Gå til innhold

40, gravid og veldig redd for avvik, downs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 40, fyller 41 senere i år, og har nylig testet positiv etter flere måneders prøving. 
Et veldig ønsket og etterlengtet svangerskap.

Men, pga alderen min kjenner jeg en intens uro over at noe kan være galt med fosteret.

Ikke for å virke kaldhjertet og ufølsom, men pga alderen min og to barn fra tidligere, føler jeg at jeg ikke har mulighet til å ta meg av et barn med spesielle behov. Ønsker derfor å kunne ta nipt og evt annen tidlig fosterdiagnostikk absolutt så tidlig som mulig.

Er det noen her som vet hvordan jeg bør gå fram for å få klare, sikre svar om fosterets tilstand så tidlig som mulig? 

Anonymkode: 53203...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidlig ultralyd og NIPT, som du grunnet alder får gratis via det offentlige.

Anonymkode: 96282...43a

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tidlig ultralyd og NIPT, som du grunnet alder får gratis via det offentlige.

Når det er sagt så tester de nokså seint hos det offentlige (uke 12), men du kan betale for testen privat fra uke 10. Da koster det rundt 10 000 kroner.

Og, jeg forstår veldig godt hvorfor du vil sjekke. Men husk at selv om sjansen for at barn trisomi 21 har økt for deg, så er den fortsatt bare på ~1 %.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når det er sagt så tester de nokså seint hos det offentlige (uke 12), men du kan betale for testen privat fra uke 10. Da koster det rundt 10 000 kroner.

Og, jeg forstår veldig godt hvorfor du vil sjekke. Men husk at selv om sjansen for at barn trisomi 21 har økt for deg, så er den fortsatt bare på ~1 %.

Mulig å få det i uke 10 fra det offentlige? Om jeg spesifikt ber om det?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig å få det i uke 10 fra det offentlige? Om jeg spesifikt ber om det?

Nei, det tror jeg egentlig ikke. Men jeg vet ikke. Helsedirektoratet skriver 11+0 til og med 13+6, men det er fordi de tar NIPT samtidig som tidlig ultralyd.

Jeg tror Danmark tillater NIPT fra uke 9, så du kan bestille test via private klinikker der og sende via posten. Men da må du få tatt blodprøvene et sted.

Skrevet

Du kan eventuelt ringe sykehuset du skal føde ved og høre hva de sier, men de har kapasitetsproblemer nå siden tilbudet ble utvidet til å gjelde alle over 35 år fra 1. januar. Så må innrømme at jeg tenker det er lite sannsynlig at du får test fra uke 10 via det offentlige, men skader selvfølgelig ikke å spørre!

Skrevet

Jeg fikk barn da jeg var hhv 39 og 43 år. Særlig det siste svangerskapet har jeg tenkt mye på det du føler på ts. Det er veldig slitsomt.

Jeg ville tatt Nipt-testen privat, i uke 8-9. Du kan f.eks dra til Ultralydklinikken i København. De kan også sende deg testkit i posten slik at blodprøven kan tas her før du sender den til laboratoriet. Dette gjorde jeg i fjor. Fikk svar etter 8 dager. Det var til stor hjelp for meg da Duo-testen på sykehuset først fant sted i uke 12-13. Slik jeg forstod det var Nipt-test via sykehuset kun aktuelt dersom Duo-testen ga «dårlig» resultat. Problemet var at ventetid på Nipt-test ved sykehuset kunne være opptil 3 uker og det er jo kjempelenge å vente.

Så derfor: Ta Nipt-testen privat i uke 8-9. Prøv å ha fokus på at det stort sett går veldig bra! Jeg fylte 43 år måneden før min datter ble født. Hun ligger her ved siden av meg nå, helt frisk og fin.

Masse lykke til, det går nok bra med deg også skal du se ❤️

Anonymkode: 2c743...926

• Liker 3
Skrevet

Selvom du tar NIPT er det ikke garantert å få et friskt barn. Tenk på alt som ikke synes på ultralyd eller NIPT. 
Ikke bruk tid på å bekymre deg. Unødvendig bruk av tid, også blir du jo fullstendig utslitt av det.

Anonymkode: 9539c...fae

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik jeg forstod det var Nipt-test via sykehuset kun aktuelt dersom Duo-testen ga «dårlig» resultat. Problemet var at ventetid på Nipt-test ved sykehuset kunne være opptil 3 uker og det er jo kjempelenge å vente.

Alle som er 35 år eller eldre ved termin får NIPT og tidlig ultralyd via det offentlige nå, om de vil, uten å ta Duo-test først. Prøvene skal også analyseres i Norge, så når kapasiteten er skalert opp vil det ta 7-10 virkedager å få svar. Problemet er at vi er i en overgangsfase. Og at de ikke vil teste så tidlig her, selvfølgelig. Men det er det i og for seg ganske gode grunner til, når tilbudet er betalt av det offentlige, for det er mye større sannsynlighet for en vellykket prøve litt senere i svangerskapet. For en del er det ikke mulig å lese av prøvesvarene i uke 8. Ultralydklinikken tilbyr Panorama NIPT fra uke 9+0

https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test.html?gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz771kVtz8I3oATOmAWjD4w6tvavrZlc8FkwaCyXNz_Jlf9zxBlVgia10aAgcuEALw_wcB

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg fikk barn da jeg var hhv 39 og 43 år. Særlig det siste svangerskapet har jeg tenkt mye på det du føler på ts. Det er veldig slitsomt.

Jeg ville tatt Nipt-testen privat, i uke 8-9. Du kan f.eks dra til Ultralydklinikken i København. De kan også sende deg testkit i posten slik at blodprøven kan tas her før du sender den til laboratoriet. Dette gjorde jeg i fjor. Fikk svar etter 8 dager. Det var til stor hjelp for meg da Duo-testen på sykehuset først fant sted i uke 12-13. Slik jeg forstod det var Nipt-test via sykehuset kun aktuelt dersom Duo-testen ga «dårlig» resultat. Problemet var at ventetid på Nipt-test ved sykehuset kunne være opptil 3 uker og det er jo kjempelenge å vente.

Så derfor: Ta Nipt-testen privat i uke 8-9. Prøv å ha fokus på at det stort sett går veldig bra! Jeg fylte 43 år måneden før min datter ble født. Hun ligger her ved siden av meg nå, helt frisk og fin.

Masse lykke til, det går nok bra med deg også skal du se ❤️

Alle får nipt test som er over 35 mellom uke 11 og 14. de tar ikke duo test lenger 

Anonymkode: 22b17...442

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alle får nipt test som er over 35 mellom uke 11 og 14. de tar ikke duo test lenger 

Anonymkode: 22b17...442

Man får testen fra uke 12 offentlig.

Anonymkode: b3bfc...73a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvom du tar NIPT er det ikke garantert å få et friskt barn. Tenk på alt som ikke synes på ultralyd eller NIPT. 
Ikke bruk tid på å bekymre deg. Unødvendig bruk av tid, også blir du jo fullstendig utslitt av det.

Anonymkode: 9539c...fae

Enig. Her var det under fødselen det gikk galt, man har aldri noen garanti. Man må bare roe ned og kose seg, og tenkte at risiko uansett er veldig lav.

Anonymkode: 6233f...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...