Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å varme opp en liten leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt panelovner og varmekabler av, har varmekabler i tre rom, bruker de lengre tid på å bli varme enn det panelovner bruker på å bli varme?

Hvor lenge før jeg skal benytte boligen bør jeg sette på varmen?

Leiligheten er mellom 50 og 60 kvm. Er en ende leilighet.

Anonymkode: 5370c...48e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhenger vel av hvor mye en tåler å fryse litt, og kan finne seg i å bruke tykk genser inne. Er det en tom leilighet det skal flyttes inn i ville jeg spart på varmen mens jeg bærer ting og blir varm av det.

Har en slektning som nettopp flyttet inn i en leilighet i den størrelsen, hadde stått tom og kald lenge. Tok vel en dag å få temperaturen opp i hva slektningen kunne kalle "komfortabel" temperatur, og da brukte vi en frittstående ovn og varmekabler.

Anonymkode: a4aba...940

Skrevet

Tror jeg brukte 2-3 dager på å få min gjennomvarm etter at jeg hadde vært borte en juleferie og skrudd ned alt til ca. 15 grader. Lufta ble selvsagt varm fortere, men det var "kjøl" i veggene. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Avhenger vel av hvor mye en tåler å fryse litt, og kan finne seg i å bruke tykk genser inne. Er det en tom leilighet det skal flyttes inn i ville jeg spart på varmen mens jeg bærer ting og blir varm av det.

Har en slektning som nettopp flyttet inn i en leilighet i den størrelsen, hadde stått tom og kald lenge. Tok vel en dag å få temperaturen opp i hva slektningen kunne kalle "komfortabel" temperatur, og da brukte vi en frittstående ovn og varmekabler.

Så det holder som regel med en dag og ikke et døgn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det holder som regel med en dag og ikke et døgn?

Jeg regner "en dag" som ett døgn...  Og det holdt i det tilfellet jeg refererer til, det er jo mange variabler som spiller inn.

Jeg ser for eksemplet over meg med å få temperaturen opp fra 15 grader.... som er det jeg står opp til hver morgen og er komfortabel med... XD  Min slektning er en frysepinn (evt bare normal) da, og måtte ha det en del varmere for å være komfortabel.

Skrevet

Det avhenger av hvor kaldt det er i leiligheten når du setter på varmen.

Jeg brukte et par timer på å få opp varmen til 22 grader etter å ha være borte hele juleferien uten varme på.

Anonymkode: 282cc...2e1

Skrevet

Hvor godt isolert er leiligheten? Er det leilighet under som er bebodd? Antall panelovner? Hvor mange watt er panelovnene? Er det vifte på ovn? Hvilken effekt på varmekabler? Er det pluss 10 grader ute eller -20? Vil du ha 18 eller 25 grader inne? Hvor lenge har varme stått av? Hva er temperaturen inne før varmen slås på?

Vil tippe ett sted mellom 5 timer og 3 døgn....

Anonymkode: f1de3...306

Skrevet

Alt er avhengig av hvor kraftige ovner du har. Varmekabler bruker en del mer tid fordi de først må varme opp gulvet, som deretter varmer opp rommet.

Jeg har varmepumpe i stua pluss panelovn på ene soverommet. Det bruker mye tid på å varme opp om varmen har vært skrudd helt av og det er veldig kaldt, men holder varmen godt når det alltid er på. Men jeg har også to vifteovner på 2kW og 3.3kW i boden som jeg kan hente frem for å "booste" varmen litt dersom det er veldig kaldt. Bare passer på å ikke koble begge til stikkontakter i samme rom. 

Anonymkode: 34353...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...