Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen er nå straks 2 måneder, men ennå gjør jeg ingenting annet enn å amme, skifte bleie, bysse babyen i søvn i en endeløs loop døgnet rundt. Rekker knapt å lage mat, får mat levert på døra, og må ta med ungen på badet for å få dusja. Hvordan kommer andre foreldre gjennom den fasen her? Spesielt alenemødre med flere barn? Hvordan får andre til trening, besøk og masse sosialisering og strøkne hjem?

Anonymkode: 6dcd4...a99

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har unger som sover 🤷‍♀️ Og/eller unger som kan ligge litt alene.

Anonymkode: a2411...430

• Liker 23
Skrevet

Jeg antar alltid at de lyver jeg 🤷 mvh ammer og bysser parallelt 😂

Anonymkode: 7ec6e...322

• Liker 8
Skrevet

Gjorde ikke noe spesielt de første 2-3 mnd, kanskje et lite barseltreff eller noe. Men så var jeg ikke interessert i å trene eller et strøkent hjem, heller. 

Men sånn alt i alt: godt bæretøy er alfa omega for barseltiden. Nei, barnet ditt kan faktisk ikke ikke like bæretøy, du gjør det bare feil da. Spør om hjelp, det finns noe for alle der ute, men Stokke, Baby Bjørn og Ergobaby er ikke nødvendigvis det. 

Anonymkode: 480c6...cea

• Liker 5
Skrevet

Ikke sammenligne deg med andre er mitt beste råd. Babyer er så forskjellige, og vi mødre takler også endringene i livet og ikke minst søvnmangelen ulikt. Jeg var ganske overveldet og fikk en fødselsdepresjon med mitt første barn. Da følte jeg at jeg ikke mestret hverdagen. Med barn nr to var jeg bedre mentalt forberedt, for jeg visste at det ville bli tøft. Men at det ville gå over. Så jeg tok i bruk godt bæretøy og fikk gjort ganske mye i babytiden, både husarbeid, turer, trening og å følge opp eldstemann. Nå ble jeg faktisk alenemor da minste var veldig liten, og det har gått overraskende bra. Jeg har gode rutiner for meg og barna, og begge to bidrar på sin måte for at vår lille familie skal fungere. 

Anonymkode: e28ab...260

• Liker 2
Skrevet

De har sikkert babyer som sover såpass lenge at de rekker å gjøre noe. De første månedene med baby kan være veldig intenst, og det er helt greit at du ikke gjør noe annet enn å passe baby. Det er jo derfor du har permisjon! Pass på baby og gjør det du orker/rekker av aktiviteter. Det kommer ikke til å være sånn for alltid, det er bare en fase. Vipps så er der over i noe annet. 

• Liker 1
Skrevet

Babyer er jo forskjellige da. Jeg var på besøk hos en venninne på slutten av sommeren når hennes baby var 1 måned og 12 dager og den babyen virket ganske chill. Vi var en tur på et par butikker i nærheten, da lå han i vognen hele tiden og sutret kun såvidt akkurat når hun la han i vognen så sovnet han kjapt og sov der hele gåturen + når vi var inne i butikkene. Så når vi kom hjem lå han litt på meg, litt på henne, litt alene i sofaen og litt under babygymet sitt på gulvet mens vi drakk litt kaffe/skravlet/så på tv. Hun ammet og skiftet bleie et par ganger mens jeg var der bare. Nå sa venninnen min at de gjorde ikke spesielt mye de var bare hjemme og slappet av 99% av tiden men poenget mitt var at han virket iallfall til å ganske enkelt sovne + gikk fint å legge ham litt ned om man skulle gjøre noe, på den tiden :) 

Anonymkode: e1f7f...545

• Liker 1
Skrevet

De har barn som sover mye og for seg selv! Nr 2 her hadde tillatt det, men de første mnd gikk med først til ferie med eldste som krevde veldig mye og så barnehagestart med MYE sykdom hos eldste n

Anonymkode: e8a02...ee4

Skrevet

De jeg har besøkt med strøkne hjem i babytid er de som har menn som faktisk gjør en ordentlig andel hjemme (ikke bare den "mann tror han gjør en del" men at de faktisk har menn som tar ansvar selv for husarbeid og gjør det ordentlig og tar alt når dama ikke kan). Tror ikke det blir sånn hos oss men jeg tenker at husarbeid får bli nedprioritert i barselstiden og så får mannen ta det han får gjort. Noen har jo også hjelp feks har min mor tilbudt seg å komme og hjelpe med praktiske gjøremål når fars omsorgsperm ved fødsel er ferdig :)

Anonymkode: e1f7f...545

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk ikke gjort noe det første halvåret😂 babyen nektet å ligge å leke så det var først når hun forsto at hun kunne rulle seg bortover jeg fikk litt fred mens hun utforsket litt. Ble innmari god til å gjøre grunnleggende husarbeid (typ sette bort frokostservise) bort med en hånd😅 det er tungt! Men må vel bare akseptere at huset ikke ser ut i måneskinn, med mindre man har en mann som kan få unna alt😂

Anonymkode: aba58...c2f

Skrevet

TS her: dette er oppløftende info -trodde alle andre fikk til på en bedre måte enn meg. Har klistremerkebaby, og ikke helt dreisen på bæresjal ennå, så nå føler jeg meg fanget på sofaen av en baby....

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde babyer som sov mye på dagtid. Så for meg var de første mnd bare kos. 

Og dette bare på grunn av ren flaks. 

Anonymkode: 8d06c...552

Skrevet

Hvor har du det fra? De som sier det lyver😅 Ambisjonsnivået mitt var lavt med begge, og det var like greit. I permisjon skal man være med baby primært😅

Anonymkode: 545ef...df0

• Liker 1
Skrevet

Med vår første fikk jeg ikke med meg hvordan huset så ut, jeg var mer opptatt av å finne muligheter til å sove. Spiste litt her og der mens jeg bysset. Var alltid sulten og det var nok ganske rotete og skittent hjemme for ingenting var det rom for å gjøre med det.

Vår andre baby kan ligge for seg selv og sover i tillegg mye. Så går jeg hjemme og må finne på noe, da er det enten serier, duppe eller rydde. Det er rett og slett luksus. 

Når begge er hjemme blir det null orden og vi legger oss om kvelden og lar huset se bomba ut med leker, skitne klær, sko og oppvask overalt. 

Man kommer langt med robotstøvsuger. Den snirkler seg rundt rotet og får bort det verste.

Anonymkode: fc3f2...8f0

Skrevet

Det er unntakstilstand. Slapp av med alt annet enn baby. Det kan vente! Jeg fikk ikke gjort noe på den tiden. Og det er helt greit. Min baby krevde meg med hud og hår.

Min venninnes baby sov hele natten, og på dagen i mange timer - hele det første året.. Så noen er heldige med litt enklere babyer. Jeg ville uansett ikke byttet 🤣💕

Anonymkode: 64720...44e

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk gjort en del, blant annet studere da baby var 4 uker. Jeg ammet ikke så det blir jo annerledes, ifht de som ammer. 

Anonymkode: bf86c...05d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungen er nå straks 2 måneder, men ennå gjør jeg ingenting annet enn å amme, skifte bleie, bysse babyen i søvn i en endeløs loop døgnet rundt. Rekker knapt å lage mat, får mat levert på døra, og må ta med ungen på badet for å få dusja. Hvordan kommer andre foreldre gjennom den fasen her? Spesielt alenemødre med flere barn? Hvordan får andre til trening, besøk og masse sosialisering og strøkne hjem?

Selv med barn som sov godt og mye gjorde jeg ikke særlig mye mer enn deg på dette tidspunktet. Jeg var veldig sliten etter svangerskapet og fødselen. Det tok tid å komme seg siden det aldri var mulig å "sove ut" og slappe av

Anonymkode: 8ea4b...4a2

• Liker 1
Skrevet

Med første var jeg veldig aktiv, gikk turer hver dag, besøkte venner, og hadde strøkent hjem. Men jeg hadde så mye energi etter fødselen, så jeg måtte få det ut et sted. Babyen sov og bra. Da babyen var våken, så måtte jeg amme ofte. Men sånn som å dusje og gjøre husarbeid rakk jeg å gjøre da babyen sov. Og på besøk så kunne jeg jo fint amme og bære babyen. 

Anonymkode: d9f52...6d7

Skrevet

Bæretøy og stort aktivitetsbehov. Min sov lite for seg selv, men var stort sett fornøyd om han fikk sove på brystet mitt i bæresjal. Var mye på besøk hos andre, gikk tur i skogen, var på handletur og lignende, og tok med meg babyen stort sett over alt. I tillegg flyttet vi da baby var 3 mnd, og han hang på gjennom alt av pakking, flytting og oppussing av nytt sted. Jeg likte å ha mye å gjøre, så da er det jo bare fint. Folk er forskjellige :)

Skrevet

Vår baby nr. to sov to og to timer i strekk i ei vugge i stua de to første månedene. Hun var ikke så lenge våken mellom hvert sovestrekk heller. Jeg hadde masse tid til å gjøre alt mulig. Jeg hadde henne en del i bæresjal, men det var mer fordi det var koselig enn nødvendig. 

Den første var ikke sånn, da hverken ville, orket eller klarte jeg å få gjort noe særlig annet enn å passe på henne de første månedene. 

Anonymkode: 91fa8...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...