Gå til innhold

Kan niåring passe femåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan niåringen og femåringen våre hjemme alene hvis jeg drar på butikken feks. eller er det for tidlig? 

Anonymkode: aba69...5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg ikke tatt sjansen på, nei. Hva om noe skulle skje? Ansvaret er altfor stort for niåringen. 

Anonymkode: 68c35...2ec

• Liker 3
Skrevet

Det kan gå bra det, men jeg husker selv hvor engstelig jeg ble av å være barnevakt for søsken i den alderen. Det er mye ansvar.

Anonymkode: 002a9...f1e

Skrevet

Ja, det hadde jeg lett gjort med barn som har lyst til det selv og jeg anser som relativt forutsigbare.

• Liker 6
Skrevet

Datteren vår begynte å være alene hjemme mens vi var ti minutter i butikken høsten i 1.klasse, da var hun 5,5 år. Hun ville det selv, og det gikk alltid fint.

Vil si det kommer helt an på. Hvis femåringen henger i taklampe 24/7 vil jeg si nei. Hvis femåringen kunne ivaretatt seg selv i ti minutter er svaret ja, og dynamikken dem imellom så klart.

• Liker 8
Skrevet

Ja, det synes jeg. Mange 5åringer går på skolen. De kan fint være alene hjemme den korte tiden det tar å dra i butikken 

• Liker 6
Skrevet

Her er det mange ting som spiller inn. Hvor moden er niåringen, hvet han/ hun hva en skal gjøre om noe skjer? Forholdet dem imellom, er de rolige og gode venner eller hender det de krangler så busta fyker? 
Hvor langt unna er butikken, og hvor lenge tenker du å være borte?

Anonymkode: def99...e27

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor lenge skal du være borte, hvordan bor dere i forhold til naboer og sikkerhetsutstyr i boligen - osv? Hvordan er 5-åringen?

Hvis 5-åringen hadde vært litt eldre hadde dette vært enklere å si ja til. 

Skrevet

Klart de kan. Finn fram noe snacks og en film, lad ipader osv så sitter de der til du kommer. Du har brødskiver på benken, skjær de opp på forhånd om du må, så kan de spise hvis de er sultne. 

Anonymkode: 21e3a...83b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Klart de kan. Finn fram noe snacks og en film, lad ipader osv så sitter de der til du kommer. Du har brødskiver på benken, skjær de opp på forhånd om du må, så kan de spise hvis de er sultne. 

Hvor lang tid bruker du på butikken da ? 😂

• Liker 6
Skrevet

Vi lar en sjelden gang våre på 10 og 6 være alene kortere stunder, og de går også sammen til skolen. Skal vi være borte mer enn en halv time allierer vi oss med naboen så de kan gå dit om det skulle være noe. Lengste vi har vært borte er 2 timer (for å ta koronatest mens de var i isolasjon). 10-åringen er rolig og fornuftig (han får selvfølgelig være alene lengre enn 2 timer).

Anonymkode: 9a989...d34

Skrevet

Min eldste er 6 og han kunne fint være alene i fjor mens jeg handlet. Han har sånn armklokke og kan ringe ved behov 

Anonymkode: e0a8d...95b

Skrevet

Spørs helt på modenheten. Mine kan ikke det fordi de krangler, ellers hadde det gått helt fint. 

Anonymkode: a7c57...636

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørs helt på modenheten. Mine kan ikke det fordi de krangler, ellers hadde det gått helt fint. 

Anonymkode: a7c57...636

Gjør det noe at de krangler? 

Anonymkode: c3cee...c0d

Skrevet

Det kommer an på ungene, hvor langt det er til butikken osv. Føler du det trygg, er det fullt mulig å prøve. 

Anonymkode: 7371b...8ce

Skrevet

Min eldste passet minste på 5 da han var 9, men det var snakk om kanskje 15 min mens jeg dro på butikken (tar 2-3 minutt å kjøre dit). Eldste gutten er veldig fornuftig og ansvarlig. 

Anonymkode: 2bba1...1c6

Skrevet
Kaneel skrev (47 minutter siden):

Hvor lang tid bruker du på butikken da ? 😂

Trenger ikke å bruke så lang tid, men en 45-60 min klarer de å være alene. Er bare å legge til rette for at de sitter i sofaen og koser seg. 

Skrevet

Jeg stoler på niåringen, men hadde ikke latt han være hjemme alene med femåringen som er en liten luring. Jeg går i søpla når de to er inne alene, men ikke noe mer. Niåringen har lyst å hente femåringen i barnehagen og det vil jeg ikke fordi femåringen er en uforutsigbar liten kropp og et for stort ansvar å ha for niåringen 😂

Anonymkode: dd987...8ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan niåringen og femåringen våre hjemme alene hvis jeg drar på butikken feks. eller er det for tidlig? 

Anonymkode: aba69...5ec

Nei

Anonymkode: 1ed4f...3a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør det noe at de krangler? 

Anonymkode: c3cee...c0d

Hehe. Har du barn? Gutter? Ikke?

Anonymkode: 2d829...688

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...