Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare høre med noen andre om denne bekymringen er noe jeg bør ta opp med barnefar.

Har en baby som straks blir 1 år og pappa skal ta over permen nå frem til barnehagestart. 
Jeg kjenner jeg er litt småbekymra da jeg føler han ikke tar sitt ansvar på alvor. 
Han er veldig dårlig med smalltalk, snakker ikke så mye til/med babyen men synger sanger han liker selv, er stille eller nynner. Når han skal skifte bleie så sier han ingenting som «nå kan vi gå og skifte bleia di»… han bare plukker babyen opp og går inn. Og skifter syngende. Det er et eksempel av mange. Og når han mater babyen så gjør han samme greia da og, han gidder liksom ikke å prøve å prate litt.

Han tar også enkleste løsning hele tiden. Hvis det er kaldt en dag, så gidder han ikke å kle på babyen for å gå ut. Det må alltid jeg gjøre. Å kutte frukt og grønt til babyen må alltid jeg gjøre, når han skal ordne mat så tar han bare glassmat.

Jeg har er håp om at det er bare jeg som har store forventninger, men jeg er litt bekymret for hvordan siste 6 mnd kan påvirke barnet til barnehagestart. Jeg har jobbet hardt for å gi barnet et godt utgangspunkt, men føler det vil visne litt om far bare gjør minimum. 

Er jeg helt på bærtur eller hadde dere sagt ifra om det gjaldt dere?

Anonymkode: 0d60d...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette går helt fint. Du er jo der du også i løpet av døgnet. 

Anonymkode: aff66...c12

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor valgte du å få barn med han? 

Han klarer nok oppgaven fint. Hvis ikke så får dere ta det da, men la han nå få prøve seg først og finne ut av ting.

Anonymkode: 70eca...f7b

• Liker 2
Skrevet

Du er på bærtur og en smule hysterisk. 

Babyen kommer til å ha det kjempe fint med faren sin.

Anonymkode: 961fa...56f

• Liker 27
Skrevet

TS her.

Takk for tilbakemeldinger! Godt å høre at jeg kanskje er på bærtur og kan ta det med ro😊

I disse tider så har jeg ikke så mange å dele/spørre og man kjenner jo veldig på et ansvar når man har en liten en for første gang. Vil jo bare det beste for den lille😊

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Takk for tilbakemeldinger! Godt å høre at jeg kanskje er på bærtur og kan ta det med ro😊

I disse tider så har jeg ikke så mange å dele/spørre og man kjenner jo veldig på et ansvar når man har en liten en for første gang. Vil jo bare det beste for den lille😊

Far blir enda bedre kjent med barnet når han er i pappaperm. Det kan hende han snakker mer med barnet når det bare er de to alene og du ikke er der. Barnet har to omsorgspersoner og uansett om han snakker mye eller ikke så er kontakten de får bra for barnets utvikling. Kanskje far får bedre selvtillit og tilknytning til barnet når han skal ha barnet alene. Hvis han hadde vært døv for eksempel, så kunne han uansett ikke ha snakket. Døve mennesker er ikke dårligere foreldre enn andre som kan snakke. 

Prøv å ikke bekymre deg for noe du ikke kan styre, du vil uansett oppdage om barnet ikke trives. Og senk forventningene til far og fokuser på det som er viktig.

Anonymkode: 218d8...b93

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Far blir enda bedre kjent med barnet når han er i pappaperm. Det kan hende han snakker mer med barnet når det bare er de to alene og du ikke er der. Barnet har to omsorgspersoner og uansett om han snakker mye eller ikke så er kontakten de får bra for barnets utvikling. Kanskje far får bedre selvtillit og tilknytning til barnet når han skal ha barnet alene. Hvis han hadde vært døv for eksempel, så kunne han uansett ikke ha snakket. Døve mennesker er ikke dårligere foreldre enn andre som kan snakke. 

Prøv å ikke bekymre deg for noe du ikke kan styre, du vil uansett oppdage om barnet ikke trives. Og senk forventningene til far og fokuser på det som er viktig.

Anonymkode: 218d8...b93

Døve snakker ikke? Babyer lærer tegn fortere enn talespråk.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Må bare høre med noen andre om denne bekymringen er noe jeg bør ta opp med barnefar.

Har en baby som straks blir 1 år og pappa skal ta over permen nå frem til barnehagestart. 
Jeg kjenner jeg er litt småbekymra da jeg føler han ikke tar sitt ansvar på alvor. 
Han er veldig dårlig med smalltalk, snakker ikke så mye til/med babyen men synger sanger han liker selv, er stille eller nynner. Når han skal skifte bleie så sier han ingenting som «nå kan vi gå og skifte bleia di»… han bare plukker babyen opp og går inn. Og skifter syngende. Det er et eksempel av mange. Og når han mater babyen så gjør han samme greia da og, han gidder liksom ikke å prøve å prate litt.

Han tar også enkleste løsning hele tiden. Hvis det er kaldt en dag, så gidder han ikke å kle på babyen for å gå ut. Det må alltid jeg gjøre. Å kutte frukt og grønt til babyen må alltid jeg gjøre, når han skal ordne mat så tar han bare glassmat.

Jeg har er håp om at det er bare jeg som har store forventninger, men jeg er litt bekymret for hvordan siste 6 mnd kan påvirke barnet til barnehagestart. Jeg har jobbet hardt for å gi barnet et godt utgangspunkt, men føler det vil visne litt om far bare gjør minimum. 

Tror det kommer til å gå helt fint jeg

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så lenge han ikke slår barnet, skremmer barnet, kaster barnet, slår barn eller lar barna gå uten å holdes behagelig varmt, ikke lar det gå rundt med bæsj i bleia og gir barnet mat, trøster barnet ved gråt, holder barnet trygt så skal det nok gå helt fint. 

Det er veeeeeeeldig viktig at du gir ham komplimenter for det han gjør rett for menn er som gutter og trenger bekreftelser og skryt selv om de ikke gjør det samme tilbake.

Anonymkode: 5cb25...2e4

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er på bærtur og en smule hysterisk. 

Babyen kommer til å ha det kjempe fint med faren sin.

Anonymkode: 961fa...56f

Slemt å kalle folk for hysterisk. Og hun er jo ikke på bærtur, det er naturlig å være bekymret når man ser at den som skal passe barnet kun gjør et absolutt minimum, om det er slik det er.

Hvorfor er lista for hva man forventer av fedre så ufattelig lav? Om mødre hadde vært like slappe feks ikke orket å ordne noe frisk mat til baby kun gitt mat fra glass, ikke gadd ta med barnet ut eller snakket med dem så hadde jo andre reagert. 

TS jeg tenker det ikke er krise det du forklarer men forstår at du blir litt bekymret. Men husk at pappaperm er ikke hele døgnet, du er jo der fremdeles :) Og det kan godt være som andre sier at han tar mer grep når han faktisk er alene med barnet også! Du kan jo si til ham at det er viktig for språkutvikling at han prater med barnet og at du håper han kan gjøre mer av det når han er i perm, er lov å snakke om sånne ting som foreldre. Også om du ser når han er i perm at de feks kun er inne fordi han ikke orker kle på så kan du foreslå ting de kan gjøre ute og forklare hvorfor du synes det er bra om de kommer seg ut (men vil jo tro etterhvert at han skjønner selv at det er like slitsomt å være inne med barnet som å kle på og komme seg ut?)

Anonymkode: c5ae5...4b5

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slemt å kalle folk for hysterisk. Og hun er jo ikke på bærtur, det er naturlig å være bekymret når man ser at den som skal passe barnet kun gjør et absolutt minimum, om det er slik det er.

Hvorfor er lista for hva man forventer av fedre så ufattelig lav? Om mødre hadde vært like slappe feks ikke orket å ordne noe frisk mat til baby kun gitt mat fra glass, ikke gadd ta med barnet ut eller snakket med dem så hadde jo andre reagert. 

TS jeg tenker det ikke er krise det du forklarer men forstår at du blir litt bekymret. Men husk at pappaperm er ikke hele døgnet, du er jo der fremdeles :) Og det kan godt være som andre sier at han tar mer grep når han faktisk er alene med barnet også! Du kan jo si til ham at det er viktig for språkutvikling at han prater med barnet og at du håper han kan gjøre mer av det når han er i perm, er lov å snakke om sånne ting som foreldre. Også om du ser når han er i perm at de feks kun er inne fordi han ikke orker kle på så kan du foreslå ting de kan gjøre ute og forklare hvorfor du synes det er bra om de kommer seg ut (men vil jo tro etterhvert at han skjønner selv at det er like slitsomt å være inne med barnet som å kle på og komme seg ut?)

Må jo innrømme at jeg gjør ekstremt mye mer enn han hjemme, og det gjelder ikke bare baby. Er nok også egentlig litt skuffet fordi han gjør ting halvhjertet og ikke hjelper mer til. Var greit når det bare var oss to, men syns man kan gi litt mer effort når det er et barn i bildet. 
Er enig med deg angående forventninger, syns fedre generelt får lave forventninger av andre mens mødrene er de som liksom skal ordne og kunne alt🙄

Men, som mange sier her, så kan det jo være at han faktisk tar mer grep når han har babyen hele dager😊 Takk for fin tilbakemelding! 

• Liker 2
Skrevet

Du stoler vel på at mannen din vil gjøre sitt beste med babyen og sørge for at barnet har det bra?
Det høres ut som han kanskje ikke har sluppet til nok i hverdagen hittil. Jeg tror det blir bra for ham og barnet at de har alenetid sammen.

Når det gjelder andre ting i huset hvor han ikke bidrar er svaret enkelt: slutt å gjøre hans oppgaver for ham. Ikke vask hans oppvask, hans klær, lag mat til ham osv. Så lærer han ta ansvar selv.

Anonymkode: 61e0c...b1a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Må jo innrømme at jeg gjør ekstremt mye mer enn han hjemme, og det gjelder ikke bare baby. Er nok også egentlig litt skuffet fordi han gjør ting halvhjertet og ikke hjelper mer til. Var greit når det bare var oss to, men syns man kan gi litt mer effort når det er et barn i bildet. 
Er enig med deg angående forventninger, syns fedre generelt får lave forventninger av andre mens mødrene er de som liksom skal ordne og kunne alt🙄

Men, som mange sier her, så kan det jo være at han faktisk tar mer grep når han har babyen hele dager😊 Takk for fin tilbakemelding! 

Ikke snakk til han om alt han ikke gjør husk og oppmuntre og skryte av alt han gjør. De er annerledes bygget opp enn oss kvinner og du oppnår best suksess med å gi ham energi til å gjøre enda mer ;)

At du gjør mer enn han er ikke uvanlig og at han prater lite men synger mye er ikke det værste som finnes så han høres ganske så brukendes ut den fare der.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du stoler vel på at mannen din vil gjøre sitt beste med babyen og sørge for at barnet har det bra?
Det høres ut som han kanskje ikke har sluppet til nok i hverdagen hittil. Jeg tror det blir bra for ham og barnet at de har alenetid sammen.

Når det gjelder andre ting i huset hvor han ikke bidrar er svaret enkelt: slutt å gjøre hans oppgaver for ham. Ikke vask hans oppvask, hans klær, lag mat til ham osv. Så lærer han ta ansvar selv.

Jepp høres ut som om han trenger å få luft under vingene til å gjøre ting på sin måte og at det skal være helt greit.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var også litt bekymret før pappapermen med første. Litt samme årsaker, lite prating og enklere valg enn meg. Vet du, det gikk helt strålende, han tok mer ansvar når de var alene. Nå med nummer 2 gjør jeg også mest nå, 5 mnd, men når han skal ha perm så vet jeg at det blir annerledes. 

• Liker 2
Skrevet

Njæ, tror du ikke det går seg litt til?

Da blir det de to - og noe må han jo finne på. Det gjør jo ingenting om ungen får noe mat fra glass? Om det skjer er det jo bare å gi noe frukt/grønt på ettermiddag eller til dessert. 

Men, jeg tenker det er innafor å si at du synes de må få seg litt frisk luft ila dagen sålenge været ikke er helt grusomt. 

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det er såklart kvinnens skyld at mannen ikke orker kle på barnet sitt for å dra ut eller skjære opp noe frukt til barnet 🙄

Men enig i at du bør slutte å gjøre ting for ham TS. 

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke snakk til han om alt han ikke gjør husk og oppmuntre og skryte av alt han gjør. De er annerledes bygget opp enn oss kvinner og du oppnår best suksess med å gi ham energi til å gjøre enda mer ;)

At du gjør mer enn han er ikke uvanlig og at han prater lite men synger mye er ikke det værste som finnes så han høres ganske så brukendes ut den fare der.

For et idiotisk svar håper dette er et troll som forsøker å provosere. 

TS du skal ikke trenge å behandle mannen som et barn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde samme bekymring som deg. Jeg har selv en veldig tafatt mann som hadde bidratt lite i min perm, på tross av gjentatte prater og krangler om det. Jeg var ekstremt nervøs da jeg dro tilbake på jobb og hadde skikkelig klump i magen, men det gikk SÅ fint! Han ble faktisk mer motivert og i tillegg skjønte han hvor slitsomt det var å ha ansvaret hele tiden, så samarbeidet vårt ble plutselig veldig bra og fortsatte slik etter at ungen begynte i barnehagen også. 

Anonymkode: 08999...eb5

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det er så bekymringsverdig at han ikke småprater mer. Der er jo bare folk forskjellige, og det kan godt hende at mine unger hadde foretrukket at jeg holdt kjeft i blant istedet for å kjøre en løpende kommentatorrolle gående. Er ikke så bra for meg heller at jeg gjør det forsåvidt, for nå gjør jeg det hele døgnet helt uavhengig av om de er med eller ikke, og har dermed blitt hu gærne dama som snakker med seg selv på butikken, bussen etc. 🙈🙈🙈 

Når det gjelder ansvar for barn og hjem, så erfarte jeg med vår første at det ikke var den ting mannen ikke fiksa når jeg ikke var der og hadde meninger om ting. Så nå har jeg erfart at han må få løse ting på sin måte og at min måte er nettopp det - min, ikke vår, måte. Funker på alt, og etter at jeg sluttet å irritere meg over at han ikke vrenger alt av klær før han henger det på snora, så henger han opp minst halvparten av klesvaskene i uka - og vrenger dem når han legger sammen. Sluttresultatet blir det samme, og vi er plutselig to som tar ansvar! 👌

Jeg gjetter at de to kommer til å ha det helt topp i permisjon, og du kommer dessverre til å hate det litt, for plutselig er man litt mindre viktig, men forsøk å unne ham det fremfor å kjenne på egen utilstrekkelighet ❤️

Anonymkode: 02e37...028

• Liker 2
Skrevet

Barnet ditt blir snart 1 år, og er ikke lengre en baby. Jeg mistenker at du henger litt for mye igjen i babystadiet, og ser på barnet ditt som mer hjelpeløst enn det er.

Jeg synes det høres koselig ut at far synger for barnet. La han være forelder på sin måte. 

Anonymkode: 4c092...79c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...