Gå til innhold

Jeg er lav og ikke flink i jobben, har en smart høy yngre kollega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av 30åra, 1,62 lav og ansatt i det private innenfor finans, har over 10 års fartstid i bransjen og har en god jobb med god lønn. Allikevel mestrer jeg ikke mine oppgaver, jeg gjør feil hele tiden, fordi jeg ikke er så flink av natur. Jeg har en yngre kollega som er dødsflink i jobben sin, vi har samme stillings type. Han leverer raskt, tallene stemmer på den siste øren, og har bare jobbet i 2 år. Det er ikke noen enkel situasjon for meg, fordi han lærer opp meg i faget, når det egentlig er jeg som har erfaring og han er i første jobben. Han er også høy, minst 1,85 og nyter stor respekt blant øvrige kollegaer og sjefen, mens jeg bare blir sett på som en flopp. En gang da jeg var for sent ute til møte, spurte regnskapssjefen de andre i rommet (akkurat da jeg kom inn) om jeg edru, fx. Møter andre kollegaer har med meg blir bare utsatt. Det har vært slik i alle firmaer jeg har vært i, at alle tenker at jeg er lav og ikke noe flink, og så møter i tillegg en yngre kollega som er flinkere enn meg, og i tillegg høy og flott.... det er ikke noe enkelt...

Anonymkode: b6684...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han får ikke respekt fordi han er høy, og du blir ikke sett på som en flopp fordi du er lav. Han får respekt fordi han er flink, og du er en flopp fordi du ikke er flink. Det at du er lav i tillegg er en annen sak. 

Anonymkode: 7d659...107

• Liker 27
Skrevet

Uff da. :( Jeg forstår godt hvordan du føler det. Ikke fordi jeg er enig med deg at dette er rekke faktorer. For det er det ikke. Men jeg er enig med deg fordi jeg har hatt tilsvarende komplekser som blir så store og betydelige i vårt hode, at det tar over oss som person. 

Jeg vil anbefale at du begynner å bli aktiv og iverksette tiltak som du vet forbedrer ditt selvbilde. Innse at disse faktorene du nevner faktisk er like tullete som de høres ut til når du sier dem høyt (eller skriver det). Og kanskje få henvisning til en psykolog av din fastlege, ikke fordi det er noe galt med deg men for at du skal bli en mentalt sterkere person. Det hjalp meg helt enorm og jeg fikk et helt annet liv etter disse tiltak. Det jeg nevner nå er 30+ med selvkritikk, dårlig selvbilde og ingen livsglede på grunn av slike tanker som du nevner her. Dette er virkelig noen ikke-saker og jeg håper at du vil innse det veldig snart for din egen del. 

Anonymkode: 236ea...a55

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff da. :( Jeg forstår godt hvordan du føler det. Ikke fordi jeg er enig med deg at dette er rekke faktorer. For det er det ikke. Men jeg er enig med deg fordi jeg har hatt tilsvarende komplekser som blir så store og betydelige i vårt hode, at det tar over oss som person. 

Jeg vil anbefale at du begynner å bli aktiv og iverksette tiltak som du vet forbedrer ditt selvbilde. Innse at disse faktorene du nevner faktisk er like tullete som de høres ut til når du sier dem høyt (eller skriver det). Og kanskje få henvisning til en psykolog av din fastlege, ikke fordi det er noe galt med deg men for at du skal bli en mentalt sterkere person. Det hjalp meg helt enorm og jeg fikk et helt annet liv etter disse tiltak. Det jeg nevner nå er 30+ med selvkritikk, dårlig selvbilde og ingen livsglede på grunn av slike tanker som du nevner her. Dette er virkelig noen ikke-saker og jeg håper at du vil innse det veldig snart for din egen del. 

Reelle* faktorer. 

Skrevet

Min far er 170, og har hatt lederstillinger hele sitt liv. Det er da ingen sammenheng mellom høyde og kunnskapsnivå/ ferdighetsnivå. 

Lave folk er ikke et problem. Lave folk som er fulle av selvmedlidenhet er en helt annen sak. 

Anonymkode: 96c5b...f25

• Liker 6
Skrevet

TS, er du mann eller dame? Det kom ikke frem i HI.

Anonymkode: e1133...c8c

• Liker 1
Skrevet

Hva i all verden har høyde med saken å gjøre!?

Anonymkode: d03f1...db8

• Liker 2
Skrevet

Høres litt ut som du fantaserer fritt fra diverse filmer. Synd om du faktisk har det sånn. Du bør kanskje vurdere nytt yrke om du faktisk ikke mestrer dette du har nå?? 

Anonymkode: 971d1...c57

Skrevet

Det er normalt at damer er ca. 162 høye.

• Liker 1
Skrevet

Høyden er ikke en faktor som har noe å si her. Egne ferdigheter utvikles ikke i takt med at man vokser, og man kan fint være flink som lav, og lat som høy.

Anonymkode: 2cd57...6d3

Skrevet

Har du en kølle mellom beina så er du litt lav ja. Du kan trøste deg med at du ihvertfall er 1 cm over definisjon kortvoksthet (dverg) i Norge. Som er 161 cm for menn og 150 cm for kvinner. 

Anonymkode: 5d542...e83

Skrevet

Jeg tenker at gjør man mye feil og egentlig burde kunne unngå disse feilene så har man feil fokus. Da fokuserer du ikke godt nok på oppgaven din. Hvis du tror han får heder og ære pga høyde, utseende osv har du definitivt feil fokus. Han får det fordi han er god og gjør jobben grundig. 

Så da får du legge hele greia med høy lav fokus på hylla og heller finne ut hvordan du skal gjøre jobben din bedre. Antar å tro uten selv å være flink med tall. At feil tall har liten verdi i en økonomisk verden der, tallene må stemme. Og arbeidet må gjøres om igjen. Så hva med å fokuserer på å få tallene riktig før du leverer fra deg arbeidet? 

Anonymkode: 9f287...6b2

Skrevet

Høyde korrelerer ikke med dyktighet. 

• Liker 1
Skrevet

Høyden har jo ikke noe med saken å gjøre, når du selv skriver at du ikke mestrer jobben din, mens han gjør det. Der ligger forskjellen.

Anonymkode: 4c0f6...4af

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS, er du mann eller dame? Det kom ikke frem i HI.

Jeg er mann, og sikkert blant den laveste promillen av menn i samfunnet, og det kommer jeg aldri ut av. Jeg har det mye værre enn høye og normalt høye menn kan forestille seg, vi lave menn blir oversett i arbeidslivet, i det sosiale ellers, sjekkemarkedet, you name it. Jeg tar hver dag en lang jobbetur ute, uansett værforhold, for å få ut mine frustrasjoner, ellers var jeg sikekrt gått helt i dass. 

Jeg har før beskyldt min unge, høye dyktige kollega for å være sint og irritert på meg overfor sjefen, sjefen tok tak i det, men ingen andre hadde oppfattet min kolelga som aggresiv, så jeg endte med å æte det i meg igjen. Det har allikevel forsuret miljøet for meg og samarbeidet mitt med ham, og nå prøver han å unngå meg så godt det lar seg gjøre, og det gjør at jeg havner helt utenfor i teamet vårt. Jeg kan ikke akkurat sladre til sjefen enda en gang. Jeg bestå i et arbeidsgruppe møte at han ikke hadde involvert meg nok i åreregnskapet, men ingen andre backet meg opp da han sa tilbake at jeg hadde bedt om å få gjøre det selv også, men bare ikke fikk det til. Min unge kollega rettet alle tabbene mine, og satte hele avdelingen i cc. for at alle skulle se hvor mye jeg hadde gjort feil.

Anonymkode: b6684...23f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mann i slutten av 30-åra, og sikkert blant den laveste promillen av menn i samfunnet, og det kommer jeg aldri ut av. Jeg har det mye værre enn høye og normalt høye menn kan forestille seg, jeg er blitt mobbet for det hele livet, blitt oversett overalt, i det sosiale ellers, sjekkemarkedet, you name it. Jeg tar hver dag en lang jobbetur ute, uansett værforhold, for å få ut mine frustrasjoner, ellers var jeg sikkert gått helt i dass. 

Jeg har en yngre kollega i midten av 20-åra som jobber med det samme som jeg gjør, er spesialisert yrke innenfor finansbransjen, han er råflink, intelligent og ham som de andre avdelinger spør til råds isteden for meg, selv om jeg egentlig burde være senioren i denne jobben. Jeg har begynt etter ham, for ca 6mnd siden, jeg vet at sjefen min er skuffet over starten min, men han er veldig tålmodig osv… men han er uke fornøyd for å si det sånn, alle andre i selskapet tenker også det samme om meg, at jeg er lav og ikke er flink og at de bærer over med meg og hjelper meg…..

en gang da jeg ble lært opp av min unge kollega der han var ganske streng mot meg, men ikke sint, jeg overdrev overfor sjefen og sa at han var blitt veldig sint, men fikk ikke støtte fra andre i firmaet… allikevel ble min unge kollega bedt om å si unnskyld til meg, deretter ble det glemt, men det har allikevel forsuret samarbeidet med ham enda mere, jeg vet at han tenker at jeg bare er et barn med mine 1,63cm er det også grunnlag for det.

det som skjedde etter den episoden vær ifjor var at han nå unngår meg så godt det lar seg gjøre, og det gjør at jeg havner helt utenfor i teamet vårt. Jeg kan ikke akkurat sladre til sjefen enda en gang. Jeg bestå i et arbeidsgruppe møte at han ikke hadde involvert meg nok i årsregnskapet, men ingen andre backet meg opp da han sa tilbake at jeg hadde bedt om å få gjøre det selv også, men bare ikke fikk det til. Min unge kollega rettet alle tabbene mine, og satte hele avdelingen i cc. for at alle skulle se hvor mye jeg hadde gjort feil.

på damefronten går det også supert for min unge kollega, han har ei flott, relativt høy, søt dame. De er offisielle på Facebook, og ser bare magiske ut sammen, hun er fortsatt student, men de lever allikevel det perfekte liv, med roadtrips, skiturer, trening, sushi laging mv… jeg fikk dame fra Filippinene for et par år siden som jeg lever sammen med idag, men blir sett litt ned på for det også. Jeg har aldri datet en norsk dame en eneste gang i hele mitt liv. Det er heller ikke så rart med min høyde…..

jeg tjener naturligvis mere enn min unge kollega fordi jeg har lang ansiennitet, men det er ikke akkurat noe som gjør det enklere da at jeg ikke får til å komme inn i jobben og alle ser på meg som totalt mislykket, selv sjefen har uttrykket misnøye med situasjonen, men formulerer seg alltid veldig diplomatisk….. men uansett hvor mye jeg tjener så kommer jeg aldri ut av å være så lav, og ikke være flink….

Anonymkode: 56959...788

Skrevet

Fikk du ikke nok svar sist? 

Anonymkode: 0c8dd...6f9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk du ikke nok svar sist? 

Anonymkode: 0c8dd...6f9

Jeg fikk ikke fortalt hele historien min sist….

Anonymkode: 56959...788

Skrevet

Sist gang var du 162. Nå har du vokst til 163 cm. Du får se positivt på det!

Anonymkode: 7dc3e...782

• Liker 5
Skrevet

Det at du er totalt opphengt i høyde, bitter og sjalu er jo det folk tar avstand fra. 

Anonymkode: 1f6c9...7cc

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...