Gå til innhold

Mistanke om MA, blodprøver eller UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er enten 7+1, eller 6+2 nå

var på TUL forrige uke. De satte meg da en uke tilbake, selvom jeg er ganske sikker på når eggløsning var, da vi har prøvd en stund. 

De siste dagene har jeg mistet symptomene, som kvalmen og sprenging i brystene. Eneste jeg har nå, er kort lunte :/. 

ringer legen i morgen. Er redd for en MA

kommer de kun til å ta blodprøver da? Eller sender de meg på ny TUL? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke avvente en uke, og så tar du en privat ultralyd om aborten ikke har startet?

Anonymkode: 00bce...ab6

Skrevet

Off, har vært gjennom det selv. Blodprøve kan si noe men behøver ikke si noe riktig. Kan stige selv om MA, men kan også vise utflating og da vet du svaret. Eneste du kan gjøre er å vente. Om en uke vil svaret være sikkert. Belag deg på MA, så blir du ikke så skuffet. Det var resultatet her etter samme situasjon som du er i nå. Ble gravid med et fungerende noen mnd senere.

Anonymkode: 1fee7...99b

Skrevet
Prøvermammaen skrev (25 minutter siden):

Er enten 7+1, eller 6+2 nå

var på TUL forrige uke. De satte meg da en uke tilbake, selvom jeg er ganske sikker på når eggløsning var, da vi har prøvd en stund. 

De siste dagene har jeg mistet symptomene, som kvalmen og sprenging i brystene. Eneste jeg har nå, er kort lunte :/. 

ringer legen i morgen. Er redd for en MA

kommer de kun til å ta blodprøver da? Eller sender de meg på ny TUL? 

Det vil bli veldig tungt for deg om du skal bekymre deg såpass at du drar til legen annenhver uke… selv om jeg forstår bekymringen. Vent noen uker til og dra på en ny ultralyd om du har råd til det. 
jeg hadde en Ma som ble oppdaget i uke 14 så du har desverre mange uker foran deg med mulige bekymringer, så anbefaler å legge inn litt intervaller mellom ultralydene hvis ikke blir det veldig dyrt. 

masse masse lykke til

Anonymkode: d8e82...fcf

Skrevet

Det er UL som blir det riktige. Du er såpass langt på vei nå at blodprøvetall kan bli vanskelig å tolke. Og spesielt lurt med UL når du allerede har vært på en, for da er det lett å måle differansen på embryoets størrelse nå vs. da.

Ring legen i morgen ja og hør om du kan få en henvisning. Hvis ikke så dra privat. Men sørg for at timen du får da er minst 1 uke etter at du var på TUL sist.

Masse lykke til! :klem:

Skrevet
Amatariel skrev (1 time siden):

Det er UL som blir det riktige. Du er såpass langt på vei nå at blodprøvetall kan bli vanskelig å tolke. Og spesielt lurt med UL når du allerede har vært på en, for da er det lett å måle differansen på embryoets størrelse nå vs. da.

Ring legen i morgen ja og hør om du kan få en henvisning. Hvis ikke så dra privat. Men sørg for at timen du får da er minst 1 uke etter at du var på TUL sist.

Masse lykke til! :klem:

Dette er ikke ment frekt på noen måte. Jeg er oppriktig nysgjerrig. Dekker norsk helsevesen gratis ultralyd for kvinner som er bekymret for MA? Hvor ofte skal det i såfall dekkes? Symptomer kommer og går. Hva hvis alt viser seg å være bra, men om en uke så er det noe annet som bekymrer? Får en da en ny ultralyd?

grunnen til at jeg spør er at siden jeg nettopp har opplevd en sen ma. Etter en fin TUL i uke 9, så lurer jeg oppriktig på hva tilbudet er til bekymrede kvinner. 
på sykehuset nå nettopp så fikk jeg beskjed om at jeg ved et nytt svangerskap hadde rett på TUL i uke 12-14 siden jeg er over 35. Og ellers hvis jeg var bekymret så kunne jeg betale for en Ul selv på tidligere tidspunkt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er ikke ment frekt på noen måte. Jeg er oppriktig nysgjerrig. Dekker norsk helsevesen gratis ultralyd for kvinner som er bekymret for MA? Hvor ofte skal det i såfall dekkes? Symptomer kommer og går. Hva hvis alt viser seg å være bra, men om en uke så er det noe annet som bekymrer? Får en da en ny ultralyd?

grunnen til at jeg spør er at siden jeg nettopp har opplevd en sen ma. Etter en fin TUL i uke 9, så lurer jeg oppriktig på hva tilbudet er til bekymrede kvinner. 
på sykehuset nå nettopp så fikk jeg beskjed om at jeg ved et nytt svangerskap hadde rett på TUL i uke 12-14 siden jeg er over 35. Og ellers hvis jeg var bekymret så kunne jeg betale for en Ul selv på tidligere tidspunkt. 

Jeg har inntrykket av at tilbudet varierer veldig fra sted til sted og lege til lege. Derfor jeg skrev spør legen først, hvis ikke gå privat. 

Er så mye som spiller inn. Tidligere erfaringer. Hvordan legen tolker bekymringen (om den går på psyken løs), hvordan tidligere TUL forløp seg, evnt blødning osv. 

Hovedregelen er at man ikke får dekket TUL "bare" hvis man er bekymret for MA, men alt over spiller også inn i en vurdering. 

Hvis du har opplevd en sen MA før (det gjorde jeg også), så stilte ikke legen min mange spørsmål i neste svangerskap. Jeg fikk dekket TUL både i uke 9 og 13 da. 

Skrevet

Takk for svar ❤️ jeg bare hører med legen, så får vi ta det derifra. Fikk jo tidlig UL pga har mistet tidligere.. så er nok derfor også ekstra bekymret. Skulle så gjerne bare klart å legge tankene på hylla, og latt tiden fly forbi. Lettere sagt enn gjort desverre. 

2 år siden denne uken, at jeg måtte ta abortpiller for å få ut det døde fosteret i magen, som stoppet å utvikle seg i uke 6. så kanskje underbevisstheten og psyken også spiller meg et puss.. 

Skrevet
Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg har inntrykket av at tilbudet varierer veldig fra sted til sted og lege til lege. Derfor jeg skrev spør legen først, hvis ikke gå privat. 

Er så mye som spiller inn. Tidligere erfaringer. Hvordan legen tolker bekymringen (om den går på psyken løs), hvordan tidligere TUL forløp seg, evnt blødning osv. 

Hovedregelen er at man ikke får dekket TUL "bare" hvis man er bekymret for MA, men alt over spiller også inn i en vurdering. 

Hvis du har opplevd en sen MA før (det gjorde jeg også), så stilte ikke legen min mange spørsmål i neste svangerskap. Jeg fikk dekket TUL både i uke 9 og 13 da. 

Takk for svar. Jeg og ville tenkt at to tidlige ultralyder da ville vært logisk oppfølging ved neste svangerskap. Men ekstra utover det vil jeg kanskje ikke tro at man får dekket?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Jeg og ville tenkt at to tidlige ultralyder da ville vært logisk oppfølging ved neste svangerskap. Men ekstra utover det vil jeg kanskje ikke tro at man får dekket?

Nei man trenger sjeldent mer. Jeg har mistet flere ganger, og da fått dekket UL i uke 9 og 13, og så kommer jo OUL rundt uke 19. Disse tre har vært nok for å kunne holde seg fattet gjennom svangerskapet. 

Skrevet

Har du to sa/ma etter hverandre får du ekstra oppfølging i det tredje svangerskapet pga habituell abort. (Jeg har hatt fire sa, hvorav en var en BO som jeg måtte legges inn for å få avsluttet, og en sa som var inkomplett og også resulterte i innleggelse etter tre uker med blødninger. Har tre friske barn nå, som kom naturlig)

Skrevet
Summeer skrev (36 minutter siden):

Har du to sa/ma etter hverandre får du ekstra oppfølging i det tredje svangerskapet pga habituell abort. (Jeg har hatt fire sa, hvorav en var en BO som jeg måtte legges inn for å få avsluttet, og en sa som var inkomplett og også resulterte i innleggelse etter tre uker med blødninger. Har tre friske barn nå, som kom naturlig)

Nei det er tre etter hverandre. Ikke to 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...