AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Jeg ønsker å gjøre noe annet. Jeg har utdanning innen økonomi og jobber i bank. Men det er veldig i strid mot verdiene mine. Jeg valgte økonomi fordi jeg følte jeg måtte. Hatet det fra første stund. jeg ønsker å studere/jobbe med noe som er meningsfullt. Jeg ønsker å hjelpe andre mennesker. Jeg er interessert i psykologi, trening,yoga, dyr, meditasjon. Jeg har tenkt på psykolog, men jeg er veldig sensitiv så å hjelpe mennesker med store psykiske utfordringer ville blitt for belastende. Samme med sykepleie, jeg tåler dårlig blod og gørr. Jeg har tenkt innom rådgivning i feks NAV, men tror det ville blitt veldig frustrerende å bli «stoppet av systemet» når man vil hjelpe som mest. Hvis det gir mening. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe for meg selv. Har dere forslag til yrker, utdanningsveier? Anonymkode: 3afda...f41
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Skrevet 16. januar 2022 Du vil ha en jobb hvor du hjelper folk, men er veldig sensitiv, tåler dårlig blod og gørr, kan ikke være rådgiver der du risikerer å bli stoppet av regelverket og vil ha vanskeligheter med folk som har store psykiske utfordringer. Jeg beklager, men folk som skal hjelpe andre må være litt robuste. Tror du bør hjelpe deg selv før du kan hjelpe andre. Det er vanskelig å leve av å være yogainstruktør i eget studio. Anonymkode: 3d6da...dd1 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3 Skrevet 16. januar 2022 Hva med fysioterapeut eller lignende? Anonymkode: d44b8...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 Optiker? Sosionom? Lærer? Anonymkode: 1bca1...65c
nomore82 Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 Om du virkelig ønsker å hjelpe folk så kommer du ikke unna å treffe folk med svært varierende bakgrunn, situasjon og bagasje. Noen vil kanskje ikke ha hjelp, andre vil ikke høre på deg og andre kan du ikke hjelpe. Dette må du klare å takle. Men viktigst av alt må du være i stand til å legge jobb igjen på jobb når du drar hjem. Klarer du ikke det vil du møte veggen ganske fort. 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 Klinisk ernæringsfysiolog, treningsinstruktør, fysioterapeut, ergoterapeut.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 Du er for skjør og har ingen anelse hvor tøft det der er. Prøv deg som frivillig først så får du se om det er noe for deg eller ikke. Alle VIL jo egentlig hjelpe andre mennesker, men for de fleste stopper det med tanken. Tror de fleste kunne tenke seg å prøve u-hjelp på et eller annet tidspunkt i livet, men hvor mange prosent av oss får fingern ut av ræva og faktisk drar ut i verden å hjelper? Ikke mange. Anonymkode: 25e6c...0c0
alabaster Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 (endret) Hva med å prøve deg som frivillig hos Gatas økonom? Ja, du vil treffe mennesker i ekstremt vanskelige situasjoner, men du får også en anledning til å gjøre en virkelig forskjell for noen som trenger det. Her er en lenke https://kirkensbymisjon.no/gatejuristen/gatas-okonom/ Endret 16. januar 2022 av alabaster Legge ved lenke 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #10 Skrevet 16. januar 2022 arbeid i barnehage eller skole? sykepleier / verne-pleier, eller lignende? Anonymkode: 20d88...f72
Knirke Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ønsker å gjøre noe annet. Jeg har utdanning innen økonomi og jobber i bank. Men det er veldig i strid mot verdiene mine. Jeg valgte økonomi fordi jeg følte jeg måtte. Hatet det fra første stund. jeg ønsker å studere/jobbe med noe som er meningsfullt. Jeg ønsker å hjelpe andre mennesker. Jeg er interessert i psykologi, trening,yoga, dyr, meditasjon. Jeg har tenkt på psykolog, men jeg er veldig sensitiv så å hjelpe mennesker med store psykiske utfordringer ville blitt for belastende. Samme med sykepleie, jeg tåler dårlig blod og gørr. Jeg har tenkt innom rådgivning i feks NAV, men tror det ville blitt veldig frustrerende å bli «stoppet av systemet» når man vil hjelpe som mest. Hvis det gir mening. Jeg kunne godt tenke meg å jobbe for meg selv. Har dere forslag til yrker, utdanningsveier? Anonymkode: 3afda...f41 Beklager å si det, men du høres ikke ut som en person som er spesielt godt rustet til å hjelpe mennesker, i profesjonell sammenheng... Hva med å prøve frivillig arbeid på fritiden? (Røde kors, besøksvenn, leksehjelp etc.) eller hjelpe til som fosterhjem for katter og hunder? 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 Usikker på om jeg har formulert meg veldig dårlig, eller om dere har rett i at jeg ikke passer til å hjelpe andre mennesker. Jeg er ekstremt god i kundebehandling og har jobbet som rådgiver i bank i mange år. Der har jeg snakket med alle mulige mennesker. Jeg elsker å snakke med andre og får god tilbakemelding. Problemet er at jeg interesserer meg ikke for finans og ønsker ikke å være i denne bransjen lenger. Jeg er tøff og har stått i mye, men jeg vet med meg selv at å jobbe som feks. Psykolog med veldig psykisk syke mennesker ikke hadde vært noe for meg i lengden. Men jeg syns det er interessant. Jeg spør om tips til utdanninger og yrker hvor jeg kan ha en hverdag hvor jeg kan leve etter verdiene mine. Jeg er veldig bevisst på hva jeg vil og ikke, endelig. Men syns det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Anonymkode: 3afda...f41
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Usikker på om jeg har formulert meg veldig dårlig, eller om dere har rett i at jeg ikke passer til å hjelpe andre mennesker. Jeg er ekstremt god i kundebehandling og har jobbet som rådgiver i bank i mange år. Der har jeg snakket med alle mulige mennesker. Jeg elsker å snakke med andre og får god tilbakemelding. Problemet er at jeg interesserer meg ikke for finans og ønsker ikke å være i denne bransjen lenger. Jeg er tøff og har stått i mye, men jeg vet med meg selv at å jobbe som feks. Psykolog med veldig psykisk syke mennesker ikke hadde vært noe for meg i lengden. Men jeg syns det er interessant. Jeg spør om tips til utdanninger og yrker hvor jeg kan ha en hverdag hvor jeg kan leve etter verdiene mine. Jeg er veldig bevisst på hva jeg vil og ikke, endelig. Men syns det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Anonymkode: 3afda...f41 Fysioterapeut høres jo ut til å være en perfekt jobb for deg. Du hjelper mange mennesker til bedre livskvalitet hver dag, samtidig som du kan unngå de mest psykisk belastende situasjonene. Anonymkode: 02db7...e3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå