Gå til innhold

2P matte eksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har eksamen den 24. mai. Noen som har tatt 2P som privatist? Er 2P mye vanskeligere enn 1P? Har hørt en del folk si at 2P er mye lettere enn 1P. Er litt forvirret hvordan 2P kan virke lettere for folk enn 1P. Kan dere gi meg tips for hvordan jeg kan være best mulig forberedt. 

Anonymkode: c6b3f...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2P er LANGT mye lettere enn 1p, med det sagt så er en ny fagfornyelse ute. 2P har som regel mindre pensum enn 1p, da har du mindre stoff du må forholde deg til. Øv på tidligere eksamenoppgaver før 2p eksamen, det hjelper veldig. 

Anonymkode: 070b3...f8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar både 1P og 2P nå, og jeg vil si at 1P er mye lettere enn 2P. 

Jeg ligger på 4 i 1P, og 6 i 2P... 

Anonymkode: 62d63...abd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 22.57):

Jeg har eksamen den 24. mai. Noen som har tatt 2P som privatist? Er 2P mye vanskeligere enn 1P? Har hørt en del folk si at 2P er mye lettere enn 1P. Er litt forvirret hvordan 2P kan virke lettere for folk enn 1P. Kan dere gi meg tips for hvordan jeg kan være best mulig forberedt. 

Anonymkode: c6b3f...2ff

Tar du undervisning eller leser du deg opp alene?

Jeg tok 1P og 2P som privatist i mai i fjor og leste på egen hånd. (Anbefales ikke nødvendigvis hvis du sist hadde matte på ungdomsskolen - for 20 år siden...)

Min erfaring er at 2P bygger veldig på det man lærer i 1P. For min del føltes 2P mer komplisert men bittelitt lettere likevel fordi temaene er litt smalere, så du har ikke like mange forskjellige ting å øve deg på.
1P har et bredere spekter av forskjellige ting man må lære. Men for å skjønne P2 bør du huske hva du har lært i P1.

Men den aller beste måten du kan forberede deg på er å løse tidligere eksamensoppgaver. Det var det som reddet skinnet mitt!
Denne siden bør bli din nye bestevenn

Lykke til!

Anonymkode: c5580...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar du undervisning eller leser du deg opp alene?

Jeg tok 1P og 2P som privatist i mai i fjor og leste på egen hånd. (Anbefales ikke nødvendigvis hvis du sist hadde matte på ungdomsskolen - for 20 år siden...)

Min erfaring er at 2P bygger veldig på det man lærer i 1P. For min del føltes 2P mer komplisert men bittelitt lettere likevel fordi temaene er litt smalere, så du har ikke like mange forskjellige ting å øve deg på.
1P har et bredere spekter av forskjellige ting man må lære. Men for å skjønne P2 bør du huske hva du har lært i P1.

Men den aller beste måten du kan forberede deg på er å løse tidligere eksamensoppgaver. Det var det som reddet skinnet mitt!
Denne siden bør bli din nye bestevenn

Lykke til!

Gikk du gjennom boka da du tok 1p på egen hånd? Var det den nye læreplanen du gikk opp i (LK20)? Kan jeg spørre hvilken karakter du fikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Gikk du gjennom boka da du tok 1p på egen hånd? Var det den nye læreplanen du gikk opp i (LK20)? Kan jeg spørre hvilken karakter du fikk? 

Jeg gikk igjennom Sinus-bøkene, og supplerte litt med YouTube.
Jeg fikk 3 på begge (ikke mye å rope hurra for, men som kronisk utmattet person som lærte 2 års matte alene på 4 mnd så er jeg sjeleglad for at jeg ikke strøk).

Ser ut til at de fortsatt brukte/bruker de gamle læreplanene til privatisteksamen i fjor og i år.
Siste eksamen i gammel læreplan til 1P (MAT1-04) ble holdt i fjor høst, tror det samme gjelder 2P (MAT5-03).

Er det stor forskjell på de gamle og nye læreplanene? Virker som om programmering skal innføres.

Denne våren tar jeg de siste fagene jeg trenger, og der blir jeg også blant de siste som tar eksamen i de gamle læreplanene. Vet ikke helt hva jeg synes om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gikk igjennom Sinus-bøkene, og supplerte litt med YouTube.
Jeg fikk 3 på begge (ikke mye å rope hurra for, men som kronisk utmattet person som lærte 2 års matte alene på 4 mnd så er jeg sjeleglad for at jeg ikke strøk).

Ser ut til at de fortsatt brukte/bruker de gamle læreplanene til privatisteksamen i fjor og i år.
Siste eksamen i gammel læreplan til 1P (MAT1-04) ble holdt i fjor høst, tror det samme gjelder 2P (MAT5-03).

Er det stor forskjell på de gamle og nye læreplanene? Virker som om programmering skal innføres.

Denne våren tar jeg de siste fagene jeg trenger, og der blir jeg også blant de siste som tar eksamen i de gamle læreplanene. Vet ikke helt hva jeg synes om den saken.

3er er absolut ikle dårlig, spesielt uten undervisning eller lærer som kan hjelpe deg underveis. Jeg er i samme situasjon som deg men jeg MÅ få en 4er. Skal ta 1P aleine, lurer på om jeg skal gå gjennom boka 2 ganger eller kun fokusere på gamle matte eksamner etter første gjennom gang i sinus boka. 

Skal opp i den nye fagkoden (LK20). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

3er er absolut ikle dårlig, spesielt uten undervisning eller lærer som kan hjelpe deg underveis. Jeg er i samme situasjon som deg men jeg MÅ få en 4er. Skal ta 1P aleine, lurer på om jeg skal gå gjennom boka 2 ganger eller kun fokusere på gamle matte eksamner etter første gjennom gang i sinus boka. 

Skal opp i den nye fagkoden (LK20). 

Det jeg oppdaget når det begynte å nærme seg eksamen var at det var lurt å søke opp videoer på YouTube som forklarte ting man synes var vanskelig, gjerne med alternative metoder enn dem som stod i boka.
En av oppgavene på eksamen greide jeg å få riktig bare fordi jeg hadde sett en video kvelden før som forklarte konseptet på en lettfattelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt 1p og 2p denne høsten. Fikk 4 i 1p og 3 i 2p, fordi jeg fokuserte for mye på 1p. 

Jeg skal ta opp 2p igjen nå, dette er siste sjansen i gammel læreplan, så det skal jeg utnytte! Sjeleglad for å slippe å ta fagfornyelsen. 

Nå skal jeg få 4. Kortforklart.no har mange videoer som er meget bra forklart, men det koster 500 kr. 

Ellers er det masse gamle eksamensoppgaver og info på matematikk.net 

Husk at 2p er et fag på 84 timer, i motsetning til 1p som er 140 timers fag. Det burde derfor være lettere å klare 2p, dersom du selvfølgelig har grunnkunnskapene fra 1p. 

Lykke til! Du skal også få minst 4, det klarer du. Viktig å jobbe en til to timer med faget hver dag, start allerede i dag!

Anonymkode: e757f...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Når du øver på gamle eksamensoppgaver ser du etterhvert et mønster. 

De forandrer bare teksten hvert år, men det er jo alltid de samme oppgavene som kommer. Husk å pugge forskjell på typetall, gj. Snitt, median osv. 

Og jobb mye med figurtall. 

Anonymkode: e757f...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fersk mattelærer på vgs, og underviser bl.a. i 2P. Det er ganske store forskjeller mellom ny og gammel læreplan i 2P. Her er den nye (LK20):

https://www.udir.no/lk20/mat05-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv46

Prosent, vekstfaktor og statistikk er i stor grad det samme. Det som er nytt er likninger, geometri og økonomi, mens potenser, standardform, funksjoner og modellering er flyttet over til 1P. Det står ikke spesifikt programmering i kompetansemålene, men det er nevnt under underveisvurdering - og det var med en programmeringsoppgave i eksempelsettet som Udir la ut i høst:

https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/eksempeloppgaver/matematikk-2p/

Det er lurt å gjøre gamle eksamensoppgaver om de temaene som fortsatt er med i pensum, som statistikk. Ha kontroll på ting som kumulativ frekvens, gjennomsnitt fra klassedelt materiale, histogram med ulik klassebredde osv. Men det er mye som ikke er aktuelt lenger, så vær litt obs. Øv på å bruke Excel, GeoGebra (med CAS), Python osv til å løse oppgaver i del 2. Mange redder seg inn på dette. 

Lykke til!

Anonymkode: b97a8...0c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...