Gå til innhold

Er det vanskelig å få fast jobb som grunnskolelærer i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sammenlignet med andre byer som Bergen og Trondheim? 1-7

Anonymkode: 7867c...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare på spørsmålet ditt direkte, men jeg kjenner noen som er lektor (med PPU, så ikke 1-7), som ikke har klart å få seg jobb i Oslo-området i det hele tatt, heller ikke vikarjobb. Hen har to undervisningsfag, et av dem er et av de «tre store» (norsk/engelsk/matematikk). Jeg ble egentlig ganske sjokkert da jeg hørte det… Trodde det var lærermangel med pandemi og alt, men hen får ikke engang vikartimer. 

Anonymkode: 23826...cb5

Skrevet (endret)

Det kommer nok litt an på fagkombinasjonene man har. Det er i utgangspunktet lærermangel, og skolen jeg jobber på er det stort ønske om kvalifiserte lærere, så det burde ikke vært et problem å få seg jobb. Jeg fikk meg fast jobb som kontaktlærer nå i høst.

Det vil nok være vanskeligere å få seg fast jobb hvis man har veldig smale fagkombinasjoner. Selv har jeg grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (bachelor) + bachelor/master i språk, og fikk meg fast jobb før jeg hadde gjort ferdig grunnskolelærerutdanningen (gjorde meg ferdig i dag, faktisk). Jeg er ansatt som lektor med opprykk. MEN, jeg kan jo undervise i alle fag (og alle trinn, fordi jeg har grad utover grunnskolelærerutdanningen), og jeg har etterutdanning, og det gjør meg attraktiv.

Så, det kommer an på hva du har av fag og hva slags kompetanse du har. Jeg gikk den gamle allmennlærerutdanningen først, så jeg har i tillegg flere fag enn de nåværende som går grunnskolelærerutdanning, og det er også en fordel.

Spørsmålet er da: hva slags fag har du, og hvilke trinn sikter du deg inn mot? :)

Endret av SPOCA
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...