Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #21 Skrevet 20. oktober 2005 eller det kan oppfattes som om du rett og slett ikke bryr deg så veldig om hva alle andre tenker å tror om deg og dine.( heve seg over) Så lenge du selv vet hva du står for, er det ikke så nøye med hva andre synes. Det er en anna måte å se det på...
Lillesøster Skrevet 20. oktober 2005 #22 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg oppfatter det som at man tråkker på andre for å komme seg opp selv. Tror ikke det kan være bra for noen. ← Det har du nok rett i. Synes det var et umodent utsagt.
waco Skrevet 20. oktober 2005 #23 Skrevet 20. oktober 2005 Dere som påstår at dere aldri hever dere over andre juger så det renner ut av dere. Ta f eks deres valg av seksualpartnere eller venner, har ikke disse partnere deres og vennene deres gått i gjennom en eller annen form for selektering? Eller påstår dere at dere henger med hvem som helst og vil bli pult bakfra av hvilken som helst fjott? Selvbedragenhet er en fin ting. Man fremstiller seg ofte som den man vil være, og veldig sjeldent som den man egentlig er.
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #24 Skrevet 20. oktober 2005 Nå lurer jeg på hva du legger i uttrykket "å heve seg over andre" Waco. I forhold til hva jeg legger i det, så gir ikke innlegget ditt noen mening. Det jeg legger i å heve seg over andre, er å se på seg selv som bedre enn andre og rakke ned på andre for å føle seg bedre selv. Som Aline så fint sa det: Det blir som med salg, du skal ikke selge produktet ditt ved å snakke stygt om konkurenters produkter, men ved å fremheve fordelene ved ditt eget. Uten å sammenligne de to.
waco Skrevet 20. oktober 2005 #25 Skrevet 20. oktober 2005 Hvis jeg f eks går bort til en jente og prøver meg på henne mens hun avviser meg, - tja da er vel hun overlegen i forhold til meg, er hun ikke? Viser ikke hun på alle måter at hun er for ettertraktet for meg, - eller for fin for meg, - eller et eller annet som ligger høyere enn det jeg er. Poenget mitt er at det ikke alltid galt å være litt overlegen andre mennesker, - det er tross alt bare snakk om et overlevelseinstinkt dette her..
Lillesøster Skrevet 20. oktober 2005 #26 Skrevet 20. oktober 2005 Dere som påstår at dere aldri hever dere over andre juger så det renner ut av dere. Ta f eks deres valg av seksualpartnere eller venner, har ikke disse partnere deres og vennene deres gått i gjennom en eller annen form for selektering? Eller påstår dere at dere henger med hvem som helst og vil bli pult bakfra av hvilken som helst fjott? Selvbedragenhet er en fin ting. Man fremstiller seg ofte som den man vil være, og veldig sjeldent som den man egentlig er. ← snakk for deg selv.
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #27 Skrevet 20. oktober 2005 Hvis jeg f eks går bort til en jente og prøver meg på henne mens hun avviser meg, - tja da er vel hun overlegen i forhold til meg, er hun ikke? Viser ikke hun på alle måter at hun er for ettertraktet for meg, - eller for fin for meg, - eller et eller annet som ligger høyere enn det jeg er. Poenget mitt er at det ikke alltid galt å være litt overlegen andre mennesker, - det er tross alt bare snakk om et overlevelseinstinkt dette her.. ← Hmmm satt helt ytterst på spissen, jo kanskje. Men man avviser ikke nødvendigvis en fyr fordi man føler at han ikke er bra nok.' Kanskje har man type hjemme, kanskje er man lesbisk, kanskje er han bare ikke riktig type.. osv. Alle menn er ikke min type, og ikke nødvendigvis fordi de ikke er gode nok - det finnes perfekte, flotte menn der ute, som ikke passer for meg. Mangel på kjemi for eksempel... sånt styrer man ikke.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #28 Skrevet 20. oktober 2005 Eg hever meg over andre eg.... heile tidå. Det er kult...og det får meg til å verkja tøff. Eg får god sjølvtillit av det... og eg likar å berre heve meg sjølv over andre rett og slett. Likar dere å heve dokker over andre? Å ja... dokker gjer det? kvifor? ← På meg virker dette veldig negativt, bare du skriver det.Ille, for jeg kjenner deg ikke. Er det dårlig selvtillitt som gjør at du hever deg over andre. I så fall, taper du. Hva er det som gjør at du hevar deg da?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #29 Skrevet 20. oktober 2005 Lite dødfett med nynorsk her på KG da..
Gjest synseren Skrevet 20. oktober 2005 #30 Skrevet 20. oktober 2005 Hvis jeg f eks går bort til en jente og prøver meg på henne mens hun avviser meg, - tja da er vel hun overlegen i forhold til meg, er hun ikke? Viser ikke hun på alle måter at hun er for ettertraktet for meg, - eller for fin for meg, - eller et eller annet som ligger høyere enn det jeg er. Poenget mitt er at det ikke alltid galt å være litt overlegen andre mennesker, - det er tross alt bare snakk om et overlevelseinstinkt dette her.. ← Du kan velge å tenke hva du vil om dama som avviser deg. Hvorfor tenke at hun er overlegen i forhold til deg??? Ingen kan tvinge deg til å tenke det, det velger du selv. I min verden er ingen bedre el mer verdt enn andre. En bosstømmer el toppsjef har samme verdi i mine øyne. Men det er jo meg da.
waco Skrevet 20. oktober 2005 #31 Skrevet 20. oktober 2005 så du ville like gjerne pult en kar i rennesteinen som en ordentlig mann med orden i økonomien og livet? Alle mennesker graderer menneskene rundt seg. Det gjør alle mennesker fordi det er viktig og ikke bare være vissvass for omgivelsene.
Gjest synseren Skrevet 20. oktober 2005 #32 Skrevet 20. oktober 2005 så du ville like gjerne pult en kar i rennesteinen som en ordentlig mann med orden i økonomien og livet? Alle mennesker graderer menneskene rundt seg. Det gjør alle mennesker fordi det er viktig og ikke bare være vissvass for omgivelsene. ← Alle mennesker har en historie å fortelle og er derfor spennende for meg. Det du skriver om skjer i din verden ikke min.
waco Skrevet 20. oktober 2005 #33 Skrevet 20. oktober 2005 Var det ikke du som behandlet alle likt? Allerede nå forutsetter du at jeg er ulik deg selv og din omgangskrets.
Gjest synseren Skrevet 20. oktober 2005 #34 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg liker deg jeg Waco. Jeg synes ikke det å diskutere og ha ulike meninger har noe med å heve seg over andre å gjøre.
waco Skrevet 20. oktober 2005 #35 Skrevet 20. oktober 2005 Har man vel, du har jo allerede påberopt meg i å ikke tilhøre samme "sfære" som deg, at du har din verden og jeg har min verden. Kaller ikke akkurat det respekt og medgjørlighet for andre menneskers synspunkter. Hvorfor ikke bare innrømme, - JA du er selektiv med hvem du omgåes. - Og Ja du vil ikke henge med hvem som helst. - Og jada, du har dine preferanser om hva slags mennesker du føler "likhet" med og hva slags mennesker du føler "utilhørlighet" med. Selv du synseren er som et menneske av arten homo sapiens en art som fra hjernen ikke gjør annet enn å bedømme andre mennesker. Selvsagt skulle man jo ønske at man var hevet fra den allminnelige menneskehet, men det kan man jo dessverre ikke. W Det er forskjell på hva jenter sier, - og hva som blir sagt.
birgitte242 Skrevet 21. oktober 2005 #36 Skrevet 21. oktober 2005 Hva menes med å heve seg over andre? Er det å se ned på andre? Tro at man er bedre en andre? ← Dersom dette er å heve seg over andre er det en negativ holdning og væremåte. Jeg ser imidlertidig en langt mer positiv måte å heve seg over andre på, nemlig å vende det andre kinnet til, heve seg over baksnakking, dersom noen behandler deg dårlig vil det å ikke ta igjen med samme mynt være å heve seg over den andre. Moralsk og etisk er det en positiv ting. En streben etter å være et "bedre menneske" uten at det betyr at man er bedre enn sin neste.
Gjest Turi Skrevet 21. oktober 2005 #37 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg hever meg ikke over de jeg ikke vil snakke med vel Waco? Høres ut som om du disser deg selv litt syns jeg. Selv om jeg ikke er så opptatt av hva du sier alltid, betyr det ikke at jeg ser deg som mindre verdt enn meg. Selv om jeg ikke interesserer meg for dine meninger og mener du er i en annen sfære enn meg (noe du helt klart er ) sier det ikke noe om at jeg er mer høyerestående enn deg. Jeg hever meg over andre i den forstand at jeg ikke alltid bryr meg om hva de mener om meg. Ved at jeg ikke alltid retter meg etter det de mener er riktig. Det gjør meg av og til særdeles upopulær noe som kan være slitsomt. Noen oppfatter det også som arrogant, selv om det ikke henger på greip med min tolkning av arroganse. Og jeg bryr meg ikke om det heller, noe som sannsynligvis i deres øyne gjør meg enda mer arrogant. Men jeg tror ikke jeg som menneske er mer verdt enn alle andre mennesker. Og jeg føler ikke behov for å hevde meg I FORHOLD TIL andre.
Lillesøster Skrevet 21. oktober 2005 #39 Skrevet 21. oktober 2005 Waco På seg selv kjenner man andre ← Nettopp
Diktern Skrevet 24. oktober 2005 #40 Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Hvis det betyr å heve seg over baksnakking, sjalusi og annet tull, er det vel ikke så dumt. Å ikke bry seg for mye om hva andre tenker og trur om deg heile tida er ingen dårrlig egenskap. Endret 24. oktober 2005 av Diktern
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå