Gå til innhold

E18 fra asker og inn til sandvika

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å freshe opp mine kjøreegenskaper, bil er ikke min ting, har lappen, men må kjøre inn til bærum fra lier fremover pga ny bolig. 

Jeg har ikke kjørt e18 før, eller generellt mye, og synes folk er så pushy. Biler legger seg helt opp bak meg i 90 / 100 og stresser og blinker med lysene fordi de vil rase i vei i 120?? Jeg holder fartsgrensa, er dritredd, så det hjelper ikke med slike stressa folk. Slipper de forbi og ser at de kjører som tullinger i full fart. 

Ser også de som kjører sikksakk mellom bilene som om de tror de er james bond. 

Synes det er utrolig skummelt men må jo venne meg til det. Men det kan da ikke være lov? Presse meg til å bryte fartsgrensene?

Anonymkode: adf68...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare hold fokus på å ligge i det feltet du ligger i (altså høyre) og prøv å ignorere de bak og rundt. Det er jo flere felter så man kjører fint forbi der.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Biler legger seg helt opp bak meg i 90 / 100 og stresser og blinker med lysene fordi de vil rase i vei i 120?? Jeg holder fartsgrensa, er dritredd, så det hjelper ikke med slike stressa folk. Slipper de forbi og ser at de kjører som tullinger i full fart. 

Hvorfor i alle dager ligger du i venstre felt (antar det siden biler presser for å komme forbi deg og du slipper dem forbi) om du er så nervøs? Hold deg i høyre felt, venstre er for forbikjøring. 

https://motor.no/aktuelt/slutt-med-venstrefil-kjoring-pa-motorvei/203505

Anonymkode: a1265...bf9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mange som kjører slik. Spesielt akkurat der. 

Men du kan ligge i høyre (midt) felt og kjøre 90/80, evt bittelitt  senere også (fartsgrensen er først 100, så 90 og så 80 når du kommer til Sandvika). 

Prøv å ikke la deg stresse. Men heller ikke ligg i venstre felt om du ikke har tenkt å kjøre fort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da flere kjørefelt der så hold til høyre og la dem som vil frese avgårde kjøre forbi i et av feltene til venstre for deg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor i alle dager ligger du i venstre felt (antar det siden biler presser for å komme forbi deg og du slipper dem forbi) om du er så nervøs? Hold deg i høyre felt, venstre er for forbikjøring. 

https://motor.no/aktuelt/slutt-med-venstrefil-kjoring-pa-motorvei/203505

Anonymkode: a1265...bf9

Ja det var dette. Jeg var i venstre fil. 2 gangen min på e18 så fattet dette nå. Er det lovlig å kjøre i 120 til 150 i venstre fil altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det var dette. Jeg var i venstre fil. 2 gangen min på e18 så fattet dette nå. Er det lovlig å kjøre i 120 til 150 i venstre fil altså?

Neida, ikke lovlig. Men du skal ikke ligge der hvis du sinker de som ønsker å kjøre forbi. 

Anonymkode: b006c...570

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neida, ikke lovlig. Men du skal ikke ligge der hvis du sinker de som ønsker å kjøre forbi. 

Ja, det virket logisk så jeg flyttet meg, men så var det ikke logisk å se personen rase avsted. 

Er det slik at politi reagerer ? Eller er det "lov" ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen i venstre fil heller nei. 

Men selv om du ikke er vant til å kjøre på e18 tok du ikke oppkjøring der motorveikjøring var en del av greia? Da lærer man jo at venstrefelt er et forbikjøringsfelt, ikke et felt du skal kjøre i. I praksis så kjører folk lenge i venstrefeltet da og bruker det for å kjøre over fartsgrensen. Det er ikke lov men folk tar sjansen. Du som ikke vil kjøre for fort bør bare kjøre i høyrefelt og pass på at du ikke ligger under fartsgrensen :)

Anonymkode: 3f74a...465

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen i venstre fil heller nei. 

Men selv om du ikke er vant til å kjøre på e18 tok du ikke oppkjøring der motorveikjøring var en del av greia? Da lærer man jo at venstrefelt er et forbikjøringsfelt, ikke et felt du skal kjøre i. I praksis så kjører folk lenge i venstrefeltet da og bruker det for å kjøre over fartsgrensen. Det er ikke lov men folk tar sjansen. Du som ikke vil kjøre for fort bør bare kjøre i høyrefelt og pass på at du ikke ligger under fartsgrensen :)

Anonymkode: 3f74a...465

jo jo men jeg kjørte opp i midtnorge, lagt ut i gokk. bykjøring var et par rundkjøringer. Jeg lærer mye nå for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører en del strekket fra Hamar mot Drammen og Moss og det er alltid en eller annen tulling eller flere som kjøre som idioter, du blir etterhvert "vant" til dem og lærer deg å ignorere dem.. Bare konsentrer deg om ditt og hold ditt tempo TS, drit i de som sier det er du som er til hinder, velg den filen du skal i (fortrinnsvis høyre) og kos dem med å bli trygg på kjøring igjen.. 

Anonymkode: fb17d...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi kjører en del strekket fra Hamar mot Drammen og Moss og det er alltid en eller annen tulling eller flere som kjøre som idioter, du blir etterhvert "vant" til dem og lærer deg å ignorere dem.. Bare konsentrer deg om ditt og hold ditt tempo TS, drit i de som sier det er du som er til hinder, velg den filen du skal i (fortrinnsvis høyre) og kos dem med å bli trygg på kjøring igjen.. 

Anonymkode: fb17d...e75

Sorry ass, jeg er en av de som blinker og gjerne tuter på sinker i venstrefelt. Det er min bot, mitt ansvar, min avgjørelse å ligge ti over fartsgrensen. Jeg forherliger det ikke og anbefaler ingen å kjøre sånn, men å si til andre sjåfører at "du ikke er til hindring i fartsgrensen i venstrefelt"…. Det er bare tøys. Trafikken er samarbeid. Å flytte seg for de som ønsker å kjøre fort er samarbeid. Å bli liggende i venstrefelt når du tydelig ikke er trygg nok til å ligge der er å sinke folk. Og da blir andre bilister sure på deg. Det kan skape farlige situasjoner. 

FLYTT DEG.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sorry ass, jeg er en av de som blinker og gjerne tuter på sinker i venstrefelt. Det er min bot, mitt ansvar, min avgjørelse å ligge ti over fartsgrensen. Jeg forherliger det ikke og anbefaler ingen å kjøre sånn, men å si til andre sjåfører at "du ikke er til hindring i fartsgrensen i venstrefelt"…. Det er bare tøys. Trafikken er samarbeid. Å flytte seg for de som ønsker å kjøre fort er samarbeid. Å bli liggende i venstrefelt når du tydelig ikke er trygg nok til å ligge der er å sinke folk. Og da blir andre bilister sure på deg. Det kan skape farlige situasjoner. 

FLYTT DEG.

Jeg som er TS og er den som skal "fløtte seg" ihvertfall.  virker som du har noen indre følelsemessige knuter du trenger å løse opp i . 🤪 Men det tenker jeg om de fleste som er agressive i trafikken. tute og hoie på andre i 100 km i timen er ikke spesielt lurt. Da trenger du hjelp.

Jeg har hørt at ti over er normalt, at om man kjører ti over så følger man egentlig trafikken. Men jeg vet ikke om det er noe hold i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ligger du i venstre felt? Det er et forbikjørings felt. 

Og hvor fort folk kjører har ikke du noe med, det er det man har politi til

Anonymkode: 3bdb3...786

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

jo jo men jeg kjørte opp i midtnorge, lagt ut i gokk. bykjøring var et par rundkjøringer. Jeg lærer mye nå for å si det slik.

Dere har vel flerfeltsveier der også? Det er da ikke noe by fenomen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 16.45):

Jeg har ikke kjørt e18 før, eller generellt mye, og synes folk er så pushy. Biler legger seg helt opp bak meg i 90 / 100 og stresser og blinker med lysene fordi de vil rase i vei i 120?? Jeg holder fartsgrensa, er dritredd, så det hjelper ikke med slike stressa folk. Slipper de forbi og ser at de kjører som tullinger i full fart. 

Venstrefelt er forbikjøringsfelt både på E18, E6 og andre motorveier… ingenting unikt med det strekket du kjørte heller. Skal du lunte i/under fartsgrensen, må du holde deg unna venstrefelt rett og slett

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venstre felt er et FORBIKJØRINGSFELT. 

Kjør forbi og legg deg inn igjen i høyre felt. 

Hvis du ikke har politimyndighet skal du heller ikke prøve å regulere andres hastighet på motorveien.

Anonymkode: d32cd...d94

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor ligger du i venstre felt? Det er et forbikjørings felt. 

Og hvor fort folk kjører har ikke du noe med, det er det man har politi til

Jøss, man lærer jo av andre. Jeg går jo ikke utifra at folk bryter fartsgrensa men at de kjører lovlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Venstre felt er et FORBIKJØRINGSFELT. 

Kjør forbi og legg deg inn igjen i høyre felt. 

Hvis du ikke har politimyndighet skal du heller ikke prøve å regulere andres hastighet på motorveien.

Anonymkode: d32cd...d94

Ja jeg la meg inn i høyre, lå jo feil til.

Jeg er helt enig i man skal jo ikke presse andre til å kjøre raskere når man holder seg i fartsgrensa, men synes nå at det er det som noen råtasser ønsker da. Som noen over her beskriver jo å holde fartsgrensen som å "lunte".

Det er det her jeg synes er forvirrende.

En jeg kjørte med sa at man skal holde seg ti over, som han ene her over skrev. Da er man på fartsgrensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja jeg la meg inn i høyre, lå jo feil til.

Jeg er helt enig i man skal jo ikke presse andre til å kjøre raskere når man holder seg i fartsgrensa, men synes nå at det er det som noen råtasser ønsker da. Som noen over her beskriver jo å holde fartsgrensen som å "lunte".

Det er det her jeg synes er forvirrende.

En jeg kjørte med sa at man skal holde seg ti over, som han ene her over skrev. Da er man på fartsgrensen. 

Hold deg i høyrefeltet så er det ikke noe å tenke på 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...