Hedda-78 Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Skal lage middag til 12 voksne, og trenger hjelp til å finne ut hva jeg kan lage. Det skal være litt fin mat, så lapskaus o.l. er ikke aktuelt. Jeg har store kasseroller og god tid dagen før, så kunne tenke meg noe som kan forberedes en del på forhånd. Hjelp?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Skrevet 16. januar 2022 Red curry eller spanske kjøttboller med tomatsaus. Anonymkode: d0621...384
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3 Skrevet 16. januar 2022 Hedda-78 skrev (45 minutter siden): Skal lage middag til 12 voksne, og trenger hjelp til å finne ut hva jeg kan lage. Det skal være litt fin mat, så lapskaus o.l. er ikke aktuelt. Jeg har store kasseroller og god tid dagen før, så kunne tenke meg noe som kan forberedes en del på forhånd. Hjelp? Bacalao? Altså - gryteretter er ikke i utgangspunktet mer eller mindre «fine», men i Norge opplever vi bacalao eller fiskesuppe som i en liga over lapskaus. Hvorfor skal man ikke dvele så mye ved (selv om det finnes mye dårlig prefab lapskaus finnes det jo også mye dårlig prefab bacalao og mye virkelig elendig ferdig fiskesuppe). Man benytter seg bare av at det er slik, og lager gryterett ansett som fancy. Så mitt forslag er noe ost og kjeks, fiskesuppe eller bacalao og til dessert en av verdens enkleste retter som blir bedre av å lages dagen før: karamellpudding på fransk (creme brule). Fordi karamellpudding er ikke fancy, men (igjen, uklart hvorfor) om du lager den franske, enklere versjonen, blir det high-end mat. (Sukkerlokket brillierer du selvsagt med ved bordet) Anonymkode: 1f409...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #4 Skrevet 16. januar 2022 12 personer er da ikke så voldsomt mange. Det et jo bare å lage mere av akkurat det samme som man ville lagd til f.eks 4 personer. Anonymkode: 7a109...08a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 Jeg ville laget tapas. Mye tapasretter kan forberedes på forhånd. Anonymkode: 34e31...fe0 2
Hunter7 Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 Konfiterte andelår. Selve konfiteringen kan fint gjøres et par dager i forveien, og så er det bare å varme de i ovnen til de får en fin stekeskorpe. Kan serveres med f.eks. tykke pommes frites til, pastinakkpure, grønn salat med skarp vinaigrette, kompott av plommer og rødbeter, asparges med sauce hollandaise, gratinerte poteter, appelsinsalat, couscous, etc.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 Bacalao!! Poteter kan skrelles dagen før og legges i vann. Anonymkode: 5fab4...3fd
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 Fin taco(mexicansk taco, ikke det norske skvipet), tapas, mousakka/lasagne, red curry gryte, chili sin/con carne, suppe. Anonymkode: e1878...64f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/boeuf-bourguignon/ https://gladkokken.no/oppskrifter/biff-stroganoff-ala-gladkokken-perfekt-helgemiddag Anonymkode: c9a99...37f
Butter Skrevet 16. januar 2022 #10 Skrevet 16. januar 2022 (endret) Vet ikke om alle type gryteretter er uaktuelt? Men er mange litt «finere» gryteretter også, som viltgryte, beef bourguignon o.l. Ellers kan du lage helstekt filet (kan brunes dagen i forveien) og ferdigstekes før gjestene kommer. Servert med fløtegratinerte poteter (du kan forkoke i kjele og ferdigsteke mens kjøttet hviler), rødvinssaus og ønskede grønnsaker f.eks stekt løk/sopp og dampede aspargesbønner. Eller denne (som jeg lagde i går): https://www.godt.no/oppskrift/7285/klassisk-kyllingrett-med-sitron Endret 16. januar 2022 av Butter
NiceOrNothing Skrevet 16. januar 2022 #11 Skrevet 16. januar 2022 Helstekt indrefilet eller sosa-kjøtt ( kjøttbiter i brun saus ) . Skrell alle grønnsaker dagen før . Til indrefilet ville jeg servert stekte potetbåter eller fløtegratinerte poteter . ( beregn 200 g potet pr pers) . Lag en frisk salat og en god dressing . Evnt ha rosenkål , gulrot , broccoli . Peppersaus , stekt løk , paprika og champinjong. Til sosakjøtt ville jeg servert potetstappe , evnt kokt potet , pluss gulrot/ kålrot / rosenkål pluss tyttebærsyltetøy . Skjær kjøttet dagen før . Stek d i biter å putt i saus tre timer før gjestene kommer . 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #12 Skrevet 16. januar 2022 Boeuf bourguignon eller tilsvarende er et godt forslag - eller feks stifado eller osso buco som er i samme gate rent tilberedningsmessig. Da slipper du timing med saus og flere tilbehør til mange. Et annet alternativ er langtidsstekt lammebog, som kan smaksettes på ulike måter, feks med midtøstenske eller indiske smaker. En stor langpanne med to boger i bør holde til 12 pers. 5-6 timer i ovnen, og kjøttet blir så mørt at det kan spises med skje. Noen oppskrifter: https://www.splendidtable.org/story/2015/12/18/the-zahav-lamb-shoulder https://www.gourmettraveller.com.au/recipes/browse-all/twelve-hour-indian-spiced-lamb-shoulder-with-saffron-pilaf-12580 https://www.donnahay.com.au/recipes/red-wine-and-caramelised-onion-slow-roasted-lamb-shoulder https://www.bbcgoodfood.com/recipes/slow-roast-persian-lamb-pomegranate-salad Anonymkode: 2c68a...851 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 Helstekt indrefilet eller oksestek med f.eks. poteter av noe slag, rødvinssaus eller soppsaus, grønnsaker Breiflabb evt. torsk i porsjonsstørrelser med bacon rundt, med potetmos/mandelpoteter, ertepurre og grønnsaker Kyllingfilet fylt med f.eks. brie eller blåmuggost, med bacon rundt, potetmos, soppsaus, grønnsaker Forrett kan være så mangt men vil du gjøre det enkelt kan du jo servere f.eks. spekeskinke, manchego, oliven som fingermat. Dessert f.eks. karamellpudding, panna cotta, sjokoladefondant pga kan lages på forhånd. Ellers har Rema nå så bra og rimelig frukt så fruktsalat med mango, kiwi og bringebær servert med god vaniljeis er jo også godt. Anonymkode: 8c2ab...30a 2
Alauda Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 (endret) Jeg ville laget en stor gryte, f.eks. (som allerede foreslått) boeuf bourgignon, camargue-gryte eller lignende, man kan godt lage en fantasigryte inspirert av diverse oppskrifter. Disse blir bare bedre av å lages dagen før, så kan man servere med poteter eller ris og evt. godt brød. Festmat god som noen, og det aller meste kan gjøres dagen før. En god fiskesuppe er også et alternativ, lag basen med fiskekraft og grønnsaker etc. dagen før, og ha oppi fersk fisk like før servering. Endret 17. januar 2022 av Alauda
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 Beef bourgignon er et godt tips. Andebryst med god saus er også ganske lettvint. Brunes dagen i forveien og ferdigstekes samme dag. Ikke vanskelig. Coq au vin er også skikkelig digg. Eller hva med en god viltgryte? 12 er relativt mange så jeg ville ikke gjort det altfor komplisert. Anonymkode: 405c9...53f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 Ville laga en biffgryte med potetmos. Anonymkode: af1a0...adb 1
Summeer Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 12 er ikke så mange nei Tapas, langtidskokt gryte, lasagne, ovnsbakte grønnsaker og kjøtt, en god suppe med hjemmebakt foccaccia, mye enkelt å lage. Det viktigste er vel å ikke måtte stå lenge på kjøkkenet mens du har gjester, eller noe som må times veldig.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 Summeer skrev (1 time siden): 12 er ikke så mange nei Tapas, langtidskokt gryte, lasagne, ovnsbakte grønnsaker og kjøtt, en god suppe med hjemmebakt foccaccia, mye enkelt å lage. Det viktigste er vel å ikke måtte stå lenge på kjøkkenet mens du har gjester, eller noe som må times veldig. Tapas er ikke enkelt å lage, særlig ikke til såpass, mange som 12. Å legge alt opp på fat etc, varme det som skal varmes osv tar ENORMT mye tid og krever god planlegging og logistikk. Nettopp med tapas ender man derfor raskt opp med å bli stående på kjøkkenet og jobbe febrilsk fordi man har feilberegnet tiden og trodd man lager noe lettvint og uformelt, mens gjestene venter og venter, og mens stressnivået stiger og stiger. #klokavskade Anonymkode: 2c68a...851 4
Alauda Skrevet 17. januar 2022 #19 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tapas er ikke enkelt å lage, særlig ikke til såpass, mange som 12. Å legge alt opp på fat etc, varme det som skal varmes osv tar ENORMT mye tid og krever god planlegging og logistikk. Nettopp med tapas ender man derfor raskt opp med å bli stående på kjøkkenet og jobbe febrilsk fordi man har feilberegnet tiden og trodd man lager noe lettvint og uformelt, mens gjestene venter og venter, og mens stressnivået stiger og stiger. #klokavskade Anonymkode: 2c68a...851 Signerer denne 👍 fort gjort å undervurdere tiden det tar å gjøre et STORT antall enkle ting 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #20 Skrevet 18. januar 2022 Viltgryte, oksehalesuppe, indisk Anonymkode: 7a70c...b8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå