Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 #1 Del Skrevet 16. januar 2022 Denne debatten burde kanskje blitt holdt forrige måned men jeg gjør det nå han kan umulig ha blitt født 24/25 desember siden hyrdene var ute på marken jeg synes det er vanskelig å tenke når han ble født men hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #2 Del Skrevet 16. januar 2022 17.30 Anonymkode: 51449...4d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 17.30 Anonymkode: 51449...4d6 Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 16. januar 2022 #4 Del Skrevet 16. januar 2022 Sommer2464 skrev (30 minutter siden): Denne debatten burde kanskje blitt holdt forrige måned men jeg gjør det nå han kan umulig ha blitt født 24/25 desember siden hyrdene var ute på marken jeg synes det er vanskelig å tenke når han ble født men hva mener du? De fleste historikere heller mot at Kong Herodes døde i år 4 BCE, så for at Bibelens historie om at han ville drepe Jesus er sann, må Jesus ha blidt født før år 4 BCE. Kvirinius ble landshøvding i Syria i år 6 CE, og det ble holdt en stor folketelling etter dette. Så hvis Bibelens historie om reisen til Betlehem mens Kvirinius var landshøvding, pga folketellingen er sann, må Jesus ha blir født etter år 6 CE. Disse to tingene stemmer absolutt ikke overens, og viser at i hvert fall delere av Bibelens historie om når Jesus ble født og hva som skjedde, er fantasi, skrevet i ettertid. Historien om at de dro for å føde i Betlehem pga. en folketelling er jo også helt absurd, da folketellinger simpelthen aldri har virket på den måten. Så svaret på ditt spørsmål er at i den grad Jesus var en historisk person, så stemmer ikke alle historiene, og vi vet ikke når han ble født. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #5 Del Skrevet 16. januar 2022 Jesus ble født i år 0. Huskeregelen er at vi teller årstallet fra da Jesus ble født. År 2022 er 2022 år etter Jesus fødsel. Men man må huske at år 0 kun varte en uke, fra julaften til nyttårsaften. Anonymkode: 9655a...32f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet 16. januar 2022 #6 Del Skrevet 16. januar 2022 Historisk sett har jeg lest at det passer mer at han er født 7 år etter den tidsregningen vi har nå. Det med at han ikke kan være født 24. desember er vel en kjent sak for de fleste. Ingen vet eksakt datoen. Den er bare fastsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #7 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jesus ble født i år 0. Huskeregelen er at vi teller årstallet fra da Jesus ble født. År 2022 er 2022 år etter Jesus fødsel. Men man må huske at år 0 kun varte en uke, fra julaften til nyttårsaften. Anonymkode: 9655a...32f Vet ikke om du er sarkastisk eller om du er seriøs, men ingenting av dette stemmer. De fleste bibelforskere mener at Jesus ble født 5-6 år etter "år 0", altså er det da egentlig 2017 år siden han levde, ikke 2022 år. De som har forsket på alderen, og historien så langt tilbake i tid, vet mer om dette. Jesus ble heller ikke født i desember, men rundt August en gang. Capitan Fracassa skrev (12 timer siden): De fleste historikere heller mot at Kong Herodes døde i år 4 BCE, så for at Bibelens historie om at han ville drepe Jesus er sann, må Jesus ha blidt født før år 4 BCE. Kvirinius ble landshøvding i Syria i år 6 CE, og det ble holdt en stor folketelling etter dette. Så hvis Bibelens historie om reisen til Betlehem mens Kvirinius var landshøvding, pga folketellingen er sann, må Jesus ha blir født etter år 6 CE. Disse to tingene stemmer absolutt ikke overens, og viser at i hvert fall delere av Bibelens historie om når Jesus ble født og hva som skjedde, er fantasi, skrevet i ettertid. Historien om at de dro for å føde i Betlehem pga. en folketelling er jo også helt absurd, da folketellinger simpelthen aldri har virket på den måten. Så svaret på ditt spørsmål er at i den grad Jesus var en historisk person, så stemmer ikke alle historiene, og vi vet ikke når han ble født. Bibel forskere, de som studerer bibelen grundig har alltid gjort det klart at Jesus ble født flere år etter "år 0", så det er ingenting galt med bibelen rundt dette, da det blir sagt at han ble født rundt 4-7 år etter år 0. De fleste historikere "heller mot at Kong Herodes døde i år 4BCE", det er ikke nødvendigvis fakta. Mange historikere sier det motsatte, og det er ekstremt vanskelig å vite nøyaktig når han døde. Det andre eksempelet du refererer til derimot kan jeg tro mer på, for dette stemmer mer med bibelen, da vi ikke vet nøyaktig hvilket år Jesus ble født, men sånn ca 4-7 år etter vi regner den dag idag. Jeg synes det er ekstremt unødvendig av deg å si dette er fantasi og absurd. For meg er det like absurd at det var en eksplosjon i verdensrommet som første til noe så flott som liv og alt som finnes idag. La nå folk få tro på hva de vil uten å rakke ned, så lenge de er gode mennesker og ikke skader noe/noen. Det er en trygghet for mange å tro, det trenger ikke bety vi er gale. Anonymkode: 0876f...5f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 16. januar 2022 #8 Del Skrevet 16. januar 2022 Sommer2464 skrev (4 timer siden): Denne debatten burde kanskje blitt holdt forrige måned men jeg gjør det nå han kan umulig ha blitt født 24/25 desember siden hyrdene var ute på marken jeg synes det er vanskelig å tenke når han ble født men hva mener du? 1. Du har ikke vurdert å dele opp setningene dine med tegnsetting? 2. Hvorfor kan ikke hyrdene ha vært ute på marken 24/25 desember? 3. Hvis du er ateist, hvorfor er du så opptatt av Jesus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) Teatrica skrev (42 minutter siden): 1. Du har ikke vurdert å dele opp setningene dine med tegnsetting? 2. Hvorfor kan ikke hyrdene ha vært ute på marken 24/25 desember? 3. Hvis du er ateist, hvorfor er du så opptatt av Jesus? Nummer 1 og 3 har da ingenting med saken å gjøre. Hyrdene kan ikke ha vært ute på marken 24/25 desember fordi selv i Midtøsten har man ikke sauene ute i desember. Iallfall ikke rundt begynnelsen av vår tidsregning ikke kom her og argumentere for Jesu fødsel i desember. Endret 16. januar 2022 av Sommer2464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 16. januar 2022 #10 Del Skrevet 16. januar 2022 Sommer2464 skrev (1 minutt siden): Nummer 1 og 3 har da ingenting med saken å gjøre hyrdene kan ikke ha vært ute på marken 24/25 desember fordi selv i Midtøsten har man ikke sauene ute i desember iallfall ikke rundt begynnelsen av vår tidsregning ikke kom her og argumentere for Jesu fødsel i desember. Nummer 1 har å gjøre med alle dine innlegg. De ville blitt utrolig mye lettere å lese hvis du faktisk hadde brukt korrekt tegnsetting. Jeg må faktisk konsentrere meg for å få riktig betydning ut av det du skriver. Nummer 3 er bare en pussig observasjon av at noen som er ateist kan bry seg så mye om noe man faktisk sier at man ikke tror på. Og jeg argumenterer overhodet ikke for Jesu fødsel i desember, jeg er strengt tatt ikke sikker på om Jesus (som religiøs skikkelse og frelser) ble født i det hele tatt - muligens var han en historisk person, men ingen har vel helt klart å pinpointe når han faktisk ble født (verken dato eller år)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #11 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg aner ikke når Jesus ble født, men jeg kjenner en del kristne og de mener at han ifølge bibelen ble født en helt annen tid på året. Jeg har også hørt flere av dem debattere om det er rett at de feirer jul i det hele tatt på grunn av dette. Anonymkode: 687a5...135 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #12 Del Skrevet 16. januar 2022 Det er ikke sikkert at han har levd. Det finnes lite omtale av han som historisk person, bortsett fra i kristne kilder. Video for spesielt interesserte. Denne forskeren snakker om at Jesus-figuren eksiterte visstnok først som en Gud oppe i himmelen. Historiene om at han ble født i Betlehem og vandret rundt på jorden kom visst etterpå. Ikke godt å si. Det er jo så lenge siden han skal ha levd, og historiene om livet hans ble jo nedtegnet en god stund etter at han døde. Anonymkode: e00f6...b64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xaca Skrevet 16. januar 2022 #13 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) 2022 år siden rundt august-september sies det, pga det var grønt å sauene var ute osv. Men vet vi hvordan var klimaet da? Kanskje da var det forkjellig enn idag? så jeg vil si han er født mellom høsten og desember..🧐 Endret 16. januar 2022 av xaca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 16. januar 2022 #14 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg tror ikke det er mulig å personifisere noen i den filosofiske moralskriften. Matteus Lukas Johannes osv har en ting felles med Jesus, de har ingen etternavn som gjør dem sporbar. Bibel betyr boksamling, bestående av mange forskjellige bøker skrevet av pseudonymer som Lukas og Matteus osv. Kristne bruker bøkene som sannhetsvitner om Jesus. Så kan vi alltid stille oss spørsmålet om det er tilfeldig at flere bøker omhandler en person som beskrives som Jesus, eller om det er samarbeid om et moralsk verk. Jesus hadde også sikkert den samme formelen som de andre profetene, de gikk opp på et fjell og fikk en åpenbaring fra Gud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 16. januar 2022 #15 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Bibel forskere, de som studerer bibelen grundig har alltid gjort det klart at Jesus ble født flere år etter "år 0", så det er ingenting galt med bibelen rundt dette, da det blir sagt at han ble født rundt 4-7 år etter år 0. Ja, dette stemmer med Bibelens fortelling om at det skjedde mens Kvirinius var landshøvding i Syria, som han altså ble i år 6 CE. Så hvis vi skal stole på denne delen av Bibelen, skjedde det år 6 eller senere. Sitat De fleste historikere "heller mot at Kong Herodes døde i år 4BCE", det er ikke nødvendigvis fakta. Mange historikere sier det motsatte, og det er ekstremt vanskelig å vite nøyaktig når han døde. Hva mener du med «mange historikere sier det motsatte»? Det er fakta at den mest anerkjente konklusjonen blant historikere er at han ble født i år 4 BCE, men at det er noe usikkerhet og at år 1 BCE er et alternativt tall. Det alle historikere er helt enige om, er derimot at han døde lenge før år 6 CE. Så uansett om vi godtar den usikkerheten som finnes, så kan ikke både historien om kong Herodes og historien om folketellingen under Kvirinius være sanne, siden det ikke er noen historisk tvil om at det var flere år mellom Herodes sin død og folketellingen under Kvirinius. Om dette gapet er på 10 år (som de fleste historikere mener), eller på bare 7 år, så er det uansett et umulig gap. Sitat Jeg synes det er ekstremt unødvendig av deg å si dette er fantasi og absurd. Legg merke til nøyaktig hva jeg kalte fantasi og absurd. Det som må være fantasi, er noen av historiene rundt Jesu fødsel, da det umulig kan ha vært rundt under Kvirinius mens Herodes levde. Jeg hevder ikke at resten er fantasi, bare at noe der nødvendigvis må være det. Og det eneste jeg kaller absurd er historien om folketellingen i Bibelen som årsak til at Josef og Maria dro til Betlehem. dette er absurd av to grunner: For det første var ingen folketellinger slik at folk skulle reise dit forfedrene kom fra, slik Lukasevangeliet hevder. Poenget med folketellingene var å vite hvor mye man kunne kreve i skatt i hvert område, og da var det viktig å telle folk der de bodde og hadde skatteevne. Så ved folketellingen ville Josef og Maria bli telt der de bodde og arbeidet, i Nasaret. Folketellinger er ganske godt dokumentert, fordi de var viktige for en stat, så dette er kjent kunnskap. For det andre er det absurd å tro at folk i det hele tatt skulle være i stand til å vite hvor deres farslinje bodde for 500 år siden, så å ha en ordning der folk måtte dra dit deres fars fars fars… far bodde for 500 år siden ville vært umulig, siden omtrent ingen ville vite hvor du skulle dra. Sitat Sitat For meg er det like absurd at det var en eksplosjon i verdensrommet som første til noe så flott som liv og alt som finnes idag. La nå folk få tro på hva de vil uten å rakke ned, så lenge de er gode mennesker og ikke skader noe/noen. Det er en trygghet for mange å tro, det trenger ikke bety vi er gale. Jeg mener ikke å rakke ned på troen din generelt, bare påpeke noen detaljer som historikere kan si med sikkerhet at ikke stemmer. På samme måte setter jeg pris på å lære om detaljer ved astronomi og universets tilblivelseshistorie som ikke stemmer, det er på den måten jeg lærer. Endret 16. januar 2022 av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 16. januar 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 16. januar 2022 Teatrica skrev (27 minutter siden): Nummer 1 har å gjøre med alle dine innlegg. De ville blitt utrolig mye lettere å lese hvis du faktisk hadde brukt korrekt tegnsetting. Jeg må faktisk konsentrere meg for å få riktig betydning ut av det du skriver. Nummer 3 er bare en pussig observasjon av at noen som er ateist kan bry seg så mye om noe man faktisk sier at man ikke tror på. Og jeg argumenterer overhodet ikke for Jesu fødsel i desember, jeg er strengt tatt ikke sikker på om Jesus (som religiøs skikkelse og frelser) ble født i det hele tatt - muligens var han en historisk person, men ingen har vel helt klart å pinpointe når han faktisk ble født (verken dato eller år)... Kan vi ikke bli ferdige med nr 1 og komme til poenget. Jeg er forresten ikke ateist men agnostiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 16. januar 2022 #17 Del Skrevet 16. januar 2022 Her er forøvrig en 19 minutter lang svært informativ video som diskuterer på en redelig måte, tidspunktet for Jesus fødsel, både år og årstid. Den er respektfullt laget og bør være severdig for både kristne og ikke-kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #18 Del Skrevet 16. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vet ikke om du er sarkastisk eller om du er seriøs, men ingenting av dette stemmer. De fleste bibelforskere mener at Jesus ble født 5-6 år etter "år 0", altså er det da egentlig 2017 år siden han levde, ikke 2022 år. De som har forsket på alderen, og historien så langt tilbake i tid, vet mer om dette. Jesus ble heller ikke født i desember, men rundt August en gang. Anonymkode: 0876f...5f8 Alt det du kommer med er feil Anonymkode: 0f6f0...ef1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 16. januar 2022 #19 Del Skrevet 16. januar 2022 På natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #20 Del Skrevet 16. januar 2022 Jeg har hørt at forskere mener det må ha vært i oktober en gang, og tellingen startet de ikke med før 5-10 år etter hans fødsel. Anonymkode: 1509d...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå