Gå til innhold

Hvordan vet jeg om jeg er deprimert eller bare trist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen? Kanskje noen her er så gode på å formulere seg så jeg kan forstå meg selv. Tusen takk 💖💖

Anonymkode: 55029...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist kan alle mennesker være, hvis det vedvarer over tid er det vel depresjon. 

Da jeg var deprimert mistet jeg matlyst, var tiltaksløs, orket ikke andre mennesker, så mørkt på alt. 
Det kan nok være forskjellig for andre. Noen trøstespiser, klarer i større grad å skjule det. 

Hvordan er det for deg? ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er trist så føler jeg meg nedstemt og har det ikke så bra, men klarer å gjøre daglige gjøremål og være litt sosial. Når jeg er deprimert så er jeg omtrent sengeliggende, ingen matlyst og vil ikke snakke med noen og klarer ikke å jobbe, alt ser mørkt og fælt ut og jeg klarer ikke å se noen utvei. Det er ihvertfall mine forskjeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er bare mine tanker altså, jeg er ingen psykolog. 

Trist er en følelse der man reagerer på omgivelsene (eller noe man tenker på). Depresjon er en tilstand der man over tid undertrykker visse deler av seg selv, og dermed kan man like gjerne være følelsesløs som veldig trist.

Når jeg er deprimert så mister jeg kontakten med meg selv. Jeg får dermed ikke til vanlige ting som jeg får til når jeg er friskere, som å holde på en døgnrytme, spise passe mengder mat til ålreite tider, holde hjemmet ryddig og pent og ta hånd om min egen hygiene. Tankene er veldig negative, jeg har ikke lyst til noen ting, føler meg ikke dratt mot noe, blir ikke glad. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon kan være ganske forskjellig fra person til person.

Jeg har vært deprimert, men var i full jobb og ikke sengeliggende. Men alt kostet mer. Jeg hadde lite energi, og gledet meg ikke til noe. Mye negative tanker og grubling. 

Er jeg trist er jeg mer lei meg "her og nå" for noe som har skjedd nylig. Kan være lei meg en mandag, men føle meg fin tirsdag. Depresjonen var der derimot hele tiden, selv om noen dager var vanskeligere. 

Anonymkode: 5537b...7c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er forskjellen? Kanskje noen her er så gode på å formulere seg så jeg kan forstå meg selv. Tusen takk 💖💖

Anonymkode: 55029...85a

https://www.legemiddelhandboka.no/T5.5/Depresjoner

Både det å slite med depresjon og det å være trist kan være normale faser av livet. Det synes jeg er viktig å understreke. Er du bekymret ta kontakt med fastlegen din. 

Endret av Raven.Writingdesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.er man deprimert er man det 24/7 og i minimum 30 dager. Er man trist kan det være av og på og i bare noen få dager. 

2. Graden. En som er deprimert vil merke et funksjonsfall. Triste folk kan fortsette som før. 

Anonymkode: b261a...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trist er en helt normal del av livet, en normal reaksjon på livsutfordringer, dødsfall, kjærlighetssorg ect. Det er altså en normal reaksjon som ofte har en årsakssammenheng. Men man selvfølgelig kan også være litt trist uten en påvist årsak. Men det er noe som går over raskt. 

Depresjon er mer organsik, ofte uten årsak. Det er vedvarende og altoppslukende. Tilværelsen føles vedvarende meningsløs.

Du vil sikkert få mange svar som går på funksjonsnivå. Men det blir feil å legge for mye vekt på dette. Noen klarer ikke å komme seg opp fra sengen, klarer ikke å spise eller dusje. Mens andre kan fungere tilsynelatende "normalt" selv med en alvorlig depresjon. Har et nært familiemedlem som tok selvmord i fjor. Han var i full jobb, pusset faktisk opp huset mens det stod på som verst. Men ektefellen har fortalt at han hadde mørke tanker i mange år selv om ingen kunne merke det på han. 

Anonymkode: 3c289...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før en depresjonsdiagnose kan settes må symptomer ha vart i minst 14 dager. Depresjon kjennetegnes av tristhet/ nedstemthet mesteparten av dagen i de fleste dager, søvnvansker, appetittendringer, skyldfølelse, energiløshet.  Tap av interesse for ting man vanligvis liker å gjøre. Et symptom kan også være tanker om å skade seg selv. Ta gjerne kontakt med helsepersonell.  Tristhet er forbigående og knyttet til noe spesielt, depresjon kan vedvare .

Mange av de som har opplevd en depressiv episode, vil kunne oppleve det igjen seinere. 

Anonymkode: 3f927...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...