AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #1 Skrevet 15. januar 2022 Hei! I noen familier og noen kulturer er det vanlig at de eldre søsknene passer eller ser til de yngre søsknene, feks at de tar med seg de yngre når de selv skal ut å leke med venner osv.. Da jeg var barn hadde jeg en lillesøster som er 4 år yngre enn meg, og det var noen ganger jeg ikke ville ha henne med stakkars, og det var greit. Så ser jeg noen som må passe yngre søsken nesten hele tiden, og de er så lei! Nå har jeg selv fått mitt andre barn, og mitt eldste barn er fire år, og jeg kan ikke se for meg å skyve noe som helst ansvar på eldste barnet med mindre det er veldig nødvendig, eller som nå, hvor hun føler seg veldig stor (hun får oppgaver og blir veldig glad for det, men da er jeg jo der). Hvordan stiller du deg til det å la eldre søsken passe de yngre? Hvor går grensa di? Anonymkode: 6098a...0cb
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #2 Skrevet 15. januar 2022 I utgangspunktet bør det eldre søskenet ønske det selv, men samtidig synes jeg du overdriver skikkelig når du anser det som så fælt at du aldri vil gjøre det selv. Noen ganger er det praktisk og det er naturlig at eldre barn tar mer ansvar hjemme. Det er ikke verre eller mer traumatisk enn å kreve at de vasker bad, støvsuger eller gjør andre oppgaver. Anonymkode: 6e920...885 9
tussi84 Skrevet 15. januar 2022 #3 Skrevet 15. januar 2022 spørs jo hvor gammel den som skal passe er, og hvor foreldrene er/og hvor lenge de skal bli borte. Som 9 åring passet jeg feks lillesøster på da 2 år når mamma var i butikken en sjelden gang. Da jeg ble tenåring kunne jeg fint passe henne en hel kveld. Det var feks hvis begge foreldrene var på jobb, eller de skulle bort i spesielle anledninger noe som ikke skjedde så ofte. Ellers lekte jeg av og til med henne ute og inne Jeg tenker at det er sunt å la eldre barn passe yngre søsken av og til, så samt modenhet er tilstede. Det bør derimot ikke skje for ofte, fordi søskenet skal ikke være en slags foreldre fordi mor/far nesten aldri er hjemme. Det er også viktig at det eldre søskenet har tid til hobbyer, fritidsaktiviteter og venner 6
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #4 Skrevet 15. januar 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): I utgangspunktet bør det eldre søskenet ønske det selv, men samtidig synes jeg du overdriver skikkelig når du anser det som så fælt at du aldri vil gjøre det selv. Noen ganger er det praktisk og det er naturlig at eldre barn tar mer ansvar hjemme. Det er ikke verre eller mer traumatisk enn å kreve at de vasker bad, støvsuger eller gjør andre oppgaver. Anonymkode: 6e920...885 eh - klart det er mye kjipere å måtte straffes dobbelt med å både få søsken og så måtte passe dem, enn å bidra i hjemmet sitt ved å vaske, lage mat etc. Anonymkode: 90420...5dd 1
Lonelily Skrevet 15. januar 2022 #5 Skrevet 15. januar 2022 Søsken skal aldri forventes eller presses til å ta over foreldrerollen. Men jeg syntes absolutt at eldre søsken skal få ansvar og hjelpe til hjemme, noen ganger innebærer det å holde et øye på småsøsken. Her er eldste 8 og yngste 3. Hadde aldri overlatt ansvaret til eldste frøkena alene. Aldri i livet. Men jeg er alenemor på heltid og innimellom må hun tåle å holde et øye med lillebror når jeg skal opp i 2 etasje ol. Eller holde han i hånda når vi går ute, det er stas for begge. Søsken skal jo være kos (og litt krangel), ikke jobb. Kanskje jeg er heldig med mine, men de syntes stort sett det er stas å henge sammen (enn så lenge!). Har derimot opplevd at en en venn av eldste kommer på besøk med lillebroren sin på 4 på slep til stadighet. Det er IKKE greit!! Ikke kult for de to store som helst vil leke alene, og ikke greit ovenfor meg som får ansvaret for et mindre barn som jeg strengt tatt aldri har invitert. Tror også det er viktig at eldre søsken får litt privatliv når de har besøk av venner, det er jo drepen å hele tiden ha småsøsken oppå seg da. Men her får lillebror lov eller er ikke interessert. Kjenner jeg ikke gleder meg fryktelig til den dagen han hyler om å få bli med og hun skriker at han ikke får lov 🙈 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2022 #6 Skrevet 16. januar 2022 Har en på nesten 9 og en som er 6, kunne ikke latt eldste passe yngste , da hadde eldste blitt selverklært sjef over yngste 🙈 Anonymkode: 02aba...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #7 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 22.17): Hei! I noen familier og noen kulturer er det vanlig at de eldre søsknene passer eller ser til de yngre søsknene, feks at de tar med seg de yngre når de selv skal ut å leke med venner osv.. Da jeg var barn hadde jeg en lillesøster som er 4 år yngre enn meg, og det var noen ganger jeg ikke ville ha henne med stakkars, og det var greit. Så ser jeg noen som må passe yngre søsken nesten hele tiden, og de er så lei! Nå har jeg selv fått mitt andre barn, og mitt eldste barn er fire år, og jeg kan ikke se for meg å skyve noe som helst ansvar på eldste barnet med mindre det er veldig nødvendig, eller som nå, hvor hun føler seg veldig stor (hun får oppgaver og blir veldig glad for det, men da er jeg jo der). Hvordan stiller du deg til det å la eldre søsken passe de yngre? Hvor går grensa di? Anonymkode: 6098a...0cb Her passer ikke de største de minste. Det er ikke barna mine sitt ansvar. Barn skal ikke ha ansvar for barn. Men de kan bidra og hjelpe til på andre måter. Jeg opplever dette som typisk i enkelte kulturer og i mindre ressurssterke familier hvor de er avhengig av større søsken for å få hverdagen til å gå rundt. Anonymkode: 39c76...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #8 Skrevet 17. januar 2022 Jeg var 5 år eldre enn søster og jeg passet henne i blant, men det var for det meste til avtalte tider. Feks fulgte jeg henne til barnehagen + passet henne noen ganger på ettermiddag/tidlig kveld/etterhvert senere kveld om foreldrene mine skulle noe. Men det var en begrenset mengde og ble alltid avtalt med meg. Jeg slapp å alltid måtte ta med søsken ut eller når jeg var med venner eller bli tvunget av foreldre til å ha med søsken eller inkludere søsken i ting som jeg opplevde at andre venner ble tvunget til, og det satte jeg stor pris på. På hytta og ferier med bare familie osv var det naturlig at vi gjorde ting sammen av egen vilje. Anonymkode: 86e2a...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #9 Skrevet 17. januar 2022 Nå har jeg 2 år mellom mine, så at eldste skal være barnevakt er ikke aktuelt uansett. Men jeg ser ikke problemet med at eldre barn bistår med barnepass en gang i blant. Men det skal selvsagt ikke bli en jobb som går utover normal livsutfoldelse. Men alle i en familie må bidra og det bidraget kan for eksempel være å se etter småsøsken. Anonymkode: 966f6...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #10 Skrevet 17. januar 2022 Det kan man da ikke si noe generelt om. Jeg ser nesten aldri eldre søsken passer yngre, kun en sjelden gang de er hjemme alene og da over ti år alle sammen, koser seg med pizza og tv mens foreldrene er ute på noe. sånn mens foreldre er på butikken ol er jo helt ok. Anonymkode: a91a2...486 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #11 Skrevet 17. januar 2022 Mamma fikk et barn med min stefar da jeg var i tidlige tenårene, og jeg ble tvunget til å passe mye. De sa ofte ikke fra før samme dagen heller, så jeg kunne sjeldent legge planer. Mamma jobbet kveld/natt, og stefaren min turte/klarte ikke å være alene med broren min. Hver gang mamma var på jobb (3-4 ganger i uken) måtte jeg derfor være hjemme for å ta meg av kveldsmat og legging. Jeg fikk gå ut etter jeg hadde fått han til å sove, men det gikk utover fritidsaktiviteter og venner (jeg måtte droppe trening for å være hjemme og legge lillebror). Da jeg begynte på VGS måtte jeg ofte droppe fester for å være hjemme med ham i helgene, og si nei til ekstravakter på jobb. Det endte opp med at jeg flyttet ut fra mamma da jeg var 17, jeg var lei av å ikke bestemme over eget liv. Pappa fikk også et barn med min stemor et par år etter mamma fikk. Der ble jeg spurt (lenge på forhånd) om jeg kunne passe. Det var helt greit om jeg allerede hadde planer eller sa jeg ikke ville. De spurte også svært sjelden, og de prøvde alltid å løse det seg i mellom før de spurte meg (de spurte kanskje en gang i måneden). Det første sier seg selv at ikke er greit. Det siste var jo bare veldig koselig, og både jeg og søsteren min koste oss veldig da jeg hentet i barnehage/passet på kveldstid osv. Budskapet mitt er at pass av småsøsken er veldig koselig, men ikke når det blir under tvang eller det blir så mye at det går utover storesøskens liv. Jeg synes også det blir feil å sammenligne pass av søsken med husarbeid. Jeg ønsker meg også mat og rene klær, jeg ønsket meg aldri søsken (satt på spissen). Anonymkode: ba6e9...0f7 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #12 Skrevet 17. januar 2022 Min 11-åring passer 8-åringen en fast ettermiddag i uka. Det synes hun er helt OK, tjener seg en 50-lapp mens vi foreldrene er ute noen timer på fritidsaktiviteten vår. Tenker at barnevaktjobb må belønnes på en eller annen måte, slik at de ikke føler de blir utnyttet. Spesielt siden dette ikke er en oppgave som går på omgang mellom søsknene, men faller på den eldste hele tiden. Anonymkode: 9ef0f...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #13 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har en på nesten 9 og en som er 6, kunne ikke latt eldste passe yngste , da hadde eldste blitt selverklært sjef over yngste 🙈 Anonymkode: 02aba...3e5 Jeg hadde gjerne et øye på yngre søster allerede i den alderen. Om det bare var å holde fortet hjemme en times tid, eller om de ble med ut for å leke. Klarte fint å bytte mellom å være barnevakt, og søsken. Både jeg og de fikk klare instrukser om at dersom andre voksenpersoner ikke var i nærheten så var det jeg som bestemte, og å bestemme betydde å gjøre det som mamma/pappa ville gjort, ikke utnytte situasjonen. Men så snart vi var med foreldrene igjen kunne begge være ganske ufyselige med hverandre. For å svare på spørsmålet. Barnevakt, som å få med seg småsøsken ut av huset, er kun greit om eldste ønsker det. Det samme gjelder ting som matlaging, stell og legging. Å ha et øye på ting om man er alene hjemme et-par timer, eller om foreldrene er ute og yngste sover, det er greit. Men gjør da litt ekstra kos ut av det, som at det innebærer skjermtid, eller god mat. Anonymkode: ca836...ae8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #14 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 22.17): Hei! I noen familier og noen kulturer er det vanlig at de eldre søsknene passer eller ser til de yngre søsknene, feks at de tar med seg de yngre når de selv skal ut å leke med venner osv.. Da jeg var barn hadde jeg en lillesøster som er 4 år yngre enn meg, og det var noen ganger jeg ikke ville ha henne med stakkars, og det var greit. Så ser jeg noen som må passe yngre søsken nesten hele tiden, og de er så lei! Nå har jeg selv fått mitt andre barn, og mitt eldste barn er fire år, og jeg kan ikke se for meg å skyve noe som helst ansvar på eldste barnet med mindre det er veldig nødvendig, eller som nå, hvor hun føler seg veldig stor (hun får oppgaver og blir veldig glad for det, men da er jeg jo der). Hvordan stiller du deg til det å la eldre søsken passe de yngre? Hvor går grensa di? Anonymkode: 6098a...0cb mine 14 åringer passer de yngre på 9,8 og 1 år mye etter skolen og bhg, de må hente minsten i bhg rundt 1530 da jeg ikke rekker hjem før 1730,mens de på 8 og 9 klarer seg det meste selv, så er det greit og ha de store der Anonymkode: 10304...01b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #15 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): mine 14 åringer passer de yngre på 9,8 og 1 år mye etter skolen og bhg, de må hente minsten i bhg rundt 1530 da jeg ikke rekker hjem før 1730,mens de på 8 og 9 klarer seg det meste selv, så er det greit og ha de store der Anonymkode: 10304...01b 14 åringen henter 1 åringen i barnehagen de fleste dager? Og har aleneansvar i 2 timer? Det er virkelig ikke greit, på noe som helst plan. En ettåring krever en del. Veldig merkelig barnehagen ikke har meldt til barnevern om dette stemmer. Anonymkode: ca836...ae8 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #16 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 14 åringen henter 1 åringen i barnehagen de fleste dager? Og har aleneansvar i 2 timer? Det er virkelig ikke greit, på noe som helst plan. En ettåring krever en del. Veldig merkelig barnehagen ikke har meldt til barnevern om dette stemmer. Anonymkode: ca836...ae8 Det er helt greit vettu, du overdriver svært mye. barnehagen synes guttene er kjempe flinke som stiller opp Anonymkode: 10304...01b 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt greit vettu, du overdriver svært mye. barnehagen synes guttene er kjempe flinke som stiller opp Anonymkode: 10304...01b Greit det, trollmor. Anonymkode: ca836...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Greit det, trollmor. Anonymkode: ca836...ae8 er du trollemor ja, det er jo greit og vite Anonymkode: 10304...01b
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2022 #19 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): mine 14 åringer passer de yngre på 9,8 og 1 år mye etter skolen og bhg, de må hente minsten i bhg rundt 1530 da jeg ikke rekker hjem før 1730,mens de på 8 og 9 klarer seg det meste selv, så er det greit og ha de store der Anonymkode: 10304...01b Fy så stygt ogg egoistisk, stakkars ungene dine. Ikke få flere barn enn du evner å ta deg av selv, barn skal ikke være dine slaver og gratis barnevakt. Anonymkode: 90420...5dd 2
IDGAF Skrevet 17. januar 2022 #20 Skrevet 17. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): mine 14 åringer passer de yngre på 9,8 og 1 år mye etter skolen og bhg, de må hente minsten i bhg rundt 1530 da jeg ikke rekker hjem før 1730,mens de på 8 og 9 klarer seg det meste selv, så er det greit og ha de store der Anonymkode: 10304...01b Har ikke 14-åringene lekser? Fritidsaktiviteter? Har de ikke lyst å bli med venner hjem, henge med venner etter skolen? Normale tenåringsgreier… 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå