AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #41 Del Skrevet 17. januar 2022 O.G. skrev (6 minutter siden): Er det der et ekte spørsmål relatert til diskusjonen? Ja, fordi det er samme prinsipp. Vedkommende mener «hvorfor ikke bare utsette inngåelsen av ekteskapet noen år». Vel, fordi det, i likhet med f.eks manglende innboforsikring har store negative konsekvenser om det skulle skje noe uforutsett. Anonymkode: b2fe6...b7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #42 Del Skrevet 17. januar 2022 Å ha en falsk vielse i kirka syns jeg hadde vært spesielt, men hadde ikke hatt noe imot å komme i bryllupsfest. Det er bare hyggelig. Utdrikningslag syns jeg også blir for dumt. Kan du ikke bare kalle det jentekveld? Anonymkode: 17b62...ae3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 17. januar 2022 #43 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, fordi det er samme prinsipp. Vedkommende mener «hvorfor ikke bare utsette inngåelsen av ekteskapet noen år». Vel, fordi det, i likhet med f.eks manglende innboforsikring har store negative konsekvenser om det skulle skje noe uforutsett. Anonymkode: b2fe6...b7b Det er noe folk skulle tenkt på før de var samboere med barn i årevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #44 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, fordi det er samme prinsipp. Vedkommende mener «hvorfor ikke bare utsette inngåelsen av ekteskapet noen år». Vel, fordi det, i likhet med f.eks manglende innboforsikring har store negative konsekvenser om det skulle skje noe uforutsett. Anonymkode: b2fe6...b7b Det er virkelig ikke så store forskjeller som du mener. Det er kommet nye regler, og det eneste som ikke kan reguleres av testamente, kontrakter, dødsfallforsikringer og andre forsikringer, er f.eks. formueskatt og underholdsplikt. Til og med gjenlevendepensjon kan man ordne på andre måter nå. Og hverken formueskatt eller underholdsplikt er ting som ikke kan vente, dersom det var så himla viktig med den festen. De fleste burde ha alle ting nevnt over på plass uansett, for de fleste er nå samboere før de blir gift. Så dette med rettigheter er ikke noe som haster, dersom man inngår samboerskap på en forsvarlig måte. Ergo - har de tatt valget om å gifte seg i en pandemi, så får de heller leve med det valget, for det er utrolig snålt å holde en fest etter å ha levd som mann og kone i lengre tid. Anonymkode: db795...7e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 17. januar 2022 #45 Del Skrevet 17. januar 2022 Ja, vil heller bruke tid og feire på de parene som faktisk gifter seg og holder bryllup når pandemien er over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #46 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg synes det er rart å bli invitert i det som føles som en gavefest etter å ha vært gift så lenge. Vi takket nei til festen til søskenbarnet mitt, som giftet seg da det var på det strengeste i 2020, kun de to og forlovere, og så skal de holde festen nå i mai 2022. De har vært gift i 2 år. Da tenker jeg at man bare har lyst på gaver. Vi skulle egentlig gifte oss i fjor, men valgte å utsette det et år. Det å ha så mange som mulig av våre nære og kjære til stede, var en ekstremt viktig del av bryllupet for oss, så vi ville heller utsette alt. Anonymkode: db795...7e3 Vi stod i fare for å måtte avlyse (men fikk heldigvis avholdt), så vi diskuterte jo litt hva vi skulle gjøre. Vi var innom tanken på å faktisk gifte oss bare vi og forlovere, og så kjøre seremoni og fest ved anledning. Prisen vår endte på 160 000 for 50 gjester. Kirke og antrekk var under kr 20 000. Ringer var vel 15 000. Så festen (3 retters, kake og fri bar) kostet langt mer enn hva vi fikk i gaver. Så det finnes absolutt de som virkelig vil benytte anledningen til å lage en skikkelig fest (mtp barn synes vi det var praktisk å få giftet oss). Så jeg sier ja til fest! Dog nei til utdrikningslag. Hverken mannen eller jeg fikk dette, og hadde synes det var pinlig å be noen lage og delta i ettertid. Hele poenget er jo borte. Anonymkode: 8d377...1e1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #47 Del Skrevet 17. januar 2022 O.G. skrev (6 minutter siden): Det er noe folk skulle tenkt på før de var samboere med barn i årevis. Bedre seint enn seinere! Anonymkode: b2fe6...b7b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #48 Del Skrevet 17. januar 2022 Å ta en ny runde i kirka hadde føltes unødvendig, hvorfor skal man være der når man allerede har gjort det unna for ett eller to år siden? Gjør folk det? Hva skjer der? Veldig meningsløst. Hadde tenkt at da slipper jeg den biten nå. Festen er jeg meget positiv til. Å få bryllupsdagen uten det seremonielle er perfekt, og jeg hadde ikke stusset noe over at festen ble flyttet pga. korona. Men med det sakt, det ryddigste hadde vært å flytte hele greia. Dersom bryllupet jeg skal i i april blir påvirket av korona, så håper jeg de flytter hele greia, og ikke gifter seg uten festen den dagen. Hadde et venninnepar som gifta seg på tinghuset sent i 2020. Da forventet jeg fest til sommeren eller noe. Men de skal ikke ha. Hadde lett kommet for å feire dem, sosialisere, møte folk, drikke, pynte meg og kose meg. Anonymkode: ac5e9...721 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #49 Del Skrevet 17. januar 2022 Hehe, virker som det er et par stykker her, som har gifta seg uten fest, og nå får litt angst fordi enkelte synes det er rart. For det er rart. Der er svært få grunner til å ikke flytte hele greia! Jeg har vært i en slik bryllupsfest, 18 mnder etter selve giftemålet. Uansett hvor mye man pøser ut på den festen, så føles det ikke som en bryllupsfest. Alle talene ble så flaue, når alle skulle late som om at NÅ begynner dere livet som mann og kone. Det er kleint, ja. Inviter gjerne til en fest, men ikke en bryllupsfest der alle skal late som om det er bryllupsdagen deres. Og ro ned på ønskelisten, gjør det mer casual. Og for guds skyld, ikke møt opp i en enorm brudekjole, for vet du hva? Du er ikke en brud. Det var du for 18 måneder siden. Anonymkode: ea229...d6f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 17. januar 2022 #50 Del Skrevet 17. januar 2022 Wow, ble også litt overrasket over hvor negativt innstilt enkelte er til dette! Vi gifter oss i Spania i september, og holder da selve bryllupet lite og intimt. Mest fordi min samboer ikke er komfortabel med store fester der han er midtpunktet. Men vi har likevel tenkt å holde en mer uformell fest med venner og familie etter vi er gift! De fleste har uttrykt stor glede over dette, og gleder seg på våre vegne. Vi har i utgangspunktet ikke tenkt på om vi kommer til å lage til noen gaveliste, men antakeligvis gjør vi det - fordi vi vet at det vil bli spurt etter, og det er mye kjekkere å kjøpe noe folk ønsker seg enn å kjøpe bare for å kjøpe, som mange da vil gjøre. Det blir jo litt det samme som for de som ikke ønsker å utsette bryllup pga corona. En vielse for de nærmeste, og en større fest for alle man er glade i når samfunnet åpner opp for det. Ser ikke problemet! Om man er uenig står man fritt til å takke nei. Ellers skjønner jeg godt at folk ikke vil utsette. Jeg skulle helst ha giftet meg for lengst av juridiske årsaker, spesielt nå som vi har fått barn. Men mannen har ikke hatt helt samme syn på det, før nå. Så om corona setter en stopper for spania-bryllupet vårt, kommer vi til å ha en liten vielse her hjemme istedet, og invitere til fest når det lar seg gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #51 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Kjempekleint! Skjønner ikke hvorfor alle ikke bare venter med hele greia? Hvis de klarer å vente et år på å holde fest med familie og venner, så hadde de klart å vente med å gifte seg. Det er snakk om +- 365 dager, så hvorfor insistere på å gifte seg, og så skal alle komme på fest for å se på to som allerede er gift? Veldig rart. Anonymkode: 723e0...970 Snakk om å være negative Nancy da, man har lyst å gifte seg, og man ønsker og at venner og familie skal få være med, det er koselig, faktisk Anonymkode: 852c8...9c4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #52 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ha en falsk vielse i kirka syns jeg hadde vært spesielt, men hadde ikke hatt noe imot å komme i bryllupsfest. Det er bare hyggelig. Utdrikningslag syns jeg også blir for dumt. Kan du ikke bare kalle det jentekveld? Anonymkode: 17b62...ae3 Velsignelse av ekteskapet heter det, det er normal Anonymkode: 852c8...9c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #53 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Snakk om å være negative Nancy da, man har lyst å gifte seg, og man ønsker og at venner og familie skal få være med, det er koselig, faktisk Anonymkode: 852c8...9c4 Så vent med å gifte deg til folk kan være med, da. Er jo ikke verre. Anonymkode: db795...7e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #54 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så vent med å gifte deg til folk kan være med, da. Er jo ikke verre. Anonymkode: db795...7e3 For å tekkes noen få særinger? Anonymkode: 4cd65...96c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #55 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Føler du ikke for å være med, så er det ikke sikkert dere er så nære at de bryr seg så veldig de heller? Anonymkode: 20f27...ebc Jeg bryr meg veldig om de jeg er gla i. Kunne ikke gitt mer faen i alt bryllups mas uansett og får lite ut av alt det. Jeg er ikke mindre gla i vennene mine Anonymkode: 44cb3...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #56 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hehe, virker som det er et par stykker her, som har gifta seg uten fest, og nå får litt angst fordi enkelte synes det er rart. For det er rart. Der er svært få grunner til å ikke flytte hele greia! Jeg har vært i en slik bryllupsfest, 18 mnder etter selve giftemålet. Uansett hvor mye man pøser ut på den festen, så føles det ikke som en bryllupsfest. Alle talene ble så flaue, når alle skulle late som om at NÅ begynner dere livet som mann og kone. Det er kleint, ja. Inviter gjerne til en fest, men ikke en bryllupsfest der alle skal late som om det er bryllupsdagen deres. Og ro ned på ønskelisten, gjør det mer casual. Og for guds skyld, ikke møt opp i en enorm brudekjole, for vet du hva? Du er ikke en brud. Det var du for 18 måneder siden. Anonymkode: ea229...d6f Dette!!!! Anonymkode: 44cb3...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #57 Del Skrevet 17. januar 2022 EmKay skrev (6 timer siden): Wow, ble også litt overrasket over hvor negativt innstilt enkelte er til dette! Vi gifter oss i Spania i september, og holder da selve bryllupet lite og intimt. Mest fordi min samboer ikke er komfortabel med store fester der han er midtpunktet. Men vi har likevel tenkt å holde en mer uformell fest med venner og familie etter vi er gift! De fleste har uttrykt stor glede over dette, og gleder seg på våre vegne. Vi har i utgangspunktet ikke tenkt på om vi kommer til å lage til noen gaveliste, men antakeligvis gjør vi det - fordi vi vet at det vil bli spurt etter, og det er mye kjekkere å kjøpe noe folk ønsker seg enn å kjøpe bare for å kjøpe, som mange da vil gjøre. Det blir jo litt det samme som for de som ikke ønsker å utsette bryllup pga corona. En vielse for de nærmeste, og en større fest for alle man er glade i når samfunnet åpner opp for det. Ser ikke problemet! Om man er uenig står man fritt til å takke nei. Ellers skjønner jeg godt at folk ikke vil utsette. Jeg skulle helst ha giftet meg for lengst av juridiske årsaker, spesielt nå som vi har fått barn. Men mannen har ikke hatt helt samme syn på det, før nå. Så om corona setter en stopper for spania-bryllupet vårt, kommer vi til å ha en liten vielse her hjemme istedet, og invitere til fest når det lar seg gjøre. Igjen.. det er nok ikke alle som utrykker det de virkelig tenker. Veldig få gjør det til andre sine valg ang bryllup Anonymkode: 44cb3...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 17. januar 2022 #58 Del Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Igjen.. det er nok ikke alle som utrykker det de virkelig tenker. Veldig få gjør det til andre sine valg ang bryllup Anonymkode: 44cb3...3af Kan hende det, men vi skal ikke tvinge noen til å komme, og om de er så negativt inntilt som ts er her ser jeg faktisk helst at de takker nei. Kommer dog fra en veldig åpen og ærlig familie, som ikke kvir seg for å si meningen sin om det er noe. Så om de hadde ment at dette var tull, ville jeg nok hørt det. Har selv vært i forsinkede både bryllups- og bursdagsfeiringer, og synes det er veldig fint å få være med å feire dagen til de det gjelder. Kan godt hende det er noen av de som blir bedt som kommer av ren pliktfølelse, men jevnt over virker det som folk har kost seg i de feiringene jeg har vært i, og at folk gleder seg til feiringen vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 18. januar 2022 #59 Del Skrevet 18. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hehe, virker som det er et par stykker her, som har gifta seg uten fest, og nå får litt angst fordi enkelte synes det er rart. For det er rart. Der er svært få grunner til å ikke flytte hele greia! Jeg har vært i en slik bryllupsfest, 18 mnder etter selve giftemålet. Uansett hvor mye man pøser ut på den festen, så føles det ikke som en bryllupsfest. Alle talene ble så flaue, når alle skulle late som om at NÅ begynner dere livet som mann og kone. Det er kleint, ja. Inviter gjerne til en fest, men ikke en bryllupsfest der alle skal late som om det er bryllupsdagen deres. Og ro ned på ønskelisten, gjør det mer casual. Og for guds skyld, ikke møt opp i en enorm brudekjole, for vet du hva? Du er ikke en brud. Det var du for 18 måneder siden. Anonymkode: ea229...d6f Bra skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 18. januar 2022 #60 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg har vært i bryllupsfesten til et norsk par som giftet seg ved en sjømannskirke/ambassade i utlandet. De ønsket å bare være de to på bryllupsdagen, og hadde en kjempekoselig middag og fest med taler for familie og venner hjemme noen måneder seinere. Bruden hadde på seg de samme klærne som hun hadde i vielsen. Veldig trivelig, synes jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå