Gå til innhold

Omikron og longcovid + nevrologisk påvirkning

nissejenta

Anbefalte innlegg

Kan omikron føre til long covid og de nevrologiske effektene som nedsatt luktesans/smak? Er plutselig ikke noe snakk om dette lenger og alle skal jo bare smittes nå. Kjipt om ungene som enda ikke har fått vaksine må slite med konsentrasjonsvansker og hjernetåke 😳

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nissejenta skrev (19 minutter siden):

Kan omikron føre til long covid og de nevrologiske effektene som nedsatt luktesans/smak? Er plutselig ikke noe snakk om dette lenger og alle skal jo bare smittes nå. Kjipt om ungene som enda ikke har fått vaksine må slite med konsentrasjonsvansker og hjernetåke 😳

Ingenting tyder på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nissejenta skrev (43 minutter siden):

Vet du hva som gir konsentrasjonsvansker og hjernetåke? Tiltakene og all vinglingen til regjeringen!! Man mister all forutsigbarhet, vanskelig å se fremover, man får ikke opprettholdt gode rutiner, man får vært mindre sosial, man går rundt og er redd og stressa… 

Dette går utover psyken til folk. Rart at det ikke snakkes mer om hvor overbelastet psykiatrien er… 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (31 minutter siden):

Ingenting tyder på det. 

Har du dokumentasjon på dette?

experts are concerned the massive volumes of Omicron infections right now could lead to huge rates of long COVID over the coming months and years.

Long COVID still a threat after mild infections, researchers warn (newatlas.com)

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missy1 skrev (20 minutter siden):

Vet du hva som gir konsentrasjonsvansker og hjernetåke? Tiltakene og all vinglingen til regjeringen!! Man mister all forutsigbarhet, vanskelig å se fremover, man får ikke opprettholdt gode rutiner, man får vært mindre sosial, man går rundt og er redd og stressa… 

Dette går utover psyken til folk. Rart at det ikke snakkes mer om hvor overbelastet psykiatrien er… 

Det er noe annet enn hva hjernetåke og konsentrasjonsproblemer er. Jeg tviler ikke på at mange sliter med psyken, men å sammenligne det med oss som har kognitiv dysfunksjon er manglende forståelse for hva vi som har senvirkninger av dette går igjennom. Vi har problemer med å ta i mot innputt og inntrykk over tid. Noe som medfører hodepine, fatigue og sykdomsfølelse.

Får min egendel kan jeg kun fungere på jobb i svært redusert stilling og med andre arbeidsoppgaver enn jeg vanligvis ville ha utført. Fordi hjernen min ikke takler å ha oversikt over flere oppgaver samtidig. Jeg sover 10 timer hver natt og er fremdeles ikke uthvilt, har daglig hodepine og får sykdomsfølelse ved økt kognitiv virksomhet. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (12 minutter siden):

Det er noe annet enn hva hjernetåke og konsentrasjonsproblemer er. Jeg tviler ikke på at mange sliter med psyken, men å sammenligne det med oss som har kognitiv dysfunksjon er manglende forståelse for hva vi som har senvirkninger av dette går igjennom. Vi har problemer med å ta i mot innputt og inntrykk over tid. Noe som medfører hodepine, fatigue og sykdomsfølelse.

Får min egendel kan jeg kun fungere på jobb i svært redusert stilling og med andre arbeidsoppgaver enn jeg vanligvis ville ha utført. Fordi hjernen min ikke takler å ha oversikt over flere oppgaver samtidig. Jeg sover 10 timer hver natt og er fremdeles ikke uthvilt, har daglig hodepine og får sykdomsfølelse ved økt kognitiv virksomhet. 

Du forstår kanskje ikke at psyken påvirker kroppen? At f.eks mye stress i kroppen over tid kan gi de symptomene du beskriver. 
Jeg har opplevd det selv, akkurat det du beskriver her. Det kom ikke av covid i mitt tilfelle, men stress og belastninger. Og det å mangle forutsigbarhet i hverdagen er en enormt stor stressfaktor. 

(jeg sier ikke at det er enten eller. Vil bare understreke at vi kan bli syke av psykiske belastninger så vel som somatisk sykdom)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (52 minutter siden):

Har du dokumentasjon på dette?

experts are concerned the massive volumes of Omicron infections right now could lead to huge rates of long COVID over the coming months and years.

Long COVID still a threat after mild infections, researchers warn (newatlas.com)

Den personen har selvfølgelig ikke dokumentasjon på det.Som du sier mange eksperter er bekymret, det er bare å ta ett kjapt google søk.

Endret av NorthernLight
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missy1 skrev (8 minutter siden):

Du forstår kanskje ikke at psyken påvirker kroppen? At f.eks mye stress i kroppen over tid kan gi de symptomene du beskriver. 
Jeg har opplevd det selv, akkurat det du beskriver her. Det kom ikke av covid i mitt tilfelle, men stress og belastninger. Og det å mangle forutsigbarhet i hverdagen er en enormt stor stressfaktor. 

(jeg sier ikke at det er enten eller. Vil bare understreke at vi kan bli syke av psykiske belastninger så vel som somatisk sykdom)

Jeg mener ikke å være dømmende angående psykisk sykdom.  Det er en neglisjert lidelse, men kognitiv dysfunksjon etter covid er ikke det samme som psykisk sykdom, selvom symptomene kan ligne.  

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (36 minutter siden):

Den personen har selvfølgelig ikke dokumentasjon på det.Som du sier mange eksperter er bekymret, det er bare å ta ett kajpt google søk.

Nei for å si det sånn, jeg forventet det ikke  heller. Det som er bekymringsfullt at Helsemyndighetene ikke tar det mer på alvor. Kanskje de vil innse,   hvis de selv blir rammet, eller deres barn eller barnebarn. Det er såpass mange der ute  som har fått livet sitt ødelagt , og som ikke vet når eller om de blir helt bra igjen , noen blir heller ikke hørt, og det er spesielt sårt når det gjelder barn, og jeg får vondt langt inn i hjerteroten , av å tenke på,  at  noen av disse  kanskje ikke blir hørt av sine nærmeste. 

Endret av Lana01
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (39 minutter siden):

Høres ut som helt vanlig ME, som man også kan få av mange andre årsaker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Omikron, mistet lukt og smak en uke inn i forløpet. Har fortsatt ikke fått tilbake luktesansen slik den var, selv om det er gått over en måned.  Lukter lite, lukter «feil» osv. Vet også om mange andre med omikron som mistet luktesansen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (8 timer siden):

Nei for å si det sånn, jeg forventet det ikke  heller. Det som er bekymringsfullt at Helsemyndighetene ikke tar det mer på alvor. Kanskje de vil innse,   hvis de selv blir rammet, eller deres barn eller barnebarn. Det er såpass mange der ute  som har fått livet sitt ødelagt , og som ikke vet når eller om de blir helt bra igjen , noen blir heller ikke hørt, og det er spesielt sårt når det gjelder barn, og jeg får vondt langt inn i hjerteroten , av å tenke på,  at  noen av disse  kanskje ikke blir hørt av sine nærmeste. 

Man har dog ikke så mye valg. Man kan anerkjenne at long covid kan bli et problem, men det er lite man kan gjøre for å hindre smitte. Man kan utsette smitte, men det gjør ikke at man nødvendigvis unngår det. Problemet vil uansett bli det samme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (14 timer siden):

De er "bekymret" for det ja. 

Men det er ingenting som tyder på at dette er reelt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 timer siden):

Høres ut som helt vanlig ME, som man også kan få av mange andre årsaker.

Ja, det har mange likheter og det er noe det også forskes på om covid kan utløse ME/CFS. Det ser ut til hos begge grupper har cellene problemer med å produsere energi og å kvitte seg med avfallsstoffer. Det ses også betennelse tilstand hos begge grupper.

Samtidig har jeg sett flere forskningsrapporter som viser til microblodpropper hos de med  PASC, noe som hindrer oksygen opptak i cellene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (2 timer siden):

Ja, det har mange likheter og det er noe det også forskes på om covid kan utløse ME/CFS. Det ser ut til hos begge grupper har cellene problemer med å produsere energi og å kvitte seg med avfallsstoffer. Det ses også betennelse tilstand hos begge grupper.

Samtidig har jeg sett flere forskningsrapporter som viser til microblodpropper hos de med  PASC, noe som hindrer oksygen opptak i cellene.

hvem vet, kanskje de finner mikroblodpropper hos folk med vanlig ME også om de forsker mer?  

spennende med mer forskning på dette

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
velociraptor skrev (1 minutt siden):

hvem vet, kanskje de finner mikroblodpropper hos folk med vanlig ME også om de forsker mer?  

spennende med mer forskning på dette

Ja, og det er bra at all forskning på covid, kanskje kan gi svar på hva som forårsaker en del lidelser vi, ikke vet nok om i dag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny studie viser økt risiko for utvikling av diabetes hos barn etter de har hatt korona, det gjelder både type 1  og 2. Det er tidligere gjort studier som viser økt risiko  for diabetes type 1  blant voksene

The study, which looked at databases with information for over 2.5 million patients under 18, found that children diagnosed with COVID-19 were about 2.5 times more likely to receive a new diabetes diagnosis a month or more after infection.

Study finds COVID-19 may increase risk of diabetes in kids: 3 things for parents to know (yahoo.com)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prudens skrev (12 minutter siden):

Ny studie viser økt risiko for utvikling av diabetes hos barn etter de har hatt korona, det gjelder både type 1  og 2. Det er tidligere gjort studier som viser økt risiko  for diabetes type 1  blant voksene

The study, which looked at databases with information for over 2.5 million patients under 18, found that children diagnosed with COVID-19 were about 2.5 times more likely to receive a new diabetes diagnosis a month or more after infection.

Study finds COVID-19 may increase risk of diabetes in kids: 3 things for parents to know (yahoo.com)

Fint at man forsker på mulige sammenhenger, men greit å få med studiens svakheter og forbehold også. Man VET ikke om dette er et faktum.

The study did not include information about who may have had preexisting conditions that could lead to diabetes and did not include laboratory data confirming the new diagnoses.

The study also did not include people without commercial health insurance, which excludes over one-third of children in the U.S.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...