Gå til innhold

Sønnen sier han er homofil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 10 år, som i helgen spør meg hva jeg ville gjort om han var homofil. 
Jeg svarte som sant var, at det er lite jeg kan gjøre med det, og at hvis han er homofil, så er han det. At jeg er like glad i han, uansett hvem han liker.

Etter en stund forteller han at han faktisk er homofil, og begynner å snakke om en God venn som visstnok er bifil. At h*n liker både gutter og jenter, men at sønnen min bare liker gutter, dette sies når han gråter. Han forteller og at det er en annen venn som skal fortelle dette til alle på skolen (tror det er derfor han gråter).

Jeg synes det er bra at han tør å være ærlig, både med seg selv, men og med oss som foreldre, men jeg kjenner at jeg trenger å snakke med noen, for å være sikker på at jeg ikke sier/gjør noe feil ovenfor gutten min. 

Hvor kan jeg henvende meg, for å få tips og triks (?), slik at jeg ikke tråkker feil?

Anonymkode: e2ae8...205

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis 10-åringen min hadde erklært seg for hva som helst så hadde jeg støttet hn, og selv antatt at det kan komme mange endringer i absolutt alt som foregår i hodet og følelseslivet til et prepubertalt barn. 

Kan godt være sønnen din er homofil. Kanskje homofil akkurat nå. Kanskje for alltid. Det finner han ut av. 

Hvis hn har problemer med medelever på skolen hadde jeg tatt en prat med lærer og/eller helsesykepleier om det. 

• Liker 15
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har en sønn på 10 år, som i helgen spør meg hva jeg ville gjort om han var homofil. 
Jeg svarte som sant var, at det er lite jeg kan gjøre med det, og at hvis han er homofil, så er han det. At jeg er like glad i han, uansett hvem han liker.

Etter en stund forteller han at han faktisk er homofil, og begynner å snakke om en God venn som visstnok er bifil. At h*n liker både gutter og jenter, men at sønnen min bare liker gutter, dette sies når han gråter. Han forteller og at det er en annen venn som skal fortelle dette til alle på skolen (tror det er derfor han gråter).

Jeg synes det er bra at han tør å være ærlig, både med seg selv, men og med oss som foreldre, men jeg kjenner at jeg trenger å snakke med noen, for å være sikker på at jeg ikke sier/gjør noe feil ovenfor gutten min. 

Hvor kan jeg henvende meg, for å få tips og triks (?), slik at jeg ikke tråkker feil?

La han holde på. Men det er litt tidlig. Grunnen til at jeg sier det er fordi homofili ikke bare handler om følelser. Det er også et sterkt seksuelt element inne i bildet, som sønnen din ikke vil oppdage på en del år. Homofile menn er de minst romantiske menneskene på jorden. Spør hvem som helst. Kanskje er han homofil, kanskje ikke. Han bør ikke bindes i verken den ene ekker den andre retningen. Han må ha lov til å feile. (eller være homo)

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Skrevet

Vil bare skrive dette før noen kommenterer at han er for ung til å vite det:

Når visste du at du var streit? Da jeg var 9 var jeg forelsket i en gutt. Ingen spurte meg da, om jeg var sikker på at jeg var streit. 

Anonymkode: 4e61f...afa

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når visste du at du var streit? Da jeg var 9 var jeg forelsket i en gutt. Ingen spurte meg da, om jeg var sikker på at jeg var streit. 

Jeg aksepterte at jeg var homo da jeg ble 40

• Liker 4
Skrevet
Michaelhe skrev (2 minutter siden):

La han holde på. Men det er litt tidlig. Grunnen til at jeg sier det er fordi homofili ikke bare handler om følelser. Det er også et sterkt seksuelt element inne i bildet, som sønnen din ikke vil oppdage på en del år. Homofile menn er de minst romantiske menneskene på jorden. Spør hvem som helst. Kanskje er han homofil, kanskje ikke. Han bør ikke bindes i verken den ene ekker den andre retningen. Han må ha lov til å feile. (eller være homo)

Er du homofil?

• Liker 1
Skrevet

Vet du, jeg tenker at hvis din sønn nå i en alder av 10 år er så modig at han forteller deg noe slikt, så har du nok gjort veldig mye rett i deres relasjon, og du kan være ganske stolt av dere begge to.

Så tenker jeg at du kan være litt nysgjerrig rundt dette, så han føler seg komfortabel med å snakke med deg om dette. Skjønner at han nå er redd for at dette er noe som skal komme offentlig ut på skolen, men dette kan jo være bare noe som ble slengt ut. Det jeg derimot tror dere må prate om er at hans legning er noe som ofte blir brukt som et skjellsord på skolene og blant spesielt gutter. Dette kan gjøre mye med hans følelse rundt egen seksualitet, som helt fint kan endre seg med årene, men det skal sies at mange homofile forteller at de ble klar over dette i svært ung alder.

Ellers er det ikke så mye annet du kan gjøre som mamma enn å være en kjempegod støttespiller som han føler at han kan snakke med og lene seg på fremover, for det kan bli mange hendelser der han vil trenge deg ❤️

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du homofil?

Ja, jeg er homofil

• Liker 1
Skrevet

Ts her. 

Faren i huset vil ikke høre på dette, han mener at han er for ung til å vite dette, og at vi ikke skal «oppmuntre» han, ved å spørre han om dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🙌🏻

Anonymkode: 25551...625

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan godt hende du visste det på den tiden, men det er likt for oss som er heterofile; det er et seksuelt element man ikke oppdager før man er eldre, og jeg tror at det er først da man kan være helt sikker på egen legning. Jeg fikk også sommerfugler i magen av gutter på den tiden, men jeg var ikke veldig bastant på å putte et "label" på meg selv om hva jeg var og ikke var før jeg var gammel nok til å også forstå den seksuelle biten. 

TS: Jeg synes forresten din sønn er modig og flink som tør å være ærlig. Det betyr at du som mor oppleves som ekstremt trygg, og han er heldig som har en mor som deg! Tenker at du får støtte gutten, men være åpen for at disse følelsene han kommer med nå kan forandre seg over tid. 

Skrevet
Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Jeg aksepterte at jeg var homo da jeg ble 40

Jeg visste at jeg var lesbisk da jeg var 10. Er i 30 årene nå, og det har ikke endret seg. 

Anonymkode: 4af33...ab3

• Liker 12
Skrevet

Ts her. 

Faren i huset vil ikke høre på dette, han mener at han er for ung til å vite dette, og at vi ikke skal «oppmuntre» han, ved å spørre han om dette. 

Det er også feil. Sønnen velger selv hva han vil. Hvis han ikke er homo, så løser det seg selv. Han får en slags motreaksjon mot sex'en på et eller annet tidspunkt. Og så finner han seg en dame. Ikke verre. Men sex er jo da noe han ikke vil tenke så mye på på en stund, selv om også 10 åringer har seksuelle tanker. Men disse er hans egne, og ingen andre sin business. Voksne skal ikke blande seg borti masse intime ting som dette. Det er en ting som er viktig, og det er å si at dere er glad i ham. Og passe på at han har det greit ellers. 

• Liker 5
Skrevet

Synes det virker som at du har talk det på en bra måte! Veit ikke om FRI kan hjelpe deg om det er noe du lurer på https://www.foreningenfri.no

Og når han blir gammel nok så kan han jo melde seg inn i skeiv ungdom som en en rus/alkoholfri møteplass for skeive.

Kom selv ut som bifil i voksen alder og svaret jeg fikk fra mamma da jeg kom ut var "det kan jo hende det går over" og siden har jeg egentlig ikke giddi å snakka med foreldrene mine om det. Så veldig fint at du er åpen og normaliserer det! 😊

Anonymkode: da1c7...35e

• Liker 3
Skrevet

Det er jo kjempeflott at han har et så godt forhold til dere at han kan komme og fortelle det. Mer tips og triks enn det tror jeg ikke trengs. :) Det er jo egentlig ikke noe mer spesielt enn om han skulle foretrekke jenter i disse dager.

Men altså, han er 10 år og ting kan endre seg. Min gutt blir bare forelsket i jenter men jeg har sagt at om det skulle endre seg og han finner ut at han liker gutter og så er det helt greit jeg er glad i han uansett hvem han blir forelsket i. 

Tenker kanskje far må ta et oppgjør med seg selv jeg, er ikke snakk om å "oppmuntre" men barnet må få være sikker på at uansett hvem han er forelsket i, så elsker dere han begge to. Og hvis han tar opp emnet så må far være i stand til å prate om det og ikke bare si at han er for ung til å tenke på slikt liksom. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg visste at jeg var lesbisk da jeg var 10. Er i 30 årene nå, og det har ikke endret seg. 

Folk er forskjellig, det er jo vi begge eksempler på. Jeg mener bare at ti-åringer har rettigheter til et privatliv. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 6
Skrevet

Er sønnen din mye på TikTok?

Anonymkode: 0954c...0c9

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Det er jo kjempeflott at han har et så godt forhold til dere at han kan komme og fortelle det. Mer tips og triks enn det tror jeg ikke trengs. :) Det er jo egentlig ikke noe mer spesielt enn om han skulle foretrekke jenter i disse dager.

Men altså, han er 10 år og ting kan endre seg. Min gutt blir bare forelsket i jenter men jeg har sagt at om det skulle endre seg og han finner ut at han liker gutter og så er det helt greit jeg er glad i han uansett hvem han blir forelsket i. 

Tenker kanskje far må ta et oppgjør med seg selv jeg, er ikke snakk om å "oppmuntre" men barnet må få være sikker på at uansett hvem han er forelsket i, så elsker dere han begge to. Og hvis han tar opp emnet så må far være i stand til å prate om det og ikke bare si at han er for ung til å tenke på slikt liksom. 

Hvis det hadde vært sant så hadde jo ikke barn grått over det? Og da hadde han ikke møtt motstand fra foreldre heller. Tror ikke man skal bagatelliserer disse temaene. Det er veldig tøft å stå oppi det! 

Anonymkode: da1c7...35e

• Liker 6
Skrevet

Er sønnen din mye på TikTok?

Anonymkode: 0954c...0c9

TikTok er jo ferdige videoer. Det er på snapchat at de holder på. Jeg mener det burde vært en egen snapchat for barn. Hva barn gjør med hverandre er ikke så vesentlig. Men det at det er åpent for andre er et problem. 

Skrevet
Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Folk er forskjellig, det er jo vi begge eksempler på. Jeg mener bare at ti-åringer har rettigheter til et privatliv. 

Ja, men sønnen til ts vil jo tydeligvis snakke med foreldrene om det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...