og det er mye trangere å skulle plassere et barn inn, når man såvidt får inn seg selv 🙃 Anonymkode: d6e4f...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusentakk for svar!🌸 360 var (som nevnt over) til lengre turer der man gjerne pauser og spiser i bilen eller hvis det skulle være noe annet☺️ Er endel å reiser til familie og er ikke alltid så fint vær til å strekke på bena, men likevel godt med en kjørepause🙈 Anonymkode: 3c79c...d8e Vi har vært ute på en del langturer, og har funnet ut at barnet alltid har godt av å få strekke på beina ved pauser. Det vi ofte gjør når det er dårlig vær er å slippe han løs inni bilen. Vanligvis klatrer han frem og finner et fang, eller klatrer litt frem og tilbake. Slike som roterer for å sette inn barnet er nok veldig greit for de som sliter med å løfte barnet, men for oss var isofix uaktuelt. Det har vist seg å være like greit, siden treåringen har passert 18 kg. Vi er spente på om lengden holder i to år til, eller om vi blir nødt til å snu tidlig. Anonymkode: c5e82...8a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå