Gå til innhold

Redd for orkan. Prøver å ikke påvirke 3 åringen min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme alene med barnet vårt på 3 år. Det er orkanvarsel i området her vi bor å jeg er veldig redd. Det har allerede begynt å blåse kraftig å jeg kjenner stressnivået mitt skyter i taket. Er på nippet til å gråte, men vil ikke at barnet mitt skal se det. Vil ikke at hun å skal bli redd. Er vi flere?? 

Anonymkode: 66e72...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er hjemme alene med barnet vårt på 3 år. Det er orkanvarsel i området her vi bor å jeg er veldig redd. Det har allerede begynt å blåse kraftig å jeg kjenner stressnivået mitt skyter i taket. Er på nippet til å gråte, men vil ikke at barnet mitt skal se det. Vil ikke at hun å skal bli redd. Er vi flere?? 

Jeg har ikke hørt om noen dødelige orkaner i Norge.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det rusker godt her også, og jeg blir stresset av det. Spesielt nå som lyset blinker også. 

Jeg er livredd tordenvær, og har måttet være alene mange ganger med jentungen. Jeg har fortalt henne at jeg synes det er ekkelt, at jeg vet at det ikke er farlig, men at jeg blir litt redd likevel. At av og til blir voksne også redde for ting som egentlig ikke er noe å være redd for. Pust med magen og minn deg selv på at det går helst godt. 

Anonymkode: 9216e...ceb

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir skremt om du ikke er vant med vilt vær, og dagens varsel er heftige greier. Det hjelper dog å tenke litt rasjonelt, så forsøk å ha fokus på de praktiske sidene som feks hvor gammelt er huset deres? Dersom det har stått en stund et det ingen grunn til at det skal bli skadet i dag. Går også an å lese seg opp på vindretning, og bare unngå de rommene som har vindu mot vinden eller oppholde seg i kjelleren/1etg. Gjør også klart sånn at du vet hvor du har lommelykt, stearinlys, fyrstikker etc i tilfelle strømmen går, for det er nok dessverre ganske sannsynlig, og det er lettere å bli skikkelig redd og virrete om man ikke har tenkt på det. Vi pleide alltid å lage kosedag ut av uværsdagene når vi bodde i Kristiansund, så stek vafler, les bøker eller gjør noe annet hyggelig sammen som trekker fokuset ditt vekk fra været. Går mest sannsynlig helt fint, og jeg skal sende deg litt ekstra gode tanker herfra ❤️

Anonymkode: cf739...ae2

• Liker 9
Skrevet

Litt orkan er ikke farlig

Anonymkode: 5514c...520

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du blir skremt om du ikke er vant med vilt vær, og dagens varsel er heftige greier. Det hjelper dog å tenke litt rasjonelt, så forsøk å ha fokus på de praktiske sidene som feks hvor gammelt er huset deres? Dersom det har stått en stund et det ingen grunn til at det skal bli skadet i dag. Går også an å lese seg opp på vindretning, og bare unngå de rommene som har vindu mot vinden eller oppholde seg i kjelleren/1etg. Gjør også klart sånn at du vet hvor du har lommelykt, stearinlys, fyrstikker etc i tilfelle strømmen går, for det er nok dessverre ganske sannsynlig, og det er lettere å bli skikkelig redd og virrete om man ikke har tenkt på det. Vi pleide alltid å lage kosedag ut av uværsdagene når vi bodde i Kristiansund, så stek vafler, les bøker eller gjør noe annet hyggelig sammen som trekker fokuset ditt vekk fra været. Går mest sannsynlig helt fint, og jeg skal sende deg litt ekstra gode tanker herfra ❤️

Anonymkode: cf739...ae2

Jeg er vant med sånt vær, men ved tidligere uværsdager av samme kaliber så har jeg ikke vært alene. Mannen har vært hjemme. Jeg prøver å tenke rasjonelt å har funnet fram stearinlys, fyrstikker, lommelykter og hentet inn ved. Jeg tror jeg kommer til å bli litt roligere når jenta mi har lagt seg til å sove for da kan de urasjonelle tankene komme uten at det skal påvirke henne. 😔

• Liker 5
Skrevet
Sommer2464 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke hørt om noen dødelige orkaner i Norge.

Nei, men orkaner kan være farlige. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta deg sammen!

Anonymkode: aa2b1...9e0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta deg sammen!

Oj! Du var da hyggelig!! Du er kanskje en person som aldri er redd for noe å som alltid tenker rasjonelt i alle slags situasjoner du kommer opp i. Misunner deg der asså! Håper du får en fin kveld videre! 💐

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er vant med sånt vær, men ved tidligere uværsdager av samme kaliber så har jeg ikke vært alene. Mannen har vært hjemme. Jeg prøver å tenke rasjonelt å har funnet fram stearinlys, fyrstikker, lommelykter og hentet inn ved. Jeg tror jeg kommer til å bli litt roligere når jenta mi har lagt seg til å sove for da kan de urasjonelle tankene komme uten at det skal påvirke henne. 😔

Da har du gjort det du kunne. Hvis du er redd for at noe skal komme inn vinduene så kan du unngå rommene med størst vindusflater mens det står på som verst. Som nevnt over her så kan du "evakuere" til rom som ikke vender mot været hvis du frykter for vinduer osv. Barnet ditt vil neppe ta skade av det om du er litt redd. Jeg vokste opp med en mor som var mer enn rimelig redd for uvær, men som barn var jeg ikke redd selv. Litt mer nervøs nå som voksen men det er fordi jeg vet litt mer - og fordi jeg har ansvar for hus og heim selv. I verste fall får du sette deg på badet. ;)  Der er solide vegger og sannsynligvis små vinduer. Bor du i en "vindfull" del av landet så har vel huset stått noen uværsnetter før. 

• Liker 3
Skrevet

Vær litt i forkant og tenn et par stearinlys allerede nå. Da slipper du å plutselig sitte der i stummende mørke. Lad telefonen mens du ennå har strøm.

Forbered barnet på at lyset kan gå fordi det blåser så mye ute, men at det ikke er farlig, for dere har lommelykter og stearinlys. La gjerne barnet ha en egen lommelykt med seg i senga, og legg en på badet hvis du har flere (det er utrolig irriterende hvis strømmen går når man sitter på do…).

Les bok, spill et spill, lag noe ekstra godt til kveldsmat.

Det kommer til å gå fint. Jeg krysser fingrene for at vi har strøm helt til oppvaskmaskinen er ferdig, men jeg tviler litt på det.

Anonymkode: 12877...ad0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ta deg sammen!

Enig. Litt orkan er da ikke farlig. Det er bare gøy det.

Anonymkode: 5514c...520

• Liker 1
Skrevet

Sørg for å ta inn løse gjenstander ute. Du er trygg inne ❤️ 
det er ubehagelig og det er lett å bli engstelig, men fokuser på noe annet. Dette går bra 

Anonymkode: a561b...237

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vær litt i forkant og tenn et par stearinlys allerede nå. Da slipper du å plutselig sitte der i stummende mørke. Lad telefonen mens du ennå har strøm.

Forbered barnet på at lyset kan gå fordi det blåser så mye ute, men at det ikke er farlig, for dere har lommelykter og stearinlys. La gjerne barnet ha en egen lommelykt med seg i senga, og legg en på badet hvis du har flere (det er utrolig irriterende hvis strømmen går når man sitter på do…).

Les bok, spill et spill, lag noe ekstra godt til kveldsmat.

Det kommer til å gå fint. Jeg krysser fingrene for at vi har strøm helt til oppvaskmaskinen er ferdig, men jeg tviler litt på det.

Anonymkode: 12877...ad0

Dette.

Vi har satt mobiltelefoner og pc'er på lading. Og satt frem stearinlys/telysholdere flere steder, med lightere lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 56477...f64

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Næh, jeg elsker å gå ut i orkanvær. Det er jo kun da det faktisk skjer noe. 

Anonymkode: 71402...29d

Skrevet

Så fremst du ikke bor i et falleferdig hus (eller fjøs) så er det ingen ting å være redd for. Men det er lov å være redd, og det er helt ok at barnet vet at du er redd. Bare ikke få panikk foran han/henne når kastene tar litt i husveggen 😅 Jeg bor i Lofoten og har stormer meldt med orkan hver vinter omtrent, likevel ble jeg ganske redd på tirsdag når Gyda traff oss. Det blåste godt, men det som var skummelt var tordenet og lynet, jeg har aldri hørt torden så godt, det var som om det var rett utenfor soveromsvinduet - og det kom rett retter lysglimtet jeg så i gardinglippene, så det var nok veldig nært. Mannen hadde heldigvis levert 3åringen vår i barnehagen, så jeg trengte ikke late som for noen andre enn meg selv. 

Her har det vært langt fra orkan i dag, men likevel gikk det en vegg til et fjøs. Vind er farlig uansett definisjon, men det er ikke noe vi bør eller trenger gå rundt å frykte. Sikre alt ute, gjør ferdig alle ærender som krever at man forlater huset, lad elektronikk og ha godt med ved til ovnen om man har en. Kjøp inn god mat og kose seg med, kanskje litt godteri og potetskruer og gjør det ekle været til en koselig stund inne med barnet! 

Anonymkode: 4ef3d...a17

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det rusker godt her også, og jeg blir stresset av det. Spesielt nå som lyset blinker også. 

Jeg er livredd tordenvær, og har måttet være alene mange ganger med jentungen. Jeg har fortalt henne at jeg synes det er ekkelt, at jeg vet at det ikke er farlig, men at jeg blir litt redd likevel. At av og til blir voksne også redde for ting som egentlig ikke er noe å være redd for. Pust med magen og minn deg selv på at det går helst godt. 

Barnet ditt kommer til og vokse opp til og bli like hysterisk som deg.. Veldig synd

Anonymkode: 643ce...d9d

• Liker 1
Skrevet

Jeg sitter her og er skuffet over at det ikke er orkan her hos oss... Vi har aldri noe ekstremvær😐

Anonymkode: fdf61...50b

• Liker 1
Skrevet

For å få sjelefred kan jeg foreslå at dere ligger på en madrass i et rom uten vindu. Er det badet bør dere kanskje slå av varmekablene slik at det ikke blir for varmt under madrassen🤔 Det er kanskje ikke nødvendig, men hvis det betyr st du får sove er det kanskje verdt det?

Anonymkode: f2938...647

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Barnet ditt kommer til og vokse opp til og bli like hysterisk som deg.. Veldig synd

Anonymkode: 643ce...d9d

Har ikke skjedd ennå. Hun er 10 år og synes tordenvær er ganske kult. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...