Gå til innhold

Synes det er vanskelig å være tenåringsforelder når «alle andre» slipper opp alt for tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften tilsier så synes jeg det er ekstra krevende å være en ungdomsforelder som forsøker å veilede, holde igjen og slippe opp når vi opplever det som riktig , når så mange andre rundt slipper opp så tidlig. 
Vi er nok på mange områder litt strenge, men blir overrasket over hvor mange som i en alder av 12/13år ikke har flere grenser. Flere har hatt snapschat i flere år og legger til hvem de vil (vi bortpå et stort sted, og det er mye som skjer), mens vi for eks forsøker å ha litt regler for at det fortsatt bare skal være kjente hen kjenner. Mangel på leggetid, sen innetid i hverdag og helgen (kl 22.30/23.00), tar bussen over alt, henger på senter.  Ingen hensyn av kohorter under korona, må ikke hjem til middag de spiser bare senere, ser alt de vil på tv osv osv. 

det føles som at så mange er opptatt av å være kule foreldre/bestevenn med barna at de glemmer at de også skal sette grenser, og helt ærlig så føles det som at vi er de eneste som prøver å sette grenser. Vi opplever at barnet kommer hjem fra andre, der foreldrene har satt på serier/filmer vi egentlig har blitt enige om at barnet kan se når hen begynner på ungdomsskolen, eller har oppmuntret dem til å legge til andre (eldre) på Snapchat fordi barna har sagt h*n er så kjekk/søt.  

Vi står stødig i hvordan vi ønsker å være som foresatte, og vi har en sammensveiset familie. Vi tåler de ekstra diskusjonen, MEN jeg er sjokkert over at vi føler oss så alene om å holde igjen litt. Jeg tenker det handler om å slippe opp litt og litt, når de er klare for det. Og h*n skal selvsagt rekke p drite seg ut og gjøre eggene erfaringene. Men jeg synes barneskolen er litt tidlig! 

Anonymkode: e9927...2ee

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for tidlig, etter din mening. Andre gjør andre vurderinger. Både ungdommer og foreldre er forskjellige. Kanskje deres måte ikke er den eneste rette?

Anonymkode: 2d5ac...808

• Liker 9
Skrevet

Hva slags serier er det f.eks du mener ikke passer for en 12/13 åring.

Hva synes du er passende aktiviteter for barn i samme alder

Hadde jeg vært så bekymret for barna hadde jeg invitert de hjem og latt de finne på noe gøy så alle har det trygt.

Kohorter,  mine barn trener med så mange ulike at det med kohorter har mistet betydning.  Det er hardt for barn å bli tvunget bort fra venner, mange som pga det kunne falt helt utenfor.

Snap,  jeg liker det ikke pga manglende historikk, men det er det unge bruker idag, så da er det min oppgave å lære mine barn å håndtere mediene. 

Anonymkode: c026b...91e

• Liker 1
Skrevet

Dere må jo bare følge hva som dere mener er riktig for dere uavhengig av hva alle andre gjør. Noe annet vil bare lære barnet deres at de skal gi etter for gruppepress fordi noe annet er vanskelig.

Anonymkode: a99d3...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg vært så bekymret for barna hadde jeg invitert de hjem og latt de finne på noe gøy så alle har det trygt.

Kohorter,  mine barn trener med så mange ulike at det med kohorter har mistet betydning.  Det er hardt for barn å bli tvunget bort fra venner, mange som pga det kunne falt helt utenfor.

Snap,  jeg liker det ikke pga manglende historikk, men det er det unge bruker idag, så da er det min oppgave å lære mine barn å håndtere mediene. 

men det er vel 13 års grense på snapchat og lignende?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker dere er fornuftige, TS, og desto lenger man klarer å holde igjen for det ene og det andre, desto bedre er det. Det er jo alle eksperter enig i også. For å ta et eksempel; Det optimale er å klare å holde igjen med alkohol til de er 18, men om man klarer det til de er 17, er det bra! Mye bedre enn om de smaker som 15-åringer. Og dette gjelder jo det meste. Desto lenger man klarer å holde grensene sine, desto bedre er det.

Anonymkode: db9e9...ee1

• Liker 5
Skrevet

Vi har 3 barn, to av de er nå over 18 og yngste er 13. Vi praktiserte veldig strengt med de 2 eldste og har slækket veldig med siste barnet hvor jeg heller velger våre kamper mer. Jeg har det ihvertfall psykisk bedre av foreldrerollen når vi praktiserer mindre strengt og det er mindre konflikter i familien. Vil bare si at det går bra med mindre strenge grenser også😊

Anonymkode: 030fa...969

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alt for tidlig, etter din mening. Andre gjør andre vurderinger. Både ungdommer og foreldre er forskjellige. Kanskje deres måte ikke er den eneste rette?

Jeg s vel aldri at vår måte var den rette, bare at jeg følte det var utfordrende å ta de valgene som føles rett for OSS når så mange andre slipper opp så tidlig. 

TS

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Ja, det er det vel. Men vår har fått det tidligere for å ikke oppleve utenforskap (etter å ha snakket med andre foreldre i klassen og visste at nesten alle hadde det), men med noen begrensninger. , som at både vi og barnet skal kjenne dem som legges til. 
Og synes da ikke det er greit at andre foreldre oppmuntrer til å legge til ukjente (som i tillegg er eldre). 

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har 3 barn, to av de er nå over 18 og yngste er 13. Vi praktiserte veldig strengt med de 2 eldste og har slækket veldig med siste barnet hvor jeg heller velger våre kamper mer. Jeg har det ihvertfall psykisk bedre av foreldrerollen når vi praktiserer mindre strengt og det er mindre konflikter i familien. Vil bare si at det går bra med mindre strenge grenser også😊

Anonymkode: 030fa...969

Takk for at du deler. Følger tanken din, og prøver faktisk å tenke litt sånn. Kjenner bare at jeg ikke klarer det sånn heeeelt fult ut🙈 men i forhold til det med konflikter, så ser jeg absolutt poenger og det positive ☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er det vel. Men vår har fått det tidligere for å ikke oppleve utenforskap (etter å ha snakket med andre foreldre i klassen og visste at nesten alle hadde det), men med noen begrensninger. , som at både vi og barnet skal kjenne dem som legges til. 
Og synes da ikke det er greit at andre foreldre oppmuntrer til å legge til ukjente (som i tillegg er eldre). 

TS

var ikke kritikk mot deg altså mer mot de andre foreldrene som er for slepphendte og litt mot de som sier ikke bland deg. Andre foreldre må få gjøre det de vil, osv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Veldig enig 

Anonymkode: 11677...5b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

For eksempel tenker jeg at en på 12år ikke har noe utbytte av paradise hotell. Jeg sier ikke at det er skadelig, men ser heller ikke at det bidrar med noe som helst nødvendig -enda.  
passende aktivitet?! Nei si det, være hjemme hos hverandre, være ute, innimellom shopping på senteret, kino, fotball/håndball/turn (alt det de gjør). Trakk jeg frem en aktivitet som upassende? Det var i såfall ikke hensikten min. 

snapchat: helt enig i at det er det de bruker og det er ikke til å unngå. Men nettopp pga manglende erfaringer er det bår oppgave som foresatt å hjelpe dem til å ta trygge valg. Da kan ikke andres foresatte oppmuntre et barn under 13 til å legge til fremmede (uten å snakke med oss) , fordi man ønsker å være en kul foresatt. Det synes jeg blir litt feil! 

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

var ikke kritikk mot deg altså mer mot de andre foreldrene som er for slepphendte og litt mot de som sier ikke bland deg. Andre foreldre må få gjøre det de vil, osv.

@Maleficenta jeg synes du har en veldig ufin tone ovenfor folk. Jeg lurer virkelig på hvor tøff du hadde vært i virkeligheten over en kaffekopp.

Husk at det er noen som leser det du skriver og at det er viktig å være hyggelig. Klem ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Som overskriften tilsier så synes jeg det er ekstra krevende å være en ungdomsforelder som forsøker å veilede, holde igjen og slippe opp når vi opplever det som riktig , når så mange andre rundt slipper opp så tidlig. 
Vi er nok på mange områder litt strenge, men blir overrasket over hvor mange som i en alder av 12/13år ikke har flere grenser. Flere har hatt snapschat i flere år og legger til hvem de vil (vi bortpå et stort sted, og det er mye som skjer), mens vi for eks forsøker å ha litt regler for at det fortsatt bare skal være kjente hen kjenner. Mangel på leggetid, sen innetid i hverdag og helgen (kl 22.30/23.00), tar bussen over alt, henger på senter.  Ingen hensyn av kohorter under korona, må ikke hjem til middag de spiser bare senere, ser alt de vil på tv osv osv. 

det føles som at så mange er opptatt av å være kule foreldre/bestevenn med barna at de glemmer at de også skal sette grenser, og helt ærlig så føles det som at vi er de eneste som prøver å sette grenser. Vi opplever at barnet kommer hjem fra andre, der foreldrene har satt på serier/filmer vi egentlig har blitt enige om at barnet kan se når hen begynner på ungdomsskolen, eller har oppmuntret dem til å legge til andre (eldre) på Snapchat fordi barna har sagt h*n er så kjekk/søt.  

Vi står stødig i hvordan vi ønsker å være som foresatte, og vi har en sammensveiset familie. Vi tåler de ekstra diskusjonen, MEN jeg er sjokkert over at vi føler oss så alene om å holde igjen litt. Jeg tenker det handler om å slippe opp litt og litt, når de er klare for det. Og h*n skal selvsagt rekke p drite seg ut og gjøre eggene erfaringene. Men jeg synes barneskolen er litt tidlig! 

Jeg siterer meg selv for å rette opp litt om jeg var ordlagt meg litt feil. 
Jeg mener ikke at vår måte er den eneste rette, absolutt ikke. Og jeg har forståelse for at alle har ulike behov, ulike barn, er ulike familier, har ulike forutsetninger , har ulikt alt ;)  jeg tror det jeg navigerer litt ut ifra når jeg skriver «slipper opp for tidlig» er alle foreldremøter på skolen der vi blir rådet til én ting, eller vi har klassediskusjoner osv, hvor man får faglige råd, snakker om hva som rører seg i nærmiljøet og blir enige om ting (som at alle er enige at Snapchat - eneste eksempelet jeg kom på nå), men så går det en uke eller to også får så mange lov til akkurat det vi har snakket om at vi burde slippe opp på.  

så igjen (kanskje bedre formulert), poenget mitt var at VI synes det er vanskelig å være de foreldrene vi ønsker å være uten at vårt barn skal få føle seg utenfor 🙂

TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil bli ansett av deg som slepphendt for min 12-åring har sett Squid Games. Hun så det den dagen det kom ut på Netflix og jeg ikke engang ante ved det var, så jeg rakk ikke ha noen dialog om det.. På den annen side ser vi ikke noe på Reality TV - for ingen er interessert. Barn hermer ofte hva voksne gjør. Jeg tror likevel at om man er veldig streng så frister det så mye mer. Jeg, tror om man viser tillit og har dialog om ulike ting så kanskje barna gjør de valgene man ønsker.  Noen ganger lykkes man, andre ganger ikke. 

• Liker 1
Skrevet
DronningenSaba skrev (12 minutter siden):

@Maleficenta jeg synes du har en veldig ufin tone ovenfor folk. Jeg lurer virkelig på hvor tøff du hadde vært i virkeligheten over en kaffekopp.

Husk at det er noen som leser det du skriver og at det er viktig å være hyggelig. Klem ❤️

Hæ, hva var ufint med det hun skrev??

Anonymkode: 3b6c6...5f3

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg skjønner dilemmaet ditt. Mine er ikke så store enda, men jeg ser for meg at det kan bli en utfordring her også. Har planer om å følge aldersgrensene noenlunde, og følge litt med på hva de driver med en god stund til.. 

Har du pratet med andre foreldre om det? Det er fort gjort at barna smører litt ekstra på når de skryter av alt de får lov til, men så er det ikke nødvendigvis tilfelle. Kanskje alle foreldrene kjenner på presset til å gi lov til mer enn de føler seg komfortable med. Kanskje dere kunne kommet frem til noen felles kjøreregler så dere slipper den der "alle andre får lov". 

Ellers må man bare invitere til samtaler rundt reglene. Har tenåringen gode argumenter? Forklar at du er bare mamma til ditt barn, og kan ikke styre hva de andre foreldrene gjør. Reglene du har er satt ut i fra et ønske om å beskytte og gjøre det beste for barnet ditt.

Jeg må forklare slikt til mine også når de lurer på hvorfor "Olav får spise godteri i hver dag", "Kari har ikke på sykkelhjelm" eller "Isak får sove med iPad i sengen". Hver familie har sine behov og sine ting som er viktige for dem. Vi kan ikke forvente at alt er likt for alle.

Endret av Lillfrid
  • Liker 1
Skrevet

Det er andre måter å gjøre ting på, enn å si NEI!

Betyr ikke at man slipper for mye opp, kan også bety man har god kommunikasjon og tillit. 

Jeg stoler ikke særlig på min 14 åring, derfor får ikke hun henge på senter. Andre ting stoler jeg på henne i forhold til, og der får hun lov til mye. Han på 16 stoler jeg på, og han får gå hvor han vil, når han vil. 

Keg åpner derimot dørene, for at begge ungdommene våre kan få ha kompiser på besøk, startsett når de ønsker. Det funker fint, de er ikke alltid like glad i å henge ute, rundt forbi, det er kaldt og det er dyrt.

Anonymkode: a87a6...e2e

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (57 minutter siden):

Med god grunn.

Men mange foreldre er dumme og naive og skjønner ikke at et eneste toppløst bilde av dattera di på 13 kan ende opp med å få ganske store konsekvenser.

Anonymkode: 8691c...4a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...