Gå til innhold

Hvorfor skal barn lære seg å sove alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må barn på død og liv bruke barndommen på å lære seg å sove alene. Og så fort de når voksen alder så sover de sammen med en partner resten av livet. Hvorfor ikke sove med foreldrene fram til de blir voksne, og så går over til å sove med partner? Det er helt naturlig at mennesker sover sammen.

Anonymkode: a2fd2...7f5

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min søster er 27 og single ennå, så det stemmer nødvendigvis ikke. 

Ellers er det viktig å lære selvstendighet. Barn skal føle seg trygge på eget rom, få sin ro akkurat som den voksne trenger sin ro. Her vet barna at de alltids kan komme inn til oss om det er noe. Likevel sover de best i egne senger. 

Anonymkode: f50f3...c4e

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor må barn på død og liv bruke barndommen på å lære seg å sove alene. Og så fort de når voksen alder så sover de sammen med en partner resten av livet. Hvorfor ikke sove med foreldrene fram til de blir voksne, og så går over til å sove med partner? Det er helt naturlig at mennesker sover sammen.

Enig. Har praktisert det sånn noenlunde her hjemme. Har ligget inntil barnet til h*n sovnet. Våknet h*n så fikk h*n ligge i vår seng. Eller når h*n ikke fikk sove. Nå er h*n ungdom og legger seg selv i sin seng og sover godt der hele natta.

Anonymkode: cec35...42a

• Liker 10
Skrevet

Når barnet i sin tid nærmet seg 1 år så holdt vi av noen dager for å lære henne å sove  Før på eget rom i egen seng. Før det så sov hun urolig i vår sengseng, våknet flere ganger i natten, lys våken fra hun kl var 5 så da måtte jeg stå opp for å lage mat, leke med henne, gå tur med henne m.m. 

Etter at hun lærte seg å sove på eget rom i egen seng så sluttet hun å være så urolig om natten, stod opp først kl halv syv og hun var opplagt dagen etter. 

Anonymkode: dcce7...f13

• Liker 2
Skrevet

Pga trygghet hos seg selv. 

Har selv ei venninne som sov med moren til hun var 17 år. Nå er hun 30 og drar fortsatt hjem til mor fordi hun ikke klarer å sovne alene fordi hun føler seg utrygg og er avhengig av å ha noen ved siden av seg. Hun syns det er kjempe flaut, men hun finner ikke søvnen alene.

Anonymkode: 15701...4fd

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi jeg ikke har lyst til å dele seng med ungene hele barndomen deres. Jeg har lyst til å dele seng med mannen min, ha sex i sengen vår, sove uforstyrret uten at noen sparker meg i ansiktet.

ungene deler foreløpig rom med hverandre da, så de sover ikke alene. Etterhvert tror jeg det er fint for dem også å bli trygg nok til å sove alene.

Anonymkode: 21f7b...c4b

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har selv ei venninne som sov med moren til hun var 17 år. Nå er hun 30 og drar fortsatt hjem til mor fordi hun ikke klarer å sovne alene fordi hun føler seg utrygg og er avhengig av å ha noen ved siden av seg. Hun syns det er kjempe flaut, men hun finner ikke søvnen alene.

Herregud dette her er jo helt vilt.

Søvn er ekstremt viktig for helse og utvikling. De fleste sover best i omgivelser som gir minst mulig forstyrrelser, dvs. de fleste sover best alene. Det er heller ikke sånn at barn alltid kan sove med foreldrene; de kan jo bli invitert på overnattinger, de skal passes av familiemedlemmer eller lignende. Virker da som en utrolig dårlig ide å gjøre dem avhengig av å sove MED foreldrene.

At mennesker historisk har sovet sammen betyr ikke at det er det optimale. 

Anonymkode: 3e9ad...619

• Liker 10
Skrevet

Helt unaturlig men normalisert i den industrialiserte verden fordi vi bruker seng og soverom til sex og det må vi ha om natta og da passer det ikke å ha barn der. 

Opprinnelig var det mest hensiktsmessige å finne trygghet og varme sammen for hele familien om natten og heller finne private steder for foreldrene å ha sex på dagtid.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var ekstremt tilfelle! Det er selvsagt ikke så enten eller, godt mulig både å lære barnet selvstendighet og trygghet selv om de samsover som små. 

• Liker 3
Skrevet

Det er jo praktisk å ikke ha senga full v barn, og mange sover også bedre uten unger som ligger helt inntil hele tida. 

Min barn på 2 og 5 sover sammen med oss i voksensenga. Spesielt 5-åringen har et stort behov for nærhet, og sover mye bedre sammen med oss. Begge sover rolig. Etter hvert vil de nok helst sove i egen seng, men det er ikke noe vi stresser med når de er såpass små. 

Jeg har aldri hørt om tenåringer som vil sove sammen med foreldrene.

Anonymkode: 82862...65d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt unaturlig men normalisert i den industrialiserte verden fordi vi bruker seng og soverom til sex og det må vi ha om natta og da passer det ikke å ha barn der. 

Opprinnelig var det mest hensiktsmessige å finne trygghet og varme sammen for hele familien om natten og heller finne private steder for foreldrene å ha sex på dagtid.

Handler om søvnkvalitet også da. På slutten av vår samsoving våknet barnet hver gang vi snudde oss, sukket eller hostet. Vi følte oss som gisler i vår egen seng, lå hele natten på ank, det var helt forferdelig. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror samsoving er sunt og bra for mange flere enn de som praktiserer det i dag. Det er tabu. Synd! Så koselig og trygt for de som liker det. Men klart, det er jo en fordel at barna også kan sove alene eller med andre enn foreldrene sine. Skjønt jeg tror det kommer naturlig for de fleste, at det ikke er noe man må lære.

Anonymkode: 2bf30...914

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Handler om søvnkvalitet også da. På slutten av vår samsoving våknet barnet hver gang vi snudde oss, sukket eller hostet. Vi følte oss som gisler i vår egen seng, lå hele natten på ank, det var helt forferdelig. 

Og vi har (så langt) helt motsatt erfaring. Vår er 2,5 år nå. Sovner i sin egen seng, men kommer tassende inn til oss ila natta. I vår seng sover han rolig,  og ofte til 7-7.30. I sin egen segn våkner han kl 6 og girer seg opp for dagen. Ikke at kl 6 er noen krise, men vi får mer søvn alle sammen hvis vi deler seng.

Anonymkode: 580c9...f10

• Liker 4
Skrevet

Det er mange enslige foreldre som har ungene i senga. Her har jeg en på 9 ved siden av meg 😂 synes det er slitsomt. Og han vil ha det sånn.

Men vi har hatt samlivsbrudd og han har ikke hatt eget rom, blir det fra våren av.

Anonymkode: 1cd3a...1da

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn var det her også. Jeg tenker hver familie får gjøre det som passer for dem, samsoving passet ikke for oss. Vårt barn sov natten gjennom for første gang da han fikk eget rom 15 mnd gammel. Brukte ikke noe tid på å lære ham å sove alene heller, det gikk helt fint fra første dag.

Anonymkode: 594e2...2f0

• Liker 4
Skrevet

Her sover begge våre i senger på egne rom, og har gjort det siden de var rundt 6 måneder. Jeg sover ekstremt dårlig med unger i senga, og de sover også bedre i egen seng, for da våkner de ikke av lyder og bevegelser fra meg eller samboeren min. 

Jeg trives forøvrig best alene i senga mi, men deler så klart med samboeren min fordi noe annet hadde vært rart. Han vet jeg trives best alene i senga, så det hender seg faktisk at han sovner på sofaen på kvelden og blir liggende der 😅

Anonymkode: 34c8e...117

• Liker 3
Skrevet

Jeg samsov med yngste til hun var 5 fordi hun våknet ofte om natten. En stund etter at hun fylte 5 begynte hun å sove hele natten og har sovet alene på sitt rom uten problem. Jeg behøvde ikke gjøre noe tilvenning. Så ingen hast mener jeg, deg føltes fint å kunne gi henne all trygghet og nærhet hun hadde behov for. 

Anonymkode: 81993...65c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var med deg til du sa «fram til de blir voksne». Våre har sovet med oss frem til de syntes det var stas med eget rom, men da var de 4, ikke voksne 😅 Tenker barn under skolealder fint kan sove med voksne til skolealder, men etter det bør man nok la dem bli mer selvstendige altså, de bør som minimum kunne sovne selv i egen seng. Hvordan går det med leirskole, håndballcup, korpstur og speidertur om man aldri noen gang har sovnet uten mamma og pappa?

Anonymkode: dad1d...3c4

• Liker 4
Skrevet

Jeg er sikker på at barnet mitt kunne sovet med meg til hun ble voksen, hvis hun fikk lov. Men jeg som (alene)mor, ønsker også å sove alene og ha litt privatliv. Hun sover riktignok hos meg flere ganger i uken, fordi jeg ikke orker å "ta kampen" om å sove på eget rom hver kveld, men jeg synes det å sove alene er et steg mot selvstendighet. Må jo være trist å flytte hjemmefra som 18-åring, og aldri være i stand til å faktisk bo/være alene. Mange flytter sammen med venner/kjæreste i starten, men på et punkt i livet, kan man bli alene, og det må være kjipt å være "husredd" og ikke takle å være alene, fordi man ALLTID har hatt noen der..

Anonymkode: 09e83...191

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi barna ofte sove mye mer urolig en voksne! De kan våkne, ligge og pludre og kose seg for seg selv, rotere som en propell i sengen halve natten :) Dette vil ødelegge foreldre sin søvn store deler av natten!  Foreldre som skal opp tidlig og på jobb. Foreldre skal være veldig forsiktig med å ta små barn opp i sengen også, for man kan sove tung og dyner kan "kvele" barnet eller man legger seg for mye over på barnet. Det er sunt å få barnet inn i gode soverutiner der de sover alene og godt hele natten. Et barn er noe annet en en voksen! Så det å sove sammen med et barn, er noe helt annet en å sove sammen med andre voksne. Sammenligne det er helt på trynet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...