AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #61 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hehe, virker som det er et par stykker her, som har gifta seg uten fest, og nå får litt angst fordi enkelte synes det er rart. For det er rart. Der er svært få grunner til å ikke flytte hele greia! Jeg har vært i en slik bryllupsfest, 18 mnder etter selve giftemålet. Uansett hvor mye man pøser ut på den festen, så føles det ikke som en bryllupsfest. Alle talene ble så flaue, når alle skulle late som om at NÅ begynner dere livet som mann og kone. Det er kleint, ja. Inviter gjerne til en fest, men ikke en bryllupsfest der alle skal late som om det er bryllupsdagen deres. Og ro ned på ønskelisten, gjør det mer casual. Og for guds skyld, ikke møt opp i en enorm brudekjole, for vet du hva? Du er ikke en brud. Det var du for 18 måneder siden. Anonymkode: ea229...d6f Neida, jeg får ikke angst fordi noen som ikke kjenner oss har en mening om hvordan vi valgte å gjøre det. Jeg var alvorlig syk på det tidspunktet, og planen var opprinnelig at vi skulle gifte oss 3 år senere. Da rakk jeg å komme på beina igjen, og vi hadde spart opp nok til å ha den bryllupsfesten vi ville ha. Men så ble svigerfar alvorlig syk, og vi visste ikke om han ville overleve. Han hadde et ønske om å se oss bli gift. Det ønsket kunne vi oppfylle tross sykdom, vi hadde tross alt planlagt å gifte oss uansett, men en bryllupsfest kunne vi ikke ha der og da. Derfor gjorde vi som vi gjorde. Vi hadde en privat vielse med påfølgende middag med bare foreldre og forlovere tilstede. Festen ble holdt på vår 10-års bryllupsdag, uten brudekjole, uten gaveønsker, og uten taler om at "nå skulle vi starte livet som mann og kone", men en bryllupsfest var det like fullt. Anonymkode: b8d48...9a2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #62 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Neida, jeg får ikke angst fordi noen som ikke kjenner oss har en mening om hvordan vi valgte å gjøre det. Jeg var alvorlig syk på det tidspunktet, og planen var opprinnelig at vi skulle gifte oss 3 år senere. Da rakk jeg å komme på beina igjen, og vi hadde spart opp nok til å ha den bryllupsfesten vi ville ha. Men så ble svigerfar alvorlig syk, og vi visste ikke om han ville overleve. Han hadde et ønske om å se oss bli gift. Det ønsket kunne vi oppfylle tross sykdom, vi hadde tross alt planlagt å gifte oss uansett, men en bryllupsfest kunne vi ikke ha der og da. Derfor gjorde vi som vi gjorde. Vi hadde en privat vielse med påfølgende middag med bare foreldre og forlovere tilstede. Festen ble holdt på vår 10-års bryllupsdag, uten brudekjole, uten gaveønsker, og uten taler om at "nå skulle vi starte livet som mann og kone", men en bryllupsfest var det like fullt. Anonymkode: b8d48...9a2 Dette er jo ikke relevant for trådens problemstilling. Situasjonene er ikke sammenlignbare. Anonymkode: db795...7e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #63 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er jo ikke relevant for trådens problemstilling. Situasjonene er ikke sammenlignbare. Anonymkode: db795...7e3 Jeg mener det er sammenlignbart. Selv om årsaken til utsettelsen av festen er ulik, blir resultatet det samme. Anonymkode: b8d48...9a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 18. januar 2022 #64 Del Skrevet 18. januar 2022 Det burde ikke være nødvendig å spesifisere hvorfor det var viktig å gifte seg, om det så er fordi man planlegger barn eller har syke slektninger eller er syk selv. Poenget er at det finnes utrolig mange grunner til at noen gifter seg, og har vært uheldig i koronatider. Hvis jeg ble bedt i dåpen vi skulle i i 2020 nå hadde jeg selvsagt dratt, fordi vi skulle jo dratt uansett. Gave fikk barnet selvfølgelig i posten, og det ville jeg jo gitt til et par som giftet seg og. Jeg hadde storkost meg i en bryllupsfest på etterskudd! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #65 Del Skrevet 18. januar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo ikke relevant for trådens problemstilling. Situasjonene er ikke sammenlignbare. Anonymkode: db795...7e3 De er veldig sammenlignbare i min bok Anonymkode: 4a0fa...ff9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #66 Del Skrevet 19. januar 2022 Utdrikningslag på etterskudd blir veldig rart, og jeg har faktisk vært i ett. Fest ok. Men hvorfor ikke vente noen år og innvitere til å feire 5 eller 10 års bryllupsdag? Det å bli gift er jo enkelt, men mange skiller seg jo. Hadde jeg blitt innvitert til å feire noen som hadde vært gift i ti år ville jeg blitt imponert. Da kan man jo og ta en fornyelse av løftene. Kan bli mange nok utsatte bryllupsfester på folk det neste året. Anonymkode: e1ea7...e40 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #67 Del Skrevet 19. januar 2022 Vi skal ha en bedre middag med hele familien når ting roer seg, gift ble vi i fjor Vi forventer absolutt ingen gaver, og det vet folk. Vi skal bare spandere en god middag på de vi er glad i, fordi vi ikke kunne gjøre det i fjor. Ingen må reise langt, og ingen må betale mer enn drivstoff og parkering Full bryllupsfest et par år etter syns jeg er litt spesielt, men nå ønsker jeg meg aldri et stort bryllup. Folk får gjøre som de vil Anonymkode: 00ebb...0f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #68 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi skal ha en bedre middag med hele familien når ting roer seg, gift ble vi i fjor Vi forventer absolutt ingen gaver, og det vet folk. Vi skal bare spandere en god middag på de vi er glad i, fordi vi ikke kunne gjøre det i fjor. Ingen må reise langt, og ingen må betale mer enn drivstoff og parkering Full bryllupsfest et par år etter syns jeg er litt spesielt, men nå ønsker jeg meg aldri et stort bryllup. Folk får gjøre som de vil Anonymkode: 00ebb...0f6 Helt enig, folk får gjøre som de vil. Jeg hadde uansett ikke tatt på meg suretrynet og boikottet fasten fordi den var på etterskudd. Anonymkode: 4cd65...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2022 #69 Del Skrevet 19. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig, folk får gjøre som de vil. Jeg hadde uansett ikke tatt på meg suretrynet og boikottet fasten fordi den var på etterskudd. Anonymkode: 4cd65...96c Boikottet festen! 😂 Anonymkode: 4cd65...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #70 Del Skrevet 21. januar 2022 I hovedinnlegget spørs det om utdrikningslag og å komme i kirken på ny, så det er nok ikke en uhøytidelig etterpå-feiring de har i tankene. Jeg ville finne det ganske spesielt å bli invitert til en "gjenoppførelse" av et kirkebryllup. Og i det hele tatt en bryllupsfeiring etterpå hvor stemningen/forventningen er at man skal "late som om" det er et ekte bryllup. Anonymkode: 9c319...e93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 21. januar 2022 #71 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I hovedinnlegget spørs det om utdrikningslag og å komme i kirken på ny, så det er nok ikke en uhøytidelig etterpå-feiring de har i tankene. Jeg ville finne det ganske spesielt å bli invitert til en "gjenoppførelse" av et kirkebryllup. Og i det hele tatt en bryllupsfeiring etterpå hvor stemningen/forventningen er at man skal "late som om" det er et ekte bryllup. Anonymkode: 9c319...e93 Jeg vet ikke helt hva du legger i "ekte bryllup", men i den bryllupsfeiringen/festen jeg var i noen måneder etter utenlandsbryllupet (der kun brudeparet var til stede), var det ingen problemer med å få bryllupsfestfølelsen. I mange land må man gifte seg på rådhuset o.l., mens seremonien i kirken dagen etter er mer som en velsignelse i fancy klær. Det er jo like fullt et bryllup selv om paret formelt sett ble vigslet en dag eller to i forvegen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alauda Skrevet 21. januar 2022 #72 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 18.31): Ville du som gjest syntes det var "kleint" å komme i kirka på nytt et år etter vielse, eller delta i et utdrikningslag til noen som er gift? Pga det utgikk i fjor Eller er dette bare stas? Anonymkode: 328a8...327 Dette synes jeg høres kunstig ut. En vennefest, i mangel av tidligere mulighet for dette, vil nok derimot være populært 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #73 Del Skrevet 21. januar 2022 1 hour ago, Grønt blad said: Jeg vet ikke helt hva du legger i "ekte bryllup", men i den bryllupsfeiringen/festen jeg var i noen måneder etter utenlandsbryllupet (der kun brudeparet var til stede), var det ingen problemer med å få bryllupsfestfølelsen. Jeg mente at hvis det som foregår på feiringsdagen ikke er en ekteskapsinngåelse, så skal man ikke be gjestene spille rollespill og late som om «Nå er dagen endelig her, nå kan vi endelig gifte oss!». Jeg vet at det er steder i utlandet hvor man er nødt til å ha separate seremonier (borgerlig/kirkelig) på forskjellige dager (og har selv vært i slike brylluper), men det var ikke slike situasjoner jeg tenkte på. Det var den konkrete situasjon i hovedinnlegget, hvor det ble nevnt 'å komme i kirka på nytt et år etter vielse' - ergo må de ha blitt gift ved kirkebryllup for et år siden. Det er ikke utsettelsen av feiringen som er problemet, bare dette med å skulle late som man feirer på dagen. Anonymkode: 9c319...e93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 21. januar 2022 #74 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg mente at hvis det som foregår på feiringsdagen ikke er en ekteskapsinngåelse, så skal man ikke be gjestene spille rollespill og late som om «Nå er dagen endelig her, nå kan vi endelig gifte oss!». Jeg vet at det er steder i utlandet hvor man er nødt til å ha separate seremonier (borgerlig/kirkelig) på forskjellige dager (og har selv vært i slike brylluper), men det var ikke slike situasjoner jeg tenkte på. Det var den konkrete situasjon i hovedinnlegget, hvor det ble nevnt 'å komme i kirka på nytt et år etter vielse' - ergo må de ha blitt gift ved kirkebryllup for et år siden. Det er ikke utsettelsen av feiringen som er problemet, bare dette med å skulle late som man feirer på dagen. Anonymkode: 9c319...e93 Men er det virkelig så ille å dra i kirka selv om de ble viet av en prest et år i forvegen? Er enig i at det er kleint og rart om man skal late som de ikke har blitt gift, men for mange er det jo det å stå i kirken i full mundur foran alle gjestene og med påfølgende middag og fest som er selve Bryllupet (med stor B). Den gleden kan vi vel unne dem og ta del i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #75 Del Skrevet 21. januar 2022 Grønt blad skrev (2 timer siden): Men er det virkelig så ille å dra i kirka selv om de ble viet av en prest et år i forvegen? Er enig i at det er kleint og rart om man skal late som de ikke har blitt gift, men for mange er det jo det å stå i kirken i full mundur foran alle gjestene og med påfølgende middag og fest som er selve Bryllupet (med stor B). Den gleden kan vi vel unne dem og ta del i. Men hvorfor giftet de seg da for et knapt år siden? Ingen må gifte seg lenger, dersom det er snakk om å vente et år. De gjør jo det ene og alene fordi de er skuffet over dagen de fikk, men det var jo fullt og helt deres valg. Tom kirke og to meter mellom de 10 gjestene kom jo ikke som en overraskelse. Anonymkode: db795...7e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 21. januar 2022 #76 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men hvorfor giftet de seg da for et knapt år siden? Ingen må gifte seg lenger, dersom det er snakk om å vente et år. De gjør jo det ene og alene fordi de er skuffet over dagen de fikk, men det var jo fullt og helt deres valg. Tom kirke og to meter mellom de 10 gjestene kom jo ikke som en overraskelse. Anonymkode: db795...7e3 Det kan jo være mange grunner til det. Kanskje de rett og slett bare ønsket å bli gift? Men at de også ønsket å feire kjærligheten sammen med familie og venner, og derfor tar det store kirkebryllupet med påfølgende feiring når det blir mulig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 21. januar 2022 #77 Del Skrevet 21. januar 2022 Siden det er så mye snakk om at det er dyre ting på ønskelister... dere vet at det er en ønskeliste og ikke en kravliste? Det gjelder uansett anledning, et det for dyre ting på ønskelisten.. så får man ofte noe annet som ikke står på ønskelisten..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 22. januar 2022 #78 Del Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 6.57): I hovedinnlegget spørs det om utdrikningslag og å komme i kirken på ny, så det er nok ikke en uhøytidelig etterpå-feiring de har i tankene. Jeg ville finne det ganske spesielt å bli invitert til en "gjenoppførelse" av et kirkebryllup. Og i det hele tatt en bryllupsfeiring etterpå hvor stemningen/forventningen er at man skal "late som om" det er et ekte bryllup. Anonymkode: 9c319...e93 Det er utrolig mye forlangt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå