Gå til innhold

Finnes det private barseltjenester (som alternativ til sykehusopphold )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en YouTube video hvor de presenterer barselavdelingene/ barselhotellet  påSUS. Hotellet  har lyse fine rom - der skal jeg nok greie å være i 2-3 dager , men barselavdelingen ?? Havner jeg der vil jeg ikke greie meg ett sekund..man må dele rom, kun adskilt av blå gardiner.. .. Jeg greier ikke å sove eller eksistere m fremmede mennesker på rommet- og i tillegg skal man høre på skrik fra en fremmed baby/koseprating fra  annen mor mens man prøver å bli kjent med sin egen... 

Må jeg på ett utrivelig fellesrom, så må jeg bort.. og da hadde der vært fint om det var noen som leverte slike tjenester..

Anonymkode: 58a06...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt eget hjem. 

Anonymkode: f11f4...b8f

• Liker 8
Skrevet

Har ikke bsrn selv, men har hørt fra venner og kjente at sykehuset helst vil ha deg over på hotellet så fort som mulig etter fødsel (så lenge alt er normalt). Her blir du normaltsett bare liggende 1-2 døgn før du drar hjem. Men, her er det ikke like mye hjelp å få som på sykehuset (avlasting osv). 

Anonymkode: 62b36...e78

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo litt an på hvor du er da.. 

Fødte selv på Bærum sykehus, der får man eget familierom uansett. 
Fantastiske mennesker hele veien, var på barsel i tre dager som var gull verdt!!

Anonymkode: 8ea6f...d4d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ditt eget hjem. 

Men da er man frisk nok til å være på barselhotellet ... 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kommer jo litt an på hvor du er da.. 

Fødte selv på Bærum sykehus, der får man eget familierom uansett. 
Fantastiske mennesker hele veien, var på barsel i tre dager som var gull verdt!!

Kan man velge å føde på et annet sykehus enn der man er folkeregistrert ? Og kan man ha flere alternativ ? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så en YouTube video hvor de presenterer barselavdelingene/ barselhotellet  påSUS. Hotellet  har lyse fine rom - der skal jeg nok greie å være i 2-3 dager , men barselavdelingen ?? Havner jeg der vil jeg ikke greie meg ett sekund..man må dele rom, kun adskilt av blå gardiner.. .. Jeg greier ikke å sove eller eksistere m fremmede mennesker på rommet- og i tillegg skal man høre på skrik fra en fremmed baby/koseprating fra  annen mor mens man prøver å bli kjent med sin egen... 

Må jeg på ett utrivelig fellesrom, så må jeg bort.. og da hadde der vært fint om det var noen som leverte slike tjenester..

Har du født barn før? Hvis ikke så tar du det SUS har. Man må bare på barselavdelingen dersom man har keisersnitt og komplikasjoner. Andre med normal fødsel (selv om de har epidural -anbefales) får være på barselhotellet. Hvis du bestiller for 2personer fra dag en så får du også da et rom med dobbelt seng med plass til deg og mannen.

Anonymkode: e9905...10b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du født barn før? Hvis ikke så tar du det SUS har. Man må bare på barselavdelingen dersom man har keisersnitt og komplikasjoner. Andre med normal fødsel (selv om de har epidural -anbefales) får være på barselhotellet. Hvis du bestiller for 2personer fra dag en så får du også da et rom med dobbelt seng med plass til deg og mannen.

Er første barn.. og kjenner at jeg må ha en back-up plan hvis jeg havner på barselavdelingen .. hvis ikke blir jeg liggende våken hele oppholdet.. ønsker ikke å få ødelagt den første tiden m barnet.. å bare ta det en får er et dårlig alternativ om det innebærer dobbeltrom  om man kan kjøpe noe bedre...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er første barn.. og kjenner at jeg må ha en back-up plan hvis jeg havner på barselavdelingen .. hvis ikke blir jeg liggende våken hele oppholdet.. ønsker ikke å få ødelagt den første tiden m barnet.. å bare ta det en får er et dårlig alternativ om det innebærer dobbeltrom  om man kan kjøpe noe bedre...

Tror nesten du bør ta alt som det kommer. Som regel ligger man ikke lenge etter å født barn før man drar hjem. Og skulle du bli liggende noen få netter, så antar jeg at du da kanskje er veldig sliten og får såve uansett. 

Anonymkode: 62b36...e78

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De aller, aller fleste er frisk nok til både barselhotell og å dra hjem 6 timer etter fødsel. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan man velge å føde på et annet sykehus enn der man er folkeregistrert ? Og kan man ha flere alternativ ? 

Man er ikke folkeregistrert på et sykehus. Du kan søke fødeplass hvor du vil, så er det opp til sykehuset å akseptere deg. I min region setter man opp 1., 2. og 3. valg og så får man ett av dem (vanligvis 1. valg). Når man har fått fødeplass så har man det der man må søke om å bytte eventuelt men man kan ikke ha flere på "standby".

Men er du så dårlig at du må på barsel på sykehuset slike steder som har barselhotell er du sannsynligvis ikke like nøye på dette med at du hører noen andre osv. De vil ha flest mulig over på hotellet. 

Anonymkode: e59de...e00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

okei men du havner kun på barselavdelingen dersom du tar keisersnitt eller blir dausyk.

Altså vaginale fødsler uten komplikasjoner så får man barselhotellet. Hvis barnet må på 3D også så ligger du likevel på barselhotellet i mellomtiden.

Skrevet

Man søker fødeplass, men jeg fikk det i hvert fall! Bor i Oslo og fødte på Bærum sykehus :) 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er liten kapasitet på SUS sitt barselhotell og blir fort fullt dessverre. De har stengt flere rom på hotellet for å spare til nytt sykehus. Jeg endte på barselavdelingen med andremann pga dette. Det var ganske kjipt ja, skal innrømme det. Vi var tre mødre på tomannsrom. Fire babyer. Good times! 

Men er du frisk kan du jo reise hjem så fort som mulig. 

Ta det litt som det kommer. Jeg ble ett døgn på barsel fordi ammingen ikke var helt på plass. Med førstemann trengte jeg tre dager på sykehuset for å få ammingen på plass. 

Fikk MYE bedre oppfølging på hotellet, ironisk nok. På barsel løper de jo ræva av seg. 

Anonymkode: 72ba6...7c3

• Liker 4
Skrevet

Barsel var helt jævlig! Havnet der pga lav fødselsvekt hos barnet. Etter å ikke ha sovet på to døgn sa jeg til en ansatt at nå tar jeg babyen og drar hjem før det klikker for meg. Fikk enerom etter det.

Ved fødsel nr 2 gikk alt fint, men dro hjem så raskt det lot seg gjøre.

Anonymkode: 5421c...f36

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De aller, aller fleste er frisk nok til både barselhotell og å dra hjem 6 timer etter fødsel. 

Mange er ikke det, det er ikke uvanlig å havne på barsel.

Anonymkode: ececa...fb7

• Liker 4
Skrevet

Får håpe du aldri blir reelt syk da ts, uten mulighet til å reise hjem når du blir lagt på rom med noen andre. Havner du på sykehus med kreft, hjerteinfarkt, etter trafikkulykke e.l. så må du pent belage deg på å dele rom, og da er du faktisk SYK, ikke bare midlertidig i behov av litt helsehjelp. Bortskjemte nordmenn burde heller lære seg hvor heldig de er som har oppfølging under svangerskap, føde og barsel, slik at det faktisk ikke er en livsfarlig tilstand slik det er mange steder i verden. 

Anonymkode: 4ecf6...7dc

• Liker 7
Skrevet

Jeg har litt samme tankene som deg, TS! Synes det virker helt forferdelig å ligge på fødeavdelingen/barsel og håper virkelig å slippe det. Jeg har litt angst knyttet til sykehus i utgangspunktet og å se den YT-omvisningen ha meg bare en skikkelig ekkel følelse i kroppen. Hørte forresten noen si at fødeloftet var midlertidig stengt nå om dagen? 

Men jeg tenker at dersom det mot formodning skulle skje noen komplikasjoner, vil nok fokuset mitt havne et helt annet sted likevel (avhengig av alvorlighetsgrad). Da vil jeg jo bare være glad for å få den hjelpen vi trenger og må bare stå i det. Virker dog helt grusomt å skulle dele rom med flere mødre og babyer, så jeg håper virkelig ikke at det skjer. 

Generelt håper jeg å kunne være minst mulig på sykehuset og vil gjerne dra hjem så raskt som mulig. 

Anonymkode: 841c0...d60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Om du og barnet er friske og fine kan du be om å få dra hjem tidligst mulig.

Det finnes ikke private barseltilbud med kvalifisert personell nei. 

De ønsker folk ut tidligst mulig, så du blir ikke holdt igjen med mindre det er medisinsk begrunnet. 

Skrevet

Får håpe du aldri blir reelt syk da ts, uten mulighet til å reise hjem når du blir lagt på rom med noen andre. Havner du på sykehus med kreft, hjerteinfarkt, etter trafikkulykke e.l. så må du pent belage deg på å dele rom, og da er du faktisk SYK, ikke bare midlertidig i behov av litt helsehjelp. Bortskjemte nordmenn burde heller lære seg hvor heldig de er som har oppfølging under svangerskap, føde og barsel, slik at det faktisk ikke er en livsfarlig tilstand slik det er mange steder i verden. 

Jada jada jada, vi ER ufattelig heldige i dette landet, men det må være lov å dele sine bekymringer på et forum uten at det betyr at man ikke setter pris på de offentlige godene vi er så heldige å få ta del i.

Jeg deler som sagt mange av de samme tankene/bekymringene som TS, men dersom noe alvorlig faktisk skulle skje vil jo naturligvis fokuset bare være at alt går bra med oss begge uavhengig av hvor utrivelig og fælt jeg synes rommet på sykehuset er.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som jeg svarte en annen dust her inne- jeg driter i hva du måtte mene..

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har litt samme tankene som deg, TS! Synes det virker helt forferdelig å ligge på fødeavdelingen/barsel og håper virkelig å slippe det. Jeg har litt angst knyttet til sykehus i utgangspunktet og å se den YT-omvisningen ha meg bare en skikkelig ekkel følelse i kroppen. Hørte forresten noen si at fødeloftet var midlertidig stengt nå om dagen? 

Men jeg tenker at dersom det mot formodning skulle skje noen komplikasjoner, vil nok fokuset mitt havne et helt annet sted likevel (avhengig av alvorlighetsgrad). Da vil jeg jo bare være glad for å få den hjelpen vi trenger og må bare stå i det. Virker dog helt grusomt å skulle dele rom med flere mødre og babyer, så jeg håper virkelig ikke at det skjer. 

Generelt håper jeg å kunne være minst mulig på sykehuset og vil gjerne dra hjem så raskt som mulig. 

Jeg kunne tenke meg den oppfølgingen man får de første dagene.. men er jeg og barn friske nok til å være på barselhotellet - bare plassen ikke tillater det, så drar jeg heller frem og tilbake til hjemme. Og dersom jeg i løpet av tiden finner et alternativ v pleiebehov - så går jeg for det.. totalt uaktuelt å ligge på rom m 4 babyer og tre mødre.. vi bor i Norge.. ikke Uganda 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...