AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #1 Skrevet 16. januar 2022 Jeg har sett på Tressemester veien til dataingeniør drømmen. Men: og her kommer det store men. Jeg har ikke hatt Matte R1+R2 eller fysikk. Og fikk såvidt 2 i p matte på vgs. Denne linje ser jeg gir intensiv gjennomgang av R1+R2 + fysikk. Og har i tillegg flere mattefag lenger ut i linja. Er jeg helt på jordet hvis jeg innstiller meg på at hardt arbeid med faget kan gi resultater? jeg vet med meg selv at jeg vil pines. Spørsmålet er om jeg i det hele tatt kommer til å overleve altså ikke få stryk og falle ut. Er det veldig dumt å ta denne utfordringen? Noen som har gjort noe lignende ? Anonymkode: 6799a...939
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #3 Skrevet 16. januar 2022 Hvis du så vidt besto p-matte på vgs må du være innstilt på ekstremt mye jobbing med matte. Jeg ville begynt allerede nå hvis du skal klare å bestå R1+R2. Ikke vent til studiet begynner. Så begynner jobben med å bestå de fagene som er på selve utdanningen. Jeg hadde 4/5 i R1+R2 og slet med matten på studiet. Med så svake karakterer fra vgs burde du nesten begynne på ungdomsskolepensum og dekke inn de grunnleggende hullene du har. Da jeg gikk på vgs fantes det en del ressurser på youtube, blant annet rektor Thue. Finnes sikkert enda mer nå. Anonymkode: 8bdb3...410 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #4 Skrevet 16. januar 2022 Personlig synes jeg det høres dumt ut ja. Matten på dataingeniør er svært krevende. Hva er det du liker ved det studiet? Hadde heller valg å gå på programmering, krever mye mindre matte. Anonymkode: 87a32...5ca 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Skrevet 16. januar 2022 Hva er grunnen til at du har gjort det så dårlig i matte tidligere? Mitt inntrykk er at mange er så redd for det at de gir opp før de har prøvd. Med hard jobbing skal man klare å få inn tankegangen. Men det høres veldig tøft ut å starte på scratch for å kunne bli dataingeniør… Anonymkode: e3297...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 Dataingeniør har matte på lik linje med andre ingeniørlinjer. Selve fagene har nok større overvekt av diskret matematikk, lineær algebra, noe kalkulus om man også tar elektronikk. Ikke like mye eller krevende matte som f.eks elektroingeniør, men du har samme grunnfag (matte/kalkulus 1-3/4 + statistikk og sannsynlighet + lin.alg) Anonymkode: 55e66...d45
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #7 Skrevet 16. januar 2022 Du rekker å melde deg opp til T-matte som privatist nå i vår! Jeg tar T-matte nå for å forberede meg på drømmestudiet, etter at jeg gjorde det elendig i P-matte på vgs. Bruker Ask privatist (3500,- for masse videoer, quiz og tilgang på lærer online) og YouTube. Har også tidligere repetert litt fra ungdomsskolen med hjelp av Khan Academy. Hvis dette er drømmen, så går det! Anonymkode: 6e4a0...b15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #8 Skrevet 16. januar 2022 R1+R2 er ekstremt vanskelig om du bare fikk 2 i 2P-matematikken. Anonymkode: b71f6...82d 4
Gjest Nimbus2000 Skrevet 16. januar 2022 #9 Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Råd pls😥 Anonymkode: 6799a...939 Begynn å jobb med matten allerede til uka. De to triksene for å løse oppgaver og å begynne på lett nok nivå. Forstår du ikke kapittel 2 så gjør kapittel 1 på nytt. Forstår du ikke R1 så begynn med 1T.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #10 Skrevet 16. januar 2022 Jeg gikk tress i 2011. Det var intensivt og hardt men det gikk med god innsats. Go for it Anonymkode: ebe5d...6c1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #11 Skrevet 16. januar 2022 Har du vurdert å gå informatikk i stede? Jeg går it og informasjonssystemer på universitetet i Sørøst-Norge. Det er ikke så veldig vanskelig i forhold til matte. Det er en del ting man må forstå og sette seg inn i, men det går helt fint uten R2 på en måte. Anonymkode: 49866...d89
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #12 Skrevet 16. januar 2022 Typisk skremselspropaganda. Du vil klare alt, om du har arbeidsdisiplin. Høgskole/Uni kan man ikke ligge på latsiden som i ungdomsskolen og videregående. Man må og bør aktivt jobbe med pensumet. R1 og R2 er også kjent som pre-kalkulus. Ingeniørfag foruten bio ingeniør har matte 1 og matte 2 og evnt matte 3. Matte 1 går for kalkulus Matte 2 går for å hete lineær algebra Matte 3 er kalkulus igjen( mener jeg) Du må bare jobbe. Siden du hadde 2 i karakter på videregående så sier det meg at du ikke er vandt til å jobbe og studere. Men klarer du å stå på så vil ingeniør utdannelse gå helt fint. Det finnes fag skole som heter teknisk fagskole som ikke er så krevende som ingeniør, hvor matematikken og fysikk ikke er så vektlagt. Det kan jo være et alternativ. Anonymkode: a241d...b1c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 TS her. Oppdatering: Jeg har droppet "drømmen" da jeg må se den stygge realitet i øynene at jeg mest sannsynlig kommer til å falle ut før jeg har startet og det blir bare noen måneder av mitt liv kastet bort. Jeg har bestemt meg for noe annet som for det første har lavere snitt slik at jeg vet jeg faktisk kan komme inn (håper jeg), hvorav det krever matematikk R1 og thats it. Studiet har ellers nesten ikke noe matematikk, bare ett av fagene i alle tre år (ett for mye spør du meg.😆). Det ser mer realistisk ut og selve linja er minst like spennende. SÅ jeg gleder meg virkelig til en spennende reise. Tusen takk for alle svar. Anonymkode: de97a...d24 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 11.00): ... Er jeg helt på jordet hvis jeg innstiller meg på at hardt arbeid med faget kan gi resultater? jeg vet med meg selv at jeg vil pines. Spørsmålet er om jeg i det hele tatt kommer til å overleve altså ikke få stryk og falle ut. Er det veldig dumt å ta denne utfordringen? Noen som har gjort noe lignende ? Anonymkode: 6799a...939 Jeg har alltid vært god i matte, broren min var alltid dårlig. Plutselig bestemte han seg for at han ville bli ingeniør og kunne knapt å bruke pi eller pytagoras. Forkurs var KNALLHARDT (jeg har også tatt det en gang, men jeg skummet gjennom siden jeg kunne det meste fra før) men han jobbet og stod i det. Med MYE arbeid fikk han gode karakterer, veldig gode i mange fag og endte med A på bachelor. Vet ikke snitt, men han har jobbet og det har betalt seg. Så lenge du er klar over at du vil pines og er villig til det, så er det ingenting i veien for å klare dette. Matte til "vanlig ingeniør" er ikke såååå vanskelig. Du må ha ståkontroll på derivasjon og slikt ganske tidlig, men det er ikke umulig om du har viljen. Hvis broren min kunne gå fra det nivået han var på til å bli ingeniør, er det mulig for deg også, selv med et dårlig utgangspunkt. Om du IKKE bruker tid og lider deg gjennom matte er det bortkastet tid. Det kommer til å bli hardt, men jeg kan garantere at det blir hardt. Anonymkode: 49912...cea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå