Gå til innhold

Fordeler med stor aldersforskjell mellom barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid igjen og da vil barnet være 9,5 år når lillebror kommer. Vet det ikke er så vanlig med så stort gap mellom søsken, men hva kan være fordeler med det? 

Anonymkode: 206fd...26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tvilsomt. kanskje da de blir voksne.

Skrevet
Teardrop skrev (5 minutter siden):

Det er 14 år mellom mine og de har og har alltid hatt et supert forhold. Lillesøster er snart 14. 

Anonymkode: 5ed30...460

Skrevet

Min svigerinne har to attpåklatter, og de tre eldste går nå på ungdomskolen, og yngste har ikke blitt ett år enda. 

De har det veldig gøy med å kose lillesøster, bære henne og leke med henne, men de synes det er litt kjedelig å passe mens mammaen lager mat, men kan se for meg at de vil ha mye glede av hverandre når de blir voksne 😊

Anonymkode: c19d2...0f9

• Liker 1
Skrevet
Teardrop skrev (7 minutter siden):

Det må alltid spres litt negativitet ❤️

• Liker 2
Skrevet

Er 7 år i mellom mine gutter. De har ikke leket mye sammen. Men begge er interessert i fotball, så der har tilbrakt litt tid sammen. Nå er de 13 og 20 år. De ser fotball kamper sammen og diskutere fotball 😉 Fordelen er at det har vært lite søsken krangling 

Anonymkode: c37b7...a75

Skrevet

Vi har den aldersforskjellen, og nei dessverre, det er mest ulemper. Den eldste vil snart ha veldig andre behov enn den lille, og omvendt.

Den lille hemmer dere fra å gjøre gøye ting med den store. Den lille er "masete" når dere ellers kan sitte rundt et bord og ha en hyggelig samtale. 

Det positive er at du har hjelp/barnevakt, barna vil bli veldig glad i hverandre og stolte av hverandre. Du og den store vil glede dere sammen over den lille. Og uansett så vil de alltid være en liten søskenflokk. 

Anonymkode: b107c...7a3

• Liker 1
Skrevet

Mannen min har en lillebror som er 6 år yngre. De har knapt kontakt. 

Anonymkode: e158a...656

• Liker 1
Skrevet

Kanskje mer tid og overskudd hvert enkelt av barna gjennom baby- og småbarnsperioden. Store storesøsken får en annen rolle overfor småsøsken enn tettere søsken vil få, som kan være fin. Antagelig vil de ikke leke så mye sammen, men de kan likevel ha det veldig fint sammen. Storesøskenet forstår godt hva som skjer, og kan synes det er stas å få en baby inn i familien. Fordi de er på så ulike stadier av barndommen, kan det kanskje bli mindre sjalusi og rivalisering enn om de hadde vært tettere. 

Det er nok uansett ikke noen fasit. Mitt søsken er 7 år yngre enn meg, jeg syntes det var fantastisk å bli storesøster. Selv om jeg husker jeg gråt meg i søvn fordi jeg ble sjalu uten å tørre å fortelle det til noen. Jeg anbefaler å være oppmerksom på at det kan være veldig sårt på plutselig dele mamma og pappa selv om en begynner å bli stor. Andre igjen vil kanskje være lite interessert i babyen.

Vi har to tette barn, det er også veldig fint. Men jeg kjenner andre både med tette barn, og barn med 3-4 år mellom, hvor barna krangler og krangler. Jeg tenker at det er både fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller, og også at disse fordelene og ulempene varierer veldig fra familie til familie. Hvem barna er betyr mest for hvilken relasjon de får. 

Anonymkode: 42561...960

Skrevet

Ser ikke hvorfor det skal være noe galt med stor aldersforskjell i det hele tatt jeg. Syns 9 åringen din er heldig som får søsken forresten😀 jeg er enebarn og hver bursdag jeg hadde når jeg blåste ut lyset på kaka og fikk ett ønske så ønska jeg meg en søster eller en bror:) 

Anonymkode: 9e2a0...a24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har den aldersforskjellen, og nei dessverre, det er mest ulemper. Den eldste vil snart ha veldig andre behov enn den lille, og omvendt.

Den lille hemmer dere fra å gjøre gøye ting med den store. Den lille er "masete" når dere ellers kan sitte rundt et bord og ha en hyggelig samtale. 

Det positive er at du har hjelp/barnevakt, barna vil bli veldig glad i hverandre og stolte av hverandre. Du og den store vil glede dere sammen over den lille. Og uansett så vil de alltid være en liten søskenflokk. 

Jøss, ikke min erfaring i det hele tatt. Nå er vi to foreldre da, vet ikke hvordan det er hos dere. Har en på 10 og en på 2. Eldste ordner seg selv på morran og går til/fra skolen. Så trenger ikke "stresse" med å få ut to barn på morran. Vi finner på ting sammen i helgene, om det er turer ute eller lekeland inne så er det gøy for begge to. Velger vi aktiviteter som er aldersbestemt så tar vi et barn hver og bytter på. Den lille har blitt litt "herjet" med og er med på alt av utfordringer og ser opp til eldste og mestrer mye godt. Den eldste har blitt så omsorgsfull og ansvarsbevisst ved å få et lite søsken. 

Anonymkode: 288a1...a8b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er det min søster også sier og jeg ser.  Eldste fikk være enebarn en stund, men føler som tenåring at foreldre alltid prioriterer lillebror. Kan ikke kjøre/hente/være med for lillesøster må sove/spise/sliten. De bruker ofte storesøster som barnevakt.   Jeg som har to ganske tett (2 år) har alltid følt jeg kan ha med begge på det meste. 

Anonymkode: f0b0d...02d

• Liker 1
Skrevet

Fordel!

-9,5 åringen kan stå stille å vente mens du tar baby ut av bilen så du slipper å passe på at søskenet ikke løper ut i trafikken.

- Den eldste kan hjelpe deg å bære/holde ting mens du setter baby i bilen/ ordner baby i vogna etc.

- Den store kan se til baby mens du er på do og tisser så du får gjøre det uten å ha to unger på deg.

-Den store kan gjøre ting alene mens du holder på med legging eller bleieskift 

- når den lille begynner i barnehage kan den store vente i bilen mens du henter, du slipper å hente to unger.

- etterhvert som de er eldre kan den store være barnevakt så kan du ut å jogge og sånn om kvelden

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er gravid igjen og da vil barnet være 9,5 år når lillebror kommer. Vet det ikke er så vanlig med så stort gap mellom søsken, men hva kan være fordeler med det? 

Det er 10 års aldersforskjell mellom min eldste søster og yngste. Det virket til å gå veldig bra. Min eldste søster ble som en liten reservemamma for min yngste søster :)

Skrevet

Det er 10 år mellom mitt eldste stebarn og fellesbarnet. Det er søsken mellom der, men disse to har alltid hatt et nært forhold, fra yngste var baby! De har det fortsatt i dag, og nå er eldste 26.

Det blir utfordrende å finne ting som fenger både eldste og yngste. Vi endte ofte opp med å dele oss litt, reiste på samme ferie, men gjorde ikke alltid det samme. Var ikke noe problem for oss, vi var innstilt på at det var sånn det var noen år fram til eldste ikke ville være med oss lenger.

Skrevet

Jeg har en lillebror som er 10 år yngre enn meg. Han har alltid vært «babyen» min, og jeg har alltid vært veldig stolt over han. Har hjulpet mye til med han, elsket å passe han og vi har hele tiden hatt et nært forhold.

Nå er han 16 år, jeg har blitt mor selv og vi har faktisk et dårligere forhold i dag enn da han var yngre. Ikke «dårlig» i den forstand, men han har helt andre interesser + at vi bor langt unna hverandre.

Anonymkode: 1198a...30e

Skrevet

Fordelen er et nytt familiemedlem ❤️ 

Jeg har ei søster som er 9 år yngre. Nå er vi voksne og bestevenner. Er så uendelig glad for at jeg ikke forble enebarn! Søsteren min og jeg klarte til og med å få jevngamle barn, to gutter med 6 ukers mellomrom (min andre, hennes første). 

Fordelene kommer nok mest lenger frem i tid, men de kan selvfølgelig få et fint forhold tidlig også - spesielt hvis dere foreldre husker at den eldste antageligvis trenger mer oppmerksomhet enn dere tror. Husker jeg og søsteren fant ting vi kunne gjøre sammen, som at jeg tok bilder og hun var modell. Og hun var den som kom inn til meg på søndags morgen med sjokolademelk når jeg var fyllesyk, hehe. Vi hadde lite kontakt i perioder når jeg flyttet ut, men når hun ble 16-17 så fant vi tilbake til hverandre. Personlighet har jo alt å si for hvordan match søsken er, men jeg tenker at søsken er guuull verdt uansett aldersforskjell! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Komfort for deg, stor hjelp fra søsken.

Anonymkode: 644a0...849

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sosialt sett for barna så er de som to enebarn.

Anonymkode: 644a0...849

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...