Gå til innhold

Boliglån, hvor mye betaler du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva andre betaler på boliglånet sitt, jeg lurer på om vi bør spørre om endring. 

Vi har ca 1 600 000 og vi betaler ca 11 200 i mnd. Renten er på 2.5 effektiv og 2.11 nominell. 

Avdragsdelen er på ca 8300, restrerende er rente. 

Vi skal være ferdige med det i år 35.

Anonymkode: 67dcf...f59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 1,7 i lån.

1,9 effektiv rente, 1,8 nominell. Ferdig i 2048, og betaler ca 6700,- i renter og avdrag. Ca 4200,- som er avdrag.

Anonymkode: 92715...6f7

Skrevet

1,7mill i lån, betaler ned ca. 40.000kr i mnd. Regner med å være ferdig om 4 år.

Anonymkode: 67429...0f4

• Liker 1
Skrevet

2,2 Mill. 

1,85% effektiv og nominell rente.

Betaler 15.000,-/mnd, 12.000 er avdrag (har ramnelåm og styrer selv)

Anonymkode: 075b2...6c8

• Liker 1
Skrevet

Har 1,4 i lån betaler 5100 i måneden 0,9% rente

Skrevet

4,3 i lån.Har 0,8 % rente og betrakter 20.000 i måneden.

Anonymkode: e1da1...75b

Skrevet

Har 1,75% i nominell rente og 1,83% i effektiv rente. Har 3,450 mill i lån og betaler da 12.390 i mnd 

Anonymkode: 7ecce...5c7

Skrevet
trøndermann38 skrev (6 minutter siden):

Har 1,4 i lån betaler 5100 i måneden 0,9% rente

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4,3 i lån.Har 0,8 % rente og betrakter 20.000 i måneden.

Anonymkode: e1da1...75b

Har dere fagforeningsavtale?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere fagforeningsavtale?

Husbanken

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg lurer på hva andre betaler på boliglånet sitt, jeg lurer på om vi bør spørre om endring. 

Vi har ca 1 600 000 og vi betaler ca 11 200 i mnd. Renten er på 2.5 effektiv og 2.11 nominell. 

Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør? Du må nedbetale i en takt som passer deg og din familie. Personlig synes jeg det er dumt å nedbetale raskere enn man må om det går ut over likviditeten, slik at man må spare inn på annet man har lyst til. Å bli gjeldfri må ikke bli et mål i seg selv. Målet må være å forvalte økonomien sin slik at man får mest mulig nytte og glede av pengene sine. Det er et paradoks at folk strever med å nedbetaler lånet samtidig som barna bor hjemme. Når de flytter ut vil man få ekstremt mye bedre økonomi. Både på grunn av lavere kostnader, men også fordi man normalt øker inntekten gjennom livet. Mitt råd er derfor å gire nedbetalingen ned mens barna bor hjemme og så litt opp når de flytter ut. Og selv om man må betale litt mer renter, er den kostnaden svært lav når vi regner inn inflasjon og ikke minst ser på hva man får for pengene. 

• Liker 6
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør? Du må nedbetale i en takt som passer deg og din familie. Personlig synes jeg det er dumt å nedbetale raskere enn man må om det går ut over likviditeten, slik at man må spare inn på annet man har lyst til. Å bli gjeldfri må ikke bli et mål i seg selv. Målet må være å forvalte økonomien sin slik at man får mest mulig nytte og glede av pengene sine. Det er et paradoks at folk strever med å nedbetaler lånet samtidig som barna bor hjemme. Når de flytter ut vil man få ekstremt mye bedre økonomi. Både på grunn av lavere kostnader, men også fordi man normalt øker inntekten gjennom livet. Mitt råd er derfor å gire nedbetalingen ned mens barna bor hjemme og så litt opp når de flytter ut. Og selv om man må betale litt mer renter, er den kostnaden svært lav når vi regner inn inflasjon og ikke minst ser på hva man får for pengene. 

Jeg ville sammenlikne. 

Jeg ser ut fra tråden her det av vi har høy rente, høyere enn alle her.. 

• Liker 1
Skrevet

Har nylig kjøpt leilighet, betaler 5700 kr mnd på 35 år. har lån på 1.9 millioner. igjennom husbanken.

Anonymkode: c5a60...8c1

Skrevet

Har 1.3 i lån, rente på 2. et eller annet, betaler 6300kr i avdrag + renter i mnd. 23 år med nedbetaling igjen.

Anonymkode: c1719...896

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg ville sammenlikne. 

Jeg ser ut fra tråden her det av vi har høy rente, høyere enn alle her.. 

Da må du se på rente og ikke hva folk betaler totalt sett. Det er for øvrig mange andre steder det er bedre å sammenligne rente enn på kvinneguiden. Det beste er å faktisk gjøre noe. Send en søknad til tre-fire finansinstitusjoner og se hva slags tilbud du får. Søk gjerne litt på nettet først og se hvilke banker dom fremheves.

• Liker 2
Skrevet

2.4 i lån rente på 1,94% betaer ca 12 000kr

Anonymkode: 3b124...88c

Skrevet

Ca 5,6 mill i lån til sammen (et hus og en leilighet, fordelt på to lån). Effektiv rente på 2,08. Betaler ca 30 000 i mnd, ca 10 000,- av det er renter. Betaler litt mer i avdrag enn vi hadde behøvd, for vi ønsker å få ned lånesum raskest mulig. 

Anonymkode: 386f4...b46

Skrevet

Du må sammenligne rentenivå ut fra belåningsgrad. Du har nå en høy rente, og bør forhandle rente eller flytte lånet. 

Vi betaler 20.000 i mnd. Men dette er for å redusere vårt lån på 1,7 raskere enn vi må. Plasserer også en del penger i fond, så sparer ikke kun i bolig, men en del ekstra enn nødvendig blir det jo. Renten vår er 1,54 nominell og lånet er på ca 30% av boligens verdi.

Ser noen kommenterer det er dumt å betale mye når man har hjemmeboende barn. Ja, man får romsligere økonomi når barna flytter ut, men mange har også visjoner om hva de kan bruke pengene på når den tid kommer. Og ikke alle ofrer noe ved ekstra nedbetaling og hjemmeboende barn. Vi tjener så godt at ekstra nedbetaling ikke står i veien for noe. 

Anonymkode: 3ed45...168

Skrevet

Har 4,9 mill i lån, 1,79% effektiv rente med 30 års nedbetaling og betaler 17 750 kr mnd. 

Anonymkode: 44165...5d1

Skrevet

Vi betaler 14.500 i mnd på 1,9 i lån. Ca 2% rente. 12 år til nedbetalt.

Anonymkode: 8469d...33a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har nedbetalt både hus, og hytte :) 

Anonymkode: d8835...cf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...