Gå til innhold

5 milliarder kroner skal brukes på engangstester - HVORFOR?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes dette har blitt forbigått i stillhet av en eller annen grunn.

Regjeringen skal kjøpe engangstester for 5 milliarder kroner. Dette på et tidspunkt hvor testing fremstår som stadig mer overflødig og bortkastet. Samtidig skal sykehusene få 1,5 milliarder i støtte. Man skal altså bruke mer enn 3 ganger så mye på tester som på å ruste opp sykehusene. 

Hva i all verden er motivasjonen bak dette gigantiske sløseriet med penger? Det fremstår som fullstendig absurd. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3nBjJ/stoere-og-kjerkol-vil-bruke-fem-milliarder-paa-corona-tester

Endret av Barbalala
  • Liker 40
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er helt sinnsykt. Nå er det på tide å slutte å teste friske folk, slutte å fokusere på smittetallene, men heller fokus på alvorlige tilfeller. 

og jeg leste forresten at den støtten sykehusene får er for å kompensere for sykehusenes manglende inntekt som følge av at de har måttet avlyse operasjoner. Så venter fortsatt på opprustning av sykehusene. 

• Liker 20
Skrevet (endret)

Er de ikke bare 60% sikre også??  Tenk så mye 5 milliarder kunne vært brukt på.

Endret av Peonjenta
  • Liker 12
Skrevet

Vi er tre stk med korona I hus. En uten symptomer, en med "litt snufsen" og en syk på 8 dagen så å vite om man har korona eller ikke er ikke så enkelt uten å ta en test nei. Og, disse testene er billigere enn testene man tar på teststasjonen og iallefall i vå kommune er det kun nærkontakter og de med symptomer som får gratis tester. Alle andre må kjøpe selv.

• Liker 2
Skrevet

Man er gjerne smittsom før man merker det selv, så testing stopper uansett ikke smitten. Elever og lærere skal gå på skolen selv om andre i klassen har testet positivt. Og dette skal man bruke fem milliarder på.. Denne håndtering når nye høyder for idioti for hver eneste dag som går. 

• Liker 14
Skrevet

Smitten øker, men antall sykehusinnleggelser går ned.

• Liker 11
Skrevet (endret)
Outlander skrev (10 minutter siden):

Ekte arbeidsmoral?  Samme drittsekker som dukker halv døde på jobb og smittet resten av kollegaene er det samme som sender halvsyke barn til barnehage dopet ned med ibux som deretter smitter hele barnehagen om og om igjen.  

Håper den toleransen med at folk på liv og død skal komme på jobb syk er ferdig for godt.  

Veldig bra at barn blir smittet mye i barnehagen mens de er små. Jo mer slipper man unna som voksen og eldre når man tåler mindre.

Tror du virus forsvinner ved at vi unngår smitte? Normalt sett, så blir vi immune mot de aller fleste virus vi utsettes for.

Endret av Tutte
Skrevet

De testene som staten kjøper inn går til å holde bl.a. skoler/universiteter og helsevesen oppe. Her må man nesten vite om det er korona man har. Det er også viktig å kunne teste seg ut av karantene. Hvis ikke måtte f.eks begge foreldrene og alle søsken holder hjemme i lange tider om f.eks ett barn for korona.

alternativet til massetesting er karantene/isolasjon og nedstenging av samfunnet. 

Skrevet

Hvor mange tester får man for 5 mrd? 100 millioner? 150 millioner?

• Liker 2
Skrevet
Barbalala skrev (23 timer siden):

Regjeringen skal kjøpe engangstester for 5 milliarder kroner. Dette på et tidspunkt hvor testing fremstår som stadig mer overflødig og bortkastet. Samtidig skal sykehusene få 1,5 milliarder i støtte. Man skal altså bruke mer enn 3 ganger så mye på tester som på å ruste opp sykehusene. 

Hva i all verden er motivasjonen bak dette gigantiske sløseriet med penger? Det fremstår som fullstendig absurd. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3nBjJ/stoere-og-kjerkol-vil-bruke-fem-milliarder-paa-corona-tester

Helt fullstendig vilt.

5 milliarder kroner i tester??   Hvor mange tester regner de per person egentlig? Pengene sitter virkelig løst på enkelte ting …

Selv har jeg ikke hatt behov for testing i det hele tatt men forstår jo at de kan være behov for noen. Men 5 milliarder kroner bare i tester? 

• Liker 2
Skrevet
Barbalala skrev (På 16.1.2022 den 15.20):

Burde vært brukt på det egentlige problemet helsevesenet.

• Liker 6
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Planen må være at de fleste nærkontakter skal teste negativt og dermed komme raskere tilbake til jobb? i såfall gjelder at jo mindre treffsikre testene er, jo bedre..

Kommunene har fått beskjed om å bygge opp et lager på 2 tester per innbygger, så det blir jo en del (12 milliarder tester eller så.)

Skrevet
Sitronmelisse skrev (23 minutter siden):

Planen må være at de fleste nærkontakter skal teste negativt og dermed komme raskere tilbake til jobb? i såfall gjelder at jo mindre treffsikre testene er, jo bedre..

Kommunene har fått beskjed om å bygge opp et lager på 2 tester per innbygger, så det blir jo en del (12 milliarder tester eller så.)

Dette skjønte jeg ikke. To tester per innbygger blir 12 milliarder? ca 10,8 millioner blir det. Men man må helt klart ha mye mer enn 2 per innbygger fremover.

• Liker 2
Gjest Sitronmelisse
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke. To tester per innbygger blir 12 milliarder? ca 10,8 millioner blir det. Men man må helt klart ha mye mer enn 2 per innbygger fremover.

Jaja, jeg gadd ikke google innbyggertallet og la på litt.. men ja, hvis det er slik at de skal ha denne mengden på lager til-enhver-tid så skjønner jeg det koster.

Skrevet

Tenk på den ENORME søppelhaugen..

• Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

• Liker 1
  • Opprett ny...