LisbethBerg Skrevet 16. januar 2022 #1 Del Skrevet 16. januar 2022 Denne kronikken bør alle lese. En forelder som mistet sitt unge barn grunnet restriksjonene. Kronikkforfatter er lege, og vet bedre enn de fleste andre at sykehusene er smekkfulle hver eneste vinter. Nå er det på tide å våkne fra denne fryktbobla dere. Nå må vi ta hverdagen tilbake. Hvor mange liv som er blitt ødelagt av tiltakene er det ingen som teller. https://www.nrk.no/ytring/pandemiens-unge-ofre-1.15759772 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 16. januar 2022 #2 Del Skrevet 16. januar 2022 Tiltakene har skapt større skade enn sykdommen noensinne kunne gjort. Det er dypt tragisk. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 16. januar 2022 #3 Del Skrevet 16. januar 2022 Det er ikke så farlig med de unge vettu, så lenge gamlingene ikke dør av corona er alt tydeligvis greit. Bare se hvor mange her inne som gir faen i de unge. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 16. januar 2022 #4 Del Skrevet 16. januar 2022 Veldig, veldig treffende og bra skrevet. På tide å våkne opp fra dvalen. Tiltakene gjør mer skade enn nytte. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 16. januar 2022 #5 Del Skrevet 16. januar 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Powya6/fire-av-ti-coronapasienter-legges-inn-av-andre-aarsaker Hvis vi legger til denne også da, så blir dette snart bare komisk... De av dere som ikke husker det: Jeg var altså en av de reddeste i starten på pandemien, og holdt meg isolert de første månedene. Så det er lov og fullt mulig å endre mening etter hvert som fakta kommer på bordet! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovis Fenja Skrevet 16. januar 2022 #6 Del Skrevet 16. januar 2022 Ja, ferdig nå. Jeg har vært veldig forsiktig, men nå orker jeg ikke mer. Skal holde meg unna arrangementer og reiser, men det er det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 16. januar 2022 #7 Del Skrevet 16. januar 2022 Selvfølgelig er det fælt, og sånn var det før pandemien kom også for mange. Det er også unge som dør av viruset. Tenk hvordan det hadde vært uten tiltak. Når alle fikk det samtidig. Før man hadde vaksiner. Folk må få mer hjelp. Hvorfor skal det være så vanskelig å få hjelp i dette rike landet? At man har tiltak er ingen unnskyldning til å ikke hjelpe sårbare, og det er viktig å være åpen om alt man sliter med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 16. januar 2022 #8 Del Skrevet 16. januar 2022 Warrior skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det fælt, og sånn var det før pandemien kom også for mange. Det er også unge som dør av viruset. Tenk hvordan det hadde vært uten tiltak. Når alle fikk det samtidig. Før man hadde vaksiner. Folk må få mer hjelp. Hvorfor skal det være så vanskelig å få hjelp i dette rike landet? At man har tiltak er ingen unnskyldning til å ikke hjelpe sårbare, og det er viktig å være åpen om alt man sliter med. Det nytter jo ikke å være åpen om det - når man allikevel ikke får hjelp..jeg blir kvalm av sinne hver gang noen i media eller soMe sier «Si det høyt, du er ikke alene»..vel, det tar uhorvelig lang tid å få hjelp, det er milevis av køer. Og, når man først tør å be om hjelp, er situasjonen ofte prekær fordi man har båret på det så lenge - og da blir man dårligere og dårligere mens man venter på hjelp. Dette gjelder barn, unge og voksne. Det hele er en stor jævla vits. Jeg er fortsatt overrasket over at folk ikke ser sammenhengen mellom katastrofen vi har av et helsevesen - og nødvendigheten av tiltak. Vi MÅ ha tiltak når smittegraden er høy - fordi vi pokker ikke har kapasitet når det IKKE er pandemi heller. Sånn går det når profitt går foran helse, slik det har gjort i dette landet siden slutten av 90-tallet. (Unnskyld for at jeg virker sint i svaret mitt, det er absolutt ikke rettet mot deg..men jeg er så fortvilet og forbannet over alle menneskene i dette landet som står i en forferdelig situasjon uten å få hjelp). 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 16. januar 2022 #9 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) Vera skrev (20 minutter siden): Det nytter jo ikke å være åpen om det - når man allikevel ikke får hjelp..jeg blir kvalm av sinne hver gang noen i media eller soMe sier «Si det høyt, du er ikke alene»..vel, det tar uhorvelig lang tid å få hjelp, det er milevis av køer. Og, når man først tør å be om hjelp, er situasjonen ofte prekær fordi man har båret på det så lenge - og da blir man dårligere og dårligere mens man venter på hjelp. Dette gjelder barn, unge og voksne. Det hele er en stor jævla vits. Jeg er fortsatt overrasket over at folk ikke ser sammenhengen mellom katastrofen vi har av et helsevesen - og nødvendigheten av tiltak. Vi MÅ ha tiltak når smittegraden er høy - fordi vi pokker ikke har kapasitet når det IKKE er pandemi heller. Sånn går det når profitt går foran helse, slik det har gjort i dette landet siden slutten av 90-tallet. (Unnskyld for at jeg virker sint i svaret mitt, det er absolutt ikke rettet mot deg..men jeg er så fortvilet og forbannet over alle menneskene i dette landet som står i en forferdelig situasjon uten å få hjelp). Ja jeg blir forbannet jeg også over hvor lite hjelp det er å få for så mange i dette landet som skal være et av verdens rikeste. Sånn har det alltid vært så lenge jeg kan huske. Både før pandemien og nå under pandemien. Folk må få hjelp selv om det er en pandemi, men folk fikk ikke hjelp før pandemien en gang. Endret 16. januar 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 16. januar 2022 #10 Del Skrevet 16. januar 2022 Warrior skrev (2 timer siden): Selvfølgelig er det fælt, og sånn var det før pandemien kom også for mange. Det er også unge som dør av viruset. Tenk hvordan det hadde vært uten tiltak. Når alle fikk det samtidig. Før man hadde vaksiner. Folk må få mer hjelp. Hvorfor skal det være så vanskelig å få hjelp i dette rike landet? At man har tiltak er ingen unnskyldning til å ikke hjelpe sårbare, og det er viktig å være åpen om alt man sliter med. Du virker til å glemme at ikke bare koster tiltakene utenkelig mye penger og gjør at de som trenger hjelp til andre ting enn et, for de fleste, harmløst virus, så har hele denne fryktkampanjen gjort at de svake er blitt enda svakere. De som sliter psykisk blir ikke akkurat bedre av å bli fortalt dag ut og dag inn om smittetall, sykehustall og "Bruk munnbind", "Hold 1 meters avstand". Og for hva? For å unngå at eldre mennesker som har passert 85 år ikke skal dø? Det var nemlig dette som var mantraen i begynnelsen og til langt ut i pandemien. Vi skulle dra det forbaskade lasset sammen, gå de høye fjelltoppene og de dype dalene og jeg vet ikke hva av filosofisk vissvass, for å beskytte våre eldre og sårbare. Og oppi det hele ble unge mennesker glemt. Jeg forstår denne moren så uendelig godt. Og nå må dagens politikere forstå det og. Vi skal alle dø en eller annen gang, men sjansen for at det blir av Covid er faktisk forsvinnende liten for 99% av oss. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 16. januar 2022 #11 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) MorTil2 skrev (1 time siden): Du virker til å glemme at ikke bare koster tiltakene utenkelig mye penger og gjør at de som trenger hjelp til andre ting enn et, for de fleste, harmløst virus, så har hele denne fryktkampanjen gjort at de svake er blitt enda svakere. De som sliter psykisk blir ikke akkurat bedre av å bli fortalt dag ut og dag inn om smittetall, sykehustall og "Bruk munnbind", "Hold 1 meters avstand". Og for hva? For å unngå at eldre mennesker som har passert 85 år ikke skal dø? Det var nemlig dette som var mantraen i begynnelsen og til langt ut i pandemien. Vi skulle dra det forbaskade lasset sammen, gå de høye fjelltoppene og de dype dalene og jeg vet ikke hva av filosofisk vissvass, for å beskytte våre eldre og sårbare. Og oppi det hele ble unge mennesker glemt. Jeg forstår denne moren så uendelig godt. Og nå må dagens politikere forstå det og. Vi skal alle dø en eller annen gang, men sjansen for at det blir av Covid er faktisk forsvinnende liten for 99% av oss. Tiltakene har vært for å beskytte folk i risikogruppene også. Det er mange nordmenn i risikogruppene. Barn, unge, voksne og eldre. Og mest av alt for å unngå at alle blir syke på en gang, og mange innleggelser og overbelastet sykehus/helsevesen. Må også huske det går utover jobbene til folk også når mange er syke samtidig. Det er ikke og har ikke vært enkelt for noen denne pandemien. Det hadde ikke blitt enklere uten tiltak heller. Vi hadde fortsatt hørt om smittetall, sykehusinnleggelser, død og elendighet. Mange hadde fortsatt slitt med å få hjelp. Mange hadde fortsatt slitt psykisk. Det som er irriterende er at folk som trenger hjelp mest av alt, får ikke hjelp. Hvorfor skal det være sånn? Hvorfor skal sårbare slite og ikke få hjelp? Tiltak eller ikke. Alle fortjener hjelp. Selv om det er en pandemi. Selv med tiltak. Det er mange som blir glemt ja. Sånn har det alltid vært, men ingen skulle blitt glemt. Ingen. Likevel skjer det. Ja jeg føler så med folk som har mistet sine. Ingen fortjener å oppleve noe sånt. Ingen. Det er bare trist og fælt. Endret 16. januar 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 17. januar 2022 #12 Del Skrevet 17. januar 2022 Warrior skrev (18 timer siden): Tiltakene har vært for å beskytte folk i risikogruppene også. Det er mange nordmenn i risikogruppene. Barn, unge, voksne og eldre. Og mest av alt for å unngå at alle blir syke på en gang, og mange innleggelser og overbelastet sykehus/helsevesen. Må også huske det går utover jobbene til folk også når mange er syke samtidig. Det er ikke og har ikke vært enkelt for noen denne pandemien. Det hadde ikke blitt enklere uten tiltak heller. Vi hadde fortsatt hørt om smittetall, sykehusinnleggelser, død og elendighet. Mange hadde fortsatt slitt med å få hjelp. Mange hadde fortsatt slitt psykisk. Det som er irriterende er at folk som trenger hjelp mest av alt, får ikke hjelp. Hvorfor skal det være sånn? Hvorfor skal sårbare slite og ikke få hjelp? Tiltak eller ikke. Alle fortjener hjelp. Selv om det er en pandemi. Selv med tiltak. Det er mange som blir glemt ja. Sånn har det alltid vært, men ingen skulle blitt glemt. Ingen. Likevel skjer det. Ja jeg føler så med folk som har mistet sine. Ingen fortjener å oppleve noe sånt. Ingen. Det er bare trist og fælt. Men de som nå blir glemt ble også glemt før og. De med spiseforstyrrelser, rusmisbrukerne, kvinner med smertefull benskjørhet, barn med behov for spesiell oppfølgning i barnehage og skole osv. Fordi vi har overfokusert på pandemi, så har disse kommet enda lengre bak i rekken. Derfor må fokuset nå endres. Vi må bevege oss vekk i fra pandemi begrepet. De skremmer folk. Det er et virus, og de fleste takler det fint. Vask hender, hold deg hjemme når du er syk, ha god hostehygiene. Media må slutte å gi oss daglige oppdateringer og overskrifter. Det har ingen nytteverdi. Politikerne må bli mer positive i sin ordbruk. Det er mindre smittsomt, vi er mer beskyttet, vi kan leve mer som normalt. Og så må pengene brukes på de som har stått i kø og ventet både før, under og nå etterhvert etter at dette viruset tok helt overhånd. For det hjelper ikke å snakke om trist og fælt, og så i samme slengen krever at tiltak som nå ikke har noen særlig nytteverdi opprettholdes. Man må faktisk velge hva pengene skal brukes på. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 17. januar 2022 #13 Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) On 1/16/2022 at 1:17 PM, Teatrica said: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Powya6/fire-av-ti-coronapasienter-legges-inn-av-andre-aarsaker Hvis vi legger til denne også da, så blir dette snart bare komisk... De av dere som ikke husker det: Jeg var altså en av de reddeste i starten på pandemien, og holdt meg isolert de første månedene. Så det er lov og fullt mulig å endre mening etter hvert som fakta kommer på bordet! Ja, det er fort gjort å se seg blind på målet, og glemme resten av verden. Men vi har alle fått god hjelp av pressen, som beskrevet av Extrabladet, lurer på om Norsk presse er like oppegående. I NÆSTEN to år har vi – pressen og befolkningen – været nærmest hypnotisk optagede af myndighedernes daglige coronatal. VI HAR STIRRET på tal-pendulets svingninger, når det gjaldt smittede, indlagte og døde med corona. Og vi har fået betydningen af pendulets mindste bevægelser udlagt af eksperter, politikere og myndigheder, som konstant har advaret os om det slumrende corona-monster under vores senge. Et monster, der bare venter på, at vi falder i søvn, så det kan slå til i nattens mulm og mørke. DET KONSTANTE mentale alarmberedskab har slidt enormt på os alle sammen. Derfor må vi – pressen – også gøre status over vores egen indsats. Og vi har fejlet. EDIT: Link til Extrabladet/leder: https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/vi-fejlede/9072013 PS: det å ta til seg ny informasjon, og la det endre ens mening, det er en øvelse det står respekt av! Endret 17. januar 2022 av Tiuren 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 17. januar 2022 #14 Del Skrevet 17. januar 2022 Tiuren skrev (43 minutter siden): PS: det å ta til seg ny informasjon, og la det endre ens mening, det er en øvelse det står respekt av! Tusen takk 🥰 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 17. januar 2022 #15 Del Skrevet 17. januar 2022 Teatrica skrev (På 16.1.2022 den 13.17): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Powya6/fire-av-ti-coronapasienter-legges-inn-av-andre-aarsaker Hvis vi legger til denne også da, så blir dette snart bare komisk... De av dere som ikke husker det: Jeg var altså en av de reddeste i starten på pandemien, og holdt meg isolert de første månedene. Så det er lov og fullt mulig å endre mening etter hvert som fakta kommer på bordet! Men hvorfor var du så redd, om jeg kan få spørre om det 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 17. januar 2022 #16 Del Skrevet 17. januar 2022 Justlooking skrev (29 minutter siden): Men hvorfor var du så redd, om jeg kan få spørre om det 😊 Det var nok usikkerheten omkring det nye viruset, med tanke på hvor farlig det kunne være, mangel på immunforsvar mot det og medienes hysteri og krisemaksimering. Det virket som om nesten alle skulle bli skikkelig syke og kanskje dø av dette nye "svartedauden" at det rett og slett ble for skummelt. Jeg lar meg også farge av en datter med alvorlig helse/dødsangst - så det var nok ikke min redsel alene som utløste dette - men summen av alt gjorde at det føltes veldig skummelt noen måneder før vi visste mer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jhaawk Skrevet 17. januar 2022 #17 Del Skrevet 17. januar 2022 Teatrica skrev (1 minutt siden): Det var nok usikkerheten omkring det nye viruset, med tanke på hvor farlig det kunne være, mangel på immunforsvar mot det og medienes hysteri og krisemaksimering. Det virket som om nesten alle skulle bli skikkelig syke og kanskje dø av dette nye "svartedauden" at det rett og slett ble for skummelt. Jeg lar meg også farge av en datter med alvorlig helse/dødsangst - så det var nok ikke min redsel alene som utløste dette - men summen av alt gjorde at det føltes veldig skummelt noen måneder før vi visste mer. Det høres ut som at du er på et mye bedre sted enn du var tidligere. Har merket meg at det er mange her inne som har eller er i ferd med å skifte syn på hele pandemi-håndteringen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 17. januar 2022 #18 Del Skrevet 17. januar 2022 Warrior skrev (På 16.1.2022 den 14.14): Ja jeg blir forbannet jeg også over hvor lite hjelp det er å få for så mange i dette landet som skal være et av verdens rikeste. Sånn har det alltid vært så lenge jeg kan huske. Både før pandemien og nå under pandemien. Folk må få hjelp selv om det er en pandemi, men folk fikk ikke hjelp før pandemien en gang. Det er så trist Jeg hører på mine eldre kollegaer, og foreldregenerasjon at kapasiteten og omsorgen var på et helt annet nivå før 90-tallet og alle reformene - da ble alt lagt om til profitt og effektivitetsprinsipp. Dette gjelder ikke bare psykiatri - men helse, skole..alt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zooey Skrevet 17. januar 2022 #19 Del Skrevet 17. januar 2022 Det er ikke bare tiltakene, men tiltak uten noen form for støtte. Mental helse er så enormt nedprioritert i Norge. Det gjør meg så forbanna. Vi trenger en mental helse revolusjon her til lands, for det systemet vi har nå, det fungerer ikke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 17. januar 2022 #20 Del Skrevet 17. januar 2022 Teatrica skrev (12 minutter siden): Det var nok usikkerheten omkring det nye viruset, med tanke på hvor farlig det kunne være, mangel på immunforsvar mot det og medienes hysteri og krisemaksimering. Det virket som om nesten alle skulle bli skikkelig syke og kanskje dø av dette nye "svartedauden" at det rett og slett ble for skummelt. Jeg lar meg også farge av en datter med alvorlig helse/dødsangst - så det var nok ikke min redsel alene som utløste dette - men summen av alt gjorde at det føltes veldig skummelt noen måneder før vi visste mer. God redegjørelse, takk 😊 Selv ble jeg heldigvis aldri redd for husket så godt samme opphaussingen av svineinfluensaen, og at det i ettertid ble beskrevet som en stor skandale av helsemyndighetene. Uten den ville jeg antagelig blitt redd i starten selv 😊 Bra du innså realitetene, det er fortsatt mange som er veldig redde og det trist. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg