Gå til innhold

Hvis en baby blir født ekstremprematur, akkurat på grensen der man kan forsøke å redde den, men foreldrene er uenige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fks at mor ikke ønsker et krevende liv med mye senvirkninger for barnet og ikke ønsker livreddende behandling, mens far ønsker at de prøver å redde livet til barnet. Hva skjer da? Er det legen som tar avgjørelsen?

Anonymkode: 1620d...faf

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo ikke lov å la ungen dø? Sånn om den lever utenfor mors liv?

Endret av sstinemor
  • Liker 4
Skrevet

Eh, det er ikke sånn det funker. 

Anonymkode: 0428e...345

• Liker 17
Skrevet

Kan barnet reddes kan ingen av foreldrene be om at legene ikke gjør det. Heldigvis. 

Anonymkode: 4131b...d84

• Liker 17
Skrevet

Nei de prøver å redde den. Du kunne tatt abort når du hadde sjangsen før uke 12. dersom far vil ha barnet får han oppdra det alene eller så blir det vel barnehjem da.. Er ikke sikkert barnet blir så krevende?. har vært eksempler på senabort å barnet skal i teorien ikke klare det men at det ligger å lever ett par timer etterpå. Dette er helt sykt og en stor påkjenning for jordmødrene. De må bare vente på at dette lille barnet ebber ut! Men d er innenfor abortloven å da er d ikke så mye å få gjort selvom de akkurat kanskje kunne klart å redde han/hun . Mulig de endrer dette. Men i dette tilfelle er d jo en sjangse man tar som gravid. Man vet ikke hva man får. Skader kan skje under fødsel også .. du kan velge det bort det står du fritt til men kan ikke bestemme over livet..

Anonymkode: aa349...61d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fks at mor ikke ønsker et krevende liv med mye senvirkninger for barnet og ikke ønsker livreddende behandling, mens far ønsker at de prøver å redde livet til barnet. Hva skjer da? Er det legen som tar avgjørelsen?

Ehh, de er juridisk og medisinsk  forpliktet til å prøve å redde barnet. Dersom foreldrene(Gud forby) ikke vil ha barnet pga frykt for senvirkninger blir barnet adoptert bort.

Anonymkode: 26ba1...caa

• Liker 8
Skrevet

Jeg har lurt på nesten det samme.. Om begge foreldrene til et ekstremprematur ønsker at legene skal la det gå sin gang kan de da bestemme det? Vi mennesker er forskjellige, jeg tenker for eksempel at det finnes et liv etter dette. Livet etter dette er godt og trygt. Jeg hadde heller villet at barnet mitt skulle få vandre videre, enn ende opp som multihandikaped resten av livet. Lenket til rullestol, uten språk, med epilepsi og spasmer. Mye smerter i en slik tilstand. Har selv jobbet med ekstrem premature barn. 

Anonymkode: 579c5...93c

• Liker 6
Skrevet

Det er vel uansett legene/et legeteam på sykehuset som tar avgjørelsen om de skal prøve å redde eller ikke. Foreldrene som ikke har kompetansen og som ofte vil at sitt barn skal reddes koste hva det koste vil, skal ikke bestemme det. Og grensa er vel nå uke 24. 

Anonymkode: b03ae...019

• Liker 6
Skrevet

Alle regionsykehusene i Norge gir livreddende behandling til barn født fra og med 24 svangerskapsuker og, dersom foreldrene ønsker det, fra 23 uker.– Behandlingsgrensen har i praksis endret seg fra svangerskapsuke 24 på 1990-tallet til uke 23 i dag. Unntaksvis behandler noen få barneavdelinger barn født i uke 22 dersom det er et sterkt begrunnet ønske fra foreldrene. Alle sykehusene i Norge behandler nå fra uke 23, men dette er tvilstilfelle og foreldrene tas da med på råd. Det kan nok derfor være en viss forskjell mellom sykehusene, sier Markestad som har vært referanseperson for rapporten.

https://lub.no/aktuelt/bor-flere-ekstremt-for-tidlig-fodte-fa-en-sjanse?fromUrl=tema%2Fforskning%2Fbør-flere-ekstremt-tidlig-fødte-få-en-sjanse

Anonymkode: f125e...d3a

• Liker 8
Skrevet

Dere som sier at foreldrene får ikke bestemme og 

På "Helene sjekker inn på fødeavdelingen" som gikk for noen få år siden sa de det motsatte, at uke x til x (jeg husker ikke når) så spurte de foreldrene. Men etter uke x så prøver de alltid å redde liv. Hun der som var innlagt med prematur baby sa dette var noe mange ikke var klar over og at det er noe folk bør tenke over tidligere i graviditeten så det ikke kommer som et sjokk. 

Noen som har kilde på den ene eller andre påstanden?

Leger er ikke pliktet til å forsøke å redde liv uannsett hva forøvrig.. det er situasjoner der de får lov til å la vær å gi helsehjelp og la pasienter dø naturlig av feks sykdom. 

Anonymkode: 8b3a8...4fd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er det legene som bestemmer . Det er de som avgjør hva som er forenelig med liv ( heldigvis ) ❤️

Skrevet

Ser nå at poster over her linket til utsag som stemmer med det jeg husket fra TV-serien :)

• Liker 2
Skrevet

Fra artikkelen som det er lenket til ovenfor står det

Mange av de minste dør før de er født dersom det ikke gjøres keisersnitt

Da har man som gravid indirekte påvirkning ettersom man ikke kan pålegges å ta keisersnitt.

Anonymkode: 2bbe4...67a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere som sier at foreldrene får ikke bestemme og 

På "Helene sjekker inn på fødeavdelingen" som gikk for noen få år siden sa de det motsatte, at uke x til x (jeg husker ikke når) så spurte de foreldrene. Men etter uke x så prøver de alltid å redde liv. Hun der som var innlagt med prematur baby sa dette var noe mange ikke var klar over og at det er noe folk bør tenke over tidligere i graviditeten så det ikke kommer som et sjokk. 

Noen som har kilde på den ene eller andre påstanden?

Leger er ikke pliktet til å forsøke å redde liv uannsett hva forøvrig.. det er situasjoner der de får lov til å la vær å gi helsehjelp og la pasienter dø naturlig av feks sykdom. 

https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?menuitemkeylev1=11574&menuitemkeylev2=12786&key=270672

Anonymkode: 4131b...d84

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser nå at poster over her linket til utsag som stemmer med det jeg husket fra TV-serien :)

Ja, jeg tror ikke det er så bastant som enkelte her skriver. 

Anonymkode: 579c5...93c

Skrevet

Jeg kjenner noen med ekstremprematurt barn (som det har gått fint med - barneskolealder nå). Det var senere enn uke 24. De var, på et eller tidspunkt, med i en samtale hvor de ble spurt om hvor "hardt" de ville at sykehuset skulle prøve, altså, skulle sykehuset benytte alle ressurser og muligheter, eller stoppe før det. Det er alltid skjønnsmessige vurderinger med i bildet når barn blir født så tidlig. Andelen som sliter fysisk og/eller psykisk senere er stor, og skadene kan være omfattende. 

Anonymkode: f125e...d3a

• Liker 5
Skrevet

Det var legene som avgjorde det i vårt tilfelle. Jenta vår kom akutt ved grensen 23+4. De gjorde ingen tiltak nettopp fordi at jeg ikke nådde til uke 24. Det er i uke 24 de gjør alt for å redde ungen før det er det individuelt tiltak. 

Anonymkode: ed25e...95a

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke slik at man redder liv koste hva det koste vil. Noen ganger er det ikke forsvarlig å prøve å redde livet- dersom ungen lider pga det. I podkasten Tobias spurte moren hva som ville skje dersom legene ville slutte å behandle, men ikke hun, og da var svaret at det ville blitt tatt opp i en slags etisk nemd, som ville ta beslutningen for de. 

Anonymkode: bf07c...f3d

• Liker 5
Skrevet

Foreldre kan velge før uke 24 mener jeg å ha lest. Å prøve å redde alle ekstremt premature ville vert tortur av mange babyer. Det er lang tid med smerter for mange av de som overlever også. Kroppene er ikke klar for verden. 

• Liker 3
Skrevet

Da tremenningen min ble født i uke 24 var noe av det første foreldrene fikk beskjed om da legene innså at de ikke greide å stanse fødselen at de ikke fikk velge om det skulle gies livreddende behandling eller ikke. Han greide seg utrolig nok veldig bra og sliter ikke med senvirkninger i dag, så de er veldig glade for at de ikke fikk velge. Men der og da ville de egentlig ikke, i frykt for alle de alvorlige senvirkningene de ble informert om.

Anonymkode: c1dc3...b47

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...